Tips om vooruit te koken?

Fiep die versgevulde pasta (tortelloni’s) eten wij ook, die met kaas en noten.

Als je eerst kipfilet stukjes bruin bakt, en dan een sjalotje erdoor.

De gekookte tortelloni’s (hoeft maar 4 min te koken) erbij doen en een potje groene pesto (ahmerk). Lekker door elkaar husselen en bieslook fijnknippen en er door doen. Oh ik ben de pijnboompitjes en een paar eetlepels olijfolie nog vergeten. :o Die gaan er ook nog door. :smiley:

Simpel maar zooooo lekker. :drool:

Ook lekker in het weekend met een glaasje prosecco. :wink: :drool:



Wat ook veel sneller is als je het water vast voorkookt in de waterkoker.

Dat doe ik eigenlijk met alles.

Doodat ik mega druk ben met 6 kids rond etenstijd in m’n ééntje.

Wordt je vanzelf wel handig.

Kook in de ochtend of avond ervoor de pastasaus. Dan hoef ik alleen nog maar pasta te koken in de avond.

Maar ik maak ook stampotten hoor, als je dan eerst het water kookt met de waterkoker is het zo klaar. Rauwe andijvie erbij en spekjes bakken.

Worst koken is ook zo klaar en makkelijk.



Verder snij ik altijd alles tussendoor.

Dus als ik begin met koken is dat allemaal al klaar.

@Maxim wrote:

Doodat ik mega druk ben met 6 kids rond etenstijd in m’n ééntje.




respect :thumbup:



Dat zijn dan van die dingen die je je even vergeet te realiseren als je leest dat iemand 6 kids heeft :lol:. Ook die moeder kan er rond etenstijd helemaal alleen voor staan met 6.

Wat doe ik dan ‘moeilijk’ met 4 :wink: .

Marije ik probeer er elke dag voor te zorgen dat we om 17 uur eten.

Dat vergt gewoon veeeeel voorbereiding anders lukt dat niet.

Als ze speel afspraakjes hebben lukt 17uur niet hoor. :wink:

Hoe eerder we klaar zijn hoe beter, omdat de drieling altijd jengelig word vanaf 17.45.

Daarna volgt er ook nog een badder/tandenpoets ritueel, van 6 mannetjes. :smiley:

Toch wat later geworden dan gedacht :shifty: Intussen heb je al heel wat bruikbare tips gekregen :thumbup: dus hier alleen nog maar een paar aanvullingen.



-belangrijkste tip: slim shoppen

Zoals Fiep ook al zei: er zijn genoeg maaltijden te bedenken die echt in 10-20min op tafel kunnen staan. Denk aan de vele verse (gevulde) pasta’s, die samen met een sausje uit de vriezen zo klaar zijn.



Maar ook couscous is zo’n ‘tover- ingrediënt’. Gewoon kokend water eroverheen en een paar minuten later is het klaar! Ik doe tegenwoordig vaak een klein beetje (biologisch) buillonpoeder door de couscous en een klontje roomboter, dan pas giet ik het water eroverheen. Krijgt de couscous meteen wat meer smaak.


  • Reepjes gegrilde paprika(uit pot), kikkererwten uit blik, een paar druppels citroensap en verse kruiden naar wens(peterselie, koriander, munt… past allemaal) erdoorheen roeren, en klaar is een heerlijk bijgerecht! Lekker bij (restjes) gebraden kip, merquez- worstjes of wat falafel(koop ik bij onze ‘groenteturk’). Ik zou het me zelfs als vega-maaltijd met een beetje lekkere kaas kunnen voorstellen :think:



    *Receptidee van mijn schoonzus:

    Shoarma-reepjes in pan bakken, daar kleingesneden groenten naar wens bij voegen(bijv. kant-en-klaar ratatouille-pakket al dan niet voorgesneden…). Couscous in een schaaltje klaarmaken zoals je dat altijd doet, daarna wat stukjes perzik uit blik en/of rozijnen doorheen, klaar is klara :mrgeen:



    -ook niet onbelangrijk: genoeg vriezerruimte

    Ik zou echt niet meer zonder onze extra vriezer kunnen :shifty: Daar heb ik altijd wat doperwten, tuinbonen en spinazie in(andere diepvriesgroenten vind ik zelf niet zo’n succes…). Verder altijd nog vissticks, lachebekjes en ander kant-en-klaar voedsel voor die ene keer dat ik ECHT haast heb :shifty: Bovendien vries ik niet alleen extra porties tomatensaus in, maar ook (winterse) stoofpotjes, rendang & andere curries, soep etc. Kwestie van 's ochtends uit de vriezer halen en 's avonds heb je zo eten op tafel.




