Tips gevraagd huishouden groter gezin

kopieert het schema van haar heldin Cella en hoop hier ook iets meer routine erin te krijgen… alweer :lol::lol::lol::lol::lol:

Wow, wat een goede tips komen voorbij, ben ik heel blij mee. Er zal deels inderdaad knop om moeten. Dat klopt. Cella, ik zit met de baby in week 13, geldt dat ook nog? :mrgreen:

Strijk is inmiddels gereduceerd, maar ik vind het nog niet mogelijk om helemaal niet meer te strijken, bepaalde kleding smeekt er echt nog om.



Ik heb de oudste vanmiddag op pad gestuurd met rugzak en lege flessen voor de glasbak. Hij vond het zelfs zo leuk dat hij vervolgens ook nog wat oud papier heeft weggebracht op de fiets :clap:



Morgenochtend ga ik ook een lijstje maken wat wie kan doen en daarop intekenen.

Hoe oud zijn jouw kids Lune? Want badkamer schoonmaken laat ik hier echt nog niet doen. Dat kan alleen onder begeleiding maar dan doe ik het liever alleen.



Die bak voor schoenen vind ik ook een goede!

Dat is hier ook een grote ergernis.

En misschien toch meer klein grut weggooien en beperkter speelgoed handhaven.

Wij hebben ook een grote houten tuinkist bij Intratuin gekocht, vol met buitenspeelgoed, ideaal. Ze kunnen alles zelf pakken

Hier werkt de regel dat de tv pas aan mag als iedereen klaar is, ook een beetje als leverage… de kinderen die al klaar zijn, gaan dan vaak over tot pushen van het kind wat traag is of ze helpen gewoon plain mee…



En we doen ook minimaal 1x per week de opruim stoelendans… , iedereen pakt iets op van de vloer of van de tafel wat opgeruimd moet, we staan stil tot de muziek start en zolang de muziek draait heb je tijd om het op te ruimen… als de muziek stopt en je hebt je opruim item nog in de hand… ben je af…Geweldig spel, we hebben er dikke lol mee… De winnaar mag bv een extra koekje bij de thee… of een extra verhaaltje voor het slapen gaan… :thumbup: (voor niek is het een beloning als ze dan de tv zender mag kiezen want dan gaat hij 24 kitchen…hahahaha)



en we doen regelmatig de polonaise… hahahaha… dan roep ik op woensdag middag dat we gaan opruimen en als het lukt binnen 15 minuten mag de polonaise worden gelopen… altijd dikke lol… en bijna altijd op de pinquindans… :lol:

Die stoelendans vind ik echt een vetkoel idee haha! Es kijken of ik ze zo gek krijg hier.

Die van mij zijn 10,9,7 en 2. Maar badkamer poetsen doen ze dan uiteraard niet zoals ik het doe maar gewoon even de tegeltjes poetsen of de wastafel schoonmaken kunnen ze prima en dan kunnen we wel weer een ertegenaan voordat ik het uitgebreid ga doen. Wc liet ik ook nooit doen dat vond ik niet nodig,vies, zijn ze te klein voor enz. Maar ze krijgen toch echt niets van eendoekje halen over een op t oog toch al schone wc… En daarna kunnen ze handen wassen… Dat soort dingen heb ik echt los gelaten. En ze vinden het ook fijn om serieus genomen te worden, vragen dan ook echt hoe je het het beste kan doen.



Oh en kleding kopen: spul wat je echt moet strijken: gewoon niet kopen. Ik strijk alleen met kerst en als ik aan het naaien ben haha

Enige strijk die ik heb zijn de overhemden van mijn man.

En doe ik niet eens altijd zelf, laat het hem vaak genoeg zelf doen, maar soms denk ik… laat ik eens lief zijn :stuck_out_tongue:



Nu met nesteldrang komt het iets vaker voor, babywas is namelijk wel gestreken, maar vraag me niet waarom.

Interessant en herkenbaar om te lezen dit allemaal!

Vroeg me al af of ik soms iets verkeerd doe… :roll: En dan heb ik er nog maar eentje (tweede op komst).

Ik werk 3 om 4 dagen. Had zo’n idee dat ik op mijn niet-werkdagen leuke dingen met dochterlief zou doen, maarja, dat huishouden is er nou eenmaal. Waardoor het er op neer komt dat ik dan toch ook maar met haar erbij een keer de koelkast uitsop, de wc schoonmaak, was opvouw of andere klusjes doe. Het is dus zeker niet alleen maar spelen en leuke dingen samen doen. Voor mezelf heb ik wel ingesteld dat we minimaal 1 keer per dag op pad gaan, bv. naar de speeltuin/park/op visite bij vriendin met kindje.

Tussendoor ruimen we samen regelmatig speelgoed op en ze helpt nu ook met de vaatwasser uitpakken en eten koken (bv. de groente ‘wassen’ en in pan gooien). Dan zit ze bij me op het aanrecht en kletsen we samen en zo langzamerhand wordt het echt steeds meer ‘helpen’. Zij wordt leuk bezig gehouden en ik kan gewoon eten koken.

Als ze 's avonds op bed ligt, bereid ik zoveel voor de volgende dag voor, zoals brood en fruit klaarleggen, ook kleding en evt tasje voor kdv/oppas.

Manlief doet 1 x in de week zoveel mogelijk boodschappen. Dan maken we samen een lijstje waarop dan ook vooral alle grote, zware dingen staan zoals frisdrank, zuivel, aardappels etc. Is even voorbereiden/nadenken, maar scheelt mij wel werk (zeker nu ik zwanger ben en niet meer zwaar mag sjouwen). Als ik dan doordeweeks nog eens iets nodig heb, loop of fiets ik even met dochterlief, wat we dan maar als gezellig uitje beschouwen.

Als 's middags slaapt ga ik zelf ook even liggen, ruim de eettafel op, draai wasjes of doe klusjes op de computer zoals internetbankieren.

Al met al is ons huis minder schoon dan in onze kinderloze periode, maar hier wen ik langzaam aan. 8)



Ik weet nu al dat als de baby straks geboren is, het weer 1 grote chaos wordt, maar daar probeer ik me vast op in te stellen en te bedenken dat het ooit wel weer beter wordt.

leuk topic.



Ik heb toen mijn kinderen kleiner waren heel veel gehad aan Flylady(.com) en nu nog, al zijn ze inmiddels bijna 8, en allang uit de luiers en naar school.



Ik ben van nature een enorme chaoot, en haar systeem geeft me houvast en structuur, en goeie (en minder goeie, te Amerikaanse) tips en trucks, met een knipoog en een hoop humor.

Make it fun and it will get done…

Via facebook is er ook een nederlandstalige groep, meerdere KOKdames doen er aan mee, voor meer info kunnen jullie me pb-en.



gr L

O, en ik heb een planpoint kalender, ideaal ding als een soort gezinsagenda,

wie heeft wat, en wanneer, ook ruimte voor een weekmenu en een boodschappenlijstje en een to-do-lijstje…

@lowietje wrote:

O, en ik heb een planpoint kalender, ideaal ding als een soort gezinsagenda,

wie heeft wat, en wanneer, ook ruimte voor een weekmenu en een boodschappenlijstje en een to-do-lijstje…




Dank voor je tip, alleen zijn dat dingen die ik wel onder de knie heb. Het gaat mij om het feit dat ik de hele dag al kwijt ben aan de basiszorg, en dat

ik me gewoon afvraag hoe ik daarbij nou ook nog leuke dingen kan doen en grotere schoonmaakklussen :wink:

@mlk1982 wrote:

ehhh… hier precies hetzelfde hoor… het is of leuke dingen doen met de kids en geen huishouden op die dag, of huishouden doen en dan blijft er weinig over aan echt leuke dingen doen… soms lijkt het makkelijker om een fulltime werkende mama te zijn :think: :?




haha. hier precies zo. het is in het weekend kiezen tussen family time en huishouden. we wisselen het een beetje af, maar altijd blijft er dus wat (lees: een hoop) liggen. ik werk 4 dagen en hub studeert naast zijn baan. verder nog wat clubjes van de kids, logopedie, fysio en tel uit je winst (of verlies ) aan tijd.



praktische tips:
  • familie-agenda aanleggen voor de afspraken. overzicht scheelt voor mij de helft
  • weekoverzicht maken voor het avondeten en de boodschappen in 1x halen.
  • regelmatig koken voor 2 avonden
  • planning maken voor de grote schoonmaakklussen
  • kijken welke afspraken opgepakt kunnen worden door je man. je bent beide verantwoordelijk.
  • alle kamers opruimen zodat er weinig op de grond ligt, geen stapels op de grond en kasten, speelgoed in boxen etc. vaste plek voor spullen. minder spullen en opgeruimd houden scheelt veel in stof en geeft rust in je hoofd (bij mij)
  • samen met een vriendin of oma een keertje het huis wat grondiger aanpakken
  • als je het geld hebt, schoonmaker inschakelen
  • en verder: loslaten!

    je kunt niet alles, je hebt maar 2 handen en tijd voor je gezin is minstens zo belangrijk. als het maar hygiënisch is, de rest maakt me tegenwoordig (iets) minder uit



    succes!

@Tinkerbell wrote:

Heerlijk om te lezen dat iedereen (1 of meer kids, full-time of part-time baan buitenshuis of thuisblijfmoeder) zich wel herkent in de vraag :D.



Naast alle al genoemde tips haak ik even in op het kids laten meehelpen in huis ding, ik zag laatst op Pinterest namelijk een leuk idee! Ipv kids taken te geven, mogen ze zelf kiezen. Jij maakt bordjes oid met alle te verdelen taken en kent daar een bepaalde waarde aan toe, bijvoorbeeld een aantal punten. Kids kiezen zelf taken uit, en de behaalde punten worden bijgehouden na het uitvoeren van de opdrachten. Jij maakt een overzicht van een aantal beloningen met bijbehorende punten, en als er genoeg zijn behaald, kan je kind er 1 uitkiezen. Je kunt kiezen voor kleine kadootjes, maar ook voor immateriële zaken als kiezen wat er gegeten wordt, alleen met papa of mama een eindje fietsen en vul maar in.

Dit is natuurlijk wel een beloningssysyteem, als je meehelpen in huis ziet als iets dat er gewoon bij hoort, ook voor de kinderen, kies je er misschien niet voor. Maar als je het geen probleem vindt ze op deze manier te stimuleren, denk ik dat het best wel goed kan werken.



En onthoud: het is maar een fase, over 20 jaar heb je waarschijnlijk een moeiteloos brandschoon huis :wink:


leuk idee!

Cella wat heb jij toch heerlijke ideeën! Jouw kids hebben het vast heel leuk met zo’n creatieve moeder! Ik heb niet eens de puf om na te denken hoe dingen anders kunnen :shifty: Daarom fijn om wat van jou te lezen. Zelf je tas inpakken, dat is een goede. En die kookwekker moet hier misschien wat vaker. Op de een of andere manier zijn mijn kids nooit snel :think: Als ik iets van ze gedaan wil hebben stuiteren ze altijd door het huis en doen wat ik vraag: ho maar. Voor je t weet zijn ze weer aan het spelen :stuck_out_tongue: Die stoelendans is misschien zo gek nog niet…okee, groot gebrek aan systeem hier (en dat terwijl ik van mezelf eigenlijk heel gestructureerd ben, hoe is dat toch mogelijk!)

Wola, herkenbaar!

Heeft dat te maken met het ‘jongens-gezin?’ :wink:



Ik vind de ideeën die voorbij komen heel leuk!

Stoelendans ook, al kan mijn middelste absoluut niet tegen zijn verlies op dit moment, dus voorzie een groot drama als hij niet wint …

Haha.

zelf de tas inpakken? Tuurlijk zelf de tas inpakken!



En de oudste 2 zijn ook zelf verantwoordelijk voor hun gymtas incl. handdoek.

Ik zorg dat het schoon en gewassen is, ik wil het als hint best bovenop je bureau leggen en er ook best tussendoor eens een opmerking over maken… maar je zorgt zelf dat het in je tas zit en je het meeneemt naar school.



En dan kan het gebeuren dat je als 9 jarige in de sportkleding van je 7 jarige broertje rondloopt en op blote voeten mee mag doen ,want zijn schoenen passen echt niet :mrgreen: .

Doet hij dit schooljaar vast niet weer :wink: .



En ook onze 4 jarige kleuter pakt in de ochtend zelf zijn tas in en als hij thuiskomt uit school zet hij zelf de spullen op het aanrecht en zet zijn tas weg.



Echt ik wil met alle liefde bekers vullen en fruit klaarzetten, maar brood voor de overblijf mogen ze zelf smeren tijdens het ontbijt,wederom ook die kleuter van 4 (al krijgt die echt nog wel een beetje hulp van mij dan wel van 1 van zijn broers, want onderling kunnen ze ook echt wel beetje helpen), in die tijd help ik dan een peuter in zijn schoenen (wat hem steeds vaker zelf lukt) etc etc.



Na schooltijd mag 1 van de heren ook even fijn helpen met die bakjes en bekers af te wassen, die gaan namelijk niet in de vaatwasser etc etc.