tja...

@Happy mommy wrote:

@Lune wrote:
ik denk idd dat je dat probleem gewoon gecreeerd hebt door uberhaupt toe te staan dat ze mag zappen. Hier zijn ze niet anders gewend als dat ik bepaal wat ze kijken en dat wordt dus zonder meer geaccepteerd. Vinden ze wat ik kies niets? Dan kijk je toch niet, ook goed, ga maar wat anders doen.

Als er opvoedcoachen bestaan voor kinderen zoals mijn dochter… denk je dan dat het bij haar allemaal zo eenvoudig werkt?

Voordat je zo makkelijk oordeelt moet je je er wel in verdiepen Lune.

Als je eens wist hoeveel opvoedboeken ik heb gelezen, hoeveel ellende we hier in huis hebben gehad.

Jouw manier werkt bij een “normaal” kind.

Nou, dit ben ik niet met je eens, mijn zoon heeft pdd-nos/adhd zoals je volgens mij weet en Lune zit in hetzelfde schuitje als jij en ik :shifty:

Hoe erg de uitbarstingen van mijn zoon ook kunnen zijn, ik bepaal inderdaad wat hier gekeken wordt ook al schopt hij mijn huis kort en klein, die ‘macht’ geef ik hem niet.

Dat kan en wil ik niet, ik heb namelijk geleerd dat het daarmee niet ophoud.

Dit is iets wat ze jou ook zullen leren in dit traject, dat jouw grenzen en regels héél duidelijk moeten zijn en dat je die ook goed handhaaft.

Nu is je dochter nog maar 5 wat als ze bijna 8 is? Hoever zal ze dan gaan om te doen wat zij wil?

Onthoudt alsjeblieft dat jij de baas bent, jij bepaalt en niet zij, nickjr aan en afstandsbediening in je zak, werkt dat niet dan gewoon die tv uit :-*

@ariel wrote:

Ik gaf een tip aan happy mammy mariiyele. Maar later zag ik dat jij hetzelfde had gescreven. Ik typ een beetje langzaam doordat ik op mijn iPhone typ

Kwam idd later achter dat het niet voor mij bedoelt was… :wink:

@~Melanie~ wrote:

@Happy mommy wrote:
@Lune wrote:
ik denk idd dat je dat probleem gewoon gecreeerd hebt door uberhaupt toe te staan dat ze mag zappen. Hier zijn ze niet anders gewend als dat ik bepaal wat ze kijken en dat wordt dus zonder meer geaccepteerd. Vinden ze wat ik kies niets? Dan kijk je toch niet, ook goed, ga maar wat anders doen.

Als er opvoedcoachen bestaan voor kinderen zoals mijn dochter… denk je dan dat het bij haar allemaal zo eenvoudig werkt?

Als je eens wist hoeveel opvoedboeken ik heb gelezen, hoeveel ellende we hier in huis hebben gehad.

Nou, dit ben ik niet met je eens, mijn zoon heeft pdd-nos/adhd zoals je volgens mij weet en Lune zit in hetzelfde schuitje als jij en ik :shifty:

Hoe erg de uitbarstingen van mijn zoon ook kunnen zijn, ik bepaal inderdaad wat hier gekeken wordt ook al schopt hij mijn huis kort en klein, die ‘macht’ geef ik hem niet.

Dit is iets wat ze jou ook zullen leren in dit traject, dat jouw grenzen en regels héél duidelijk moeten zijn en dat je die ook goed handhaaft.

Nu is je dochter nog maar 5 wat als ze bijna 8 is? Hoever zal ze dan gaan om te doen wat zij wil?

Onthoudt alsjeblieft dat jij de baas bent, jij bepaalt en niet zij, nickjr aan en afstandsbediening in je zak, werkt dat niet dan gewoon die tv uit :-*

Dan weet je ook dat pddnos een enorm breed begrip is en dat kinderen met deze ontwikkelingsstoornis niet onder één kam te scheren zijn. dat is bij mensen sowieso al niet mogelijk.

Ik ben nu op twee onderwerpen tegelijkertijd aan het typen endaardoor moet ik dingen dubbelop neerzetten.

In het kort; we hebben de afgelopen tijd zoveel meegemaakt dat ik nu tussen twee kwaden moet kiezen.

Een mens kan maar zoveel aan. We hebben hier zo lang aangemodderd en problemen gehad (op gezondheidvlak met de jongste ook) dat we nu de strijd niet altijd meer aan willen gaan. Niet totdat we haar wat beter gaan begrijpen en met hulp leren hoe we elkaar beter kunnen gaan begrijpen.

