Tot nu toe vast voeding wijgeren.

Heel even ging de bijvoeding redelijk, maar nu vind onze dochter het niks.

Ze houd haar mondje strak op elkaar, en waar ze het redden kan drukt ze het weer naar buiten met haar tongetje.



Iemand tips hoe ik dit aan moet pakken?

Nog even wachten, of toch door zetten?

Geduld… Tot 6 maanden hoeft het echt nog niet. Het ene kindje is er vroeger aan toe dan het andere kindje. Keira at met 4 maanden heerlijk, dochter van vrienden van ons weigerde tot bijna 6 maanden te eten. Die neemt gewoon lekker overal de tijd voor, ook wilde ze later dan de ouders wilden brood eten. Maar ze eet goed.



En melk is gewoon goed hoor!

zelfs tot een jaar is melk de hoofdvoeding en de rest BIJvoeding.

Dus laat het gewoon even rusten en probeer het over een week of wat gewoon nog eens.



Misschien vindt ze het tegen die tijd trouwens wel leuk om haar eigen eten te eten… dus stronkje gekookte broccoli zelf laten vasthouden en kijken wat ze ermee doet.

Of combi van zelf en prakjes etc etc.

Luna heeft bijvoeding echt geweigerd tot een maand denk ik geleden. Ze hapte soms wel hoor, maar echt iets binnekrijgen was nihil.

CB arts vond het ECHT !!! nodig dat zij iets kreeg. Terwijl ik zo iets had van ik heb nog even met het opstarten er van het wennen, op een gegeven moment lukt het wel. Ze bleven pushen :roll: na een keer weer overleg, heb ik gezegd

‘’ Als ze later groot is, zal ze vast steeds minder weigeren en zelf bepalen, zolang het prima gaat zo, vind ik dat ook!’’

En ineens, weigerde ze de hapjes niet meer, trok ze de bananen van tafel en at ze het liefst nog met schil op, ze eet als een bouwvakker alsof ze iets in te halen heeft…

Ineens ging die knop om. We geven haar overigens geen potjes of gepureerde dingen maar gewoon een aardappel enz…

Hier heeft M tot een maand of 8 overgegeven bij het proberen vaste voeding te eten, echt interesse had ze ook niet. Sinds een week of 2-3 krijgt ze eindelijk wel interesse en is het overgeven vrijwel helemaal verdwenen.



Ik heb zelf af en toe geprobeerd hoe het ging, ging het niet, gewoon een week ofzo niets gegeven. Jouw meiske is nog geen half jaar zag ik, het hoeft dus zeker nog niet (en naar mijn mening mag het gerust nog een paar maanden daarna duren voor het echt lukt). Melk is echt nog de hoofdvoeding (hoewel je met FV toch op den duur wel moet afbouwen, maar je hebt de tijd).

Stoppen, je kindje is er dus blijkbaar nog niet aan toe.

Mijn dochtertje kreeg BIJvoeding ala rapley en met 10 maanden kreeg ze werkelijk pas wat voeding binnen. Heb me in het begin ook een beetje zorgen gemaakt, en overleg gehad met een dieetiste en ze gaven mij ook het advies het is echt nog maar BIJvoeding, ze hebben het totaal niet nodig. Het eerste jaar kunnen ze alle voedingstoffen die ze nodig hebben uit kunstvoeding/borstvoeding halen.



Dus gewoon weer over een tijdje proberen, misschien is ze er dan wel weer aan toe. Ze is tenslotte ook nog geen 6 maanden. Mijn jongste weigerde alles met 6 maanden. En 6 maanden en 3 weken wilde ze wel sabbelen aan wat wortel/peer etc…

Gewoon even wachten… Het eten moet natuurlijk wel leuk blijven. En wat de anderen al schreven: tot een jaar hebben ze echt niks anders nodig dan melk.

Wij zijn ook met kleine hapjes begonnen en gestopt als zij het beu was.

Nu gaat het steeds beter, maar als ze geen zin meer heeft spuugt ze het ook uit of houdt haar mondje dicht.

Denk dat het niet zo erg is dat het nu nog niet lukt, ze pakt het (hopelijk) :wink: van zelf over een tijdje.

Regelmatig aan blijven bieden op een vast tijdstip hielp bij ons en ik blijf vrij relaxed eronder, als ze niet meer wil stoppen we.

Hier gaat het ook niet met de bijvoeding. In het begin lukte het nog wel om er een paar lepeltjes in te krijgen maar nu sinds een week houdt hij zijn mond stijf dicht.



Het CB had een heel voedingsplan samengesteld om hem aan vast voedsel te krijgen en te leren wennen aan eten van een lepel maar het is alsof hij het rook, sindsdien mond stijf dicht.



Nu geef ik hem zelf een lepel met wat er op als wij aan het eten zijn en dan doet hij het na. Dit is één grote kliederboel en echt iets binnen krijgen doet hij niet maar ja, het is om te leren toch…

Oefening baart kunst inderdaad, en hij is nog jong genoeg hoor, het hoeft echt nog niet.

Bart wilde ook nooit van een lepeltje eten, maar toen wij hem gewoon stukken gingen aanbieden die hij zelf vast kon pakken ging het prima.

Wanneer moet je je zorgen maken als ze geen warm eten willen?



Ik maak me niet echt zorgen dat zoonlief z’n warme prak weigert. Want melk gaat er goed in en het fruit ook.



Wat ik wel merk is dat als hij overdag genoeg krijgt (op een gezonde manier vol zit) dat hij 's nachts beter slaapt.



Nu geef ik hem 's middags geitenkwark met een half stuk fruit, kan dit of is dit verwennen?



Hij krijgt 's ochtends een boterham (met roomboter) en een flesje melk.

Na z’n ochtendslaapje een fruithap

Lunch een boterham met roomboter en fles melk.

'smiddags (rond een uurtje of 3) kwark.

We proberen hem wel wat hapjes te laten eten en als hij niet veel gegeten heeft krijgt hij voor het slapen gaan (tussen 8 en half 9) een grote fles.



Tussendoor krijgt hij een rijstewafel of volkoren soepstengel.



Krijgt hij te veel?

Ik zou de kwark vervangen door een rijstwafel/soepstengel. Op in jou schema nog een tussendoortje te doen vind ik wel wat veel worden.



En de kwark/yoghurt etc zou je dan gewoon na de warme hap kunnen geven.

Dat hebben we gedaan, maar de warme prak blieft hij dus niet.



Ook hebben we een tijdje geen kwark gegeven (wel rijstewafel/soepstengel) , toen kwam hij 's nachts dus omdat hij honger had.



Ik heb het idee dat kwark zwaarder ligt dan een soepstengel/rijstewafel.

Groeit je kindje goed? Is je kindje lekker actief en vrolijk?

Dan vooral niet teveel zorgen maken over hoeveel ze waarvan binnen krijgen!

Het komt uiteindelijk vanzelf, zo weet ik uit ervaring, na een kind dat 5-6 jaar lang niet of nauwelijks wilde eten, en nu nagenoeg alles lust!



:-*

@Kwakje wrote:

Dat hebben we gedaan, maar de warme prak blieft hij dus niet.



Ook hebben we een tijdje geen kwark gegeven (wel rijstewafel/soepstengel) , toen kwam hij 's nachts dus omdat hij honger had.



Ik heb het idee dat kwark zwaarder ligt dan een soepstengel/rijstewafel.




Geeft toch niets dat hij geen warme hap wil eten, komt vanzelf wel. Misschien wil hij wel proberen als hij zelf kan eten, gewoon stukjes uit het handje ?

En dan juist zou ik omdat hij bijna niets heeft gegeten een toetje geven. Hier geven wij altijd na het eten een toetje of ze nou wel of niet goed eten. Toetje hoort er hier bij. Zou dan om 15:00 een rijstwafel etc geven, en kwark na de warme hap.

We hebben geprobeerd hem zelf te laten eten maar hij gaat er dan mee spelen en kneden.



Ik zelf vindt het ook niet erg dat hij geen warme prak krijgt.

Maar juist tussen de lunch (half12-12 uur) en z’n fles (half 8-8 uur ongeveer) alleen een rijstewafel geven dat trekt hij niet. Dus nu geef ik hem kwark met half stuk fruit.

Hier onze dame die eerst wel bijvoeding wilde, en nu sinds een tijd niet meer.

Volgens de stagiaire van CB moest ik de bijvoeding DWINGEN! :wall:

Haar meteen duidelijk gemaakt dit niet te doen he…



Denk dat het wel weer komt, ik hoop het!

Ben wel blij dat meer kindjes dit dus hebben.

Ze heeft voornamelijk nu een hekel aan koud eten in haar mond, warm eten gaat iets beter. Maar het blijft eigenlijk gewoon alleen melk.

@Cin. wrote:

Hier onze dame die eerst wel bijvoeding wilde, en nu sinds een tijd niet meer.

Volgens de stagiaire van CB moest ik de bijvoeding DWINGEN! :wall:

Haar meteen duidelijk gemaakt dit niet te doen he…



Denk dat het wel weer komt, ik hoop het!

Ben wel blij dat meer kindjes dit dus hebben.

Ze heeft voornamelijk nu een hekel aan koud eten in haar mond, warm eten gaat iets beter. Maar het blijft eigenlijk gewoon alleen melk.


Grrr, hoe komt ze erbij :evil: :roll: je kan een kind toch niet dwingen!



Hier ook een die de ene keer wel wilt eten, andere keer weer niet/minder.

Laat 't van hem afhangen, wil ie zn warme prak niet, krijgt ie een fles, ook goed.

Toen 't zo heet was wilde meneer helemaal niks aan bijvoeding, heeft een week lang alleen melk gehad (had iig zn vocht genoeg binnen :thumbup:)

Ach, het komt vanzelf allemaal :slight_smile:

Ja ze moest minder melk (4x per dag fles krijgt ze) en ze moest bijvoeding hebben…

Ze werd ook te dik, en ze moest op dieet :silenced:

Ben nog nooit zo kwaad geweest geloof ik…



Mij lijkt het ook niet dat je kan dwingen, maar ik geloof dat haar idee ook een beetje was:

bijvoeding dwingen -> minder flesvoeding geven.

Dus ja dan krijgt ze minder melk, en moet ze wel aan de bijvoeding omdat ze anders teveel honger heeft?

Ik weet het anders ook niet :think: