Tot hoe oud in fietsstoel

Hey meiden,

Tot hoe oud hebben jullie kindjes in een fietsstoel gezeten?

Wij hebben een auto weggedaan en een fiets gekocht maar aangezien Odin niet gewend eraan is moet ik een fietsstoel kopen.

Ik zag laatst zijn vriendje die 3mnd ouder is helemaal los achterop bij zijn moeder zitten maar dit is toch link of niet?

ik ‘prop’ mijn 6 jarige 2e nog met gemak in het achterzitje op de fiets :lol: .

Maar in principe is dat ‘de plek’ van onze 3e, van november 2008.

En die zit daar voorlopig zeker nog wel een jaartje of 2 denk ik.

Echt niet dat ik een kind van deze leeftijd al los achterop ga zetten.

Ik prop niets, ik vind het gevaarlijker dat ik een ongeluk krijg als ze zo opgevouwen zitten dan gewoon los achterop.

Hier kunnen ze zelf fietsen maar als ze ff snel achterop gaan dan is dat los.

prop staat ook tussen quotjes :wink: .

Hij past er dus nog prima op, al zullen velen hun 6 jarige daar niet meer neerzetten.

De meeste 6 jarigen fietsen dan ook prima zelf… die van ons helaas niet. Dus ik ben blij dat hij nog gewoon achterop kan, hoewel het zitje er dus in principe op zit voor de 3 jarige kleine broer.

Vooral even naar gym brengen of naar een vriendje in de wijk als papa ook thuis is kan dan dus met hem achterop.

Onze 6 jarige is dus ook niet zo groot uitgevallen… denk dat het bij de meeste kinderen met een jaar of 5 wel ophoudt in het gewone achterstoeltje (Bobike in ons geval) en je dan nog zo’n junior zitje zou kunnen gebruiken.

Maar op zo’n klapstoeltje/ simpel zitje met voetsteuntjes zou ik mijn 3 jarige ook nog niet vervoeren, laat staan los.

Hieke zit nog in het achterzitje. Maar dat is een smal popje van 17 kilio met ternauwelnood taillemaat 104.

Ik zou denk ik kiezen voor een junior stoeltje. Althans zo heet het bij Bobike. Er zijn meer merken, maar daar kan je mee vooruit tot hij helemaal niet meer achterop gaat. Natuurlijk wel afhankelijk van hoe groot hij is en wat hij aankan… maar dat zal je zelf moeten inschatten.

Uit nood gaat Y.eline gewoon achterop in de fietsstoel, meestal fietst ze gewoon overal mee heen, mits het niet tever weg is of het te druk is kwa verkeer. Ze past nog met gemak in de fietsstoel met dr 18,5 kg en 1.18 cm :lol:

T.ara is van dec 2007 en die zit nog achterop, altijd als ik fiets, want zij fietst nog niet zonder zijwieltjes.

dit kan nog makkelijk, ze past nog met haar voeten op de steunen en ook zet ik haar nog vast met de riem

ik vind los achterop echt gevaarlijk en dat zal hier dan ook nooit gebeuren.

dan altijd nog met zon ijzeren ruggensteuntje en kleine voetsteuntjes erbij

@knollie1 wrote:

ik vind los achterop echt gevaarlijk en dat zal hier dan ook nooit gebeuren.

dan altijd nog met zon ijzeren ruggensteuntje en kleine voetsteuntjes erbij

Vergeet dan de goeie spaakbeschermers niet ook te installeren… al meerdere keren mis zien gaan, oa bij mijn broertje toen die 4 was…

Je kunt even op het fietstoeltje kijken vaak staat er wel een aantal kg op.

Wij hebben een aanhangfiets voor de lange afstanden, wat een geweldige uitvinding. de andere stukken fiets hij zelf

Ik heb vandaag Justin (juni2007) nog achterop in het bobike stoeltje gehad.

Meestal fietst hij gewoon zelf, maar hij was niet helemaal fit.

Het paste nog wel, maar het was wel zwaar, had Noortje ook nog voorop.

Als ik alleen Justin nog maar zou hebben op de fiets zou ik nu zo’n junior-zitje aanschaffen.

Maar goed, Noortje moet straks ook naar achteren, en dan vind ik dit stoeltje nog weer prettiger.

Laatst heb ik er zelfs nog een vriendin van mijn oudste (7jr) in gezet. Heel licht meisje, alleen dr benen moesten langs de fietstas, want in de steuntjes paste niet meer :wink: .

Matteo zit nog altijd achterop in het stoeltje (is van 8 juni 2007) gaat nog prima… Milan zit er ook nog wel in (30-08-2005) die is 1,20 en 21,5 kilo past nog prima!

@mamaMarije wrote:

ik ‘prop’ mijn 6 jarige 2e nog met gemak in het achterzitje op de fiets :lol: .

Maar in principe is dat ‘de plek’ van onze 3e, van november 2008.

En die zit daar voorlopig zeker nog wel een jaartje of 2 denk ik.

Echt niet dat ik een kind van deze leeftijd al los achterop ga zetten.

Eens. Proppen hoeft hier niet,want 6 jarige is hier best klein,maar helemaal los zou ik ook niet doen. Je maakt me een knal als je valt…pfff…

Mies is van 15-08-08 en zit bij mij op het zadeltje op de stang. Suus zit achterop. De achterstoeltjes gaan in principe tot 22 kilo. Mies weegt 17 kilo en kan er dus makkelijk nog in. Niek weegt 24 kilo en is dus 2 kilo te zwaar, maar ook zij gaat in geval van… gewoon nog achterop.

Ik zou dus lekker een stoel achterop kopen ala een bobike maxi of zoiets.

Of een zadeltje op je stang, gezellig en ze kunnen er tot 6 a 7 makkelijk nog op :thumbup:

Goh, ik heb eerlijk gezegd nooit er bij stil gestaan dat er minder zou gebeuren als we een ongeluk zouden krijgen met of zonder stoeltje.

Ik zie niet zo goed dat een fietsstoeltje heel veel meer bescherming bied. :think:

Voor mij is een stoeltje vooral voor ‘kleinere’ kinderen die nog niet goed kunnen blijven zitten en een steuntje in de rug nodig hebben.

Zal toch ook wel een beetje aan het kind liggen?

Mij had je met 4 jaar niet los achterop een fiets hoeven zetten: ik was klein en tenger en niet sterk.

Je moet aardig wat kracht hebben volgens mij om zelf je evenwicht te houden achterop én je vasthouden, ook over bobbels heen. En niet afgeleid worden en dan even loslaten ofzo.

Dus ligt aan het kind, maar ik vind 4 jaar nog wel wat jong. Ik zou dus nog voor een rugplakje gaan.

@Madre, als je samen valt, denk ik dat het inderdaad niet veel zal uitmaken. Maar als je kind niet sterk genoeg is, of genoeg evenwicht heeft, zal het wel eerder van de fiets vallen.

mijn 6 jarige is achterop de fiets ook veels te druk met andere dingen… denk dat die er ook nog geheid afvliegt als we die los achterop zouden nemen.

En mijn 3,5 jarige die kan zich zeker nog niet stevig genoeg vasthouden, nog los van het om zich heen kijken, draaien om nog net die eend te zien etc etc :lol:

Volgens mij zijn er trouwens ook wel wettelijke regels omtrent kinderen vervoeren op de fiets… maar kon het net zo 1,2,3 niet vinden.

http://www.veiligverkeernederland.nl/faq/1419

nu wel… tot 8(!) jaar moeten kinderen dus voldoende steun/ grip etc hebben wat in de praktijk vaak neerkomt op een stoeltje.

Nog niet verder gelezen, maar neem aan dat zo’n junior stoeltje daar ook onder valt.

@ MM: zekers met goede jas/ beenbeschermers

Oh jee…ik prop mijn kinderen dus wel in een stoeltje.

Amélie zit soms noodgedwongen zelfs nog in een voorop stoeltje van bobike waarvoor haar benen veeeeel te lang zijn :mrgreen: (ze is maar 16 kilo, dus qua gewicht kan het nog wel).

Een paar maanden geleden hebben we een aanrijding gehad met een auto die ons niet zag fietsen door de regen.

Toen was ik ontzettend blij dat ze in een stoeltje zaten ipv los achterop, want daardoor waren ze goed beschermd en bleven ze gewoon zitten.

We hebben nu een zadeltje voor op de stang gekocht zodat Amélie niet meer in het voorstoeltje hoeft, maar het bobike achter stoeltje laat ik lekker zitten.

Zit heerlijk comfortabel voor de kids en voor mijn gevoel is het een stuk veiliger!

hier staan de voetenbakjes van de bobike maxi afgesteld op standje “suus” dus als de groten erin gaan, dan hangen ze zelf hun benen al over de bakjes. Gaat prima hoor… heb jasbeschermers.

Ruud heeft alleen een rugleuning (zo’n zwarte beugel) en een kussentje. Hij heeft geen voetensteunen en dus gaan de kinderen bij hem achterstevoren zitten, met hun rug tegen papa en zo dat ze die leuning als handgreep vast kunnen houden. Hun voeten bungelen dat ACHTER de fiets en komen daardoor niet tussen de spaken.

Overigens moeten de voetensteunen er gewoon nog op… hij heeft zijn fiets net 4 weken.

Maar ik vind een stoeltje toch echt veiliger en qua breedte kan het allemaal nog prima, zelfs dus met een 7,5 jarige van 24 kilo… :lol: