Toetsen kleuters

@fiep klophout wrote:

ik denk dat die toetsen an sich helemaal geen kwaad kunnen, niks anders dan een werkje. Het gaat erom wat een school met die toetsen doet, hoeveel gewicht ze hangen aan de uitslag.




:thumbup:



Hier brengen ze het dus ook gewoon naar de kids toe als een werkje. Niks meer niks minder.

@mamaMarije wrote:

@fiep klophout wrote:
ik denk dat die toetsen an sich helemaal geen kwaad kunnen, niks anders dan een werkje. Het gaat erom wat een school met die toetsen doet, hoeveel gewicht ze hangen aan de uitslag.




:thumbup:



Hier brengen ze het dus ook gewoon naar de kids toe als een werkje. Niks meer niks minder.




Zo zie ik het ook.

Natuurlijk is het maar een momentopname, en dat weet de juf ook echt wel.

Bij de jongste kinderen zegt zo’n toets in mijn ogen meer over concentratievermogen dan over intelligentie.



Wat ik wel altijd grappig vind is dat als de toets niet goed gaat, het altijd aan de omstandigheden ligt: kind had zijn dag niet, andere kinderen stoorden teveel, juf had de vraag niet goed uitgelegd, het was te warm, kind was grieperig.

Terwijl bij een goede score nooit iemand zegt: eigenlijk is mijn kind niet zo slim, maar vandaag had hij gewoon toevallig een extreem goede dag :wink:



Ik denk trouwens wel dat zo’n toets door de jaren heen een beeld kan geven van de ontwikkeling, en als een score veel hoger of lager uitvalt dan verwacht, kan het een teken zijn om er eens verder in te duiken wat er aan de hand zou kunnen zijn.



Wat mij betreft is er dus niets mis met toetsen, naast alle andere manieren die er zijn om een kind in de gaten te houden en te begeleiden.

@Lune wrote:

Die zien alleen maar slechte resultaten en weten niet dat dat in de loop der jaren bijtrekt, tot er in de 6e klas over het algmeen juist weer hoger alsg emiddeld wordt gescoord op de citotoetsen.




Even uit persoonlijke interesse: heb je toevallig een link waar ik hier iets over zou kunnen vinden? Als ik google vind ik alleen maar dat vrije scholen lager scoren, vooral op rekenen. (lees graag artikelen over zulke onderwerpen, vind dat interessant om vanuit alle hoeken te bekijken)

@Bambi wrote:

@hanneke wrote:
Ik vind dit altijd een grappig iets. :wink:



Aan de ene kant lijken de meeste ouders fel tegen het toetsen van (in ieder geval) kleuters te zijn, maar aan de andere kant vinden ouders het heerlijk om te horen wat hun kind allemaal kan. En heel veel ouders hebben er ook moeite mee wanneer de kleuter van de buren al kan lezen, terwijl de eigen kleuter alleen nog maar puzzels maakt van 16 stukjes…(echt, dit komt veel meer voor dan je denkt, die onzekerheid of het rotgevoel daarover)



De Cito-toets is zo’n enorm item in nederland, dat na de entree-toets van groep 7 massaal allemaal kinderen worden opgegeven voor bijles, om toch maar dat gewenste nivo te halen in groep 8. En dat zijn dezelfde ouders die in groep 2 roepen: laat ze toch lekker kind zijn. :?



Ik denk altijd: laat ze toch vooral lekker zichzelf zijn. Op welke leeftijd dan ook. Een kind dat goed en ontspannen in zijn vel zit zal presteren op eigen nivo, en dan maakt het ook helemaal niet uit of er nou wel of geen toets wordt afgenomen.



't Is dus niet alleen de overheid die dit soort dingen verzint, ook heel veel ouders vinden opleidingsnivo bijna het allerbelangrijkste, en daar moet veel voor wijken. Ik denk weer aan het geboortekaartje van de collega van Fiep, in een ander topic. ONVOORWAARDELIJK stond daar op…Maar het lijkt wel of ouders tegenwoordig pas tevreden zijn wanneer hun kind niet naar het VMBO “hoeft”. :frowning:



Ik ga een beetje off-topic, maar vanuit mijn eigen ervaring met ouders op school ben ik steeds meer argwanend gaan staan tegenover ouders die zeggen zo’n moeite te hebben met de Cito voor kleuters. En nu bedoel ik niet de topicstartster hoor, maar meer in het algemeen.




Uhm Hanneke, ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp. Hoezo zijn dat dezelfde ouders? Lijkt me eerlijk gezegd sterk. Maar misschien heb je wel gelijk hoor, ik vind wel dat je andere dingen mag verwachten van groep 8-er dan van een kleuter. Hoewel toetsen misschien wel ‘moet’, dan bij een kleuter liever 1 op 1.

Ik denk gewoon niet dat het veel meerwaarde heeft en vraag me daarom af waarom het gedaan wordt en ook hoe.

Maar je argwaan begrijp ik niet. Ik lees nergens een argument voor je betoog :think:




't Is meer mijn ervaring die ik als juf en later als ouder op heb gedaan.



Ouders willen graag dat hun kind op eigen nivo les krijgt. Ze kiezen bijvoorbeeld (net als ik vol overtuiging :wink: ) voor Montessori-onderwijs, omdat dat nu juist zo kind volgend is. En van toetsen krijgen ze de kriebels. Maar vervolgens willen ze wel weten hoe hun kind presteert t.o.v. het gemiddelde kind (en dat toets je dus met een Cito toets). En krijgt de school de schuld als het kind niet op HET gemiddelde nivo zit, wat dat dan ook mag zijn.

Ik herken ook heel sterk wat Meijs hierover zegt :wink:



Ouders roepen vaak allerlei pedagogisch verantwoorde dingen, zoals mijn kind moet op zijn nivo les krijgen, het moet kind kunnen zijn, het mag zijn wie het is.

Wanneer dan echter blijkt dat het kind anders is dan ze gehoopt hadden(lees: het kind is minder slim dan ze dachten), dan deugt opeens de school niet, en moet er bijles genomen worden. Dit is echt een trend die je steeds meer ziet.



Ouders zeggen wel dat een kind kind moet zijn, en moet kunnen spelen, maar uiteindelijk hechten de meeste ouders ook gewoon heel erg aan goede prestaties. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar ik draai nu ongeveer 15 jaar mee in het onderwijs, waarvan 6 fulltime voor de klas, en ik zie hierin echt een bepaalde (voor mij negatieve) ontwikkeling. Het lijkt wel of ouders steeds kritischer staan tegenover de Cito-toets, maar aan de andere kant hechten ze steeds meer waarde aan de uitslag ervan.



Dat vind ik dus een bijzonder fenomeen.

Ah, ik begrijp wat je bedoelt. Maar of dat bijzonder is, vraag ik me af. Het wordt natuurlijk ook maatschappelijk opgelegd. In de laatste groepen gaan vervolgscholen meetellen. En die vragen toch om cito’s en te meten prestaties. Ik kan me zo voorstellen dat je als ouder dan daar meer waarde aan gaat hechten omdat je wel wilt dat je kind laat zien op welk niveau (jaja :wink: ) hij presteert gemeten naar de landelijke maatstaven.

Hier in de buurt zitten enkel reguliere middelbare scholen, dus dat zou hier ook kunnen gaan spelen.

En dan denk ik dat je van een groep 8-er best mag verwachten dat hij laat zien wat ie kan.

Maar goed, over 8 jaar kom ik hier op terug :mrgreen:



Meijs, mijn zoontje heeft voor dit soort dingen een concentratie van nul komma nul. Hij vindt werkjes vreselijk en kiest ze zo min mogelijk. Hij wil liever in de bouwhoek bezig zijn. Mij zul je dus niet horen dat het niet aan het kind ligt, hij is hier gewoon nog niet aan toe. Ik zag het ook bij een klasse(n?)uitje waarbij kinderen op een papier iets moesten aankruisen. Het gaat langs hem heen, behalve als hij echt persoonlijk wordt aangesproken. Hij wordt erg snel afgeleid.



Maar tis eigenlijk wat Fiep zegt, het gaat misschien niet om de toets an sich, maar om wat ermee gebeurt.

@hanneke wrote:

Ouders roepen vaak allerlei pedagogisch verantwoorde dingen, zoals mijn kind moet op zijn nivo les krijgen, het moet kind kunnen zijn, het mag zijn wie het is




en dan krijg je zo’n kind als onze 2e … die zelf niet meer wil spelen… terwijl wij vorig jaar heel bewust de afweging gemaakt hebben niet na 5 maand naar groep 2, want dan kan hij gewoon lekker nog even spelen.



Hij had ook toen al wel interesse in lezen ed, maar speelde ook nog zo lekker… en nu maakt hij het ons ‘moeilijk’ door ineens uitgespeeld te zijn en nog naar groep 2 te moeten.



Gemiddeld is zo gek nog niet denk ik :thumbup:

Of een kind als het onze…



cognitief is hij zijn leeftijdsgenoten voorbij… hij leest al, schrijft al, is ontzettend wetenschappelijk geinteresseerd en weet al heel goed waarom de maan onbewoonbaar is en wat de zon voor de aarde doet.

Maar laat op school NIETS van zijn capaciteiten zien.

Zonder de cito’s hadden ze hem laten doubleren omdat ze hem cognitief niet sterk vonden overkomen.



Emotioeel echter is hij meer een 4 jarige. Hij wil spelen met vriendjes en kattekwaad uithalen en ook zijn concentratie is niet heel erg goed.



Toch gaat hij over naar groep 3 na de zomer want hij zal sociaal emotioneel altijd wat achter blijven lopen.

hij heeft asperger en heeft een verschil van 40 punten tussen zijn performale/verbale iq en zijn sociaal emotionele niveau.

het hoort er dus bij hem een beetje bij en je zou hem ernstig tekort doen door hem cognitief niet meer uit te dagen.



Zonder cito’s was dit er niet uit gekomen want de juffen gingen meer af op het sociaal emotionele gedeelte.



Ik ben dus wel blij met de cito’s



En kinderen moeten kind kunnen zijn vind ik zo’n abstract begrip. Elk kind is anders en dus zou elk kind op een andere manier zichzelf moeten kunnen zijn toch.

Voor de 1 betekent dat heerlijk spelen en eigen tempo volgen en voor de ander is meer begeleiding nodig.



Voor wat betreft bijles, ik zou het erg vinden als ik merk in 8 leerjaren dat mijn kind best de capaciteiten in huis heeft voor VWO maar in groep 7 in de voorlopende cito’s iets anders doen blijken.

De maatschappij is gewoon toch geent op een goede opleiding en doorzettingsvermogen. Mavo doen terwijl je VWO kan omdat je cito’s niet helemaal goed waren, je er met de pet naar hebt gegooid en je dat met wat bijlessen kan ondervangen. Ja, dan ben ik voor die bijlessen.



Pushen van kinderen is het andere uiterste, maar ik stimuleer de kinderen wel om het beste uit henzelf te halen.

@Cell wrote:

Of een kind als het onze…



cognitief is hij zijn leeftijdsgenoten voorbij… hij leest al, schrijft al, is ontzettend wetenschappelijk geinteresseerd en weet al heel goed waarom de maan onbewoonbaar is en wat de zon voor de aarde doet.

Maar laat op school NIETS van zijn capaciteiten zien.

Zonder de cito’s hadden ze hem laten doubleren omdat ze hem cognitief niet sterk vonden overkomen.



Emotioeel echter is hij meer een 4 jarige. Hij wil spelen met vriendjes en kattekwaad uithalen en ook zijn concentratie is niet heel erg goed.



Toch gaat hij over naar groep 3 na de zomer want hij zal sociaal emotioneel altijd wat achter blijven lopen.

hij heeft asperger en heeft een verschil van 40 punten tussen zijn performale/verbale iq en zijn sociaal emotionele niveau.

het hoort er dus bij hem een beetje bij en je zou hem ernstig tekort doen door hem cognitief niet meer uit te dagen.



Zonder cito’s was dit er niet uit gekomen want de juffen gingen meer af op het sociaal emotionele gedeelte.



Ik ben dus wel blij met de cito’s



En kinderen moeten kind kunnen zijn vind ik zo’n abstract begrip. Elk kind is anders en dus zou elk kind op een andere manier zichzelf moeten kunnen zijn toch.

Voor de 1 betekent dat heerlijk spelen en eigen tempo volgen en voor de ander is meer begeleiding nodig.



Voor wat betreft bijles, ik zou het erg vinden als ik merk in 8 leerjaren dat mijn kind best de capaciteiten in huis heeft voor VWO maar in groep 7 in de voorlopende cito’s iets anders doen blijken.

De maatschappij is gewoon toch geent op een goede opleiding en doorzettingsvermogen. Mavo doen terwijl je VWO kan omdat je cito’s niet helemaal goed waren, je er met de pet naar hebt gegooid en je dat met wat bijlessen kan ondervangen. Ja, dan ben ik voor die bijlessen.



Pushen van kinderen is het andere uiterste, maar ik stimuleer de kinderen wel om het beste uit henzelf te halen.




Enerzijds eens.



Anderzijds geloof ik niet dat dit soort dingen te ondervangen zijn met bijles. Bovendien geloof ik niet in “nu of nooit”.

De cito is een prima test om zo goed mogelijk je leerling te kunnen volgen, ik zie het als een evaluatie moment. Voor het kind is het een werkje, de leerkracht neemt waar of er aanpassingen nodig zijn en voor de ouder leuk om te weten waar je kind staat.



Bijles in groep 7 vind ik bijzonder. Net wat Hanneke zegt: het is nu of nooit. Voor het zelfvertrouwen en eigen waarde van het kind lijkt me dit geen goede ontwikkeling.

Kinderen blijven zich ontwikkelen, ook een kind met vmbo kan ver komen. En er zijn ook mensen genoeg die op latere leeftijd hun studie volgen. Prima toch.

Maar dat lijkt me een randvoorwaarde…



Als ik te horen zou krijgen “uw dochter laat niet alles zijn en ze scoort goed op de cito’s maar heeft 1 puntje waar ze wat wegzakt. Bijles kan haar met dat 1ne punt net wat sterker maken” dan krijgt ze zo bijles.

Maar als ze een overall stabiele score laat zien, ook al is dat bijvoorbeeld allemaal B ipv A, dan zou ik daar niet wakker van liggen.



Bovenal zou ik ook willen weten wat het kind zelf wil.



Als bijles iets word idd van nu of nooit… nee dat werkt niet want het is geen nu of nooit en ook geen trial and error systeem.

Toetsen in een Vrije School kleuterklas is mijns inziens echt idioot en niet zinvol.

Maar het meisje die ik 1x per week naar de reguliere school breng zit in groep 2, maar dat is daar echt een wereld van verschil.

Ik krijg daar als soof kippenvel van, maar ik kan wel begrijpen dat je bij zo’n school wel al toetsen kan/doet/moet doen bij kleuters.

Als ik kijk naar mijn zoon, bij hem komt de interesse voor letters en cijfers langzaam. Hij wordt er in de kleuterklas niet mee omringt. Voor de oudste kleuters is er sinds dit jaar een stempeldoos met letters en cijfers maar dit heeft geen prominente plek en is ook niet iets dat moet.

Waar het oppasmeisje van 5 al woordjes kent, letters schrijft en omringt wordt door letters, cijfers en opdrachtjes op papier is mijn zoon met hele andere dingen bezig. Naast het spelen doet hij ook opdrachtjes maar meer in de vorm van een tekenopdracht, een (mozaiek)puzzel, precies afmeten van bijv. water of bloem voor het bakken van brood, handwerkjes en wel afgelopen week voor het eerst een zelf gemaakt boekje met de cijfers getempeld en daar achter de hoeveelheden getekend.

Juf doet wel oefeningentjes en houdt een verslag bij.

De oudste kleuters worden wel beoordeeld of ze klaar zijn voor de 1e klas. Sommige kinderen krijgen als tweetal een apart “onderzoekje” met juf en de remedial teacher, spelletjes en oefeningentjes doen.

Er is wel een leerlingvolg systeem maar opzich merkt een kleuter / jong schoolkind daar weinig tot niets van.



Binnen mijn kader, als Vrije School moeder, ben ik tegen toetsen.

Maar ik ga echt niet zeggen als ze in groep 7 zitten dat ze dan ineens moeten presteren of wat dan ook.

Ik hoop gewoon dat ze altijd, met hopelijk plezier, hun best doen. Meer dan je uiterste best kun je niet doen.

En als je dan steeds een 6je haalt, en voor sommige dingen misschien een 3, maakt mij dat niet uit.

Het nadeel van toetsen is dat er soms veel druk op gelegd wordt door zowel leerkrachten als ouders. Dat er conclusies aan ontleend worden, die te zwaar wegen. Allemaal aan een tafeltje in rijtjes in een kleuterklas? Onzin. Toetsen in de laagste groepen moet spelenderwijs, het liefst 1 op 1.



Het kind volgen door de jaren heen is belangrijk. Er kan snel ingesprongen worden op (plotselinge) achterstanden, hiaten en als het goed gebeurd én uitgelegd wordt (!) kunnen zaken als dyslexie jong opgespoord worden. Ik heb hele slechte ervaringen met het leerlingvolgsysteem zonder de toetsen. Daar kwamen dingen uit over mijn kind wat totaal niet klopte. Juf had er zoveel van haar eigen interpretaties ingestopt, daar werd je raar van. En helaas gebeurde dat niet alleen bij mijn kind.



Ik word soms een beetje moe van dat ‘een kind moet een kind kunnen zijn’. Natuurlijk is dat zo, ik ben ook vaak tegen de kleuterjuf ingegaan. Als een kind 4 is hoeft het bepaalde dingen van mij nog niet te kunnen mbt bijvoorbeeld zelfstandigheid. Mijn kind mocht niet eens vragen of ze naar de wc mocht, maar moest zelfstandig gaan. Conclusie: ze was niet zelfstandig :wall:

Maar kijk ook eens naar onze eigen opvoeding. Kijk eens naar wat wij (even generaliseren) van ons kind verwachten. Dreumesen van 1,5 moeten al braaf naar papa en mama luisteren en er wordt ook verwacht dat ze alles snappen. Er wordt vergeleken tussen baby’s en ‘oh, kan die van jou dat nog niet?’ Wat dat aan gaat sluit ik me aan bij Hanneke.



Mijn kind wilde in de kleutergroepen niet spelen zoals andere kindjes. Zij was juist dol op cijfers en letters. Dát was voor haar spelen. Ze kon lezen, ze kon rekenen en heel goed puzzelen. Maar nee, dat mocht niet. Want ze moest wel kind kunnen zijn. Met als gevolg een doodongelukkig kind met een hele rare uitslag op het leerlingvolgsysteem.



Ik ben geen tegenstander van cito toetsen. Ik denk dat je kinderen zo op een speelse manier juist kan voorbereiden op het maken van toetsen. Helaas hoort dat nu eenmaal bij school (helaas, want eigenlijk vind ik toetsen niet een juiste manier van kijken of een kind de stof beheerst). Maar ik vind de manier hoe er mee omgegaan wordt soms dieptriest. Verkeerde manier van toetsen, verkeerde conclusies eruit trekken, te veel waarde eraan hechten, ouders die willen dat hun kind toch minstens A scoort op alles. Het is een hulpmiddel, geen vast gegeven.

Even een update: Mijn zoon heeft inderdaad uitzonderlijk slecht gescoord op de cito zoals ik verwacht had. EEn E voor taal en een D voor rekenen.

Ik heb intussen met de juf gesproken en ze is zelf geen fan van de cito maar vertelde dat (met uitzondering van de Vrije School) iedere school in Nederland toch wel verplicht is om de cito bij kleuters af te nemen. Ook is de wijze waarop (in kleine groepjes) de standaard volgens cito.

Zij vond dit zelf wel prettig omdat ze zo de toets kan sturen met stemgebruik (dat lukt niet met de computer en ingesproken stem).



Wel wil ze mijn zoon nog eens 1 op 1 testen omdat ze zelf erg schrok van zijn uitslag en hij dus wel echt een groot concentratieprobleem lijkt te hebben. Dus dat vind ik wel zo prettig. Verder doen ze er het volgende mee: ze zoeken precies uit op welke onderdelen de kinderen uitvallen en dat nemen ze mee in het aanbieden van de werkjes (als ze slecht scoren) zodat er aan die onderdelen gewerkt wordt.

Daar kan ik me wel in vinden.



Maar wat Bianca zegt, ik verwacht echt geen A score van mijn zoon. Ik verwacht wel dat de toets weergeeft wat hij daadwerkelijk kan en dat doet de toets nu niet, omdat de manier van afnemen blijkbaar niet werkt voor mijn kind.

Er zijn meer scholen die niet toetsen hoor - Jenaplan scholen toetsen ook niet en misschien zijn er nog wel meer.

Dat zal ook wel. Ik denk ook dat deze school (omdat ze juist lang niet mee wilden werken aan de cito) aardig op de vingers is getikt door de onderwijsinspectie.

Tevens is zijn juf heel leuk, maar ook stellig in haar meningen en heeft ze vast en zeker niet altijd gelijk :wink:

CITO’s zijn helemaal niet verplicht (nog niet). Scholen zijn wel verplicht om er een leerlingvolgsysteem op na te houden, maar ze mogen zelf weten wat dat voor systeem is, ook als ze het zelf ontwikkeld hebben. De meeste scholen maken gebruik van de CITO’s, dat wel.



Zelf vind ik die kleutercito’s discutabel. Veel opgaven zijn voor mererlei uitleg vatbaar, maar er wordt slechts een antwoordmogelijkheid goed gerekend. Wat mij betreft meten die dingen hooguit hoe goed een kleuter is in CITO’s maken :wink:. Mijn jongste haalde op de E1 hele ‘zielige’ lage C’tjes… en na drie maanden groep 2 belandde hij in groep 3 omdat hij zich de blubber verveelde en (minstens) op m3-niveau bleek te lezen en rekenen. Zeker bij die kleintjes zie ik dan ook veel meer in observaties van de leerkrachten zelf.

@pippilangkous wrote:

CITO’s zijn helemaal niet verplicht (nog niet). Scholen zijn wel verplicht om er een leerlingvolgsysteem op na te houden, maar ze mogen zelf weten wat dat voor systeem is, ook als ze het zelf ontwikkeld hebben. De meeste scholen maken gebruik van de CITO’s, dat wel.




Nee, daar was ik al achter inderdaad. Het is jammer dat ik dus niet aan kan op de informatie die een professional me geeft. Maar goed, we zullen zien hoe het loopt. 1 ding is zeker, mijn zoon is (nog) niet goed in het maken van cito’s :wink:

Aaaaah kleuters van 4 jaar worden al getoetst? Ze moeten al zoveel, laat ze nog lekker even kleuter zijn denk ik dan. Er komen nog zoveel verplichte onderdelen op hun pad als ze groter worden. Een juf kan ook tijdens “spel” achterstanden opsporen. Waarom moet daar nu meteen een testje aangehangen worden?