trakteren, wat is leuk voor het kind

Dochter wordt binnenkort 5 jaar en mag trakteren op school. Ik zie op internet de leukste dingen, maar vraag me af wat er leuk is voor HAAR.

Ik wil eigenlijk voor gezond gaan, maar zij zegt dat ze snoep wil en dat iedereen dat doet. (is volgens mij niet helemaal waar). Ik zie leuke knutsels waar de traktatie in verwerkt is, vlinders, poppetjes van alles. Toen ik mijn dochter vroeg welke zij leuk vond van de internetplaatjes, wees ze er 1 aan. Waarom vroeg ik? Omdat daar snoep in zit!

Inmiddels vraag ik me af of het voor mijn kind (en misschien wel de meeste kleuters?) eigenlijk wel ‘nodig’ is om een geknutselde traktatie te krijgen die er leuk uitziet. Gaat het hen niet meer om of het een lekker snoepje is? ’

‘hup WEG met die verpakking en snel hap, hap hap!’? Niet dat dit erg is, maar dan maak ik het liever niet te ingewikkeld. (ik heb niet zo veel tijd ivm onze baby die moeilijk slaapt in de avond)

Wat vinden jullie, is het leuk voor een jong kind? Of is het meer leuk voor de moeder.

Ik denk dat ze het best leuk vinden. Maar best leuk betekent niet dat ik er uren aan ga spenderen :wink: En dat ben je met een beetje knutsel al gauw kwijt. Ik zorg voor iets wat ze erg lekker vinden (maar ook gezond is) en leuk dat op met een leuk vlaggetje/servetje/prikkertje oid.

Ik heb gewoon wat stukjes kaas, meloen, ananas, worst, druiven, mandarijn enz. op een stokje gedaan. Wel gevraagd of er iemand allergie heeft, en de buitenlandse kinderen kregen zonder de worst.

Bovenop het stokje maakte ik een vlinder met tekst.

idd dark angel, ik doe ook, zo gezond mogelijk! en met te weinig poespas!

Juist omdat ik geen chips en snoep wil laten trakteren maar ik het omhulsel leuk en aantrekkelijk.

Bij de oudste trakteren ze bijna allemaal op chips. Lekker makkelijk als moeder, maar voor mij hoeft niet, 28 x een zakje chips. En hij eet dan natuurlijk zijn meegenomen fruit niet op. Dat wordt ook niet heel erg gestimuleerd eigenlijk.

De jongste trakteert maandag op minikrentenbolletjes, als hart van een kartonnen bloem. Kleurpotlood als steel, en een niet al te ongezonde traktatie ziet er toch heel leuk uit. Ze gaat al stralen als ze de potjes met gekleurde bloemen ziet. Maar zij is natuurlijk nog wel jonger dan jouw dochter.

Het kost even een klein uurtje werk, maar dat valt me nog wel mee.

Toen de oudste een keer mocht trakteren en we net in een verhuizing zaten, heb ik een mand versier met balonnen en vol gedaan met minibolletjes en krentenbolletjes. Kostte 5 minuten werk, en iedereen vond het lekker op het kdv.

kijk naar het traktatiebeleid op je school.

wat mag wel en wat mag niet? op sommige scholen mag alles, sommige geen snoep maar wel chips, bij andere weer niks van dat alles.

en of ze een traktatie meteen mogen opeten, of mee moeten nemen naar huis. dat maakt ook uit hoe houdbaar en ‘stevig’ is moet zijn

(dat de kinderen niet naar huis gaan met alleen een zakje prut zoals ik hier al heb gehad :wink: met BSO erbij zit een traktatie tot 18.15u in de tas)



vlees zou ik vermijden, maar dat is persoonlijk. vanwege bederf maar ook voor leef- en levensovertuiging van mensen. er zijn al snel een paar kindjes die het niet mogen, en je kunt ook makkelijk een traktatie maken zonder.



specifieke allergieën kun je navragen bij de juf, maar die kinderen hebben vaak ook een eigen trommeltje in de klas.



zelf was ik als kind wel altijd trots om met een mooi dienblad met vrolijk gekleurde traktaties naar school te gaan :smiley:

ziet er toch super feestelijk uit dan

:smiley:

Bedankt voor de reacties tot zover.

Ik zou zelf het leukste vinden een gezonde traktatie met een leuke knutsel er om heen. Dat het veel tijd kost vind ik niet zo’n punt. Zoals die bloem met krentenbolletje, klinkt erg leuk. Hoe maak je het bolletje vast aan de bloem, littlewonder? En trouwens een spies met een vlinder er bovenop vind ik ook al een hele knutsel!

Waar het mij vooral om gaat is of het wel ‘besteed’ is aan kleuters. Klinkt misschien wat onaardig, maar maakt het voor hen nou eigenlijk verschil een knutsel erbij of niet, doe ik het dan niet vooral voor mezelf?

Mijn dochter van 2.5 kreeg laatst een echt prachtige cakepop. Ik stond versteld! Zij rukte het folie er af en beet het in1 keer doormidden. Dat vond ik eigenlijk wel zielig voor die moeder die het gemaakt had.

Maar misschien doe ik er te moeilijk over. Het is voor ons de 1e keer trakteren op school, misschien denk ik er te veel over na.

onze 2e wilde paar jaar terug fruitspiesen.

Ontzettend simpel natuurlijk.

Maar met een leuke prikker ziet het er heel feestelijk uit.



Je hebt van die pluimen, maar ook met een parapluutje op het eind of iets anders.



Kool doormidden snijden, folie er overheen, spiesen maken en erin prikken maar en klaar.



Oudste is deze week jarig en wil graag cakejes trakteren.

Dat mag hier op school en mag van mij ook.

hier probeer ik zo gezond mogelijk te doen… dus cakejes met Yakon siroop en gedroogd fruit erin verwerkt. Of kwarktaart met vers fruit en een bodem van 2 blokjes cake… of een vlinder uit gestanst van een eierkoek, versierd met rozijntjes en gedroogde appeltjes… (eierkoek is dan het meest ongezonde) Mies gaat na de zomervakantie pas trakteren, maar dat word dan popcorn… popcorn maak ik zelf en is laag glykemisch, ik zoet het dan met ingekookte siroop van palmsuiker… Niek wil graag op smoothies trakteren van fruit en yoghurt en dus heb ik bij de plaatselijke snackbar om 30 milkshake bekers met deksel gevraagd, tegen betaling… kleine maat… was geen probleem. Dus dat word nog leuk.

Peet gaat trakteren op apple crumble zonder suiker…



Wij eten hier zo suikeram/suikerloos mogelijk en als je je dan verdiept in de mogelijkheden, komen de lekkerste recepten voorbij voor gezond.

Snoepen is aangeleerd, kinderen hebben het van nature echt niet nodig…

Ik denk dat het erg per kind en per moeder verschilt?



Zelf bedacht ik vroeger de ‘wildste’ dingen en ik vond het super om iets moois te trakteren. En nu vind ik het leuk om mijn kinderen iets moois te laten trakteren en de oudste vindt dat ook erg leuk, dus voorlopig blijven we het nog even doen.



Tot nog toe zijn cakejes de meest ongezonde traktatie geweest. In de toekomst zal er vast wel wat meer ‘snoepigs’ voorbij komen, maar zolang ze er zelf niet om vragen, begin ik er ook niet over.



Ik zou doen wat je zelf leuk vindt en vooral ook wat je dochter leuk vindt. Wel met het besef dat het door sommige kindjes inderdaad gewoon ‘verslonden’ wordt. Zelf heb ik daar niet echt problemen mee, ik maak het ook omdat wij het zelf leuk vinden.

