Tomatensoep voor kids

Help ik moet zaterdag voor 25 kinderen tomatensoep maken :shock:

Ik heb gezegd dat ik goed kon koken :liar:

Beetje dan, maar ik maak alles wel pittig, maar dat is niks voor kids…

Dus wie heeft voor mij een leuk kindvriendelijk recept,

Mag ook met verse tomaten, en gehaktballetjes natuurlijk…

Zondag moet ik de soep in haarlem afleveren :inlove:

hoe oud zijn die kinderen dan dat ze een kindvriendelijk recept nodig hebben? :think:

Ik doe bij soepen nooit aan recepten, gewoon maken. Een tomatensoep wordt wel extra lekker als je hem bindt, en als je een beetje suiker toevoegt.

zelf doe ik altijd, een uitje fruiten, dan veel tomaten met beetje water, aan de kook brengen, door de pureerzeef.

dan laten koken, evt met boullion, en gehaktballetjes verder lekker maken.

Zelf vind ik de basis van die soep altijd heeeerlijk

er mag dus geen suiker in :?

en liever geen kunstmatige zoetstoffen…

Kids zijn tussen de 3 en 11 jaar…

Vraag me af hoeveel tomaten ik nodig heb,

zijn natuurlijk wel kleine maagjes :wink:

en normaal draai ik van rundergehakt balletjes,

en die mik ik gewoon in de soep :oops:

dus daar graag ook een leuke tip over…

Ik wil erg goed mijn best doen haha :mrgreen:

scheutje appelsap ipv suiker? Heb je toch de zoet en ben je helemaal verantwoord bezig :mrgreen:

De suiker haalt de zuurheid eruit, dus ik zou wel iets kiezen ter vervanging van de suiker.

Ik denk dat je aan 5 kilo tomaten wel genoeg hebt. :think:

Ik fruit altijd een uitje, knoflook, courgette erbij, paprika en een prei.

Dan de gepelde tomaten in stukken erbij en laten prutten tot de courgette zacht is. Kruiden erbij, zout/peper, schep suiker 8)

Dan pureren en door de zeef.

Ik zou een soort tomatenmaaltijdsoep maken.

Aardappels/boontjes/vermicelli/witte bonen/gehaktballetjes/soepvlees/uien/verse tomaten.

Ow en hier moet echt altijd een pakje tomatenmix erin, heb je ook voor groentensoep etc. Blikje tomatenpuree.

Mocht je interesse hebben in een recept dan PB me maar. Dit recept komt van mijn vader en werkelijk iedereen zeurt altijd of hij die soep wil maken. Jong en oud eet echt smakelijk van deze soep. Mijn meisjes zijn er ook echt dol op.

Suiker in tomatensoep heb ik nog nooit van gehoord trouwens :shifty:

hoi Gab,

wat die balletjes betreft: ik rol ze, laat water koken en als het kookt, doe ik daar de balletjes in.

laten koken tot ze boven komen drijven…

met een visspaan het goedje er af scheppen, water nadien weg doen.

de balletjes zijn klaar om in de soep gegooid te worden.

maar… ze bevatten veel minder vetstof dan als je ze direct in de soep doet.

(ik hou niet van vette soepen, dus vandaar dat ik het op die manier doe).

groetjes

Gerda

Tomatensoep maakt mijn vader van…Tomatientje van Appelsientje. Zitten behalve tomaten ook groenten in. Best wel verantwoord en de andere toegevoegde groenten zit oa wortel bij voor het zoetje zodat je geen extra suiker hoeft toe te voegen. Kijk anders even op een pak om te zien of je daar iets mee kunt als basis. Ik maak hem vanavond uit een pakje met een blikje balletjes. :angel: Helemaal onverantwoord. :lol:

@romata wrote:

Ik zou een soort tomatenmaaltijdsoep maken.

Aardappels/boontjes/vermicelli/witte bonen/gehaktballetjes/soepvlees/uien/verse tomaten.

Ow en hier moet echt altijd een pakje tomatenmix erin, heb je ook voor groentensoep etc. Blikje tomatenpuree.

Mocht je interesse hebben in een recept dan PB me maar. Dit recept komt van mijn vader en werkelijk iedereen zeurt altijd of hij die soep wil maken. Jong en oud eet echt smakelijk van deze soep. Mijn meisjes zijn er ook echt dol op.

Suiker in tomatensoep heb ik nog nooit van gehoord trouwens :shifty:

dit zou ik juist niet doen voor kinderen van 3-11… je hebt er nogal kieskeurige eters bij dan natuurlijk.

Ik vind de tip van rhiannon wel lekker en gezond klinken!

Dan schenk je die moeilijke eters toch alleen wat sap en gehaktballetjes met eventueel wat stokbrood…

@Madre wrote:

De suiker haalt de zuurheid eruit, dus ik zou wel iets kiezen ter vervanging van de suiker.

Melk!

Edit: Sorry, zat net met 1 hand te tikken.
Melk haalt het zuur uit alle sappen en sauzen met tomaat.
En het geeft bovendien een romige zachte smaak en dat valt ook prettig bij kinderen.
Wel alles door de zeef inderdaad want de meeste kinderen blieven geen stukjes in vloeibaar eten. :)

@Emmeken36 wrote:

scheutje appelsap ipv suiker? Heb je toch de zoet en ben je helemaal verantwoord bezig :mrgreen:

Appelsap versterkt het zuur juist.

@Karin2 wrote:

@Madre wrote:

Melk!

top, ga het een keer proberen.

Halfvolle melk voor het wegnemen van het zurige en wil je er gelijk een cremesoep van maken wat ongeklopte en ongezoete slagroom. :drool: Wel wanneer er niet meer gekookt wordt want anders gaat het schiften!

Geroosterde tomaten zijn niet zuur.

Lading tomaten met teentjes knoflook, tijm, basil, en zout/peper/olijf olie roosteren, in de blender, zeven, klaar

Terwijl je de tomaten roostered gooi je de balletjes in een bakblik onder in de oven en laat die mee roosteren.

De mikmak bij elkaar gooien.

Je kan alles van te voren maken. Geroosterde tomaten en balletjes apart afkoelen, en bij elkaar gooien als je het opwarmt.

Ik zou er letter vermicelli bij in doen. Vind ik echt iets voor kinderen.

Dank je wel voor jullie tips!

Zo even naar de markt voor versre groente,

ik stond om 6.00 uur al balletjes te draaien…

Moet helemaal gaan goed komen :thumbup:

Als je een spagetti door het gehaktballetje steekt en mee laat koken zo, krijg je spinnetjes in de soep! Hier altijd een succes!

@Pimpernella wrote:

Als je een spagetti door het gehaktballetje steekt en mee laat koken zo, krijg je spinnetjes in de soep! Hier altijd een succes!

wat een leuk idee! :thumbup: