Toetsen kleuters

Deze week is mijn oudste (hij wordt in september 5) voor het eerst getoetst op school. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet uit wat ik ervan vindt, dat ze zo jong al getoetst worden…



Maar goed, ik ben erg benieuwd hoe (en of) er bij andere kleuters getoetst wordt. Bij hem zaten ze aan hun tafeltje in rijtjes (dat vond ik wel weer schattig) en moesten ze dingen onderstrepen op papier. Mijn zoontje is niet echt een jongen die dat leuk vindt en gaat gewoon lukraak van alles zitten ondertekenen. Hij moest het dus de dag erna nog eens doen, maar ik ben bang dat hij er weer niet echt mee bezig is geweest.



Vorig jaar liep ik stage in een kleuterklas en daar toetsten ze de kinderen een voor een op de computer, met de juf (of de stagiaire) erbij. Dat hield de kinderen wel echt bij de les.



Hoe gaat dat op andere scholen en wat zijn de uitkomsten? Wat doen ze ermee op school?

De mijne heeft ook toetsen deze week, die is 6 jaar.

Het hoort erbij, zo kijken ze ook hoever ze al zijn met vanalles.

Ik vind het niet storend, het zal wel zo horen en nodig zijn.

Ik vind het vrij belachelijk, zeker voor kleuters en hoe jij beschrijft in rijtjes achter een tafeltje :roll: Echt, wie bedacht heeft dat je daar een betrouwbaar resultaat uit zou krijgen…

Het is zo’n momentopname, als dat kind zich er uberhaupt al op kan concentreren.

Ik denk dat het veel zinniger is als een juf gewoon even de tijd neemt om ieder kind te observeren, of dan zoals jouw vb met ieder kind apart even wat opdrachtjes doet. Door goed te kijken naar kinderen kom je achter zoveel meer als dmv zo’n toets.



Gelukkig doen ze dat hier op school niet, ik denk ook niet dat ik uberhaupt akkoord zou gaan.

Nou gelukkig wordt er erg goed geobserveerd. Tis een montessori tenslotte dus ik ben er niet bang voor dat de juf hier van alles aan hangt. Maar deze toetsen doen ze vanwege de landelijke richtlijnen/onderwijsinspectie.

Maar de manier waarop, ik begrijp dat ook niet goed. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht dat ze dat zo zouden aanpakken op deze school :think:

@Lune wrote:

Ik vind het vrij belachelijk, zeker voor kleuters en hoe jij beschrijft in rijtjes achter een tafeltje :roll: Echt, wie bedacht heeft dat je daar een betrouwbaar resultaat uit zou krijgen…

Het is zo’n momentopname, als dat kind zich er uberhaupt al op kan concentreren.

Ik denk dat het veel zinniger is als een juf gewoon even de tijd neemt om ieder kind te observeren, of dan zoals jouw vb met ieder kind apart even wat opdrachtjes doet. Door goed te kijken naar kinderen kom je achter zoveel meer als dmv zo’n toets.



Gelukkig doen ze dat hier op school niet, ik denk ook niet dat ik uberhaupt akkoord zou gaan.




Ik vind het ook belachelijk, maar ik ben ook een vrije schoolmens 8)



Toch heb ik er mij bij neergelegd. Mijn kinderen zitten allebei niet op een vs en ook al vind ik het totaal onnodig, ik heb voor deze school gekozen en daar moeten ze blijkbaar de cito doen.



Als de cito erg afwijkt van wat ik denk dat mijn kind wel of niet kan dan zal ik er gewoon wat van zeggen. Maar vooralsnog zijn de uitslagen zoals ik al gedacht had.

School van mijn kids doet geen toetsen. Maar ik hoor wel geluiden dat dit wel eens verleden tijd zou kunnen zijn in de nabije toekomst. Geloof dat het steeds meer verplicht wordt voor elke school vanuit de politiek.

De meeste scholen worden gesubsidieerd dus ik kan mij een klein beetje voorstellen dat ‘ze’ resultaten willen zien. Maar of dit zo handig is op zulk jonge leeftijd.



De VS is misschien wel duur in de ouderbijdrage maar ze worden dus niet gesubsidieerd en hoeven zich ook niet te verantwoorden.

Ik had in het begin ook iets van uhm… moet dat nou ?

Jan heeft dit jaar de cito gehad en morgen starten ze met de entreetoets.

Wat ik wel merk nu, is dat cito toets “gewoon” een toets voor hem is.

Terwijl, ik van mezelf en klasgenootjes toen nog weet, dat we er heel zenuwachtig voor waren, want er hing zoveel van af.

Dat is wat ik zie als een voordeel, dat ze er al zo vroeg mee beginnen.

Dat de kleuters echt in een rijtje gezet zijn vind ik wel erg, dat gebeurt bij ons op school niet. Bij ons worden de toetsen 1 op 1 afgenomen. Kan me niet voorstellen dat de juf dan goed kan kijken of alle kindjes nog wel geconcentreerd zijn op de les. Geeft ook onnodig spanning lijkt mij.



Ik vind toetsen prima. Je kan ze goed naast de observaties van de leerkracht zelf leggen en meestal vinden de kinderen het nog leuk ook. Als de observaties kloppen en de toetsen worden op de juiste manier afgenomen zal er weinig verschil tussen de 2 zitten. Het is ook niet alleen een controle voor de kinderen, maar ook voor de leerkrachten om te kijken of alle informatie die ze de kinderen geven ook blijft plakken.



De meeste toetsen doen ze 2x per jaar. ongeveer op de helft en aan het einde van het jaar. Ik vond het als juf een fijne controle. Helemaal als ze bij mij in de klas kwamen en ik dus al van 6 of 7 jaar toetsuitslagen had.



En dat observeren doen ze echt wel, dat is ook bij niet vrije scholen het belangrijkst. Zeker bij groep 1/2 :slight_smile:

Ja, de manier waarop spreekt me ook niet aan en zal ook wel ter sprake komen tijdens het 10-minutengesprek.

Dat er getoetst wordt kan ik wel begrijpen ivm schoolinspectie en dat gedoe, alhoewel ik niet de toegevoegde waarde zie bij deze jonge kinderen.



Overigens waren er maar 6 of 7 kinderen die tegelijk getoetst werden, geen 30 of zo, dus de juf kon het wel redelijk in de gaten houden. Maar toch :think:

Een vriendin van mij die kleuterjuf is vind het overigens ook niet betrouwbaar, grappig dat jij dat dan weer wel vindt Angelbaby, maar ik kan me voorstellen dat het over de jaren heen wel werkt. Alleen zo jong…



Overigens is het niet helemaal zo dat de vrije school totaal geen verantwoording af hoeft te leggen. Vorig jaar was er bij ons op school sprake van dat er toch kleutercitotoetsen zouden komen onder druk van de inspectie. Uiteindelijk is dat niet gebeurd, maar de eerste en tweede klassers worden nu wel getoetst. Toch vind ik dat wel heel anders als kleuters, zij zijn toch meer gewend zo te werken.

Maar ze moeten ergens beginnen om het uiteindelijk betrouwbaar te hebben hè. Natuurlijk zijn de toetsen bij jongere kinderen minder betrouwbaar, maar cito doe je niet voor dat moment op zich, je doet ze om een lijn op te bouwen. Door de lijn al bij de kleuters te beginnen, wordt hij het meest stabiel. Zo bedoel ik het dus.



En bij de meeste kinderen blijkt na een paar jaar die lijn nog steeds te kloppen met hoe die bij de kleuters begon. Alleen weet je dat bij de kleuters nog niet en schreef ik ook al dat ze ook op niet vrije scholen meer van de observatie uit gaan. Snap je?



De toetsen in groep 1/2 geven het 0-punt aan. Vanuit daar kan je in de gaten gaan houden of de vooruitgang goed (blijft) gaan.

Ik hoop toch niet dat hij over een paar jaar ook nog steeds lukraak strepen trekt omdat hij dat toetsen maar gek vindt.

Ik geloof ook niet dat toetsen op deze leeftijd zo betrouwbaar is. Als ik ook naar mezelf kijk, ik werd op de kleuterschool en in de lagere klassen heel anders ingeschat dan aan het eind, toen ik eenmaal het licht had gezien.

Op veel peuterspeelzalen waar ze met methoden werken worden ze ook al een soort van getest…



En ik neem aan dat de juf daar wel rekening mee houdt hoor. Daar zal ze vast wel een aantekening over maken. De manier waarop de toets verloopt is bij ons in de kleutergroepen ook een observatie punt.



Hier een link waar uitgelegd staat waar de cito leerlingvolgsysteem toetsen voor zijn:



http://www.zwijsenouders.nl/Artikel/Leerlingvolgsystemen-op-de-basisschool.htm

Ik vind dit altijd een grappig iets. :wink:



Aan de ene kant lijken de meeste ouders fel tegen het toetsen van (in ieder geval) kleuters te zijn, maar aan de andere kant vinden ouders het heerlijk om te horen wat hun kind allemaal kan. En heel veel ouders hebben er ook moeite mee wanneer de kleuter van de buren al kan lezen, terwijl de eigen kleuter alleen nog maar puzzels maakt van 16 stukjes…(echt, dit komt veel meer voor dan je denkt, die onzekerheid of het rotgevoel daarover)



De Cito-toets is zo’n enorm item in nederland, dat na de entree-toets van groep 7 massaal allemaal kinderen worden opgegeven voor bijles, om toch maar dat gewenste nivo te halen in groep 8. En dat zijn dezelfde ouders die in groep 2 roepen: laat ze toch lekker kind zijn. :?



Ik denk altijd: laat ze toch vooral lekker zichzelf zijn. Op welke leeftijd dan ook. Een kind dat goed en ontspannen in zijn vel zit zal presteren op eigen nivo, en dan maakt het ook helemaal niet uit of er nou wel of geen toets wordt afgenomen.



't Is dus niet alleen de overheid die dit soort dingen verzint, ook heel veel ouders vinden opleidingsnivo bijna het allerbelangrijkste, en daar moet veel voor wijken. Ik denk weer aan het geboortekaartje van de collega van Fiep, in een ander topic. ONVOORWAARDELIJK stond daar op…Maar het lijkt wel of ouders tegenwoordig pas tevreden zijn wanneer hun kind niet naar het VMBO “hoeft”. :frowning:



Ik ga een beetje off-topic, maar vanuit mijn eigen ervaring met ouders op school ben ik steeds meer argwanend gaan staan tegenover ouders die zeggen zo’n moeite te hebben met de Cito voor kleuters. En nu bedoel ik niet de topicstartster hoor, maar meer in het algemeen.

Angelbaby, dank je wel voor de link. Ik begrijp ook wel waarom de toetsen worden afgenomen, echter hebben wij met reden voor de montessori gekozen.

Ten eerste dit:

‘Elke kennis van blijvende waarde voor theorie en praktijk van de opvoeding moet berusten op gegevens die verkregen zijn door het meten en vergelijken van grote aantallen kinderen. Dit credo is het methodologisch uitgangspunt van Maria Montessori geweest. Met dit meten en vergelijken had zij echter geen momentopname op het oog, maar een voortdurende en systematische observatie van het kind tijdens zijn gehele ontwikkeling. Zo kwam zij tot haar visie op het kind en zijn ontwikkeling.’ (Maria Montessori)



En dit:

‘Tijdens de eerste levensjaren is er een enorme energie en actiedrang in het kind aanwezig. Vanuit zichzelf wordt het gemotiveerd om zich te ontwikkelen, om te leren. Dat uit zich in een spontane belangstelling van kinderen. De onderwerpen van die belangstelling verschillen per kind en veranderen met verloop van een aantal fasen. Dit betekent dat kinderen kortere of langere perioden ontvankelijk zijn voor bepaalde leergebieden. Als het kind zich in zo’n ‘gevoelige periode’ bevindt, is het in staat op dat moment een functie zeer intensief te ontwikkelen. Het is de taak en de deskundigheid van de leerkracht om op deze gevoelige perioden adequaat te reageren, door het juiste materiaal in de juiste omgeving aan te bieden.’



Dat kan dus betekenen dat mij n kind op sommige vlakken achterligt tov het reguliere onderwijs, of voor. Het is dus niet te vergelijken. Vandaar (en steeds meer hoe langer ik er erover nadenk) dat het me steeds meer gaat tegenstaan die landelijk opgelegde toetsen. Een eindtoets lijkt me logisch, aan het eind van de basisschool, maar tussendoor worden deze kinderen zeer goed geobserveerd. Dat moet genoeg zijn, lijkt me.



En of je het nu eens bent met deze onderwijsvisie of niet, wij hebben hier heel bewust voor gekozen omdat het het beste leek voor ons kind. Het klopt niet met elkaar, in mijn ogen.



Nou goed, de gesprekjes zijn in juni, dan zullen we meer horen. In ieder geval bedankt voor de reacties! (en ik ben mijn ei kwijt :mrgreen: )

tja onze kinderen zien het gewoon als een werkje en vinden het geweldig.

Nu in groep 3 heeft onze oudste wel door dat het een toets is… maar ja dat is een dictee ook en het is voor hem niks anders of spannender.

Hij doet gewoon zijn ding.



Maar in de kleuterklas vond hij het al geweldig. Je we mochten in een echt boekje werken :lol:



Onze 2e zit nu in groep 1 en vindt echt niks heerlijker dan echt mogen werken. In principe zijn die cito’s niet heel anders als werkjes die ze soms ook al doen… ze maken wel vaker werkjes met een moederdier met een lijntje verbinden met een jong etc nu is hij niet helemaal maatstaf voor de meeste kleuters denk ik aagezien hij ook werkjes doet uit groep 3 en boekjes leest op begin tot half groep 3 niveau ongeveer.



Op zich vind ik het toetsen niet erg, de juffen hier zijn zeker bij de kleuters nog heel erg kindgericht, je krijgt hier de uitslag van de Cito ook niet eens te horen behalve als die erg afwijkt van wat de juffen zelf bevinden in de klas…



Vind het wel jammer dat scholen zo afgerekend kunnen worden door de politiek EN ook wel dat het naar steeds jonger verschuift wat er ‘moet’.

@hanneke wrote:

Ik vind dit altijd een grappig iets. :wink:



Aan de ene kant lijken de meeste ouders fel tegen het toetsen van (in ieder geval) kleuters te zijn, maar aan de andere kant vinden ouders het heerlijk om te horen wat hun kind allemaal kan. En heel veel ouders hebben er ook moeite mee wanneer de kleuter van de buren al kan lezen, terwijl de eigen kleuter alleen nog maar puzzels maakt van 16 stukjes…(echt, dit komt veel meer voor dan je denkt, die onzekerheid of het rotgevoel daarover)



De Cito-toets is zo’n enorm item in nederland, dat na de entree-toets van groep 7 massaal allemaal kinderen worden opgegeven voor bijles, om toch maar dat gewenste nivo te halen in groep 8. En dat zijn dezelfde ouders die in groep 2 roepen: laat ze toch lekker kind zijn. :?



Ik denk altijd: laat ze toch vooral lekker zichzelf zijn. Op welke leeftijd dan ook. Een kind dat goed en ontspannen in zijn vel zit zal presteren op eigen nivo, en dan maakt het ook helemaal niet uit of er nou wel of geen toets wordt afgenomen.



't Is dus niet alleen de overheid die dit soort dingen verzint, ook heel veel ouders vinden opleidingsnivo bijna het allerbelangrijkste, en daar moet veel voor wijken. Ik denk weer aan het geboortekaartje van de collega van Fiep, in een ander topic. ONVOORWAARDELIJK stond daar op…Maar het lijkt wel of ouders tegenwoordig pas tevreden zijn wanneer hun kind niet naar het VMBO “hoeft”. :frowning:



Ik ga een beetje off-topic, maar vanuit mijn eigen ervaring met ouders op school ben ik steeds meer argwanend gaan staan tegenover ouders die zeggen zo’n moeite te hebben met de Cito voor kleuters. En nu bedoel ik niet de topicstartster hoor, maar meer in het algemeen.




Uhm Hanneke, ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp. Hoezo zijn dat dezelfde ouders? Lijkt me eerlijk gezegd sterk. Maar misschien heb je wel gelijk hoor, ik vind wel dat je andere dingen mag verwachten van groep 8-er dan van een kleuter. Hoewel toetsen misschien wel ‘moet’, dan bij een kleuter liever 1 op 1.

Ik denk gewoon niet dat het veel meerwaarde heeft en vraag me daarom af waarom het gedaan wordt en ook hoe.

Maar je argwaan begrijp ik niet. Ik lees nergens een argument voor je betoog :think:

ik denk dat die toetsen an sich helemaal geen kwaad kunnen, niks anders dan een werkje. Het gaat erom wat een school met die toetsen doet, hoeveel gewicht ze hangen aan de uitslag.

@Bambi wrote:



Dat kan dus betekenen dat mij n kind op sommige vlakken achterligt tov het reguliere onderwijs, of voor. Het is dus niet te vergelijken. Vandaar (en steeds meer hoe langer ik er erover nadenk) dat het me steeds meer gaat tegenstaan die landelijk opgelegde toetsen. Een eindtoets lijkt me logisch, aan het eind van de basisschool, maar tussendoor worden deze kinderen zeer goed geobserveerd. Dat moet genoeg zijn, lijkt me.



En of je het nu eens bent met deze onderwijsvisie of niet, wij hebben hier heel bewust voor gekozen omdat het het beste leek voor ons kind. Het klopt niet met elkaar, in mijn ogen.



Nou goed, de gesprekjes zijn in juni, dan zullen we meer horen. In ieder geval bedankt voor de reacties! (en ik ben mijn ei kwijt :mrgreen: )




Wat dat betreft komt dat redelijk overeen met de vrije school en de afwijkende resultaten zijn voor onze school dus een reden om de citotoetsn voor kleuters te weigeren. Als ze dit wel doen en al die kleuters die scoren slecht (wat te verwachten is door de onderwijsvorm) is dat niet goed voor de school en al die ouders die hun twijfels hebben of ze hun kind naar een vs zullen doen. Die zien alleen maar slechte resultaten en weten niet dat dat in de loop der jaren bijtrekt, tot er in de 6e klas over het algmeen juist weer hoger alsg emiddeld wordt gescoord op de citotoetsen.