Vandaag op controle geweest bij de kinderarts met Kaylee. Drie maanden terug waren we daar ook, doorverwezen door het cb, omdat Kaylee haar curve afboog. Ze woog toen 9,250 kg. De kinderarts vond het toen allemaal niet zorgwekkend, er was waarschijnlijk niets aan de hand en we moesten over drie maanden maar even terug komen om weer te wegen. Wel moesten we bloed laten prikken om te controlen op coeliakie. Daar kwam niets uit.
Vandaag was dus 3 maanden later… Ze weegt nu 9.4 kg :? De kinderarts vond het nu toch wel zorgelijk worden, vooral omdat Kaylee een meisje is wat gewoon goed en veel kan eten. Nu testen ze haar lever en nierfuncties, en moet ik met Kaylee naar de diëtiste voor een plan voor “energierijk voedsel”. Iemand hier ervaring mee? Wat houdt het precies in? De afspraak staat nog niet, ik word nog gebeld over wanneer we terecht kunnen daar…
O en asjeblief, ik wil echt niet meer lezen dat ik me er niet druk over moet maken :shifty: Dat doe ik toch wel, zeker nu de ka het ook doet…
Nou ik zou me ook druk maken hoor :hug:
Celies weegt nu 10,7 en woog 3 maanden terug 10,5 en ik maakte me al zorgen :oops:
Maar wel goed dat ze nu gaan kijken…je kan maar beter dingen uit sluiten dan toch?!
En een dieetist is ook :thumbup: die kunnen gewoon gezonde dingen meegeven die meer aanzetten bij je moppie zonder haar nu gelijk ongezond vet te mesten
Tegen mij zeiden ze nu ze is gewoon erg actief en ze had idd ook buikgriep gehad waarbij ze een kilo af was gevallen dus toen waren mijn zorgen wel minder…maar kan me heel goed voorstellen dat je gewoon wil zien dat je meiske iets meer aankomt dan 150 gram in 3 maanden helemaaaaal als ze zo goed eet :?
Poept ze veel?
Hoe is haar stofwisseling dan?En haar schildklier?
Dat zijn dingen die dat soort dingen beïnvloeden toch?? :think:
Dikke :hug:
:hug: :-* Vicky.
Ik kan je helaas geen tips geven of ervaringen delen…
Vicky, allereerst een dikke :hug: Ik snap je zorgen heel erg goed. Mijn Mila loopt ook bij de kinderarts en de dietiste, dus ik kan je wel het een en ander vertellen hoe het bij ons eraan toe gaat. Ze heeft eerst een bloedonderzoek gehad om te kijken of haar bloedwaarden verder goed waren.
Bij Mila vonden ze ook dat de groei teveel afboog. We werden doorgestuurd naar de kinderdietiste. Ze heeft met mij haar eetpatroon doorgenomen en gekeken waar we wat mee konden doen. We boden genoeg aan, dus dat was op zich oke. We kregen het advies om over te stappen op volle melk, de boterhammen te smeren met boter met minimaal 40% vetten, lekker dik beleggen. Veel vezels eten en drinken aanbieden en veel meer konden wij niet doen. (veel vezels en weinig drinken geeft opstipatie, had Mila ook veel last van) Wat ik heel fijn vond is dat ze mij heel duidelijk maakte dat Mila uiteindelijk de regie in handen heeft, en dat dat oke is. Niks hoeft gedwongen of geforceerd te worden, juist integendeel!
Inmiddels zijn wij een hoop maanden verder, is Mila nog steeds een ienieminiemensje (7.840 gram en 71.5 cm) maar omdat ze het verder uitstekend doet, zowel qua ontwikkeling als dat ze vrolijk, actief en fit is, mogen we gaan stoppen met de extra maandelijke metingen. En volgende week hebben we hopelijk het laatste bezoek aan de dietiste.
En voor wat betreft je zorgen: jij voelt het het beste aan. Wat zie je zelf als je naar Kaylee kijkt? Los van haar gewicht. Maak je je dan zorgen om hoe ze het doet? Als ze het een vrolijk, actief en fit meisje is, dan is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Er zijn heel erg veel kinderen die “achterblijven” in groei, of een tijdelijke groeistop hebben. En het is goed dat de kinderarts jullie door stuurt. Beter een extra paar ogen dat er naar kijkt dan een kind dat door de mazen van het net glipt.
Tuurlijk maak je je zorgen! Het is gewoon goed dat er nu weer verder gekeken wordt. Over leverfuncties weet ik niet zoveel maar over nierfuncties / urinewegproblemen wel.
Zoals ik je wel eens geschreven heb was mijn Max een huilbaby. En niet alleen een huilbaby maar ook een huil peuter en deels een huilkleuter. Overdag niet zoveel mee aan de hand maar de nachten… Daar bleek wel een reden voor. Max had blaasreflux. Hij heeft gewoon heel erg veel blaasontsteking gehad en dat doet pijn! Tja ga dan maar eens ontspannen liggen slapen :? Dat lukte mij niet want ik had hetzelfde als Max.
Waarom dit verhaal? Als ik naar de mooie foto’s kijk van je meisje dan zie ik een gelijkenis met Max. Niet dat ze zoveel op elkaar lijken maar ze hebben dezelfde kringen onder hun ogen en ongeveer hetzelfde postuur. Kringen onder de ogen komen veel voor bij mensen met nierproblemen. Ik heb het ook, mijn vader heeft het en de neef van mijn vader ook. Victor niet terwijl hij ook een nierprobleem heeft. Maar door scans ed weten we zeker dat zijn nieren goed functioneren. Wie weet…
Ik wil je niet bang maken maar alleen maar zeggen dat je heel blij kunt zijn met een KA die allerlei onderzoeken wil doen. Er komt vast iets uit, zodat je je meisje kunt helpen.
Veel succes! :hug:
wil je ff heel veel succes wensen bij de kinderarts :hug:
Oooh Vicky…Wat vervelend. Kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt. Vooral omdat Kaylee natuurlijk altijd kwakkelt met haar gewicht…
Eigenlijk hoop ik dat ze nu eindelijk de oorzaak vinden…(en dat het niets naars is)…
Maar als zij zo goed eet is er gewoon iets aan de hand toch…Mischien gewoon een snelle spijsvertering ofzo…
Maar ik wens jullie natuurlijk alleen maar goed nieuws…
:-*
Heel veel succes. Hoop dat er een oorzaak is, en heel goed behandelbaar.
Sterkte!!
lieverd, laat die medische molen maar draaien…en laat ze net zo lang zoeken tot dat JIJ tevreden bent met het antwoord: óf iets waar ze iets aan kunnen (proberen te) doen óf een “alles is goed” :thumbup:
want ook ik heb gezien hoe ze kan bunkeren :o :inlove:
en anders ga je gewoon net als ik 4 keer voor een second opnion 8)
:hug: :-* :hug:
Ik ga dit topic even volgen, met name het calorierijke voedsel wil ik wel meer van weten.
Vicky, ik kan me helemaal voorstellen dat je je zorgen maakt en verdere onderzoeken wilt! Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje. Kes is altijd een kleintje geweest. Met 2 jaar (maart 2007) was 81 cm en woog hij precies 10 kg. 5 maanden later was hij 87 cm en 10,3 kilo. Weer 4 maanden daarna nog steeds 87 cm en 10,6 kg. Via het cb zijn we doorgestuurd naar de huisarts. Die heeft hem vorige week gemeten en hij blijft 87 cm en 10,6 kg. In bijna een jaar dus 6 cm gegroeid en 0,6 kg zwaarder…De huisarts vond het ook zorgelijk. De lijn gaat nu echt afbuigen (en hij zit al onder de onderste lijnen met lengte en gewicht). Maar ipv dat hij Kes naar een kinderarts stuurt is hij nu doorgestuurd naar de KNO arts :think: De huisarts denkt dat hij vanaf oktober continue (sluimerende) oorontstekingen heeft en dat al zijn energie in het weer goed krijgen van die oren gaat zitten. Als je het mij vraagt is het puur toeval dat hij oorontsteking had toen we vorige week naar de huisarts moesten (hij had toen al 2 dagen koorts maar is verder nooit ziek en heeft echt nooit snot), maar we gaan maar braaf naar de KNO arts aankomende woensdag en horen daar wel hoe hij/zij erover denkt. Komt daar niets uit, dan zit ik volgende week gewoon weer bij de huisarts voor een doorverwijzing naar de KA. Want ook ik maak me zorgen.
Bedankt voor jullie ervaringen en lieve reacties! :-
Fleur, bij Kaylee hebben ze ook de oortjes etc nagekeken… Maar meisje is nog bijna nooit ziek geweest, op hier en daar een goeie verkoudheid na, dus daar ligt het hier niet aan. Ik ben benieuwd of er wat uit komt bij de KNO arts, en anders gewoon laten doorverwijzen naar de kinderarts idd. Ik heb een jaar lang moeten zeggen dat ik me zorgen maakte voor iemand het met me eens was :roll: Maar nu zijn we er gelukkig :thumbup:
Guus :- Hahaha ja idd… “hier een schaaltje fruit, daar doen ze wel even mee” :roll: :lol: :inlove:
Ariel, bedankt voor je reactie! Ik schrik ervan te lezen dat Max ook na de babytijd nog zoveel heeft gehuild… Ik herinner me nog wel een paar pb’tjes tussen ons Maar bij Kaylee is het toen gelukkig over gegaan toen ze ging lopen… Hier was het dus een hoop frustratie en overprikkeld zijn. Grappig dat je dat zegt van die kringen onder haar ogen, want dat is hier echt een familietrekje aan mijn moeders kant, daar heeft bijna iedereen het (en niemand heeft wat met de nieren). Ben nu wel erg benieuwd of er wat uit die bloedtesten komt!