Mijn oudste trakteert morgen op ‘Rupsjes Nooitgenoeg’, van een satéprikker met druiven en een aardbei als hoofdje (Pinterest was m’n inspiratiebron). Ze heeft ze zelf uitgekozen, en zijn helemaal gezond, naja, behalve dan de oogjes die ik er met zo’n Dr Oetker stift op heb getekend :). Ik herken je dilemma wel, sta soms ook versteld van het werk dat ouders (moeders?) in een traktatie stoppen, en de snelheid waarmee het vervolgens verorberd wordt…



Ik ben van mening dat het vooral leuk moet zijn voor het kind, maar dat neemt niet weg dat je als ouder wel kunt sturen in de richting van iets dat ook nog gezond is!

hier vind sophie de knutsels altijd prachtig en mag ik dan ook echt niet weggooien.

dus is het aan aan kleuter besteed? denk dat dat ligt aan de ontvangende kleuter. Bij sophie dus wel, maar hoor ook dat sommige het direct in de prullenbak gooien.

Robin03, ik pak het bolletje in in vershoudfolie, leg het op de opening in het midden, en plak aan de achterkant plakband. En dan een potlood als stokje ertussen. Achteraf zijn de stokjes wel wat kort, dus ik zou misschien eerder iets anders doen, met langere stokjes.



En of het leuk is voor de kleuters? Ach, vast niet altijd, maar als ik zie hoe mijn dochter straalde door alleen al met dat dienblad met gekleurde bloemen rond te lopen, dan is het me het geknutsel al waard. Het gaat me eigenlijk vooral om wat mijn eigen kind er van vindt.

hier met stip op 1 waterijsjes :dance: :dance:

Dit jaar met een piemschuimondergrond gewerkt. In het midden een leuke knutsel en daarom heen een fruitspiesje. Het geheel ziet er dan heel leuk uit en je hoeft maar 1 knutsel te maken.

Ik denk inderdaad dat het per kind verscheelt of ze de knutsels leuk vinden of niet



Ik vind het wel leuk om te freubelen dus mij maakt het niet zo uit als er veel werk inzit en ze het meteen weg doen.

Maar ik weet nog vorige jaar toen mocht elin trakteren en ik was de dag ervoor bevallen van yngve en lag in het ziekenhuis.





Toen werden het mini krentenbollen die ik alwel geregeld had en inplaats van een leuke knutsel erbij een vlaggetje er in met een foto van elin





Hier ook vooral gezonde dingen maar Kai en elin hebben ook al wel een keer cakjes getrakteerd



Cell ga je die smootie dan op school in de koelkast doen?



Want kai wilde dat eigenlijk ook maar ik zag dat niet zo zitten

bedankt! We zijn er uit,

http://www.google.nl/imgres?hl=nl&biw=1280&bih=819&tbm=isch&tbnid=QEH3WkII4WUVdM:&imgrefurl=http://www.traktatieblog.com/2012/06/vlindertraktatie.html&docid=z3ec_T80VVQ46M&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/-7H9p1gQY08Q/T-2P5nyz9zI/AAAAAAAACrk/kOjaAl1i88U/s1600/vlinder-traktatie.JPG&w=1600&h=1068&ei=q0HMUbqKBued0AXPpID4BQ&zoom=1&iact=rc&page=1&tbnh=139&tbnw=187&start=0&ndsp=34&ved=1t:429,r:0,s:0,i:82&tx=82&ty=111

dat wordt hem.

De meiden zijn al druk aan het wasknijpers schilderen.

Dochter kwam zelf met compromis; deels gezond en deel(tje) snoepje. mooi toch?

erg leuk inderdaad!

maar misschien is het een idee dat je de helft van de traktatie met manderijnpartjes ofzo doet? hier had dochterlief een fruitsalade getrakteerd tijdens haar verjaardag, en het viel me op hoe weinig kinderen druiven lustten.

Ik woon 210 meter van school, dus ik maak de smoothies tussen 9 en 10 en ze vieren het dan altijd rond 10, dus ik ga ze vers geperst brengen zeg maar…



Anders idd koelkast of wat ook kan, een wat diepere mand of krat, koelelementen op de bodem, dienblad of stuk stevig karton met alufolie als 2e bodem en daar de smoothies bovenop.

leuk Robin! ik zag ze voorbij komen op welke.nl

maandag mag Sebastian alvast trakteren en ik ga deze maken: