treinkaartje

Elka, dat ligt denk ik vooral een een kl*te chauffeur want ik had hetzelfde ook eens, en beide chauffers (van de kapotte en de vervangende bus) riepen ‘niet uitchecken, gewoon instappen!’ :wink:

Hier wel een actief ov gebruiker, overigens kun je op dit moment vaak al voor 1,50 een kaart aanschaffen. Heb je hem in ieder geval in huis!

Maar hoe ze dat met die kleine / eenmalige afstanden gaan oplossen ben ik ook benieuwd :think:

Ze zullen in ieder geval wel flink verdienen aan de rente van het geld dat ‘vaststaat’ :roll:

@Marlous79 wrote:

Ze zullen in ieder geval wel flink verdienen aan de rente van het geld dat ‘vaststaat’ :roll:

maar ik neem dat je als houder van een kaart ook het geld terug kan storten op 1 of andere manier?

Want anders vind ik het echt achterlijk dat er een minimaal bedrag op de kaart moet staan… want dat is gewoon mijn eigen geld waar ik na de reis weer over wil kunnen beschikken (mag namelijk hopen dat het ritje dat nu 5 euro kost enkele reis 2e klas straks niet op 20 euro zit en er dus geld overblijft).

hier zijn de buskaarten ook afgeschaft en moet je het ook met een chip doen…

erg vervelend voor die een of twee keer per jaar dat ik met sophie ga bussen, gewoon omdat e het leuk vind.

Echter kunnen we hier uiteindelijk wel weer gewoon dagkaartjes kopen in de bus. Geen idee hoe duur ze zijn, maar goed, het is wel mogelijk

MamaMarijne, volgens mij wel maar pas vanaf een bepaald bedrag, voor kleine bedragen doen ze dat niet.

Is ook op te lossen, gewoon een bedrag bij storten en dan terugvragen :wink:

En dan nog te bedenken dat er mensen met een beperking zijn die de hele brut nog mindergoed snappen. En wel afhankelijk zijn van het openbare vervoer omdat een rijbewijs niet kan.

ik snap dat er mensen met een beperking zijn die moeite hebben met veranderingen, en dus ook met deze verandering. Máár even los gezien van dat het anders is dan voorheen en daardoor dus misschien (even) ingewikkeld: volgens mij is het systeem met de chipkaart juist een heel stuk makkelijker en overzichtelijker dan het oude systeem.
Ik had het mijn Afrikaanse vriend iig heel rap uitgelegd en die kan nu dus zonder problemen zelf met het ov reizen. Dat was met telkens de goede kaartjes kopen veel lastiger geworden.
Dus nee, ik snap niet dat mensen steigeren omdat het ingewikkelder zou zijn. Het is nieuw, en daardoor moet je er aan wennen. En ja er zijn dingen stom aan, en er gaat nog af en toe iets mis. Maar imho is het wel juist veel makkelijker in gebruik.

En we kunnen natuurlijk niet alles maar bij het oude laten omdat we dat toevallig gewend zijn.

ik ben geloof ik een van de weinigen die gewoon wel redelijk pro ovchip is.

@fiep klophout wrote:

En dan nog te bedenken dat er mensen met een beperking zijn die de hele brut nog mindergoed snappen. En wel afhankelijk zijn van het openbare vervoer omdat een rijbewijs niet kan.

ik snap dat er mensen met een beperking zijn die moeite hebben met veranderingen, en dus ook met deze verandering. Máár even los gezien van dat het anders is dan voorheen en daardoor dus misschien (even) ingewikkeld: volgens mij is het systeem met de chipkaart juist een heel stuk makkelijker en overzichtelijker dan het oude systeem.

Ik had het mijn Afrikaanse vriend iig heel rap uitgelegd en die kan nu dus zonder problemen zelf met het ov reizen. Dat was met telkens de goede kaartjes kopen veel lastiger geworden.

Dus nee, ik snap niet dat mensen steigeren omdat het ingewikkelder zou zijn. Het is nieuw, en daardoor moet je er aan wennen. En ja er zijn dingen stom aan, en er gaat nog af en toe iets mis. Maar imho is het wel juist veel makkelijker in gebruik.