We hebben nu al zo vaak “experimenteel” dingen geprobeerd dat de arme meid strakjes helemaal niet meer weet waar ze aan toe is.

Daarom pakken we de dingen nu even niet standaard aan. Ons huwelijk, onze andere dochter en onze geestelijke gezondheid moet nu ook even gekoesterd worden. Ook een belangrijke les voor ons om niet alles meer om haar te laten draaien en aan onszelf te gaan denken.

De laconieke toon van Lune, ook al zal ze het vast niet zo bedoelen (hoop ik), komt erg kwetsend over als je de afgelopen jaren zoveel zorgen heb gehad en zo enorm geworsteld hebt.

@Happy mommy wrote:

@~Melanie~ wrote:
@Happy mommy wrote:
@Lune wrote:

Dan weet je ook dat pddnos een enorm breed begrip is en dat kinderen met deze ontwikkelingsstoornis niet onder één kam te scheren zijn. dat is bij mensen sowieso al niet mogelijk.

Ik ben nu op twee onderwerpen tegelijkertijd aan het typen endaardoor moet ik dingen dubbelop neerzetten.

In het kort; we hebben de afgelopen tijd zoveel meegemaakt dat ik nu tussen twee kwaden moet kiezen.

Een mens kan maar zoveel aan. We hebben hier zo lang aangemodderd en problemen gehad (op gezondheidvlak met de jongste ook) dat we nu de strijd niet altijd meer aan willen gaan. Niet totdat we haar wat beter gaan begrijpen en met hulp leren hoe we elkaar beter kunnen gaan begrijpen.

We hebben nu al zo vaak “experimenteel” dingen geprobeerd dat de arme meid strakjes helemaal niet meer weet waar ze aan toe is.

Daarom pakken we de dingen nu even niet standaard aan. Ons huwelijk, onze andere dochter en onze geestelijke gezondheid moet nu ook even gekoesterd worden. Ook een belangrijke les voor ons om niet alles meer om haar te laten draaien en aan onszelf te gaan denken.

De laconieke toon van Lune, ook al zal ze het vast niet zo bedoelen (hoop ik), komt erg kwetsend over als je de afgelopen jaren zoveel zorgen heb gehad en zo enorm geworsteld hebt.

En nu kom je over alsof het advies wat ik je geef ‘experimenteel’ is, het probleem is dat als je de strijd niet aangaat dat je dochter dan juist niet weet waar ze aan toe is.

Pdd-nos is weliswaar een breed begrip maar de omgang met een dergelijk kind is wél degelijk standaard.

Wijzelf zijn al een piétsje verder in het traject maar gezien je reactie op mijn goedbedoelde advies laat ik het hier maar bij.

De mensen die jou gaan helpen zullen jou precies hetzelfde vertellen als wat je hier al verteld is, neem daarin alleen wel mee dat je door niet die strijd aan te gaan wel alleen maar aan het uitstellen bent en dat de omgang met haar moeilijker en moeilijker word.

Wat betreft het schrijven in twee topics, bij contact staat een topic met moeders van autistische kinderen, neem er eens een kijkje, ik weet zeker dat je een hoop herkenning zult vinden.

Ik kan me eigenlijk alleen maar bij melanie aansluiten, hoewel ik me ook levendig voor kan stellen dat het soms gewoon teveel isom die strijd aan te gaan. Ook hier in zo’n situatie gezeten, ik een burnout en dan een kind met gedragsproblemen… Uiteindelijk werd het een circeltje dat echt doorbroken moest worden, toen ging het weer veel makkelijker met mijn zoon.

Juist deze kindjes hebben zoveel baat bij hele heldere regels en duidelijkheid.

Happy Mommy, ik begrijp wel dat het allemaal genuanceerder ligt, maar wat ik las bij Cell (wii geeft problemen, wii weg) zou ook wat betreft de tv mijn taktiek zijn geweest. Als de tv echt dit soort dingen te weeg brengt bij mijn kind dan gaat de tv de deur uit. Zo rigoureus ben ik wel.

Even uitgaand van een kind zonder gedragsstoornissen en richtend op het probleem an sich: ik heb meestal zoiets van wat anderen doen moeten ze zelf weten en ik denk er het mijne van, maar als er een cultuur in de buurt bestaat waar iedereen bij elkaar naar binnen loopt en daar staat de tv continu aan (en daar denk ik al het mijne van :o ) EN ik merk dat het invloed heeft op mijn kind, dan moet daar toch op de een of andere manier een stop op gezet worden :think: Ik ken dit soort situaties niet maar er zouden toch wel afspraken te maken moeten zijn met je kind. Ik ben bang dat ik dan ook daar een stop op zou proberen te zetten.

Want ja, de verantwoordelijkheid ligt mijns inziens wel bij de ouders. Ik vind wel dat de overheid een stukje verantwoordelijkheid draagt om een verantwoord aanbod te garanderen (in mijn ogen verantwoord zal echter in andermans ogen kul zijn, dus dat is al moeilijk) maar de ouders bepalen wat er gekeken wordt en wanneer. Hoewel ik het niet erg vind als mijn kinderen toevallig een stuk journaal zien met bepaalde beelden, of vrijende mensen bij toeval. Dat vind ik wel uit te leggen. Maar meestal zet ik gewoon een dvd op of kindertijd. Dat gaat prima.

Verder kan ik me heel goed voorstellen dat het te veel is om de strijd aan te gaan. Dat is ook zwaar en jullie zullen het niet makkelijk hebben, maar ik schrik wel van een zin als: ‘en wat als ze erachter komt dat de zenders geblokkeerd worden’. Voor mij is het onvoorstelbaar dat een kind zo de macht kan hebben, maar misschien kunnen de moeders van kinderen met ass dat beter begrijpen.

Overigens heb ik nu geen idee of ik in het juiste topic reageer :shifty:

@~Melanie~ wrote:

@Happy mommy wrote:
@~Melanie~ wrote:
@Happy mommy wrote:
@Lune wrote:

Onthoudt alsjeblieft dat jij de baas bent, jij bepaalt en niet zij, nickjr aan en afstandsbediening in je zak, werkt dat niet dan gewoon die tv uit :-

En nu kom je over alsof het advies wat ik je geef ‘experimenteel’ is, het probleem is dat als je de strijd niet aangaat dat je dochter dan juist niet weet waar ze aan toe is.

Pdd-nos is weliswaar een breed begrip maar de omgang met een dergelijk kind is wél degelijk standaard.

Wijzelf zijn al een piétsje verder in het traject maar gezien je reactie op mijn goedbedoelde advies laat ik het hier maar bij.

De mensen die jou gaan helpen zullen jou precies hetzelfde vertellen als wat je hier al verteld is, neem daarin alleen wel mee dat je door niet die strijd aan te gaan wel alleen maar aan het uitstellen bent en dat de omgang met haar moeilijker en moeilijker word.

Wat betreft het schrijven in twee topics, bij contact staat een topic met moeders van autistische kinderen, neem er eens een kijkje, ik weet zeker dat je een hoop herkenning zult vinden.

Nee hoor Melanie, ik bedoelde niet dat wat jij zei experimenteel is, helemaal niet.

Ik wilde alleen maar de reden vertellen waarom wij nu op het punt zijn gekomen dat we de teugels even laten vieren.

Zoals je weet (ik had er pas geleden een verhaaltje over geschreven) weten wij pas sinds kort dat onze dochter pddnos heeft. Daarvoor hebben wij constant allerlei boeken gelezen, en daarmee geprobeerd rersultaat te behalen. Daarnaast allemaal goedbedoelde adviezen gevolgd. Allemaal zonder resultaat.

Nou ja, het resultaat was een deuk in de deur, kapotte spullen, een jonger zusje dat ook begon te gillen en krijsen en een mama en papa die op den duur zaten te dubben over een echtscheiding.

Als je zegt dat het goed is dat een kind weet waar het aan toe is, daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Maar de manier waarop bespreken we nu met de opvoedcoach van de psychologiepraktijk.

Ze moet eerst snappen waarom dingen niet kunnen, de onderlinge relatie tussen dingen inzien en weer een beetje vertrouwen in ons en school terugkrijgen. Er is hier gewoon teveel gebeurd.

Als ik wist dat het goed voor mijn dochtertje was om gewoon de afstandbediening te pakken en te zeggen dat mag niet, klaar… dan deed ik dat. Dat heb ik namelijk al heel vaak gedaan, niet alleen met de afstandsbediening maar met alles wat niet goed voor haar is of gevaarlijk is. Maar in de afgelopen tijd is duidelijk gebleken dat dit niet werkt.

Dat het meer problemen maakt dan oplost.

De hele dag verzint ze dingen die niet mogen.

Op dit moment verbieden de alleen de gevaarlijke dingen en moeten er dan maar mee leven dat we een huis vol sht hebben.

Verder proberen we een beetje rust in de tent te creëren.

Ze doet het niet om haar zin door te drijven… eerlijk gezegd weet ik niet waarom ze zo doet.

Maar daarom hebben we nu hulp.

We vinden wel een manier om ermee om te leren gaan.

En verder denk ik inderdaad dat het goed is om het hierbij te laten.

Niet omdat ik je advies niet waardeer, juist wel.

Maar meer omdat er een hele nare toon is gezet waarin we elkaar alleen maar verkeerd begrijpen. Dat heb je snel als je dit soort problemen zonder non-verbale communicatie probeert te bespreken.

Ik hoop iig geval dat je niet denkt dat je advies niet op waarde geschat wordt. Maar, met alle respect, wij steunen en vertrouwen nu voorlopig volledig op de mensen waar wij voor hulp hebben aangeklopt. Bij de mensen die de testen met haar hebben gedaan, al onze verhalen hebben gehoord, de gesprekken met haar hebben gehad en tot een behandelplan zijn gekomen.

@Happy mommy wrote:

Ik hoop iig geval dat je niet denkt dat je advies niet op waarde geschat wordt. Maar, met alle respect, wij steunen en vertrouwen nu voorlopig volledig op de mensen waar wij voor hulp hebben aangeklopt. Bij de mensen die de testen met haar hebben gedaan, al onze verhalen hebben gehoord, de gesprekken met haar hebben gehad en tot een behandelplan zijn gekomen.

Nee, ik bedoel dat hetgeen ik je adviseer je door je hulpverleners ook verteld zal worden, hetzij bij begeleiding thuis én bij de psycho-educatie die je aangeboden zal worden :slight_smile:

En niet uit betweterigheid in ieder geval maar omdat ik in jouw schoenen héb gestaan, eigenlijk nog steeds, want dit gaat namelijk niet over, hier groeien de kids niet overheen.

Je dochter zal nooit gaan begrijpen waarom iets wel of niet mag, het zal op zich beter te hanteren worden maar dat is iets waar je altijd mee zult blijven strijden.

Maar, dat is allemaal geneuzel, wacht gewoon af dan, ik wilde je enkel behoeden voor hetgeen waar wij mee te maken hebben gehad, dat wens ik namelijk niemand toe en die ‘valkuil’ (bij gebrek aan een beter woord) waar je (vind ik) nu instapt daar zijn wij hier thuis óók heel hard in gevallen…

Happy Mommy, moest bij jouw verhaal erg denken aan iemand in mijn groep. Net een uitgebreid gesprek met zijn moeder gehad en die gaf ook aan dat ze thuis soms ‘laat maar’ momenten hebben, voornamelijk om de sfeer voor de andere 2 kinderen niet volledig te verzieken. En deze moeder werkt zelf in een dergelijk veld, kan de theorie van vóór naar achter opdreunen én toepassen… maar sóms even niet.

De jongen waar het om gaat heeft ook een autistische stoornis, is nog niet echt duidelijk wat maar het grootste probleem is dat hij geen oorzaak en gevolg ziet van zijn eigen acties. Kan om iets heel kleins (iemand laat zijn gum vallen om maar wat te noemen, of iemand staat in de weg) volledig door het lint gaan en dan verbaal en lichamelijk heel agressief worden. Snapt dan totaal niet dat de ander boos is op hem en niet wil spelen; hij stond toch in de weg, dus heb ik hem een klap gegeven, is toch niet mijn fout? Een gesprek naderhand doen we dus wel, maar echt ‘binnen’ komt het niet. Hij is 8 overigens.

Enige advies waar ik echt wat mee kan is dat ik in plaats van uitleg waarom (ik wil niet dat je dat doet want…), heel kort door de bocht ga en zeg; stop ermee, de regel is dat je dat dit niet mag. En dan nog hoor…

Die gebruiksaanwijzing werkt ook niet altijd, en af en toe, als ie echt iemand pijn doet bijvoorbeeld, dan kan ik wel eens gewoon boos doen in de trant van; Ga daar zitten en blijf daar tot ik je kom halen! Dan kan ik heel even het ‘waarom’, ‘hoe denk je dat ‘pietje’ zich voelt als jij zo doet’, ‘had je dit anders kunnen oplossen’ gewoon niet opbrengen en dan moet ie sorry zeggen ook al spijt het hem helemaal niet, gewoon, omdat het zo hoort.

Vreemd genoeg kan ie over het algemeen op die momenten wél rustig teruggaan naar z’n plek zonder een scene te maken en is ie de volgende uren poeslief en zit ie te vissen of de juf nog boos is (wat niet zo is trouwens).

Hij heeft ook hele dagen dat er niks gebeurt, vertelt ie honderd uit, werkt lekker door en is supergezellig. Gelukkig maar want dan zie je hoe lief en behulpzaam hij ook kan zijn (niet alleen ik want ik weet het al, maar belangrijker, ook de andere kinderen).

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat iedereen (toch?) zijn ‘wat minder pedagogisch verantwoorde momenten’ heeft en dat de ‘gebruiksaanwijzing’ die je krijgt niet de bijbel is. Ga ermee aan de slag want een plan kan heel prettig zijn, gewoon duidelijk wat je moet doen. Daarna kun je er uit pakken wat goed werkt en als je je daarmee op je gemak voelt (als het eigen is) kun je zelf eventueel je aanpassingen maken.

Hoop dat je snel tips krijgt waar je mee uit de voeten kunt.

:hug:

Yvonne

Heb alleen het filmpje bekeken, geen reactie gelezen nog, ik denk voornamelijk bij de kleding die ze aan hebben :shock:

Zou als ik een dochter van die leeftijd had haar niet zo iets aan trekken en dan in combinatie met het dansen…nee niet mijn keuze…kom op ze zijn 7!

@janet76 wrote:

Heb alleen het filmpje bekeken, geen reactie gelezen nog, ik denk voornamelijk bij de kleding die ze aan hebben :shock:

Zou als ik een dochter van die leeftijd had haar niet zo iets aan trekken en dan in combinatie met het dansen…nee niet mijn keuze…kom op ze zijn 7!

Oja, dáár ging het over :mrgreen:

Ik vind het dansen geen probleem omdat ik het echt om de stijl van dansen vind gaan (en dat doen ze geweldig :shock: ) en niet om ‘kijk ons eens snollerig rondlopen’. Kleding past er wel bij maar persoonlijk zou ik het voor die kleinjes iets meer ‘aangekleed’ hebben, geen K3 maar iets minder sexy inderdaad. En dát (erg genoeg) met in m’n achterhoofd dat er nu heel veel mensen naar kijken en dat daar dus ongetwijfeld een stel viezerikken tussen zitten en ik de kriebels krijg bij het idee dat iemand met ranzige ideeën naar mijn dochter zou kijken :sick:

@yvon wrote:

met in m’n achterhoofd dat er nu heel veel mensen naar kijken en dat daar dus ongetwijfeld een stel viezerikken tussen zitten en ik de kriebels krijg bij het idee dat iemand met ranzige ideeën naar mijn dochter zou kijken :sick:

Ja maar dat kun je ook hebben als je kindje in zn blootje achter in de tuin loopt…(ander topic bij Discussie) kan ook iemand uit de straat staan loeren vanachter het gordijn…

om maar even een vergelijking te maken. :mrgreen:

@Rooike wrote:

@yvon wrote:
met in m’n achterhoofd dat er nu heel veel mensen naar kijken en dat daar dus ongetwijfeld een stel viezerikken tussen zitten en ik de kriebels krijg bij het idee dat iemand met ranzige ideeën naar mijn dochter zou kijken :sick:

Ja maar dat kun je ook hebben als je kindje in zn blootje achter in de tuin loopt…(ander topic bij Discussie) kan ook iemand uit de straat staan loeren vanachter het gordijn…

Ben ik het niet helemaal mee eens, want in de achtertuin zullen ze als het goed is geen sexy/uitdagende bewegingen maken… Want dat was echt wel het eerste wat in mij opkwam toen ik ze zag: dat ze bewegingen maken waarvan volwassenen weten wat daar mee bedoeld wordt… en die vind ik niet horen bij een kind…

Maar dansen kunnen ze, plezier hebben ze er ook in!

een gemiddelde viezerik zal niet vallen voor sexy bewegende kids. Dan vielen ze namelijk wel op 16 jarigen.

De viezerig valt voor kinderen en dat gedrag.

@miranda79 wrote:

@Rooike wrote:
@yvon wrote:

Ben ik het niet helemaal mee eens, want in de achtertuin zullen ze als het goed is geen sexy/uitdagende bewegingen maken!

Die bewegingen zijn voor een echte viezerik ook helemaal niet nodig…

maar goed…

Back on topic… :slight_smile:

@ariel wrote:

een gemiddelde viezerik zal niet vallen voor sexy bewegende kids. Dan vielen ze namelijk wel op 16 jarigen.

De viezerig valt voor kinderen en dat gedrag.

Ik bedoel het gedrag van kinderen. Niet van kinderen die “sexy” dansen.