Tips om vooruit te koken?

Hoi hoi



Ik had al in het topic avondeten aangegeven dat ik even met het handen in het haar zit wat betreft eten…



Ik werk 3 dagen. Op die dagen zitten ze op de creche, school/nso.



Voordat ik ze altijd mee heb is het al gauw 18.00-18.15 uur



Meestal moet ik ook nog koken… Ik woon net pas een half jaar op mij zelf met de kids, gescheiden en heb hierin nog echt geen regelmaat (wel sonja, geen sonja, andere boeg, geen boeg… geen geld dus vriezer leeg eten en makkelijk…



maar ik zou graag tips willen hebben hoe ik bijv. toch eten kan klaar maken dat ik bijv. op mijn werkdagen alleen maar hoef op te warmen… het is anders altijd zooo’n strijd…



ik wil dat de kindjes wel voldoende groenten binnen krijgen (bij papa eten ze vaak pannenkoeken en patat etc…)…



want ik denk dan, stel je eet gewone groenten… dat kan je toch niet van te voren klaar maken want dan wordt het snot… vlees is ook niet lekker als je dat voorbakt… en gewone aardappelen eten we hier eigenlijk niet echt… maar ik zou daar uiteindelijk wel naar toe willen… alleen moet ik zelf kokhalzen van gewone gekookte aardappelen dus als ik het niet kan eten, eten die kids het al helemaal niet…



en het is zo verschillend met wat ze wel of niet lusten…denk dat het ook te maken heeft met hoe vroeg je aan tafel zit hoor…



maar goed… hoe doen jullie dat?



kids zijn 6 en 3.5

Ik ben ook alleen, maar ik heb wel de luxe dat ik thuis werk dus vaak al iets kan voorbereiden voordat ik de jongens ga halen op het kdv. Maar dan nog komt het regelmatig voor dat ik daar vooraf geen tijd voor heb.

Hier merk ik dat het op zich niet erg is als het een klein half uurtje duurt voordat het eten op tafel staat maar dat het vooral vervelend is als ik dat half uurtje mijn aandacht volledig bij het koken nodig heb.


  • Als ik pasta (met tomatensaus) maak, dan maak ik een dubbele portie saus. Dus een portie om in te vriezen. 's morgens uit de vriezer, hoef je bij thuiskomst alleen pasta te koken en saus op te warmen. Dit werkt overigens bij heel veel gerechten met pasta, rijst of couscous. Saus invriezen, pasta/rijst/couscous (snel klaar!) wel op het moment zelf koken (de pasta zelf invriezen vind ik dus echt heel vies, wordt heel klef).


  • 's morgens een ovenschotel voorbereiden die alleen nog maar in de oven hoeft. Als je de mogelijkheid hebt om eerst even langs huis te gaan voordat je kinderen ophaalt dan kun je de ovenschotel in de oven zetten, is het eten klaar als je thuiskomt :mrgreen: (ik heb wel een elektrische oven, zou dat niet met een gasoven durven :shifty: )


  • Goed gevulde soep maken en invriezen, eten met brood en evt een lekkere salade (pompoensoep, linzensoep, tomaten/groentensoep, vissoep… veel sopejes te bedenken die het prima doen als maaltijdsoep).



    Dus wel veel vriezer-oplossingen, maar ik merk echt dat als je dat met beleid doet, dat je dan nog steeds lekker kunt eten.



    Overigens zijn dingen als gebakken aardappeltjes (van voorgekookte aardappelen), groenten en vlees(vervanger) ook snel klaar, dat heb ook in een kwartiertje of 20 minuten op tafel staan, en is niet arbeidsintensief. Eventeel vooraf de groenten schoonmaken/snijden/klaarzetten in pan met water. Vuur aan op het moment dat je binnenloopt (en dan pas jassen uit etc), als de jassen etc uit zijn dan de aardappeltjes bakken en vlees/vleesvervanger bakken (moet je wel kiezen voor snel-klaar-vlees natuurlijk) en klaar is snoesje :mrgreen: Dan zit je dus echt binnen 20 minuten nadat je de deur binnenstapt aan tafel.



    Succes, en het went ook hoor. De avondmaaltijd was hetgeen waar ik misschien wel het meest tegenop zag (mijn ex kookte namelijk meestal) maar je leert steeds beter wat wel & niet werkt. En soms maak je het jezelf gewoon makkelijk met een (net iets uitgebreidere) broodmaaltijd :wink:

Kijk, dat klinkt al heel goed…



het is eigenlijk net wat je zegt, even dat half uurtje echt tijd aan je koken kwijt zijn en geen aandacht voor de kindjes merk ik idd dat dat vaak wel een ramp is… ze zoeken elkaar op, maken ruzie weet ik het, dus ben ik weer op een negatieve manier met ze bezig ipv koken…



Ik ben mijn hele leven lang (ok, sinds ik op mijzelf woon/ getrouwd etc.) al bezig met goh, wat moeten we eten vandaag, dat ik ook gewoon moe ben van al dat bedenken en het gewoon echt niet weet…



meer ook omdat mijn hoofd nog in de scheiding zit die nu in de afr. fase zit…



maar merk wel dat ik meer bereik door een weekoverzichtje te maken… én het geeft niet om elke week bijv. steeds dezelfde groenten te laten terugkomen… als zij dat lekker vinden waarom niet



maar het zit nog zo in mijn hoofd dat ik élke dag wat anders moet klaarmaken… en misschien moet ik daar ook eens vanaf…



Maar dit helpt al enorm… dus eh, blijf komen :wink: :mrgreen:

Eerst gewoon even een :hug: !



Ik weet niet of ik echt tips heb, ik kan zelf namelijk ook nog wel tips gebruiken.

Wat ik wel probeer is om een weekmenu te maken en dan kijken op welke dagen ik meer tijd/energie voor het eten heb dan anderen.

Ik vind ovenschotels echt een uitkomst! Daar kun je zo in varieren!

Afentoe kies ik lasagne dan weer iets met aardappels en groente…

Pasta is ook snel, makkelijk en goed van te voren te maken.

De kids eten dit ook heel erg graag.

Op vrijdag eten we altijd patat/pizza/pannenkoeken, met rauwkost of doperwtjes ofzo en wat extra fruit, en op zondag een rijk gevulde soep met brood, dat zijn mijn 2 standaard (makkelijke) maaltijden in de week.



Door de week ga ik vooral voor de makkelijke ovenschotels en de pasta’s, de dingen die de kinderen lekker vinden, op zaterdag is de dag waarop ik meer van de rijst enz. ben, daar houden de kids iets minder van (al vinden ze het wel te doen als ik er een eitje bij bak) maar dan kan ik ook wat meer van ze hebben ofzo, dan is de stress van drukke doordeweekse dagen er niet, lukt het me langer in de keuken te staan.



Ik zelf werk niet buitenshuis, ik kamp meer met een energie probleem. Een vriendin van mij, ook alleenstaand werkt wel en zit nu ook met het avondeet probleem! Haar ga ik alle tips ook even geven.



Snoes, take care!

Je bent een sterke vrouw, je hebt al een heel pad afgelegt en vanalles overwonnen… dat avondetenprobleem overwin je ook!

Lang leve kok, ik hoop dat er nog een heleboel reacties komen (en ik moet gaan slapen want ik word altijd sentimenteel 's nachts :shifty: ).

Ik heb dan weliswaar de luxe dat papa nog in beeld is en ook wel eens voor het eten zorgt, maar ook ik heb een paar tips. Moet alleen nu dus naar mijn werk, dus ik kom er vanavond wel op terug :mrgreen:



(reageer nu alleen ff zodat ik het topic niet meer kwijt raak :shifty: )

denk dat het zeker wel scheelt als je een soort van menu maakt.

Dat je niet meer hoeft te bedenken hoe en wat, maar het al weet, in huis hebt en (deels) voorbereid hebt.

Bij thuiskomst is het dan niet al teveel werk meer.



Wat zich ook nog goed in laat vriezer (als zo’n beetje de enige pasta vind ik) is lasagna.



Gewoon een te grote bak maken en dan het 2e deel in de vriezer voor een later moment.



Kan je ook een megaberg aan groente in kwijt natuurlijk :thumbup:



En wat je zegt… het is niet erg om succesnummers op groente gebied elke week terug te laten komen. Al zou het alleen maar op je werkdagen zijn, dan kan je als het voor je gevoel toch moet op de andere 2 dagen misschien wel creatief aan de slag.



Hier hebben we ook een aantal succesdingen die zeker 1x in de 2 weken en soms vaker terug keren… puur omdat we weten dat de kinderen dan gewoon echt goed eten (oa nasi, een kip/kerrie gerecht, wortels, boontjes en onze kids zijn gek op sla dus voor lekker makkelijk doen we dan eens gebakken aardappeltjes met een snel klaar stukje vlees en dan een mega bak sla).

Ik ben dan wel niet alleenstaand maar op mijn werkdagen is het toch ook hier een geregel en gedoe om een beetje fatsoenlijk en op tijd te kunnen eten.



Ik maak elke week een overzichtje wat we die week gaan eten (zo weet ik, en m’n man, wat er op de planning staat, maar 1 dag denken enzo over wat je gaat eten en niet iedere dag die ‘stress’ en voor m’n beurs werkt het ook beter als ik een boodschappenlijstje maak op basis van die planning). Zo staat er standaard iedere week sowieso op de planning:

2 keer aardappelen, groente, vlees/vis

2 keer rijstgerechtje

1 keer frietjes

1 keer pasta



Met de aardappelen, die kook ik de avond van te voren al voor en gaan dan de ijskast in, hoef ik die alleen nog maar op het vuur te zetten als we thuis komen (om lekker op te bakken). Groente neem ik uit de vriezer, dus die haal ik 's morgens uit de vriezer en ook in de ijskast, hoef je ook alleen maar op het vuur te zetten en een makkelijk stukje vlees/vis. Is echt in 20 minuutjes klaar en je hebt er bijna geen omkijken naar. In de tijd dat het eten op staat, dek ik met de kinderen al de tafel, kunnen ze nog even naar de wc, handjes wassen en dan zitten we al bijna aan tafel.



Pasta, kun je idd de saus al de avond van tevoren maken of grotere porties maken die je invriest.

De rijstgerechten zijn ook regelmatig van Knorr Wereldgerechten en dat is ook best snel klaar. Andere rijstgerechten zoals bijv Pilav kun je heel makkelijk voorkoken en alleen opwarmen.

Een lekkere maaltijdsoep of maaltijdsalade is ook niet heel veel werk. Lekker broodje afbakken en klaar.

En als afwisseling ook eens een broodmaaltijd met een eitje of een tosti.



succes ermee!

Vind je pot groente een probleem? Het smaakt natuurlijk heel anders dan verse groenten, maar is een stuk sneller klaar.

Aardappels de avond van tevoren koken, en de volgende dag opbakken is een goed idee.

Nassi kan je voor 2 dagen maken. (en ook makkelijk van tevoren)

Als ik een restje nassi of bami over heb doe ik het de volgende dag in een plakje(s) bladerdeeg, en doe er een salade bij. Dat vinden ze nog het lekkerste eten hier :lol: Is super snel klaar, en weer eens wat anders.



Is het mogelijk om ze te betrekken bij het koken? Zo vang je 2 vliegen in 1 klap. Ze krijgen even de aandacht, en jij kan tussendoor koken!



Succes ermee :hug:

Sommige dingen kun je in grotere porties maken en prima invriezen.

Pastasaus Ed.



Het scheelt ook al als je alles van te voren al klaar hebt staan.

Dus de aardappelen al geschild en de groente al gesneden.

Als je bij de aardappelen dan een grotere portie maakt heb je gelijk voor de volgende dag een pannetje klaar om op te bakken.



Soep kun je ook van te voren maken en dat vul je zelf heel makkelijk met allemaal groentes.

@ollie wrote:

Als je bij de aardappelen dan een grotere portie maakt heb je gelijk voor de volgende dag een pannetje klaar om op te bakken.




dat heb ik idd ook overgenomen van thuis… mijn vader kookte meestal en die maakte dan ook altijd een achterlijk grote pan aardappels en dan wisten we gewoon dat we de dag erna gebakken aardappeltjes zouden krijgen :lol:

er zijn natuurlijk ook legio stampotjes te bedenken… snel klaar, niet gewoon gekookte aardappels, en vol met groenten :slight_smile:

en als je dan een extra grote pan maakt, vries je het overige deel in voor de week erop

@Marite, haha, ja, idd lang leven KOK!! was idd even radeloos! en dan fijn om van iedereen zoveel tips te krijgen



haha, dat heb ik dus ook, hoe later ik naar bed ga, hoe erger alles lijkt en al (jij bent ook een latertje :mrgreen: )

en idd, waarom zou ik elke dag wat anders willen koken… als ik al weet dat zij het dan toch niet eten… Ik heb al een weekplanner op de koelkast hangen van de hema… daar heb ik zelf plaatjes bijgemaakt…



ik denk dat ik voor me zelf ook, plaatjes maak van bijv. gekookte aardappeltjes, pasta, rijst etc. zodat ze ook weten wat we gaan eten…



groente met aard. bijv… of pannekoeken of patatjes/brood of soepje…



en aan de hand daarvan idd een weeklijstje maken…



Ik vind die grote groentezakken ook een goede uitkomst hoor… je pakt wat deelblokjes en klaar… bij AH hebben ze ook wel aardappelpureediepvriesdeelblokjes maar niet altijd…



ik ga er idd vanavond eens goed voor zitten. Morgen dan even boodschapjes doen… en weer even wat rust inbouwen!!!



Nou… dames, vul gerust het topic dan ook om de andere meiden te helpen!!!



xx :-*

Handig, dit topic.



Ik heb een vraagje over de aardappels. Hoe bewaren jullie die als je ze bijvoorbeeld 's morgens al schilt om 's avonds te koken? In het water? Of droog in de ijskast? En zou je ze ook de avond van te voren kunnen schillen om de volgende dag te koken? Of worden ze dan een beetje sponsig?



En hoe bewaar je gekookte aardappelen om die de volgende dag op te bakken?

Ik bewaar geschilde aardappels gewoon in het pannetje in water (zonder zout) met dichte deksel in de koelkast. (ook de avond van tevoren schillen is geen probleem hier)

Gekookte aardappels ook in het pannetje zonder water met dichte deksel in de koelkast.

wat naast alle bovengenoemde kooktips bij ons ook goed werkt tijdens het kookspitsuur; een pedagogisch verantwoord dvdtje :thumbup:



evt met wat gezonde snack erbij, zoals komkommer, appel, etc.

Grote schaal lasagne maken in het weekend en de helft in vriezen.

hier eet ook mijn kleine van 1 jaar zo een groot vol bord :mrgreen:

(kijk eens op de AH site bij spinazielasagne)

Hey Snoesje ik heb een bestand gemaakt van allemaal recepten van snelklaar punt nl. Ik heb een model gemaakt van steeds 3 dagen en dan kan ik die 3 dagen kiezen uit 3 verschillende recepten.



Ik ben gelukkig niet gescheiden maar ben meestal wel minimaal 3 ker per week alleen met de kids met het eten waarvan 2 keer op werkdagen.



Zo’n schema werk wel bij mij want dan kan ik van te voren al kijken wat ik ga koken en daar mijn boodschappen op afstemmen.



Ook maak ik op de dagen dat ik tijd heb vaak een portie voor 2 dagen waarvan ik dan 1 portie invries voor de volgende week. Met pastamaaltijden of rijst gaat dat prima. En cherrytomaatjes en paprika zet ik dan meteen klaar als ik thuis kom zodat de kids dat al naar binnen kunnen schuiven.

tenks voor de tip Limburgh… dat klinkt al als muziek in mijn oren, hahaha…



Ik ga lekker idd morgen eens een schemaatje maken en dingen inslaan… dat met die icoontjes op het planbord ga ik ook eens proberen…



al regel ik het eerst maar op mijn werkdagen… die zijn het ergst…



en merk dat de donderdag eigenlijk het ergst is… dan zijn ze gewoon op… mijn moeder past op de oudste twee (ook nichtje) en zijn ze vaak van t pad af als zij weg is, of ik heb de oudste opgehaald (wisselen van huis)… soms kookt zij nog wel eens voor ons op de donderdag… maar dan eten ze gewoon standaard niets…



haha salade… neuuhh, dat gebeurt nog niet bij ons… eveneens rauwkost hapjes… moet het gewoon eens proberen…



dat van die aardappels werkt idd prima… goed idee… grote portie, ene keer gekookt, volgende keer gebakken…



mijn zusje kookt ook altijd voor de avond er na… zij moet wel, met een tweeling en een dochter uit de creche/nso ophalen… die heeft echt geen tijd om nog te koken…

hier was het ook iets waar ik tegenop zag: hele dag werken, dan kind 1 ophalen, kind 2, eten koken, eten, en dan zorgen dat zoonlief op tijd in bed belandt. eerste weken na mijn verlof kookte ik dan ook de avond ervoor, of ik at restjes. maar inmiddels loopt het hier eigenlijk gewoon wel goed zonder voorbereidend werk.

Ik ga op die dagen natuurlijk niet uitgebreid staan koken, dus het zijn de snelle gerechten die die dagen de revue passeren. Supersnel is bv van die verse gevulde pasta van de appie, met een salade erbij. 10 minuten en het staat op tafel. Ook supersnel: rijst met bonen (uitje fruiten, tomaatjes erbij, blik bruine bonen erbij/ of jonge kapucijners met perzik) en iets van (veg)vlees. krieltjes bakken met groente en stukje (veg)vlees is ook +/- 10 minuten werk.

Het zijn niet de culinaire hoogstandjes op die dagen, maar het is toch wel te doen een volwaardige maaltijd neer te zetten in bijna geen tijd.



succes!

Oh wat fijn dit topic zeg! :smiley: Ik haal er allemaal goeie tips uit! Hier ook 3 dagen per week dat we laat thuis zijn en dan schiet een volwaardige maaltijd er weleens bij in… :eh:

Ik ga eens op die site kijken van snel klaar! :thumbup: