Wij hebben een ideaal derde kind :inlove:
Ze slaapt veel, ze slaapt door, ze huilt niet, je hoort haar niet.
Maar…
Ze slaapt veel; ze is van de 24 uur hooguit 4 uur wakker. Als ze wakker is, ligt ze heel rustig te kijken, ze draait nog helemaal niet, op haar buik gooit ze haar armen op zij en haar neus op het boxkleed.
Ze slaapt door; ook als ze allang haar voeding had moeten hebben. Ze wordt er niet wakker van. En is ze wel wakker, dan geeft ze niet aan dat ze wel eens nodig eten moet hebben.
Ze huilt dus niet, ook al zit er 7 uur tussen een voeding (wat wel eens voor komt, juist omdat ze niet huilt :oops: vergeet je haar gewoon)
Ze heeft 2 keer in het ziekenhuis gelegen binnen een maand; rs en norovirus, en dat is wel een aanslag op haar lijfje geweest, maar voor het rs-virus was ze ook al zo. Dus ik denk niet dat het met elkaar te maken heeft.
Als ze drinkt (borstvoeding) drinkt ze niet veel.
Daarom krijgt ze eens per dag 120 cc flesvoeding erbij, om toch genoeg binnen te halen. Meer dan 120 cc blijft er niet, blijkbaar is haar maag nog erg mini ofzo.
Herkent iemand dit?
Ik ben pittige kinderen gewend :oops: en vooral na Lev is dit zo’n bizarre tegenstelling dat ik me afvraag of dit wel normaal is voor een baby van bijna een half jaar jong…
Ik weet alleen dat Ivan dit ook deed maar tot hij 1 maand was daarna melde hij zich keurig.
Loop je nog bij de kinderarts? MIsshcien daar advies vragen? Ze groeit wel goed?
Ik ben er vorige week geweest, en over twee weken moeten we weer terug komen omdat ze het ook wat zorgelijk vond.
Ze zit beneden aan de curve (maar ik geloof niet zo in curves, ik zie wel dat ze iets groter wordt steeds en merk het aan kleren of ik moet minder heet wassen :mrgreen: ) en haar lengtegroei was gestabiliseerd ipv dat er een stijgende lijn in zat.
Het is gewoon heel jonge baby-gedrag lijkt het bijna. Zoals jij zegt dat Ivan dat had toen hij nog heel jong was.
Misschien werkt haar schildklier niet goed?
Het zou me eigenlijk vooral verontrusten omdat het klinkt alsof ze niet erg levenslustig is. Is ze wel alert enzo als ze wakker is?
Ik dacht ook meteen aan stille ondervoeding (kindje huilt niet, laat te lang tussen voedingen). Maar ja, als ze verder wel goed groeit (en plast neem ik aan).
Ik zou het wel even laten nakijken voor de zekerheid!
Ik heb een prematuurtje gehad en die deed dit ook de eerste vijf maanden zo’n beetje, maar dat was echt duidelijk tot het tevroeg geboren zijn ingehaald was zeg maar.
Levenslustig; tja ze is wel alert en helder. Ze heeft het lachen nu ongeveer pas door dus het gaat gewoon niet zo vlug misschien. Maar ze is bijv. altijd koud, houdt zich niet warm. Het is net het pasgeborene een half jaar duurt :shifty: Verder heel lief natuurlijk :inlove:
Heel herkenbaar wel, maar ja, zij is niet te vroeg geboren toch?
Voor het warm houden helpt een romper of hemdje over de gewone romper van wol/zijde echt heel goed! Het klinkt ws heel zweverig, maar dat zou zelfs verband kunnen hebben met niet-wakker zijn.
Hier kun je er wat meer over lezen, onderaan is wel interessant:
http://zonnewol.knutselt.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=227367
en hier:
http://www.kiind.nl/articles/12/Wolletjewinterlok.html
Ik zou toch wel aan de bel trekken hoor, tis toch best opmerkelijk gedrag wat niet bij haar leeftijd past… :shifty:
Ik zou niet pas over 2 weken terug willen eigenlijk. Ik zou maandag gewoon bellen :hug: :hug:
Hmmm, mijn moeder heeft me wel eens een soortgelijk verhaal vertelt over een van haar andere kinderen…
Sliep gelijk de eerste nacht door…
Toen ie wat ouder was (een jaar ofzo?) kon ze hem gewoon ergens neerzetten, uur later zat ie er nog, ondernam niets etc… Is dus wel op iets oudere leeftijd dan jouw meissie…
t Klinkt voor mij een beetje als een wat minder snelle ontwikkeling eigenlijk…
Op zich is zoiets ‘meetbaar’, met de juiste testen, als je zou willen.
Stimuleren zul je haar vast al wel, dat is altijd goed :thumbup:
Stimuleren doen we wel, als ze wakker is. Wat dus niet zo vaak is. Lig nu voor de tweede keer te voeden maar heb haar echt wakker moeten maken. En dan nog valt ze gewoon in slaap tijdens het drinken. Ik ga deze paasdagen niet bellen; ze droogt niet uit, bovendien ben ik veel te bang dat ze haar dan weer opnemen om te observeren ofzo…
He, wat een onzekerheid!
Ik herken het niet allemaal, dus kan ook geen tips geven. Het klinkt inderdaad anders dan andere baby’s, maar wat is “normaal”.??
Ik denk wel dat er een stijgende lijn moet blijven in de groei, maar hoe snel die stijgt is natuurlijk voor elk kind anders.
De ontwikkeling van (niet)draaien herken ik trouwens wel, wij hadden een kind dat met 10 maanden nog niks deed, alleen van buik naar rug, uit frustratie omdat ze op haar buik ook haar hoofd niet kon optillen. We hebben toen fysio gehad wat niets deed, en haar alleen woedend maakte.
Ons meisje was ook altijd koud (maar volgens mij ook omdat ze zo weinig bewoog ). Ze liep toen ze bijna 2 was, maar dat zit hier in de familie.
Tja, ik vind het lastig.
Gelijk de medische molen in lijkt me heel vervelend, maar aan de andere kant…stel dat er wel iets zou zijn waarbij het belangrijk is dat je het al jong weet… :think:
Dat doorslapen en niet huilen voor een voeding heb ik ook wel meer gehoord trouwens. Je kunt er niet echt een vinger op leggen volgens mij. Ik zou denk ik wel advies vragen aan die kinderarts. Misschien dinsdag even bellen, en vragen of je tot de volgende afspraak kunt wachten, of dat het eerder nodig is.
Succes in ieder geval!
lastig zeg, vind het nou niet bepaald typisch baby gedrag bij 4-5 mnd…
T.ygo heeft dit 2 mnd gedaan. Was vrijwel niet wakker en meldde zich ook niet voor voedingen.
Uiteindelijk veranderde dit wel.
Qua ontw gaat hij ook iets langzamer. Hij draait nu van rug naar buik over zijn linkerzij maar that’s it. Loop bij de fysio maar hoef me nog geen zorgen te maken. Wel heeft hij een lagere spierspanning die we moeten trainen (passieve hypotonie).
In jouw geval zou ik het toch even melden bij de KA. Liever dat je zeker weet dat het gewoon een tevreden kindje is dan dat er wel iets aan de hand blijkt te zijn.
@lydia wrote:
Stimuleren doen we wel, als ze wakker is. Wat dus niet zo vaak is. Lig nu voor de tweede keer te voeden maar heb haar echt wakker moeten maken. En dan nog valt ze gewoon in slaap tijdens het drinken. Ik ga deze paasdagen niet bellen; ze droogt niet uit, bovendien ben ik veel te bang dat ze haar dan weer opnemen om te observeren ofzo…
Drinkt ze ook slapend? Dat kan misschien nog schelen in de energie, kan ze die aan andere dingen besteden. Dus niet wakker maken voor de voeding, maar slapend (niet diep slapend, maar ze zal vast wel een beetje wakker worden als je haar oppakt denk ik?) aanleggen of de fles geven, dan kan ze uit reflex wellicht drinken…
E.ke drinkt haar laatste voeding wel eens slapend nl…
Even een :hug: :hug:
Nou Lydia, dat klinkt als een erg rustige baby. Maar het zou kunnen toch? Als ze genoeg binnen krijgt, dan is eht toch goed en dan zal ze vast binnenkort als ze meer kan wat drukker worden. Je schrijft over groeilijntje. Is dat het goede groeilijntje, of een oude van het CB? Heb je de gegevens ingegeven in de groeicurve die je op borstvoeding.com kan invullen? Want ze gaan ook minder hard groeien en je hoort vaker dat C’B’s neit goed kijken en dan naar een flessekind-curve kijken en daarmee borstvoedingsmoeders ongerust maken, onterecht. Zou zeggen: check eerst nog even zelf als je dat nog neit gedaan had, en kijk dan even in hoeverre ze echt veel afwijkt van haar eigen lijn t.o.v. die groeicurve. Er kan altijd een maandje een hapering inzitten en dan zitten ze vervolgens weer goed he?
Jou kindje is daarnaast gewoon een niet snelle denk ik. Lucy is nu 6,5 maand en die kon met 5 maanden even van buik naar rug rollen en nu, weken later, kan ze het helemaal niet meer. Zitten wel, en slaapgedrag is totaal niet tevergelijken met jouw kindje (slaapt wel sinds week of 9 oud hele nachten door, maar overdag bijna niet), maar mijnes is ook traag dus met rollen. Buikliggen is nog steeds vaak huilen en vaak armpjes naar achteren en na poosje zeuren. Op haar armpjes steunen is er helemaal niet bij. Pudding armpjes :mrgreen: . Los zittend spelen vind ze wel erg leuk en dat gaat best goed, dus rollen komt er niet meer van zou ik haast denken.
En misschien dat je hier wat aan hebt: Lucy is ongeveer zo oud als de jouwe, ook zei gaat zich nu minder voor de borstvoeding melden, maar ik geef wel sinds drie weken klein beetje bijvoeding, jij nog niet denk ik? Kan zijn dat ze weinig nodig heeft en dat ze daarnaast ook meer binnenkrijgt dan dat jij denkt. Lucy drinkt maar heel kort nog (wel grote teugen, maar binnen 5 minuten klaar) en nu met bijvoeding maar paar keer per dag. Daarnaast lijkt ze in de late avond ook ineens minder behoefte te hebben, dat bouwt ze zelf af ofzo. Dus bij mij ook een verandering nu, maar geen groeistop oid.
Hoop dat je na het invullen van een andere groeicurve al tot de conclusie kan komen dat het meevalt met het stilvallen van de groei. Verder wil ik alleen zeggen: als je moedergevoel zegt dat het bij dit kindje niet goed zit en dat ze daarom zoveel slaapt en minder groeit etc, vertrouw daar dan op en ga er achteraan. En als je moedergevoel zegt dat dit gewoon een ander kidnje is dan de eerste twee, doe dan rustig aan, kijk over twee weekjes wat ze zeggen en zie dan verder wat je aangeraden wordt om te doen. Succes met je meid!
Sorry, beetje lang verhaal geworden, maar hoop dat je er wat aan hebt.
Hoe gaat het nu Lydia?
Dikke :hug: voor jullie!
Tja…het doet mij heel erg veel aan Rhodé denken.
Rhodé sliep door vanaf dat ze 8 weken was.
Heeft zich zelfs in de kraamtijd niet gemeld voor een voeding (verontruste kraamv) en dat heeft ze uiteindelijk nooit gedaan.
Ik voedde dus iedere 3a4 uur en 's nachts liet ik haar slapen.
's Morgens maakte ik haar dan weer wakker voordat ik naar mijn werk ging.
Ook Rhodé was ook laat met alles.
Draaien deed ze pas rond de 6 maanden. Kruipen leerde ze pas rond haar 1e verjaardag, en met 18 maanden ging ze lopen.
Het enige wat mij erg ‘opvalt’ aan je bericht, is dat ze zo stilletjes lijkt…
Lacht ze wel hardop? Maakt ze wel echt contact met je? Merk je duidelijk of ze iets leuk vind of niet? Is ze gewoon door de gehoortest gekomen?
Als je je zorgen maakt zou ik het bespreken met de kinderarts.
Vertel ook je angst over een eventuele opname (daaruit merk ik wel dat je je zorgen maak of niet?).
Heel veel sterkte :hug:
Ik dacht tijdens de kraamtijd al dat ze doof was (en de kraamvz ook trouwens…) maar dat bleek niet zo te zijn.
Ze maakt wel geluiden en ze kraait en ze lacht, maar ze blijft erg jong ogen.
Ze kan nu qua voeding iets meer hebben (150 aan kv) en bv weet ik niet, op zich laat ze het er redelijk in.
Alleen hoest en rochelt ze nu weer :evil: dus ik ben wel blij dat ik van de week weer een afspraak heb staan.
Ik wil vooral ook weten waarom ze zich niet warm kan houden, want het is net een ijsbeertje. Met de nadruk op beertje natuurlijk :inlove:
Nou, hierbij toch ook een geruststellende reactie.
Onze kleine meid heeft de eerste 6 maanden van haar leventje zo’n beetje slapend doorgebracht. Ook met doorslapen, ook niet melden voor een voeding, heel korte borstvoedingen (links 5-10 minuten en rechts ook) én al heel snel maar 5 en 4 voedingen per dag (wel die 5e blijven geven, ze dronk op zich wel die 2x 5 minuten).
Na die 6 maanden bleef ze steeds wat langer wakker tussen de dutjes door en bij 7 maanden schakelde ze over op één dutje :shock:. Nog steeds is het een lieverd met doorslapen en lekker babbelend wakker worden. De twee weken in totaal die ze nu niet doorgeslapen heeft, kwam altijd door doorkomende tanden en kiezen.
Ze was wel een flinke bij de geboorte, dus kon ze ook wel wat hebben.
Ook rond die 6 maanden had ze een dipje qua gewicht en was het advies om te proberen de BV op te krikken met aanleggen aanleggen aanleggen. Heb toen zelf gekozen om over te schakelen op flesvoeding (bij de oudste ook na 6 maanden). De lijn schoot daarna weer omhoog. In ons geval was het erin geslopen dat ze weinig vroeg en ik daarom ook niet veel extra aanlegde. Waardoor er minder melk aangemaakt wordt en die lieverd nog niet moppert, enzovoort.
Hoop dat je iets aan onze story hebt