  • wat de eeuwige ‘wat-eten-we-vandaag-vraag’ betreft:

    Ik ging nog een stap verder dan de meesten hier: ik bepaalde op een gegeven moment gewoon dat we op de meeste dagen een gerecht aten met een van tevoren bepaald ingrediënt. Zo aten we op

    maandag: rijst

    dinsdag: kip

    woensdag: gehakt

    donderdag: pasta

    vrijdag: lekker makkelijk(pannekoek, poffertjes, patatjes, visje van de visboer, pizza,…), met gewoon wat rauwkost vooraf, een salade erbij en fruit toe(dat dan weer wel :shifty: )



    Het lijkt erg beperkend, maar omdat je een richtlijn hebt en bepaalde keuzes al gemaakt zijn, was het juist heel gemakkelijk om telkens weer iets nieuws/anders te bedenken :wink:

op de dagen dat ik na mijn scheiding echt te moe en te leeg was om nog met koken bezig te zijn:



Ik schilde voor elk kind een flinke aardappel, en een handje diepvriesgroenten mengeling van wortels, brocceli en bloemkool.

De aardappels in evengrote stukjes als de groenten gesneden. Met een paar eetlepels water 10 minuutjes in een gesloten bakje in de magnetron, dan prakken met een klontje boter en een beetje melk. Een half rookworstje van 100 gram voor beide. En de kindjes hadden in elk geval een maaltijd.

@Maxim wrote:

Doodat ik mega druk ben met 6 kids rond etenstijd in m’n ééntje.

Wordt je vanzelf wel handig.

Kook in de ochtend of avond ervoor de pastasaus. Dan hoef ik alleen nog maar pasta te koken in de avond.

Maar ik maak ook stampotten hoor, als je dan eerst het water kookt met de waterkoker is het zo klaar. Rauwe andijvie erbij en spekjes bakken.

Worst koken is ook zo klaar en makkelijk.



Verder snij ik altijd alles tussendoor.

Dus als ik begin met koken is dat allemaal al klaar.




Idd R.E.S.P.E.S.T!!!

@mamaMarije wrote:

@Maxim wrote:
Doodat ik mega druk ben met 6 kids rond etenstijd in m’n ééntje.




respect :thumbup:



Dat zijn dan van die dingen die je je even vergeet te realiseren als je leest dat iemand 6 kids heeft :lol:. Ook die moeder kan er rond etenstijd helemaal alleen voor staan met 6.

Wat doe ik dan ‘moeilijk’ met 4 :wink: .




wahaha en ik met 2

fijn al die tips hoor!! blijven komen



echter, mijn kinderen piepen al als ze iets groens tussen de roerbak vinden 'iiii ik lus geen komkommer (dan is het prei of zo)…



pijnboompitjes vissen ze er ook uit.



Terwijl ik eigenlijk juist van de prutjes en de liflafjes ben, merk ik dat zij dat niet zijn… zeker de moeilijkste eter in huis… dus idd gewoon simpele groente…



die couscous (vind ik heeerlijk) maar zij hebben toen hun bord níet aangekeken… dus ik weet dat ik dat al bijna niet hoef te proberen…



pastaatjes gaat, ik koop een goede zak roerbak groenten, wok die even aan en gooi ze gezellig door de keukenmachine, terug in de pan, rode saus er bij en mijn dochter at prompt 3 borden pasta (idd gevulde van appie, haha).

tja, als je ze het niet meer aanbiedt als ze het die keer dat je het maakte niet aten, dan is het niet gek dat ze er niet dol op zijn he :wink:

Was het niet 10-20 keer proeven voor ze gewend zijn aan een smaak?



Ik heb nu een goedgevulde vriezer, quiche vries ik zo in, soep, pastasaus en verder zit er vooral pakjes groente en aardappelproducten (kroketjes, rosti enz) en wat vlees in. Ik kan nu zelf geen boodschappen meer doen en voor mij is dat erg wennen, ik bepaalde meestal pas 's middags ergens wat ik ging maken en haalde dan nog wat ik nodig had.

Maar idd, dingen als couscous en pasta zijn zo gemaakt. Ik haal op de markt gewoon een couscouskruidenmix (voor vrouwen die niet kunnen koken volgens de marokkaan aldaar :lol: ), schep een lepel erdoor en de groente die ik in huis heb. Ik heb altijd wel blikken bonen, kikkererwten, gepelde tomaten, gedroogde rode linzen staan. Courgette of worteltjes vers erbij en smaakt prima.

Tortilla’s zijn ook makkelijk, de vulling maak je evt de avond vantevoren, gewoon wat gehakt, paprika, bonen, uitje, tomaten bakken & kruiden. Komkommer en sla erbij, evt guacemole en dan hoef je alleen maar even op te warmen en te vullen de volgende dag.