Quinten is nog net geen 4 maanden, maar de CB had mij geadviseerd om met 4 maanden nog niet te beginnen met 4 maanden fruithapjes.
Toch twijfel ik ontzettend. Quinten is een flinkerdje, al 65 cm lang (na vorige keer meten) en weegt al bijna 7 kg. Hij was met zijn geboorte al lang en zwaar, dus hij doet het heel erg goed. Toch merk ik dat hij alles wat hij maar kan pakken in zijn mond doet en bovendien als hij net zijn flesje op heeft hoor je hem niet huilen, heeft genoeg gehad, maar toch wilt hij alles grijpen.
Is dit zijn leeftijd ? Want ik vind dat met zijn flesje geven hij ook mee onrustiger is, hij meer knabbelt aan zijn speen … :think:
Een vriendin had haar zoontje met 3,5 maand al bijvoeding gegeven en dat ging juist heel erg goed.
Dus advies kan ik wel ff gebruiken …
Over het algemeen wordt het (dringende) advies gegeven om te wachten met bijvoeden tot het kindje 6 maanden is in verband met de groei van de darmpjes.
Ik zou dus nog wachten. Kindjes komen nu eenmaal in een orale fase dat ze dus alles in hun mond doen, maar dit betekent niet automatisch dat ze ook trek hebben…
Sluit me aan bij Madre… dit is echt de leeftijd… lees hier op kok weleens… als je een peuk in je bek hebt wilt ie die ook… :mrgreen: ze vinden allessss boeiend en wat jij in de mond stopt, willen zij ook in hun mond stoppen…
Ikzelf zou die 2 maandjes echt afwachten…
ik zou het ook vooral niet doen. Kinderen vinden op een gegeven moment het gewoon bere-interessant wat jij allemaal doet. dus als jij iets naar je mond brengt, dan willen zij dat ook. Maar dat zegt neit dat hun lichaam er verder klaar voor is. Daar hebben babytjes namelijk helemaal geen verstand van als je een sigaretje opsteken, en ze dat ook willen, zou je het ook niet doen, lijkt me.
je hebt als ouder maar één keer de kans om de voedselintroductie goed aan te pakken, en ik zou daarom dus gewoon wachten tot de 6 maanden en zo lekker of safe spelen. Het kan idd dat je kind er verder geen last van heeft als je eerder begint met bijvoeden, maar het kan ook heel goed dat je je kind wél opzadelt met een allergie of andere ellende. En ik zou persoonlijk dat risicio niet willen nemen, vooral omdat wachten tot 6 maanden in 99% van de gevallen gewoon géén kwaad kan, en beginnen voor die tijd wel…
of kijk je stiekem eigenlijk heeeeeeeel erg uit naar dat eerste hapje , mammie?! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zou hooguit ff overleggen over nutrix oid maar zeker nog geen “echte” voedselintroductie doen
Natuurlijk vind ik eerste hapje geven heel erg mooi …
Maar als het nog niet kan / mag vind ik het niet erg.
Alleen is Quinten gewoon zo anders dan Jelle, dacht daarom dat hij er meer behoefte aan had …
Ook ik zou wachten , wij dachten ook hij is er aan toe met 4 maand :? maar niets was minder waar en Veron kreeg er ook flink uitslag van …dus zou zeker nog even wachten.
groeten loes
Hoi,
Teun is ook een zware jongen. Woog met 4 maand 7,5 kilo. Ik merkte dat hij niet genoeg meer had aan zijn flesjes en huilde daarna terwijl hij het maximale kreeg en ook voeding voor hongerige babys. Ik gaf nog geen Nutrix.
Hij kwam steeds korter op elkaar. Daarom ben ik met de bijvoeding begonnen en dit gaat heel goed. Hij is een stuk rustiger en heeft nu een vast ritme. Hij was er dus echt aan toe.
Maar: jouw ukkie huilt niet en vraagt niet om meer, waarom zou je het dan geven? Zwaar kan zijn, maar hij krijgt blijkbaar voldoende.
Maar aan de andere kant: vroeger kreeg ieder kind fruithap vanaf 4 maanden. Ik vind dat er erg moeilijk over gedaan wordt.
Ik dacht trouwens dat fruithapjes gezonder waren dan rijstebloem, maar daar ben ik van teruggekomen. Nutrix vult beter en zet niet echt zo aan als ik dacht. Het fruitzuur kan nog al een aanslag zijn op de darmpjes van een kind, maar dit merk je vanzelf.
Mocht je willen beginnen, dan staat op de site van Nutricia een handig menu voor bijvoeding voor babys van vier en vijf maanden. Ik vind dit een handige leidraad.
Femke volg je gevoel. Er wordt inderdaad vaak geadviseerd om pas zelfs met 6 maanden met bijvoeding te beginnen en dit is voornamelijk omdat er tegenwoordig steeds meer allergien naar buiten komen en tevens zijn vaak de darmpjes ook pas met 6 maanden goed genoeg ontwikkeld om de bijvoeding goed te kunnen verwerken.
Ik ben met Bas ook net voor de 4 maanden met bijvoeding begonnen, elke dag een paar lepeltjes fruit of groenten, want hij deed het zelfde als jouw knul. Bij Sanne zien we wel weer, want die is nog aan de bv, dus dat is anders.
Djenno is net 4 maanden en bij ons op het CB zeiden ze dat we gewoon met bijvoeding mochten beginnen mits er geen allergieen bekend waren in de familie. We moesten beginnen met fruithapjes en hetzelfde smaakje een aantal dagen achter elkaar geven zodat hij kon wennen en we ook gelijk konden zien hoe hij erop reageerde. Als hij dan last van zijn darmpjes krijgt of iets van een allergie dan weet je in ieder geval waar het van komt ( banaan, peer, appel etc)
Wij kregen het volgende schema mee:
7:00 200cc FV
10:00 fruithapje
12:00 200cc FV
15:00 beetje thee of water (nog geen diksap!)
17:00 200cc FV
19:00 beetje pap en uiteindelijk als hij gewend is een groentehapje
22:00 papfles (200cc + 2 schepjes nutrix)
Djenno reageert er prima op en na een paar daagjes wennen vindt hij de fruithapjes geweldig!! :mrgreen:
k was begonnen met fruithap maar de darmen kunne nhet nog niet aan.
hier op het cb zeggen ze… gewoon proberen… als je denkt dat ze er aantoe zijn, als ze buikpijn krijgen of opeens anders zijn… dan direct stoppen, want dan zijn ze er ngo neit aan toe.
Gewoon niet doen.
Darmen zijn er nog niet aan toe.
En wat is nu 2 maanden op een mensenleven, want je zou nog 2 maanden moeten wachten toch? Terwijl het voor je zoontje wel veel beter is te wachten.
Natuurlijk wil hij meedoen, natuurlijk stopt hij alles in zijn mond. Dat hoort erbij, maar zoals Faizaa zegt, een peuk zou hij ook willen (leuke vergelijking).
Ik heb dus ook een tweede die graag doet wat zijn grote zus en ik doen, en ik heb hem daarom al wel erbij gezet tijdens het eten en hem een bijtring gegeven. Was hij heel tevreden mee.
Inmiddels krijgt hij groenten, maar daar doet hij min of meer hetzelfde mee als met die bijtring; sabbelen, kauwen. Ik vind maar heel kleine beetjes terug in zijn luier.
Hier mogen we het dus wel doen met 4 mnd. Thomas is nu 4 mnd en 2 wk en de kinderarts adviseerd het ons dus wel omdat hij zo ontzettend slecht drinkt en zo zijn aantal calorieen niet binnen krijgt en de hoeveelheid vocht niet.
Groentehapje dat gaat eigenlijk wel goed al zijn het hooguit 8 kleine lepeltjes
Djenno krijgt nu ruim twee weken een fruithapje en sinds een week een groentehapje. Hij vind het heerlijk en helemaal geen last van zijn darmpjes.
Ik denk dat je gewoon moet doen wat je hart je ingeeft. Merk je dat je beebje er niet goed op reageert kun je er mee stoppen en nog even wachten. Bij ons mochten we van CB gewoon met 4 maanden beginnen dus die CB’s zitten ook niet allemaal op 1 lijn heb ik al gemerkt. :mrgreen:
@muissie wrote:
Merk je dat je beebje er niet goed op reageert kun je er mee stoppen en nog even wachten.
Dan kun je dus al te laat zijn he…
Het gaat om allergieën die getriggerd kunnen worden namelijk, niet alleen om krampjes
En dat cb’s niet op 1 lijn zitten :wall: die zouden hetzelfde schema moeten volgen (who) en het zijn dus de mensen die daar zitten die de richtlijnen niet aanhouden…
Ben gewoon blij dat het hier nu goed gaat en dat hij zo wel wat binnen krijgt en nog lekker vind ook. Anders hadden we hier weer problemen dat Thomas te weinig binnenkrijgt en met deze warmte vind ik dat ook wel belangrijk
In principe wordt idd zeker met allergieen het advies gegeven te wachten tot 6 maanden… nou mocht ik ondanks het eczeem van Tessa van de kinderarts toch evt met een maand of 4 beginnen met hapjes maar dan idd een paar dagen achter elkaar 1 smaakje ( dus geen combi van 2 dingen) en kijken hoe ze het deed…
Bij Joyce ben ik ook met 4 maanden rustig aan begonnen, maar dan met groente ipv fruit…schijnt ervoor te zorgen dat ze beter groente accepteren…
Ik zou vooral je gevoel volgen… maar Joyce deed voor de hapjes alles naar haar mond en nu nog al heeft ze net gegeten dus dat heeft daar niks mee te maken!!!
@Mellie wrote:
@muissie wrote:Merk je dat je beebje er niet goed op reageert kun je er mee stoppen en nog even wachten.
Dan kun je dus al te laat zijn he…
…
Precies… :thumbup:
@Mellie wrote:
En dat cb’s niet op 1 lijn zitten :wall: die zouden hetzelfde schema moeten volgen (who) en het zijn dus de mensen die daar zitten die de richtlijnen niet aanhouden…
Dit is absoluut niet boos bedoeld naar jou hoor :shifty: maar:
De mensen die daar zitten zijn (neem ik aan) in dienst van het consultatiebureau en ik als moeder kom daar met mijn kind in de veronderstelling dat zij verstand van zaken hebben. Als ik dan om me heen van veel moeders hoor dat er bij hetzelfde onderwerp steeds verschillende adviezen/richtlijnen worden gegeven vraag ik me toch serieus af in hoeverre het CB dan die vastgelegde richtlijnen handhaaft.
Laatst werd mij ook door het CB verteld dat je de flesjes en speentjes tegenwoordig niet meer hoeft te steriliseren voor baby"s (vanaf de geboorte!!) omdat in Nederland niet veel bacterieen voorkomen???
Aangezien mijn baby door een bacterie ( dus toch in Nederland?) 3 weken in het ziekenhuis heeft gelegen kantje boord vraag ik me dan toch af wie dit dan bedenkt!
:think:
Eigenlijk zouden die CB’s daar ook strenger op gecontroleerd moeten worden toch??? :shock:
even ter verdediging.
Ik ben aan het inwerken als verpleegkundige op een consultatiebureau. Ik heb zelf 2 kinderen en dus genoeg ervaring.
Toch heb ik hier een berg van ruim een meter aan artikelen liggen die ik allemaal nog moet lezen, en dan nog heb ik de helft niet gehad.
Voeding is 1 ding, slapen en problemen een ander ding. en natuurlijk zijn we daar ook voor, maar ook voor die 100000 andere vraagjes en op allemaal wordt verwacht dat we een eenduidig antwoord geven terwijl er vaak geen eenduidig antwoord bestaat.
Verder zijn we eigenlijk vooral om vroegtijdige problemen te signaleren en vroeg aan te pakken. (door middel van allerhande testjes bijv)
Het is een samenspel tussen moeder en cb.
Ik kan een moeder wel vertellen dat ze toch echt beter met 6 maanden pas kan beginnen, als die moeder een indruk maakt dat ze toch haar eigen weg gaat, dan zeg ik liever als je toch begint begin dan zo…
Dus vanuit profesioneel standpunt… wacht nog effe