En we kunnen natuurlijk niet alles maar bij het oude laten omdat we dat toevallig gewend zijn.

ik ben geloof ik een van de weinigen die gewoon wel redelijk pro ovchip is.

ik ben het in principe met heel je post eens, behalve dat het omslachtig is voor mensen die nauwelijks met het ov reizen. Ik ga zo enorm weinig met de bus en de trein, dat ik het niet zie zitten om een chip aan te schaffen voor het geval ik misschien volgend jaar eens met het ov ga

en vooralsnog is dat dus ook niet nodig. Zoals je in de tijd van de strippenkaart (wat ook natuurlijk méér in een keer kopen is dan je gemiddeld nodig hebt voor een ritje) ook altijd nog een kaartje bij de chauffeur kon kopen, zo kan dat nu ook nog (hier (randstad) iig wel).

dat kan hier inderdaad ook weer. is een tijdje niet geweest en kon je dus alleen met de chipknip de bus in. echter zgen ze dat er alleen nog maar ov klanten de bus namen, en nu is er dus weer een dagkaartje ingevoerd

Ja maar Knipoogje, ze hebben ook nog altijd losse ritjes, niet alleen dagkaarten.

Veolia, Connexxion, htm, gvb noem ze maar op, die hebben allemaal een uurkaartje voor €2,60 (wat overigens een papieren chipkaartje is)

Dat zal ook niet weggaan, iemand noemde al toeristen en zo bijvoorbeeld :slight_smile:

@~Melanie~ wrote:

Ja maar Knipoogje, ze hebben ook nog altijd losse ritjes, niet alleen dagkaarten.

Veolia, Connexxion, htm, gvb noem ze maar op, die hebben allemaal een uurkaartje voor €2,60 (wat overigens een papieren chipkaartje is)

Dat zal ook niet weggaan, iemand noemde al toeristen en zo bijvoorbeeld :slight_smile:

mmm daar heb ik ze hier nog nooit over gehoord… en daar mag je dan gedurende een uur mee reizen ofzo? :think:

wij hebben echt een periode gehad dat we zonder chipkaart niet in de bus konden

@knipoogje1983 wrote:

@~Melanie~ wrote:

mmm daar heb ik ze hier nog nooit over gehoord… en daar mag je dan gedurende een uur mee reizen ofzo? :think:

wij hebben echt een periode gehad dat we zonder chipkaart niet in de bus konden

En als je dan in een file komt te staan, dan reis je na een uur illegaal :lol:

Op zich heb ik niet zo’n problemen met de hele chipverandering en het zal ongetwijfeld voor frequente OV reizigers een stuk praktischer zijn, maar waar ik dit topic om begon dat is het kostenplaatje.

Zelfs als je de chipkaart voordelig kunt aanschaffen, dan vind ik het starttarief nog steeds waanzinnig hoog.

Het weerhoudt mij er in ieder geval wel van om met het openbaar vervoer te gaan, eerlijk gezegd.

Daarnaast vind ik het openbaarvervoer in nederland toch al zo belachelijk duur. Als je met meer dan een persoon ergens naar toe wilt, dan is de auto meestal goedkoper.

Volgens mij slaan we dan toch ergens de plank mis :think:

Klopt, het is ook goedkoper om met de auto te gaan hoor (voor mijn gezin dan niet ivm vrij reizen bij de NS) maar ook al kan ik 3 personen voor 40% korting meenemen op mijn kaart dan is de auto nog steeds voordeliger voor de mensen die ik meeneem en dat is krom als ze meer mensen het ov in willen hebben.

Het kan dan misschien wel veel handiger zijn iedereen hetzelfde vervoersbewijs. Maar als regelmatige OV reiziger ( 3 x in de week) weet en merk ik ook hoe duur het is geworden sinds die ovchip.

Ik betaal nu incl overstappen 4.5€ voor alleen de heenreis :shock:

Voorheen met de strippenkaart was ik 4 strippen kwijt waarmee ik ook nog eens kon overstappen.

Dus ik ben voor heen en terug al 9€ kwijt terwijl ik van het werk net 3€ vergoed krijg.

En ok er zullen mensen zijn die aangeven dan neem je een maandkaart, dan ben ik nog veel duurder uit :wink:

Daarnaast heb ik nu 3x gehad dat ik niet kon uitchecken, dus netjes mn geld terug gevraagd, krijg ik een mail dat ik het terugkrijg, wil ik het gaan terughalen bij zon automaat staat er niks op. Ik ovchipkaart mailen moet ik bij de vervoerder zijn daarvoor. :roll:

Dus geef mij maar die oude en vertrouwde strippenkaart maar weer terug

@~Melanie~ wrote:

Klopt, het is ook goedkoper om met de auto te gaan hoor (voor mijn gezin dan niet ivm vrij reizen bij de NS) maar ook al kan ik 3 personen voor 40% korting meenemen op mijn kaart dan is de auto nog steeds voordeliger voor de mensen die ik meeneem en dat is krom als ze meer mensen het ov in willen hebben.

zelfs nu is het voor ons voordeliger… wij passen niet in 1 auto (nog even uitzingen tot aflopen lease termijn) en rijden dus nu als we ergens heen gaan met 2 auto’s.

En zelfs dat is goedkoper…

Maar ja ik denk nog steeds dat de auto’s de staat teveel geld opleveren en ze echt dus niet al te hard hun best gaan doen mensen uit die auto’s in het OV te krijgen.

Ze zeggen het wel, want dat moet natuurlijk, want het is wel beter voor het milieu, maar ze handelen er niet naar.

Is dat echt goedkoper…? Ik kan het me haast niet voorstellen.

Ik ben naar mn familie zo’n8 euro aan benzine kwijt, trein&tram kost me 6,60. Met kinderen tel je er 3x2,50 plus3x 0,80 bij op…dus dan is t wel duurderja,met twee auto’s zou je dus ong net zo duur uit zijn.

Maar het ligt natuurlijk ook aan wat je gaat doen.

@Lune wrote:

Ik ben naar mn familie zo’n8 euro aan benzine kwijt, trein&tram kost me 6,60. Met kinderen tel je er 3x2,50 plus3x 0,80 bij op…dus dan is t wel duurderja,met twee auto’s zou je dus ong net zo duur uit zijn.

Als je met grote kinderen gaat reizen, dan betaal je ook het gehele bedrag dus is het idd duurder dan met de auto.

@Mariiyelle wrote:

@Lune wrote:

Als je met grote kinderen gaat reizen, dan betaal je ook het gehele bedrag dus is het idd duurder dan met de auto.

tegen de tijd dat kinderen te oud zijn voor een railrunnerkaartje, willen ze helemaal niet meer mee met treinreisjes naar familie en dierentuinen :wink: :mrgreen:

maar ik moet ook zeggen dat ik sinds ik een auto heb, nog maar zelden de trein kies. Ik heb het jarenlang, ook met kind, prima ermee gered, maar nu ik de luxe van een auto heb (dus niet precies je luiers uittellen, niet heel vroeg terug meoten omdat je kind anders de hele avond in een verlichte lawaaierige trein zit, geen gedoe meer met overvolle treinen, kinderwagens (wat zijn dat? :mrgreen: ) in en uit treinen tillen enz), kies ik er alleen nog maar voor als ik naar vrienden in hartje a’dam ga. Daar parkeren vind ik gewoon echt niet grappig.

@anjella80 wrote:

Daarnaast heb ik nu 3x gehad dat ik niet kon uitchecken, dus netjes mn geld terug gevraagd, krijg ik een mail dat ik het terugkrijg, wil ik het gaan terughalen bij zon automaat staat er niks op. Ik ovchipkaart mailen moet ik bij de vervoerder zijn daarvoor. :roll:

Via de site van je vervoerder een formulier invullen, is echt heel makkelijk. Ik heb het elke keer binnen 2 a 3 weken al op mijn rekening. :)

@D. wrote:

@anjella80 wrote:

Via de site van je vervoerder een formulier invullen, is echt heel makkelijk. Ik heb het elke keer binnen 2 a 3 weken al op mijn rekening. :)

Toch zot dat je dat al zo vaak hebt moeten doen :think:

@D. wrote:

@anjella80 wrote:

Heb gister via connexxion dus deze vraag neergelegd en hoe ik nu mn geld terug ken krijgen.
Nu wachten op antwoord....