OK toegegeven het duurt nog even… maar per februari gaat Dave naar school…
hij is er ook echt klaar voor… maar toch vraag ik me af…in hoeverre in hem voor het daadwerkelijke gebeuren ( de 1e x naar school) kan voorbereiden…
het is best een grote stap… van het KDV ( waar je de grootste bent) naar een basisscchool met meer regels ( waar je gelijk weer de kleinste bent)
hoe hebben jullie het aangepakt?
we zijn al op school geweest hebben een rondleiding gehad, Dave was daarbij… erg gezellig de kinderen daar leken allemaal het naar hun zin te hebben… maar ik zag dat het hem toch wel overweldigde…
vandaar dat ik toch maar even vraag…hoe hebben jullie dit aangepakt?
Wij hebben er niets meegedaan.
hij heeft een kijkochtend gehad en dat was het. En natuurlijk uitgelegd dat hij naar school gaat
Juist doordat ze op het kdv komen is de stap makkelijker.
hier gaan we er ook niets aan doen geloof ik…
Annan weet waar de school is en herkent hem ook (staat naast het werk van manlief)
en ze heeft het er dagelijks over, maar wij proberen er geen big issue van te maken.
Annan laat duidelijk merken dat het haar geweldig lijkt (zij is zelf overigens nog nooit binnen geweest) en het zal haar dus w.s. ook best even tegen gaan vallen, maar dan zijn wij haar om haar op te vangen.
wel krijgt ze van de sint straks een broodtrommel, en drinkbeker en gymschoentjes… (anna start na de kerstvakantie met wennen)
Wij hebben er niet s aan gedaan. Merijn heeft in juni een uurtje een kennismaking gehad met juf en toekomstige klasgenootjes. Verder niet. Hij is gelijk na de zomervakantie gestart.
Wat ik wel heb gedaan is wat boeken over naar groep 1 gaan bij de bieb geleend en die voorgelezen.
Merijn ging 1x per week naar het kdv, dus voor hem was het dachten wij ook een grote overgang. Maar ze groeien er ook wel naar toe. Ze zijn er echt klaar voor op een gegeven moment
Wij hebben er ook niks bijzonders van gemaakt.
Op het kdv speelden ze er een beetje op in (tigo zag natuurlijk al het hele jaar kinderen “verdwijnen” richting basisschool ;-)). En puntje bij paaltje stond IK te janken op het KDV op zn laatste dag en tigo huppelde blij naar buiten dat hij eindelijk naar de basisschool mocht
Tigo heeft ook niet gewend op school omdat hij midden in de zomervakantie 4 werd. Wennen zo vlak voor de schoolvakantie werd mij afgeraden door school omdat de laatste weken op school over het algemeen vrij rommelig verlopen
Hier ook niets bijzonders gedaan eigenlijk.
Ik probeer altijd wel bij grote veranderingen (ook als we op vakantie gaan en zo) een paar dagen vantevoren al zo veel mogelijk in detail te vertellen hoe het er aan toe zal gaan.
En dan bedoel ik ook echt in detail, dus hoe laat Laura op moet staan, hoe ze naar school gaat (lopend, fiets), dat ze een broodtrommeltje meekrijgt en een beker drinken, dat ze gaat spelen daar, en ook pauze krijgt, en dan weer verder gaat spelen, hoe de juf heet, wie haar op komt halen, gewoon eigenlijk zo veel mogelijk, om het allemaal een beetje tastbaar te maken.
En verder is het gewoon afwachten hoe het loopt he…
Hier vond Laura het meteen helemaal leuk (ze is nu 3 weken bezig), maar ik merk dat ze wel erg moe is van alle nieuwe indrukken.
Ik heb haar niet echt voorbereid…en dat heb ik bij onze jongste ook niet gedaan…die gaat vanaf volg week meelopen een paar keer…
gewoon simpel gehouden…vanaf dan mag je ook lekker naar school…en wat verteld wat ze allemaal gaan doen…verder niets…
Hier wel…
Te veel kindjes gezien die de eerste week goed meedraaien en daarna een maand elke ochtend in huilen uitbarsten.
Ik ken mijn kinderen en denk dat ze het beide nodig hebben en hadden om voorbereid te zijn.
We hebben dit gedaan door er veel over te praten, we kregen hiervoor van school ook een boekje, met plaatjes. Voornamelijk een boekje waarin de dagelijkse routine beschreven word.
Zo van… binnenkomen, juffie hallo zeggen, in de kring gaan zitten, papa en mama uitzwaaien door het raam vanaf je stoeltje en dan begint school.
Voor plassen steek je je handje op, je gaat er werkjes maken, leren knippen, leren binnen de lijntjes te kleuren en je mag er ook spelen.
Daarnaast hebben we bij de bieb boeken geleent over de “angsten” van de meeste 4 jarigen en dat het allemaal erg mee zal vallen.
Aniek vond het geweldig en had het idee dat ze “alles” al wist.
Ze heeft school meteen leuk gevonden en op een week na waarin alles ineens stom was, heeft ze nooit huilbuien of iets gehad.
Maar zeker als kinderen ook meteen naar de bso moeten, is het eerstje jaar op school van een enorme impact en een beetje voorbereiding lijkt me veel meer veiligheid bieden naar een kind toe.
Ik ga ook liever niet op sollicitatie bij een bedrijf waar ik niets van weet.
@Cell wrote:
Hier wel…
Te veel kindjes gezien die de eerste week goed meedraaien en daarna een maand elke ochtend in huilen uitbarsten.
Ik ken mijn kinderen en denk dat ze het beide nodig hebben en hadden om voorbereid te zijn.
We hebben dit gedaan door er veel over te praten, we kregen hiervoor van school ook een boekje, met plaatjes. Voornamelijk een boekje waarin de dagelijkse routine beschreven word.
Zo van… binnenkomen, juffie hallo zeggen, in de kring gaan zitten, papa en mama uitzwaaien door het raam vanaf je stoeltje en dan begint school.
Voor plassen steek je je handje op, je gaat er werkjes maken, leren knippen, leren binnen de lijntjes te kleuren en je mag er ook spelen.
Daarnaast hebben we bij de bieb boeken geleent over de “angsten” van de meeste 4 jarigen en dat het allemaal erg mee zal vallen.
Aniek vond het geweldig en had het idee dat ze “alles” al wist.
Ze heeft school meteen leuk gevonden en op een week na waarin alles ineens stom was, heeft ze nooit huilbuien of iets gehad.
Maar zeker als kinderen ook meteen naar de bso moeten, is het eerstje jaar op school van een enorme impact en een beetje voorbereiding lijkt me veel meer veiligheid bieden naar een kind toe.
Ik ga ook liever niet op sollicitatie bij een bedrijf waar ik niets van weet.
ja als je het zo omschrijft, dan heb ik merijn dus wel voorbereid. Want zoals geschreven, hebben we diverse boekjes in de bieb gehaald over naar groep1 gaan.
Maar niet in de zin van er heen fietsen etc etc.
:think: de meeste laten het dus maar gewoon gaan zoals het is…
tja Dat kan ik bij Dave neit maken… die is niet zo van de veranderingen…
dus Cell jouw aanpak lijkt me wel wat…
hier komt met 6 wk voor het begin van school ( voor het kind) zijn/haar juffie langs voor een soort kennismakingsgesprek…
en hij mag in jan een paar ochtende oefenen…
hier is het ook zo dat groep 1 alleen de ochtenden naar school gaan omdat het toch heel vermoeiend is voor veel kinderen… vanaf groep 2 gaan ze hele dagen.
de BSO is hij wel op ingeschreven… maar krijg pas bericht als hij terecht kan… tot die tijd moet ik iets anders verzinnen…
( ws ouders)
dus daar moet hij ook nog heen :shifty:
ach zoals ik al schreef ik heb nog even… maar ben graag goed voorbereid hahaha
thanx dames
Wij kwamen al afentoe op Th zijn school toen hij nog geen anderhalf was, dus de school was al wel een beetje bekend. Hij is ook steeds meegeweest, de keer dat we gingen kijken, de keer dat ik hem aanmelden, toen hij bijna 4 was zijn we nog op school geweest bij een van de jaarfeesten en daarna nog toen hij net 4 was, vlak voor de zomervakantie een kennismaking met zijn juf en het klaslokaal.
En er verder veel over praten, er gewoon en gezellig over doen, en er misschien boekjes over lezen.
Het was natuurlijk spannend zo’n eerste dag/eerste tijd, maar juist doordat hij al wel een beetje wist wat er komen ging, ging het helemaal goed! :thumbup:
Hier hebben we gezegd dat als Jayden 4 is, hij naar school gaat. En globaar verteld wat school betekent en wat ze gaan doen. Hij zat 1 keer in de week op het KDV, dus veel herkende hij al:
samen fruit eten
buiten spelen
in de kring luisteren en vertellen
knippen/plakken/kleuren/verven
met de blokken
Toen het bijna zover was, lieten we het meer aan hem over: we vroegen hoe oud hij was, en wat daarna kwam. Dan vertelde hij zelf dat hij “als hij 4 was, naar school ging, en daar lekker buiten gaat spelen, en in de kring…”
Op maandag begon de school na de vakantie, en toen zijn we na schooltijd voor het eerst kennis gaan maken met de juf en hebben het lokaal gezien. De dag erna is Jayden voor het eerst een ochtend naar school geweest, en de rest van de week is hij ook de ochtenden gegaan. De tweede week is hij 2 dagen gaan overblijven, en deze week (3e week) zal hij waarschijnlijk de hele week gaan.
Het gaat gewoon heel erg goed, Jayden gaat met plezier naar school, en ik laat hem met een fijn gevoel op school. Volgens de juf doet hij het ook erg goed, en is het een erg makkelijk kind. Beter kon ik me niet wensen :mrgreen:
wij hebben de eerste paar weken net achter de rug
de wen-week, waarbij hij 3 ochtenden mocht komen en daarna nog 2 dagen kdv, was een ramp…
Hij snapte er helemaal niets meer van,
wilde niet naar school,
wilde geen afscheid nemen op het kdv
hij wilde alleen maar thuis blijven
nou dan voel je je rot hoor
zeker toen hij ook nog ziek werd
maar nu hij elke dag naar school gaat is het gewoon duidelijker voor hem.
Hij was in het begin helemaal gesloopt, maar nu komt ie springend uit school en gaat er de volgende dag weer springend naar binnen.
Heb nu gelukkig geen drama’s meer met wegbrengen (moest me de eerste paar dagen lostrekken van hem )
Hij heeft het naar zijn zin.
Gek genoeg zijn de lange dagen, maandag en vrijdag, waarbij hij moet overblijven, helemaal geen punt. Hij is dan minder moe dan de halve dagen dat hij gaat.
de vierjarigen hebben dinsdag, woensdag en donderdagmiddag vrij.
nou de intake van de BSO hebben we inmiddels gehad… en as dinsdag komt zijn juffie op gesprek hier thuis…
dan gaan we gelijk het oefenschema opstellen… ben benieuwd.
hij heeft er wel heel veel zin in, helemaal omdat zijn beste vriendje van het kdv al naar school gaat sinds begin deze maand…
al is het moeilijk om duidelijk te maken dat hij niet naar dezelfde school gaat… hahaha
school = school… daar is er maar 1 van… toch??? :mrgreen:
tja leg dat maar eens uit :lol:
maar goed ga voor vanaf volgende week een aftelkalender maken… elke een sticker plakken tot hij naar school mag…
maakt het wat overzichtelijker voor hem… want drie weken zegt hem natuurlijk nog niets.
ik vertel volgende week wel hoe het gesprek met zijn juffie was…
Hier ook niet echt bijzondere voorbereidingen. rondleiding door school en bij de oudste kwamen de wenochtenden te vervallen. Hij is namelijk van 5 jan. en de maand dec vond met te druk voor wendagen.
En nauutrlijk hebben we wel boekjes gelezen die onder andere ook over school gingen. maar heb dit toch niet bewust als voorbereiding gedaan. En zo ook als je langs de school fietst en de kindjes buiten ziet spelen dat je er over verteld van strakjes mag jij ook.
Bij de volgende kinderen is het allemaal nog veel gemakkelijker die kennen voor hun 4de verjaardag de school al van binnen en buiten.
Ik denk dat je er ook teveel aandacht voor kunt hebben. Dan krijgt een kind misschien wel een geheel verkeerd beeld van school en gaat er tegenop zien.
@knollie1 wrote:
Wij hebben er niets meegedaan.
hij heeft een kijkochtend gehad en dat was het. En natuurlijk uitgelegd dat hij naar school gaat
Juist doordat ze op het kdv komen is de stap makkelijker.
Wij hebben er ook weinig mee gedaan bij de oudste.
Ja hij wist heeeeel goed dat als hij 4 was hij naar de basisschool mocht en hij was helemaal blij toen het zover was :lol:
Hij was ook mee met de rondleiding en gesprek op school en zo konden we direct beetje zien hoe hij reageerd op de omgeving etc.
Hij zat niet op het kdv, maar ging 2 dagdelen naar de psz, maar heb bij hem weinig gemerkt van moeite met de jongste zijn etc.
We merkten voornamelijk dat hij ontzettend moe was van hele dagen school en natuurlijk ook wel van de nieuwe dingen die ze doen…
De middelste gaat over 2 week naar school (aaaaah is hij dan al 4… hoe kan dat, ik heb er ineens 2 op school :shock: :lol: ) en die wil ook heel erg graag. Hij is al kind aan huis bij zijn nieuwe juf. Is de juf waar de oudste vorig jaar nog bij in groep 1 zat (ze schelen 18 maand) en hij loopt er dagelijks wel even binnen om goeiemorgen te zeggen of iets te vertellen :lol:
Wel grappig om te zien dat hij al van de oudste weet wat er zo’n beetje op eendag gebeurt… hij loopt nu al steeds te vertellen: dan gaan we in de kring en mogen we vertellen en dan gaan we kiezen en dan kies ik computeren en dan mogen we fruit eten… ja hij heeft er zin in :mrgreen:
dinsdag gesprek met juf Marieke gehad :mrgreen:
voelde me net alsof ik bij de direkteur op het matje moest komen hahahaha
maar goed het was gezellig allerlei vragen over en weer…
Dave kreeg een boekje van de juf die ze voor las ( over Jaap die naar school gaat) en toen was het alweer gedaan…
de wendagen vast gelegd…
vrij 15/01
di 19/01
di 26/01
vrij 29/01 ( zijn verjaardag)
en dan vanaf 1 feb voor het echie :inlove:
tot zijn 5e jaar gaat hij alleen de ochtenden naar school, dit omdat het anders te vermoeiend is voor die kleintjes :inlove:
maar goed vandaag is de dag van zijn 1e keer naar school trommelgeroffel
vanmorgen kon Dave niet wakker worden… hij slaapt zo vast he, je kan een bom aflaten gaan echt waar.
hij vond het toch wel spannend te merken aan zijn gedrag…
snel piepen met aankleden ( moet hij zelf doen) het lukte niet helemaal…
broodje eten ging niet zo snel ( oftewel nog langzamer dan normaal)
maar goed HUP jas aan en naar school lopen…
“kijk mama hier zijn alleen grote kindjes… niet klein zoals Jade” :dance:
( niet zelf doorhebbend dat hij nu het kleintje weer is :inlove: :mrgreen: )
gingen zijn klas in, beker weggezet… trommel in de bak… jas uit even op de juf wachten…
daar was ze dan… beetje verlegen werd hij wel hoor…
samen met de juf zijn jas opgehangen, zelf een plaatje uitgezocht… die uitgezocht op de kapstok…toen holde hij terug naar zijn klas…
Juf verbaast tegen mij…hij weet de weg al… tja ik had niets anders verwacht eigenlijk :mrgreen:
in de klas mocht hij iets uitzoeken om mee te spelen… een bak met dino’s werd het :inlove:
kwamen nog meer kindjes bij hem zitten… eentje heet Victoria …de ander stelde zich niet voor… samen gingen ze met de dino’s spelen.
toen werd het tijd om weg te gaan…
de juf ging naar Dave toe en vroeg ga je mee zwaaien…
Dave reageerde niet…dus ik zeg Dave wil je zwaaien of spelen…
SPELEN :dance: :inlove: :thumbup: was het antwoord… :dance: YES!!! mijn mannetje start goed, boven verwachting zelfs. :dance:
ik loop met Jade de klas uit… ik loop de school uit…
ik kijk stiekum door het raam…en Dave? Dave zit heerlijk aan tafel te spelen, met zijn nieuwe vriendinnetjes :inlove:
ik voel me trots :inlove:
straks om 12u is de school uit… ben zwaar benieuwd naar zijn grote verhalen :inlove:
veel plezie bij het opaheln colle!!
Anna vind het ook super!! zij gaat wel hele dagen… is inderdaad vermoeiend, maar ze moet er maar doorheen! (vinden wij)
Super zeg dat het zo goed is gegaan!! En gaan ale kindjes in groep 1 (of tot hun 5e jaar) alleen de ochtenden naar school? Vind dat eigelijk neit eens zo’n gek idee, want vermoeiend is het wel voor die kleintjes.
Nee hier hebben ze alleen maar woensdagmiddag vrij en verder 's morgen en 's middags…
Ben benieuwd hoe het gegaan is…Gister is onze boef voor het eerst een ochtend wezen wennen en het afscheid 's morgen ging erg soepel.
Bij het ophalen kwam Tim naar buiten[en ojee wat is het dan opeens weer een klein ventje vergeleken bij die andere kids]met tranen dat ie me zo had gemist…
Juf zei zelf dat het goed was gegaan, dus het gemis was waarschijnlijk[hopelijk :lol: ]toen ie mij zag.
Dinsdagmorgen mag hij weer…