toch 4 maanden bijvoeding doen ?

En hoe denken kinderartsen hier dan over?

want mijn kinderarts zei probeer het maar. En het gaat nu hartstikke goed, onze Thomas poept weer, krijgt weer genoeg vocht binnen en is niet meer zo huilerig

@inkie wrote:

even ter verdediging.

Het is een samenspel tussen moeder en cb.

Ik kan een moeder wel vertellen dat ze toch echt beter met 6 maanden pas kan beginnen, als die moeder een indruk maakt dat ze toch haar eigen weg gaat, dan zeg ik liever als je toch begint begin dan zo…

Dus vanuit profesioneel standpunt… wacht nog effe :wink:

Vooropgesteld dat mijn ‘relaas’ niet als aanval bedoeld was, wil ik wel even opmerken dat ik bij het CB totaal geen indruk gewekt heb dat ik mijn ‘eigen weg ga’ ook heb ik nooit geopperd al te willen beginnen met bijvoeding. Wij wilden zelf overigens pas met 6 maanden beginnen omdat wij dachten dat het niet eerder mocht!!

De CB verpleegkundige heeft het zelf aangekaart en gezegd dat we er al mee kunnen beginnen omdat er geen allergieeen in de familie etc. zitten.

Ik vind deze opmerking dus niet echt leuk. Een moeder wil altijd het beste voor haar kind en helemaal als het de eerste is dan neem je de info en adviezen die je bij het CB krijgt toch wel vrij serieus.

Nogmaals… ik bedoelde mijn verhaal niet boos naar jou toe, je hoeft je dus ook niet te verdedigen… ik vind het alleen erg jammer dat je als nieuwbakken moeder dus niet altijd op de adviezen van het CB kan vertrouwen omdat op gebied van voeding dus blijkbaar niet landelijk overal dezelfde richtlijn aangehouden wordt. Dat was alles… :cry:

Ik heb liever dat ze op het CB kijken naar mijn kind en de situatie en dan een advies geven.

Dan dat ze richtlijnen en regeltjes gaan opdreunen omdat ze dat nou een keer zo hebben afgesproken.

Elk kind is toch niet precies hetzelfde :think: ?

Ik lees net in Uit de media een topic over een onderzoek van de universiteit van Maastricht.

Daar beweren ze nu na onderzoek dat het beter is om beebs na 4 maanden gewone melk en fruit te geven omdat dit beter zou zijn tegen huidallergie en exceem in de 1e 2 jaar :think: :think: :lol: .

En hier mocht ik van de CB al beginnen met bijvoeding.

Ze zag aan Quinten dat hij er al aan toe is.

Allergien komt bij ons ook niet voor.

We mogen dus al beginnen, ook wordt smorgens geadviseerd wat pap te gaan geven.

Quinten slaapt savonds zo goed dat we hem moeten wekken voor een fles, dat hoeft eigenlijk niet meer als hij maar genoeg melk ook binnen krijgt.

Ik heb vanmorgen ook het advies gekregen om te beginnen met groentehap. Steeds drie dagen hetzelfde geven en kijken of hij daarop reageert. Daarna weer wat anders proberen. En dan over een tijdje ook met fruit beginnen.

Ze gaven het advies omdat Nure al vanaf het begin erg hongerig is. Hij zit al tijden op de maximale hoeveelheid flesvoeding voor hongerige babys en omdat hij zo groot is. Hij weegt ruim 8 kilo en is 68 cm.

Dus ook wij mogen al beginnen.

Het wordt vaak idd geadviseerd met 6 maanden pas te beginnen…

Volgens mij ligt het ook een beetje aan het feit of je een bv of een flessekind hebt… Bij bv mogen ze nl drinken wat ze willen en bij flesvoeding heb je gewoon een maximale hoeveelheid… En na 4 maanden krijgen de kindjes toch meer behoefte aan energie uit voedsel omdat ze vaak actiever worden ( rollen etc…) Bij bv kunnen de kindjes dan gewoon meer drinken, maar met flesvoeding dus niet…

Bij allergieen zou het beter zijn… maar Tessa heeft wel vanaf 4 maanden bijvoeding gehad en heeft nu wel allergieen maar geen allergieen die daardoor gekomen zijn… Huisstofmijt allergie en pinda allergie krijg je niet van te vroeg fruit en groentehapjes eten…

Aan de andere kant zijn er ook kindjes die wel heftig reageren op eten al zo vroeg, maar ook nog met ruim 6 maanden dus volgens mij valt het punt om te wachten vanwege de allergieen eigenlijk gewoon af…

Het is en blijft telkens een hele heftige discussie… net als wel of geen suikers voor het 1e of 2e jaar…of wel of geen pap uit een bordje…

Jij bent mama van je kindje en jij kent je kindje… Als jij denkt dat ie niet meer genoeg heeft aan zijn flessen en hongerig blijft… dan kun je het altijd proberen… En kijk dan idd even rond op websites voor intruductieschema’s welkje soorten je als eerste kunt pakken omdat die niet zo heftig zijn voor de darmpjes…