Gaat het nu wel goed met Max??? :hug:
Assie, bedankt voor de tips! De boter en zo doen we al, de melk niet (was een tijdje terug al het advies van het cb). Maar helpt het eigenlijk dan, dat “dieet”, aangezien je schrijft dat ze nog steeds zo klein is?
Ik maak me trouwens geen zorgen om hoe Kaylee t doet, qua ontwikkeling en zo hoor. Gaat helemaal :thumbup: :inlove:
Sas :-* Op schildklier is ze toen getest geloof ik, kwam ook niets uit… stofwisseling weet ik niet :think:
Ach het heeft ook voordelen… Ik heb net een heleboel zomerkleertjes van vorig jaar uit de tas gehaald, waar ze nog steeds inpast :lol:
@Vicky wrote:
Ach het heeft ook voordelen… Ik heb net een heleboel zomerkleertjes van vorig jaar uit de tas gehaald, waar ze nog steeds inpast :lol:
Ja, da’s het enige positieve Oma vroeg of Kes zomerkleren voor zijn verjaardag wilde. Euh, nee, hij past ALLES van vorig jaar nog! Gisteren lekker in spijkerjas en bodywarmer gelopen…van vorig jaar ook!
Succes met alles nog!
Afspraak bij de diëtiste volgende week woensdag (20-02).
Bij Mila werkt het waarschijnlijk wel, want ze buigt nu niet meer verder af. Ze zit nog wel onder alle lijnen, maar ze volgt in ieder geval wel weer het patroon omhoog.
Vandaag hadden we weer controle van de dietiste, en ze was erg tevreden over Mila. We zien haar pas weer in mei :dance:
Hoop dat de dietiste wat tips voor je heeft en je wat meer gerust kan stellen.
Nou, vandaag was dus de afspraak. Haar eetpatroon was op zich goed, daar hoefden we niets aan te veranderen. Alleen zoals assie al zei, volle melk ipv halfvolle, dikke laag boter op de boterham, slagroom door t toetje en dat soort dingen. Veel extra vetten dus.
Daarbij moeten we ook Fantomalt door haar melkproducten doen, dat is een dieetpoeder van Nutricia met veel extra koolhydraten.
4 april moeten we naar de kinderarts, dan is de diëtiste daar ook en afhankelijk van hoe Kaylee haar gewicht daar dan is, kijken we wat we verder gaan doen.
Zoals de diëtiste zei (en ik zelf ook al maanden lang zeg)… Klein en fijn is niet erg, maar er moet wel groei in zitten en lengte en gewicht moeten wel een beetje in evenwicht zijn… En dat is hier allebei op dit moment niet het geval.
Maar goed afwachten tot 4 april dus, dan weten we weer meer…
wou je even een dikke knuffel geven :hug:.
Hoop dat het dieet wat ze gaat krijgen, gaat helpen!
Heej meis. Ik hoop dat het dieet Kaylee gaat helpen :-* :hug:
ik hoop het ook!
wel fijn dat jullie dus blijkbaar een goed eetpatroon hebben en daar niets aan hoeven te veranderen!
nu nog ff aankomen, kaylee!
dat van die kleertjes die nog passen;
dat voordeel hebben wij hier ook gelukkig.
Tyg is erg afgevallen het afgelopen driekwart jaar,
dus hij past ook nog steeds dezelfde kleertjes.
Bij Tyg kwam het afvallen door het vele ziek zijn
en nu hij weer wat weerbaarder is, zie je hem opknappen.
hij krijgt nu tenminste weer een bolle toet (die hij altijd heeft gehad)
dat smalle vond ik vreselijk, ookal zei iedereen dat ie er goed uitzag…
kan me jouw gevoel nu dus ook veel beter voorstellen!
lieve vicky.
wat fijn dat er nu eenplan van aanpak is en dat je nu eindelijk een s verder word geholpen.
hopelijk helpen de dieeten goed bij kaylee.
vind kaylee het eten op die manier ook lekker of moet ze er erg aan wennen.
sterkte ermee :hug:
Hoop dat dit gaat werken :hug: