ja lekker op tijd, maar vandaag de eerste pepernoten gespot… en vroeg het me dus af.
Tot wanneer geloofden jullie kinderen in sinterklaas?
Onze oudste is tegen december bijna 8,5 en momenteel is het geloof nog heilig. In de vakantie kwam het een keertje aan de orde en hij had er wel weer zin in zeg maar :lol: .
Maar nu zit hij in groep 5… en gaan ze surprises doen voor elkaar.
Deden wij vroeger ook en zelf geloofde ik heel jong al niet meer, mijn broertje echter nog wel en dat werd op school niet raar gevonden, die surprises deden ze vanaf dan, zodat sinterklaas wat meer tijd had voor de jongere kinderen en wel wat hulp kon gebruiken… zoiets dan.
Heb echter al begrepen dat ze hier op school verwachten dat je dat hier zelf maar even oplost voor 5 december: het kind wordt niet meer geacht te geloven in groep 5.
Voor onze 2e betekent dat (door versnellen) zelfs dat hij nog geen 8 is volgend jaar.
Vind het zo jammer… afgelopen jaar was een hele rare sintviering en dat wordt het dit jaar waarschijnlijk weer… en had het zo fijn gevonden als hij dan in elk geval nog dat fijne sintgevoel had mogen hebben bij/rond het feest.
Ik heb geen idee of L (net 7) nog echt gelooft, wel weet dat het niet kan, maar in zijn kinderlijkheid nog helemaal mee gaat in het verhaal of dat hij het spel leuk mee speelt, maar allang door heeft dat wij de cadeautjes kopen. Werkelijk, geen idee.
Nu heb ik een cadeau voor de verjaardag van Noortje (2) nog niet gegeven omdat we het niet afkregen. Het is een poppenbedje dat ik aan het opknappen ben. Ik zit me af te vragen hoe ik dit ga aanpakken, want L heeft het al gezien, dus hij zal dan vanzelf de link leggen.
Misschien uitleggen dat ik met Sinterklaas heb afgesproken dat ik nog wat leuks had staan, en dat Sint zo minder werk heeft. Hij heeft het tenslotte hardstikke druk rondom 5 december, en hij is al oud :think:
Onze dochter twijfelt al 2 jaar aan van alles (toen ze 5 was begon ze al in twijfel te trekken)
Zre is nu 7,5 jaar en wij hebben het haar 2 weken geleden allemaal verteld en uitgelegd. Ze was, zoals wij al dachten, niet echt verbaasd dat het niet echt was allemaal.
Ze bewaart nu het geheim voor anderen en dat vind ze mega leuk.
Ze is dus nu 7,5 en zit in groep 4 sinds gisteren.
Maaike geloofde nog wel maar kwam 2 weken geleden met de vraag hoe het nu zat omdat een ouder vriendinnetje zei dat hij niet bestond…
We hebben niet duidelijk antwoord gegeven.
Vind het moeilijk.
Ik wil niet liegen maar als ze het echt nog vaker vraagt denk ik dat ik het toch maar vertel.
Ze zit sinds 2 dagen in groep 3 en hier ook suprises vanaf groep 5.
@Mamalien wrote:
MIk wil niet liegen maar als ze het echt nog vaker vraagt denk ik dat ik het toch maar vertel.
8) Maar wat heb je de afgelopen 6 jaar gedaan dan? :angel:
Ze gelooft sinds haar 7 de jaar niet meer in Sinterklaas
@mamaMarije wrote:
ja lekker op tijd, maar vandaag de eerste pepernoten gespot…onder welke steen heb jij de afgelopen weken gezeten? :mrgreen: 8)
@rijstkorrel wrote:
@Mamalien wrote:MIk wil niet liegen maar als ze het echt nog vaker vraagt denk ik dat ik het toch maar vertel.
8) Maar wat heb je de afgelopen 6 jaar gedaan dan? :angel:
Ik vind meegaan in een verhaal heel iets anders als liegen.
Ja lastig! Mijn slimmerik van negen! Wil het gewoon niet weten.. Ik denk dat h het wel weet overigens. Dit jaar toch maar eens een gesprekje over hebben, want ik wil ze wel graag een mooi sintverhaal/vervolg meegeven. Zodat de warmte, dat gevoel, blijft.
Wel jammer dat jullie nu zo door school gedwongen worden..ik vond het vorig jaar dus echt nog niet nodig om het hem op te dringen.
@fiep klophout wrote:
@mamaMarije wrote:ja lekker op tijd, maar vandaag de eerste pepernoten gespot…onder welke steen heb jij de afgelopen weken gezeten? :mrgreen: 8)
woon in een uithoek van Nederland he, duurt wat langer voor die zooi in de winkels ligt.
Oh wacht, ik ben amper in winkels geweest in de vakantie 8) .
Maar verder is het idd een pienter ventje, idem voor nummer 2.
Nummer 2 heeft al weleens vragen/ twijfels ge uit, maar nooit zo sterk dat het met een ‘wat denk je zelf’ wedervraag gedaan was met de pret van het ‘heilige geloven’.
Bij een heleboel dingen zet hij vraagtekens, vraagt hij door, wil hij meer weten, maar over Sinterklaas is hij nooit kritisch. Dat komt bijna ‘naief’ over, maar dat is juist zo heerlijk nog vind ik.
Tuurlijk het kan ook heel leuk zijn als ze niet meer geloven, maar het is wel anders.
De spanning van schoentje zetten en pakjes avond is er toch een stukje af. Je weet dat het van papa/mama/opa/oma komt.
Vind het ook lastig om te verzinnen hoe we het dan moeten gaan brengen.
Over 2 weken info avond op school en wil dan toch eens pijlen onder de ouders van de andere kinderen. Het is een vrij jonge klas, met dan wel een stuk of 4 zittenblijvers (al dan niet in eerdere jaren) die dus een (ruim) jaar tot 2 ouder zijn… maar kan me niet voorstellen dat onze zoon de enige 8 jarige is die nog geloofd eigenlijk.
@mamy wrote:
Onze dochter twijfelt al 2 jaar aan van alles (toen ze 5 was begon ze al in twijfel te trekken)
Zre is nu 7,5 jaar en wij hebben het haar 2 weken geleden allemaal verteld en uitgelegd. Ze was, zoals wij al dachten, niet echt verbaasd dat het niet echt was allemaal.
Ze bewaart nu het geheim voor anderen en dat vind ze mega leuk.
Ze is dus nu 7,5 en zit in groep 4 sinds gisteren.
Bijna mijn verhaal van mijn zoontje. Ook 7 1/2 en ook groep 4.
Ook hij stelde hele lastige vragen vanaf een jaar of 4.
Hier ook 8 jaar en zit nu in groep 4 … Ik moet nog kijken hoe het dit jaar gaat maar volgens mij geloofd hij er nog wel in…
Het enige wat hij wel door heeft zo ver ik weet is dat niet alle pieten echt zijn omdat hij ook piet kan worden en net zo lijkt… Maar Sinterklaas is nog helemaal spannend durft hij ook niet echt heen te gaan en zo…
Dus we zullen zien hoe het gaat… Ik hoop dat het dit jaar. Nog goed gaat… Volgend jaar zien we dan wel weer…
( moet ook eens gaan bedenken wat het moet gaan worden met cadeautjes )
Hier 7 jaar en al sinds groep 1 veel vragen en oneffenheden die hem opvallen,maar zonder dat we ‘doorliegen’ en normaal gewoon antwoord geven op zijn vragen, gelooft hij nog.
Geen idee hoe lang nog. In groep 4 gelooft misschien de helft niet meer, kwestie van tijd dus.
Nu hoeft het van ons niet meer,maar vrees wel dat als hij het weet en er op gaat reageren, da hij het resoluut gaat verknallen voor zijn broertje in een boze bui OF dat de spanning van het meespelen hem teveel gaat worden.
Zou het wel leuk vinden dat Eli er nog 1 jaar onbevangen in staat…kortom, we liegen niet en geven normaal antwoord,maar echt willen weten, doet hij gewoon niet.
Wij hebben het afgelopen zomervakantie dus heel bewust verteld… Echt zo van… nou jongens, nog even en dan weer nieuw schooljaar en dan komt Sinterklaas er ook weer aan.
Papa en mama gaan jullie een groot geheim vertellen. Een traditioneel geheim en als je het eenmaal weet, dan hoor je bij de club van geheimhouders der traditie… Toen een high five en hadden we bedacht dat ze de eed van sinterklaas geheimhouding moesten afleggen…
Apetrots waren ze… ze moeten het echt geheim houden om het voor de kleintjes niet te verpesten en tegelijkertijd zijn we van hun vragende achterdochtige blikken af. Niek was zelfs zeer opgelucht…
En nu de grap… we hadden het haar vorig jaar ook al verteld, maar toen deed ze nog aan "ik kies ervoor om wel te geloven en steek mijn kop in het zand
" Ook prima. Blijkbaar doen kinderen qua geloven in sint toch hun eigen ding. En hoewel ze het weten, zou het me ook niet verbazen als ze rond die tijd gewoon doen alsof ze niets hebben gehoord.
Maar geheimhouden moeten ze het wel… we moesten het vorig jaar namelijk vroegtijdig vertellen omdat een ander jongetje uit de klas van Niek aan iedereen had lopen rondbazuinen dat ze belachelijk waren omdat die lelijke oude man helemaal niet bestond… :?
Mijn zoon was 8,5 toen ik het hem vertelde.EN dat was in januarie.
Hij heeft er verder weinig over gezegd.
Maar hij vind het nu met zijn 13 jaar nog geweldig.We meoten het natuurlijk nog een tijdje vieren vanwege zijn kleinere zusje.
Maar hij zei laatst…kun je er niet nog 1 bijmaken…want dan vieren we het nog langer.
Onze oudste zegt al twee jaar: ja maar daar zit een mens in. En als ik dan vroeg: wie koopt dan de cadeautjes? Dan zei ze: Sinterklaas natuurlijk! :mrgreen: :lol:
Ik ben benieuwd of ze er dit jaar nog in trapt. Zoals Cell het heeft opgelost vind ik wel erg leuk, zou ook wel wat voor ons zijn. Amélie houdt van geheimpjes
mmm als het idd neerkomt op moeten vind ik het geheimhoudersgenootschap met ondertekening van het 1 of ander wel een goed idee.
Maar ben vooral wel ‘bang’ dat hij in een boze bij het zijn broertje zou kunnen gaan vertellen. En die mag dan wel in groep 4 zitten, die is toch pas 6… en dat zou ik heel jammer vinden!
Op zich een hele mooie manier om het te vertellen Cell.
Echt een soort welkom bij de grote mensen club!
Voor Jo laten we het even zo. Hebben sowieso vrijwel nooit ‘onzin’ verteld, dus geen dingen verzinnen die niet kunnen en als hij vragen had of aangaf dat hij een keer bij een Sint was die anders was dan vorig jaar,dan vertellen we ook dat dat klopt.
Mocht hij dit jaar me nog meer concrete vragen of opmerkingen komen,dan houden we het niet meer op…alleen vrezen we wel voor een hele grote klap of teleurstelling, of juist de angst,dat hij denkt dat het nu niet meer leuk is.
Kortom, zou zelf eerder uitleggen dat het Sinterklaasfeest echt is. Dat het al heel lang bestaat en dat het komt vanuit de echte Sinterklaas van vroeger. Zou hem eerst geruststellen, dat het feest zelf elk jaar weer terug blijft komen,tot ze te oud zijn, maar de randvoorwaarden (wie haalt de cadeau’s e.d.) dat wij dat doen. Als een soort traditie. Het is en blijft een kinderfeest en bijna alle ouders werken daar aan mee.
Hij kent het gegeven ‘acteur’ heel goed en dat dat ook gewoon mensen zijn,die na hun werk andere dingen doen. Zou uitleggen dat Sinterklaas ook een TV acteur is,maar dan elk jaar dezelfde die Sinterklaas speelt. Daar is hij voor aangenomen. En dat hij na Sinterklaas niet naar Spanje gaat,maar gewoon weer ander TV werk gaat doen.
Maar het gegeven, dat hij nu mee mag doen met het grote geheim, ga ik wel onthouden. Op zich kan hij wel geheimen bewaren. Weet alleen niet of dat op langere termijn en idd in boosheid ook zo blijft…
Sinds afgelopen 9 juli weet ze dat hij echt niet bestaat.
Eerst waren er een hoop vragen die ik beantwoorde met: wat denk je zelf??? En elke keer zei ze dat hij toch wel bestond. 9 Juli zei ze ineens; mam sinterklaas kan helemaal niet bestaan. Iemand kan echt niet zo oud worden! Toen heb ik verteld dat hij inderdaad niet bestaat. Toen vroeg ik hoe ze denkt dat die cadeaus in haar schoen komen. Na eerst een heel briljant antwoord te hebben bedacht kwam ze er dan toch mee dat wij dat doen. Ze vindt het nu heel stoer dat ze ons “geheim” deelt. Ze zit nu overigens in groep 5. Ik weet niet of er nog kinderen zijn die geloven, maar je kan het ook niet aan ze vragen :mrgreen:
@zonnetje01 wrote:
Sinds afgelopen 9 juli weet ze dat hij echt niet bestaat.
Eerst waren er een hoop vragen die ik beantwoorde met: wat denk je zelf??? En elke keer zei ze dat hij toch wel bestond. 9 Juli zei ze ineens; mam sinterklaas kan helemaal niet bestaan. Iemand kan echt niet zo oud worden! Toen heb ik verteld dat hij inderdaad niet bestaat. Toen vroeg ik hoe ze denkt dat die cadeaus in haar schoen komen. Na eerst een heel briljant antwoord te hebben bedacht kwam ze er dan toch mee dat wij dat doen. Ze vindt het nu heel stoer dat ze ons “geheim” deelt. Ze zit nu overigens in groep 5. Ik weet niet of er nog kinderen zijn die geloven, maar je kan het ook niet aan ze vragen :mrgreen:
Wat het vetgedrukte, dat Sinterklaas oud kan worden dood kan gaan, dat had hij zelf al bedacht,maar denkt dus ook dat er weer een nieuwe komt…eigenlijk een mooie opzet naar. Desondanks, hij blijft geloven…
Wij hebben het Max verteld toen hij in groep 5 zat. Ergens eind oktober. En ook om de reden dat in groep 5 surprises gedaan zouden worden.
Omdat ik sinterklaas een heel bijzonder feest vind wilde ik het wel graag speciaal houden.
Victor heeft een nachtje bij opa en oma gelogeerd zodat wij rustig de tijd hadden om alles op onze manier uit te leggen. We hebben gepraat over vroeger. heel vroeger. Over rijk en arm, over geven en nemen. Over onze waarden en normen. Over dat het leuk is om kadootjes te krijgen maar dat het ook erg leuk is om iets bijzonders voor iemand te kopen.
zo kwamen we bij sinterklaas. natuurlijk toe aangegeven dat de beste man niet meer bestaat. maar dat er vroeger, heel erg vroeger wel iemand bestaan heeft die kadootjes aan kinderen gaf. en dat de mensen in nederland dat zo bijzonder vonden dat ze dat over hebben gnomen.
De vragen kwamen want wie was dan die man? Wie kocht de kadootjes?
De man, hebben we uitgelegd is gewoon een buurman ofzo. Net als het is. De kadootjes die kopen wij. We zoeken iets waarvan we zeker weten dat degene het graag wil hebben of waar we mee kunnen verrassen. Of wat voor ons gevoel goed bij die persoon past. En opa en oma doen dat ook en tante ook. Max vond het geweldig. En wilde het natuurlijk aan zijn vriendjes vertellen :lol: En dat mag niet Max, want… het is zo’n bijzonder verhaal, kleine kinderen begrijpen het nog niet en maken er een kadootjes graai festijn van. En dat is niet de bedoeling daarom maken we het voor hun speciaal met het geloven in die verklede man.
Nu gaat Max elk jaar kadootjes kopen voor iedereen. Een kleinigheidje. HIj bedenkt iets voor iedereen en ik ga met hem mee. Eigenlijk is het nu nog mooier dan het was. Ik hoop dat ook Victor volgend jaar de magie van Sinterklaas begrijpt. Tot die tijd hoop ik dat er niemand is die het grote geheim aan hem verklapt.