Tips gevraagd huishouden groter gezin

Nou, de titel zegt het al. Graag zou ik wat tips krijgen van moeders met ervaring met meerdere kids.

Ik vind het best moeilijk om een goed systeem te krijgen in mijn huishouden, en daarbij voldoende aandacht te kunnen geven aan de kids en leuke dingen te doen.



Op dit moment zijn mijn dagen gevuld met de basiszorg, dus kids wassen/aankleden/voeden/boodschappen, de was en afwas.



Er blijft gewoon erg weinig tijd over om andere dingen te doen.

We zijn nu 3dagen terug van vakantie en mijn gang staat nog steeds vol met dingen die opgeruimd moeten worden, er liggen dingen bij de post die mijn aandacht verdienen, de afspraken in mijn agenda staan al weer vol (intake creche, consultatiebureau, APK, fysio, etc) en mijn oudste loopt echt met zijn ziel onder zijn arm deze laatste vakantieweek.



Ik kom gewoon tijd tekort! Pfff…hoe doén jullie dat?

ehhh… hier precies hetzelfde hoor… het is of leuke dingen doen met de kids en geen huishouden op die dag, of huishouden doen en dan blijft er weinig over aan echt leuke dingen doen… soms lijkt het makkelijker om een fulltime werkende mama te zijn :think: :?

Ik herken het wel een beetje.

Nu doe ik de hoognodige dingen zoveel mogelijk tussendoor. Dus als de kinderen slapen/lief spelen/tv kijken ga ik even met een stofdoek door het huis of poets ik even snel de wc.

Tijdens het eten koken, ruim ik de vaatwasser leeg, ik probeer 's morgens al een gedeelte gedaan te hebben.

De wasmachine (meestal 5x per week) gaat hier aan als de kinderen in bad zitten, zodat ik alles weer opgevouwen heb voordat ik naar bed ga. Dan neem ik de was mee en kan ik het gelijk weer opruimen.

Strijken deed ik eerst 1 tot 2 keer per week, nu heb ik daar een leuke tip voor gekregen: na het wassen een kwartier in de droger en dan ophangen. Zo heb je bijna geen kreukels.

Ongeveer 1x per maand stuur ik man en kinderen een halve dag weg, zodat ik wat werk kan doen wat is blijven liggen.

Nu is het bij mij niet meer zo kraakhelder als voordat we kinderen hadden, maar dat vind ik (meestal :)) niet erg.

Het enige waar ik echt niet tegen kan, is de was die ik heb. Daar komt gewoon echt geen einde aan.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Ook heel herkenbaar dit!



Ik werk parttime, 3 dagen. Op die dagen doe ik niet veel in het huishouden. Echt die basiszorg, die dagelijks nodig is.



Op ‘vrije dagen’ zet ik de wasmachine en droger meestal aan als de kinderen 's ochtends uit bed komen. En 's middags herhaal ik dat. En dan probeer ik het 's avonds als de kinderen op bed liggen op te vouwen. Dus 2-3 wassen vouw ik in 1x op. Wat ik nog niet op kan bergen in verband met slapende kinderen, ruim ik de volgende dag op. WC schoonmaken en stoffen en stofzuigen lukt me meestal nog wel overdag.



Maar verder is de dag aardig gevuld met zorg en aandacht voor de kinderen. Het liefst ga ik erop uit met de kinderen. Maar de jongste slaapt nog 2x overdag en dat maakt me wel wat gebonden.



Boodschappen, proberen we meestal in het weekend voor de hele week te halen. Vaatwasser doen mijn man en ik meestal samen. Evenals tafeldekken en afruimen. Ook kom ik in het weekend meestal pas toe aan de grotere klussen zoals bedden verschonen, badkamer soppen, dweilen etc.



Ook probeer ik 's avonds voor mijn werkdagen zoveel mogelijk klaar te zetten voor de volgende dag. Crechetasjes klaarzetten, koffieapparaat vul ik vast met water en koffie, werktas klaar etc. Scheelt een hoop stress.



We proberen elke dag tussen het avond eten en voor de kinderen op bed gaan echt quality time voor ze te hebben. Geen tv of computer. Maar lekker spelen, ravotten, zingen, verhaaltjes lezen etc.

@Bootj wrote:



De wasmachine (meestal 5x per week) gaat hier aan als de kinderen in bad zitten, zodat ik alles weer opgevouwen heb voordat ik naar bed ga. Strijken deed ik eerst 1 tot 2 keer per week, nu heb ik daar een leuke tip voor gekregen: na het wassen een kwartier in de droger en dan ophangen. Zo heb je bijna geen kreukels.

Ongeveer 1x per maand stuur ik man en kinderen een halve dag weg, zodat ik wat werk kan doen wat is blijven liggen.

Nu is het bij mij niet meer zo kraakhelder als voordat we kinderen hadden, maar dat vind ik (meestal :)) niet erg.

Het enige waar ik echt niet tegen kan, is de was die ik heb. Daar komt gewoon echt geen einde aan.


Ik denk dat ik nog te veel strijk dan :wink:
En die was...inderdaad...er komt geen einde aan, want de wasmachine draait hier vanaf de geboorte van T. elke dag. Hopelijk gaat het beter als ik minder spuugdoeken van T. heb en de oudere kids weer meer binnen gaan spelen.

@mlk1982 wrote:

ehhh… hier precies hetzelfde hoor… het is of leuke dingen doen met de kids en geen huishouden op die dag, of huishouden doen en dan blijft er weinig over aan echt leuke dingen doen…




Ja … dit dus.



Ik hou wel van geordend, dat geeft rust in mijn hoofd.

Dus wil ook echt administratieve dingen op een rij hebben, plandingen op tijd af hebben, overzicht hebben van to-do zaken (op tijd cadeautje in huis voor verjaardagen, etc.)

's Avonds bijvoorbeeld ook echt woonkamer en tuin aan kant (geen speelgoed meer op de grond, geen glazen meer op tafel etc), zodat je de volgende dag weer met een schone lei begint.

Maar heb gewoon kinderen die álles op de grond neergooien. Overal liggen slippers/schoenen, speelgoed, potloodjes, papiertjes, poppetjes etc. Ik word er gek van.

Hoe doen jullie dát?

Ik heb nu wel een soort systeem dat ze 's avonds, als ik ga koken televisie mogen kijken en voordat ze tv mogen kijken, alles opgeruimd moet zijn. Dat lukt gedeeltelijk wel, maar middelste werkt nooit mee, vindt het opruimen nog moeilijk. Oudste neemt dan grootste gedeelte op zich, die loopt weer te mokken omdat de middelste niet meewerkt etc…



Ik probeer boodschappen altijd doordeweeks te doen, zodat we in het weekend de meeste tijd overhouden voor leuke dingen. Maar dan, inderdaad moeten er ook klussen gedaan worden. (tuin, badkamer etc)



Hopelijk wordt het wat beter als oudste weer naar school gaat volgende week en middelste wordt volgende maand 4 en gaat dan ook naar school. HOpelijk dan weer iets meer lucht… :think:

@mlk1982 wrote:

ehhh… hier precies hetzelfde hoor… het is of leuke dingen doen met de kids en geen huishouden op die dag, of huishouden doen en dan blijft er weinig over aan echt leuke dingen doen… soms lijkt het makkelijker om een fulltime werkende mama te zijn :think: :?


Nou, ik werk fulltime, maar dat helpt niet hoor, het is niet dat het huishouden dan vanzelf gedaan wordt of zo terwijl ik er niet ben, helaas. Ik moet alleen dezelfde activiteiten in nog minder tijd zien te proppen, met wisselend succes. Vaak schiet dan toch het huishouden erbij in. En dan hebben wij maar 1 kind, dat al redelijk zelfstandig wordt zo langzamerhand, dus ik mag niet klagen.



De enige handige tip die ik heb: laat de boodschappen bezorgen. Bij ons worden 1x in de drie weken alle grote boodschappen bezorgd, dus dan hebben we genoeg op voorraad en hoeven niet dagelijks naar de winkel (een grote vriezer helpt hierbij ook trouwens). Scheelt tijd en geld.

Verder doen we niet aan kleding strijken, behalve bij bijzondere gelegenheden zoals bruiloften of begrafenissen (ik ben al blij als ik tijd heb om het alleen maar op te vouwen). Meestal ziet het er toch binnen een half uur nadat je het aan hebt alweer verkreukeld uit.

:oops: :oops:

Dan ben ik denk ik de slechtse-huisvrouw-van-2013…



En dan heb ik nog maar 1 kind, een man die enorm veel doet (kan zijn eigen tijd indelen aangezien hij zzp-er is).

Hihi kwakje.



Tja hier niet veel anders als bij jullie allemaal. Strijken heb ik ook afgeschaft. De avond ervoor of de ochtend strijk ik alleen dat wat echt MOET. Dat scheelt al heel wat uurtjes in de week.

Stofzuigen doe ik iedere dag vaak terwijl het eten pruttelt en ik toch moet wachten. (wij hebben een open keuken).

Vaatwasser in en uitruimen doe ik s morgens en s avonds. Als de kids douchen vouw ik snel een was op. Wassen draaien doe ik nu op woensdag, vrijdag en het weekend. Afstoffen en dweilen in het weekend. De week boodschappen haal ik op vrijdagavond. Op werkdagen ligt het huishouden gewoon meer stil. Je kunt niet alles tegelijk willen.



De afgelopen twee weken hebben we verbouwd…dus de kids liepen ook hier met hun ziel onder hun arm. Deze laatste week hebben we vaste dagen geprikt om echt iets met het gezin te doen. Soms moet je dat echt plannen anders komt het er niet van.



Volgens mij is loslaten en plannen het beste antwoord…En niet alles perfect willen doen. Dat is gewoon onmogelijk.

Ik liep ook totaal vast. En dat terwijl onze jongste niet eens meer een baby is.

Maar inmiddels heb ik voor mezelf de belangrijkste dingen opgeschreven die elke week moeten gebeuren en dat in een schema ondergebracht.

Nu begint het eindelijk goed te lopen.



Ik hoef dus van mezelf ook echt alleen maar te doen wat er voor die dag op mijn planning staat, en dat gaat heel goed.



Maar met kleine kinderen blijft het denk ik gewoon altijd aanmodderen.

De vaatwasser ruim ik 's avonds uit voor we naar bed gaan, zodat we overdag alle vieze vaat meteen weg kunnen zetten in de vaatwasser.

Voor we naar bed gaan maak ik de woonkamer en keuken compleet aan kant, ruim alle losse rommeltjes, glazen enz op, zodat we 's ochtends opgeruimd beneden komen. Dat scheelt wel vind ik.

ja dat leeft gewoon prettiger he?



Ik mis een essentieel onderdeel in jullie verhalen. De kinderen!

Die helpen hier gewoon flink mee hoor. In het weekend maken we een takenlijst en helpt iedereen, zelfs de jongste van twee helpt de lakens van zn eigen bedje te trekken tegenwoordig :inlove: De anderen maken hun bed ook weer zelf op en dochterlief vindt dat nog leuk ook dus helpt ook met de onze. Ik draai een was of vier die dag en doordeweeks ongeveer om de dag. Elke dag een soort routine; smorgens de vaatwasser uitruimen, keuken weer netjes, tafels leeg, speelgoed van de vloer, stofzuigen en evt dweilen. Voor ik naar bed ga doekje over de wc, keuken netjes en de kinderen zorgen dat alle oppervlakken leeg zijn (dus geen speelgoed, glazen enz meer op tafels, kastjes, vloer). Ik probeer iedere dag dat ik thuis ben ook een grotere klus te doen, maar wel een realistische. Dus niet heel de keuken uitmesten in een dag, maar dag 1 de koelkast, dag 2 de onderkastjes, dag 3 de bovenkastjes. Zo ben je niet teveel tijd kwijt en hou je het toch redelijk bij.

Boodschappen laat ik idd ook regelmatig bezorgen.

Lune, maak jij elk weekend een takenlijst?

Of heeft in het weekend iedereen altijd dezelfde taak?

Mogen de kids zelf bepalen wanneer ze het doen, of ruimen jullie tijd in om even met zijn allen aan het werk te zijn?

Wat doe je als ze hun taak niet volbrengen?



Mijn oudste helpt heel goed mee, de middelste dus niet.

Daar zou het wel heel goed voor kunnen werken.



Albert is hier vaak geweest op het einde van mijn zwangerschap en vlak na de geboorte, ga dat dus ook maar vaker doen.

Tja, sowieso mijn ‘standaard’ een behoorlijk stuk bijgesteld :wink: .

Want zo netjes als het was zonder kinderen… dat wordt het hier pas over een jaar of 20 weer denk ik… als ze allemaal het huis uit zijn :lol: .



Maar op een soms is de boel ontploft moment na… valt het hier eigenlijk reuze mee.



En als het mooi weer is… kies ik voor iets ondernemen met de kinderen en niet voor het huishouden.

Zeker in de zomervakantie is ons huis dus een stukkie minder netjes dan in de rest van het jaar… so be it: we hebben wel lol gehad die dag.

Lune, ik ben ook wel benieuwd hoe je dat specifiek aanpakt.

Hier is het echt een drama om de kids te laten helpen opruimen, dat duurt een eeuwigheid. Vooral de tweede is erg snel afgeleid en doet steeds weer iets anders. De oudste vindt uiteindelijk tijdens het opruimen ook weer iets om mee met spelen en derde…die gaat pas opruimen als je zelf meehelpt. Dus een systeem krijgen wij er niet in.

Ik probeer ze wel de basisdingen te laten doen, en zelfs dat vind ik al een enorme klus, aangezien ik alles gerust 5/6/7 keer moet zeggen: jas ophangen, tas uitruimen, schoenen op het rekje en fietsen in de schuur, zelf je luier opruimen (allemaal nog in de nacht en de oudste ook overdag). Ik zit er hard over te denken om ze ook huishoudelijke taken te geven, maar zie het niet zitten omdat alles hier zo moeizaam gaat.



Huishouden met groot gezin: ja ik vind het ook veel en ik krijg ook niet alles voor elkaar. Op dit moment voel ik me te moe om me er druk over te maken. Ik zie dat onze zwarte tv bijna wit is van het stof bijvoorbeeld :oops: maar heb nog niet de moed gehad om de stofdoek te pakken. Die bui komt wel weer. We houden de basisdingen samen bij: wassen (dagelijks 1-2 wassen!!) stofzuigen, tafel en aanrecht schoon, vaatwasser in en uitruimen (ook 1-2 keer per dag) en 's avonds de toiletten. En natuurlijk opruimen. Maar ook dat gebeurt niet structureel elke avond.

Tijd voor de kids…hmm…eigenlijk weinig, ik klets wat met ze maar echt iets doén? Dat lukt me niet :oops: Er gebeurt gewoon te veel: klaarmaken voor school, boodschapjes tussendoor, kids tussen de middag ophalen om te eten, alle voedingen en hapjes van de jongste, kids weer ophalen en voorzien van drinken, derde helpen met naar de wc gaan, 1e en 2e regelmatig naar de wc sturen en zich laten verschonen. Ze spelen hier heeeeel veel buiten, dat is heerlijk en kan ook fijn door autovrije straat en veel vriendjes. Voel ik me niet zo schuldig :oops: :wink: Tussendoor help ik ze natuurlijk wel veel met schoenen aantrekken, op gang helpen met fietsen, speelgoed voor ze pakken (denk aan fietsen, bellenblaas, bal oppompen, etc) En als ik zit…dan zit ik…even uitpuffen.



Dus eh…ik heb eigenlijk geen tips voor je, het vergaat mij net als jou, sorry :shifty:

Heerlijk om te lezen dat iedereen (1 of meer kids, full-time of part-time baan buitenshuis of thuisblijfmoeder) zich wel herkent in de vraag :D.



Naast alle al genoemde tips haak ik even in op het kids laten meehelpen in huis ding, ik zag laatst op Pinterest namelijk een leuk idee! Ipv kids taken te geven, mogen ze zelf kiezen. Jij maakt bordjes oid met alle te verdelen taken en kent daar een bepaalde waarde aan toe, bijvoorbeeld een aantal punten. Kids kiezen zelf taken uit, en de behaalde punten worden bijgehouden na het uitvoeren van de opdrachten. Jij maakt een overzicht van een aantal beloningen met bijbehorende punten, en als er genoeg zijn behaald, kan je kind er 1 uitkiezen. Je kunt kiezen voor kleine kadootjes, maar ook voor immateriële zaken als kiezen wat er gegeten wordt, alleen met papa of mama een eindje fietsen en vul maar in.

Dit is natuurlijk wel een beloningssysyteem, als je meehelpen in huis ziet als iets dat er gewoon bij hoort, ook voor de kinderen, kies je er misschien niet voor. Maar als je het geen probleem vindt ze op deze manier te stimuleren, denk ik dat het best wel goed kan werken.



En onthoud: het is maar een fase, over 20 jaar heb je waarschijnlijk een moeiteloos brandschoon huis :wink:

:smiley: wat herkenbaar.



Hier ook geen tips. Ja, misschien toch wel 1. Vergeet jezelf niet. Wij wonen vlakbij een mooie (afgesloten) speeltuin. Van de week zijn we daarheen gegaan, koekje en drinken mee. Mama boekje mee. Kinderen spelen heerlijk en ik was lekker aan het lezen. Toch ook even ontspanning voor jezelf.



Ik werk 2 dagen buitenshuis voor een baas, mijn man is zzp-er en daar komt het nodige werk ook nog flink bij kijken. Ik doe de huishouding, zo goed als mogelijk, alleen. Boodschappen doe ik op vrijdagochtend samen met de kinderen. 1 in het karretje en de ander meelopen en hij mag mee helpen met boodschappen pakken, zoeken en stickertjes plakken op de verse groente en fruit. Vind ie leuk. Nu gaat hij vanaf volgende week weer naar school, dus dan heb ik er “maar” 1 thuis en die slaapt 's middags. Hopelijk dat er dan weer meer tijd komt om andere dingen op te pakken.



Tussendoor, als ze leuk spelen of even tv kijken, snel de wc’s doen. Een wasje draaien en ophangen en opvouwen en stofzuigen. De tuin die doe ik tussendoor. Met dit weer kan dat makkelijk, want dan zijn ze toch al buiten aan het spelen. Je eisen bijstellen is denk ik het belangrijkste.

Heel herkenbaar… zaterdag thuis gekomen van vakantie. Vandaag pas de laatste spullen (speelgoed/zwemattributen/boeken/spellen) wat opgeruimd en ik ben nog steeds met de was bezig; er lijkt geen einde aan te komen…



Wij hebben drie weken vrij (dit is de laatste week.)

De eerste week hadden we een relaxte week thuis, de tweede week een zeer relaxte, ontspannen, gezellige week in een stacaravan op een camping en nu de laatste week weer thuis.

Maar tot nog toe is deze niet echt heel ontspannen.



Dochterlief is zich aan het vervelen en wil niet luisteren, dwars en huilt om alles…heel vervelend…

Vanmorgen heb ik haar even flink de waarheid verteld en daar was madam wel van onder de indruk.



Maar haar gedrag komt, denk ik, echt voort uit zich vervelen.



We zijn hard aan het nadenken over wat we morgen of vrijdag nog even zullen ondernemen… om de vakantie leuk af te sluiten…



Oeps vergeet ik bijna waar dit topic om gaat…

Als ik dus wél me er toe zet om even wat dingen in huis te doen dan vind dochterlief dat moeilijk want ze wordt op dat moment niet bezig gehouden.

Mee laten helpen moet ik nog gaan introduceren…

En snel doen hoor! Kleuters en peuters ook al leren door na te bootsen en dat is dus het moment om te beginnen met huishoudelijke taakjes. En dan vinden ze het nog leuk :wink:

Wij gaan op de takendag (wisselt want natuurlijk regelmatig verjaardagen/uitjes in het weekend) na het ontbijt met groot vel en stiften aan tafel. Ik noem op wat er gedaan moet worden (dus ook dingen als badkamer-onder begeleiding, de trap stofzuigen) en dan roept wie die taak wil. De minder geliefde verdeel ik en meestal komt het neer op drie taken per kind waaronder de eigen kamer/bed afhalen. Uurtje werk met pauze met als t ff kan versgebakken lekkers en de beloning is een blije mama die tijd heeft voor een spelletje oid en vaak gaan we er na weg, iets leuks doen. Opruimen is voor mijn zoon met adhd moeilijk maar een taak als oud papier wegbrengen of de trap stoffen kan hij wel prima, dus zo doet iedereen ook wat bjj kan. Toen hij kleiner was verdeelde ik ook wel echt onder; jij ruimt de treinbaan op, jij de duplo etc. En dingen als hun troel achter hun kont opruimen is toch welblijven hherhalen ben ik bang…

En idd, eisen bijstellen. Als de kinderen de badkamer doen blinkt ie misschien niet zo hard,maar hij is wel weer even fris en die grote beurt kan dan weer even wachten.

hier was het na de geboorte van elk kind zeker 8 a 10 weken pure chaos… die eerste 10 weken vind ik echt altijd bagger. Zo’n kleintje heeft dan nog amper ritme, wil het liefst de hele dag bij je zijn lang leve de draagdoek en je moddert maar wat aan.



Hier hanteer ik een 4 laags schema… dagelijks, wekelijks, maandelijks en per kwartaal.

Ik deel op, waar ik vroeger bijvoorbeeld de hele keuken in 1 dag wilde doen, doe ik tegenwoordig 2 kastjes en dan is na, op 4 verschillende dagen* 4 x soppen mijn keuken weer eens helemaal schoon.



's avonds een was aanzetten zodat hij 's ochtends kan worden opgehangen scheelt ook… ik sta daar al sinds 4 jaar gewoon eerder voor op… 20 minuten eerder. Ik vouw de was direct op stapeltjes per persoon, dus niet door elkaar… vaak neem ik 1 stapeltje al mee als ik de kinderen ga wakker maken en dan ligt het binnen 4 minuten in de kast. Strijken doe ik amper, dat vind ik echt je reinste tijd verspilling… ik klop de was goed uit, hang het strak op en vouw het zo van de lijn af of zo warm uit de droger… zo heb ik minimaal strijk.



Ik koop zelden gemaksvoedsel, dus ook geen gesneden groente enzo… maar gebruik dan vaak een verloren halfuurtje 's avonds op de bank voor de buis om alvast aardappelen voor de volgende dag te schillen en snijden en dan onder water in de koelkast zetten. Groenten dan ook snijden en wassen en in een vergietschaal in de koelkast… afgedekt… gaat echt prima.



Lastig vlees zoals gehaktballen, worstjes enz… tip van mijn oma… die kan je ook koken, gekookt in de koelkast leggen en dan hoef je ze enkel nog maar even te bakken voor dat lekkere krokante buitenkantje.



Koken kost zo echt maar 20 minuten max.



Stofzuigen doe ik 3x in de week, gewoon 's middags, de kids krijgen dan opdracht even snel op te ruimen, ik help mee… kookwekker erbij… beetje ik zie ik zie… erbij… Ik zie nog iets groens op de vloer, het hoort in een witte bak en is van naam kind daarna gaan ze op de bank en is het… mama gaan zuigen, voeten van de vloer en kijken jullie of mama haar record al breekt… Is dan ook weer zo klaar…



Dweilen 1x in de week op maandag avond, na het weekend, de dag dat de kids altijd optijd naar bed gaan en hup…



En verder… leef minimalistisch… we hebben echt wel spelletjes en speelgoed, maar ik ben wel kritisch en doe ook makkelijk weg. Als iets me te vaak over de vloer dwaalt zonder dat er echt mee word gespeeld, gaat het gewoon weg, hoe handig of leuk ook.



Kinderen die iets vinden om mee te spelen, herkenbaar… Maar dan roep ik direct… “leg het maar op de eettafel, dan kun je er zo mee spelen, maar NU is het opruim tijd… de kookwekker is nog niet gegaan.” Ik gebruik met de kids de kookwekker echt heel veel… en dan behapbaren blokjes van 5 a 10 minuten… en ik geef duidelijke directies… Peet ruimt even dat en dat en dat op, Mies even dat en dat, Niek dat en dat, Suus kan dit wel even naar boven brengen en mama doet dan die en die zaken…



Wat MamaMarije zegt… je standaard ook iets bijstellen… jouw tijd met dat perfecte huis komt wel weer… “excuse the mess, our childeren are making memories…”



De badkamer doet mijn man, elke zaterdag ochtend bij het ontbijt nemen we even kort wat klusjes door die ieder doet… gras maaien, badkamer schoon, en wat dies meer zij…



Bedden verschonen doe ik per 14 dagen helemaal en 1x in de week alleen alle onderhoezen… scheelt weer werk. En dan nog doe ik de ene week de 3 bedden op de eerste en de andere week de 3 bedden op zolder…



Swiffer duster, dettol wipes (maak ik zelf, heb oude hydro’s in 4 geknipt, afgewerkt en die overgiet ik met een dettol sopje en die gaan per 7 in een afsluitbaar doosje… daar neem ik de wc’s mee af en dan gaan ze in de was.) met 1 schoon washandje even langs de wastafels en langs het bad en hup bij de was en je bent weer klaar…



Maar die kookwekker… ik zweer erbij… ook voor mezelf… als op mijn schema staat dat ik de kinderkamers op 1 ga opruimen en zuigen, dan gaat hij op 20 minuten per kamer… niet klaar… dan jammer… mag je nog 2 minuten besteden aan oogklaar maken en dan volgende…



:thumbup:

en ik lees hier speelgoed pakken… staat dat zo hoog dan? Hier heeft veel klein speelgoed gewoon altijd in de tuin gestaan… ja word het niet mooier van, maar 20x per dag opstaan om iets te pakken dat met een andere locaties niet gepakt zou hoeven worden is me best wat waard…



Stoepkrijt zit hier in een kunststof gereedschapkoffer en staat gewoon onder de carport onder het bankje, anders kan ik dat dagelijks gaan staan pakken.



Fietsen staan ook gewoon buiten onder het afdak, stepjes zijn hier idd zwaar verroest, maar ze doen het nog en zijn 4 of 5 jaar oud.



En het is niet erg om nee te zeggen… gewoon omdat jij ook wel eens even rust wil.



Inplaats van een schoenenkast hebben wij schoenenbakken… gewoon van die ikea manden, ze gaan toch niet heel zinnig om met schoenen, dan maar gewoon in de bak. Werkt goed… Tassen pakken ze hier zelf in.



Ik smeer boterhammen en zet dan op het aanrecht 3x fruit en 3x drinken klaar en na het ontbijt mag de tv pas aan als IEDEREEN klaar is, dus schoenen aan, tanden gepoetst, tas ingepakt en bij de voordeur…



Kleding leg ik bij het naar bed gaan 's avonds al klaar voor de volgende morgen, dus na gewekt te zijn kleden ze zichzelf aan… en geloof het of niet… maar ook Suus van 3 doet dat zelf… oke, soms zit haar jurk achtestevoren of haar broek binnenstebuiten maar ze doet het wel… :shifty:

Ze trekt zelfs een schoon luierbroekje aan…



Mies is 's nachts nog niet zindelijk helaas maar hij trekt zijn luierbroekje zelf uit en doet deze in een luierzakje en legt deze dan bij de trap… Suus doet die van haar erbij in en ik neem het mee naar beneden zodra ik er langs loop… kwestie van consequent blijven zeggen… luier in een zakje bij de trap… luier in een zakje bij de trap…





Eten en drinken doen we in de keuken… op de vaste momenten zitten we daar toch al, op andere momenten drinken ze het ter plekke op… Er word hier niet gegeten aan de salontafel of op de bank… dat scheelt een hoop kruimeltroep en vlekken…



Al met al werkt het prima zo…

:shifty: