Tips gevraagd bij klein leeftijdsverschil

als alles goed gaat hebben we straks een vrij klein leeftijdsverschil tussen nummer 3 en 4 van 15 maanden, ik vraag me af hoe ik dat praktisch moet gaan regelen, een duowagen lijkt me wel nuttig besteed, maar bijvoorbeeld het onderwerp de box…dat gaat niet samen denk ik. Moet ik er 2 aanschaffen misschien ?? Zitten ( uhh staan :slight_smile: ) jullie kindjes van 15 maanden nog wel eens in de box ? En zoniet, mis je die box ?? :lol: Andere tips ook welkom !!

Onze kinderen schelen 18 maanden. Wij hebben dankbaar gebruik gemaakt van een duowagen.



Twee boxen lijkt mij echt niet nodig. Als de oudste 15 maanden is, kan deze prima zonder box. Maar de baby heeft in principe niet meteen een box nodig , dus kan de oudste nog wel een paar maanden er in vertoeven :thumbup:

Wij hadden de kinderwagen in de woonkamer staan, dus als je de baby even kwijt moet om je handen vrij te hebben, kan deze ook in de kinderwagen liggen met een speeltje erboven.



Verder adviseer ik je tijdig de woonkamer en keuken kidsproof te maken dat de oudste vroeg veilog over de grond kan kruipen/lopen.

Grote kans dat deze met 15 maanden al loopt!

als je de box nog gebruikt bij de oudste van de twee, de ander er inzetten in de wipstoel als je oudster eruit is. Zo heeft hij/ zij dan wel een veilig plekje…en kan de ander gewoon nog in de box.

Mijn oudste schelen net 12 maanden en wij hebben wel een duowagen gekocht en daar hebben we veel gebruik van gemaakt. De box gebruikte we toen Pepijn geboren was alleen nog maar voor hem, Lucas zat er toch al bijna niet meer in toen hij het lopen had ontdekt.



Wij hebben ook een 2e babykamer gekocht, dus met ledikant, kast en commode dat was wel zo praktisch.

Lotte en Nikki schelen, zoals je ziet, 14 maanden.

Lotte ging al niet meer in de box, die wil de wereld verkennen (veel te interessant allemaal) dus wij hebben nu de box in gebruik voor Nikki. Wel hebben we een super duo wandelwagen van Phil & Teds gekocht. En een fietskar om de kids (VEILIG !)weg te brengen naar de gastouder.



Lotte is gelukkig helemaal weg van haar jongere zusje maar bereid jezelf wel voor op een paar zware eerste weken! Ik heb geprobeerd om Lotte zoveel mogelijk bij de voedingen en verzorging van Lotte te betrekken maar in het begin pikte zij het echt niet dat mama met de baby bezig was en even geen aandacht voor Lotte had. Dat duurde een week of 2. Ik ben continu gaan uitleggen wat ik deed en gaf duidelijk aan wanneer het “Nikki tijd” was en wanneer het “Lotte tijd” was. dat heeft echt super goed gewerkt en gaat nog steeds erg goed.

hier anderhalfjaar ertussen. Babykamer heb ik niet extra gekocht, wel een kast die als commode dienst deed in onze eigen kamer want Eva Lynn sliep toen nog bij ons in de wieg.

Later is ze naar Sarah dr kamer verhuisd en weer later zijn ze samen naar hun nieuwe kamer gegaan. Nu hebben we af en toe wel wat gezeur met de meiden samen op 1 kamer, Sarah kruipt bij Eva Lynn in bed overdag (savonds en snachts niet) dus als ze dat blijft doen gaat Eva Lynn naar de ‘oude’ babykamer terug.

Box gebruikte we al niet meer voor Sarah dus die zal ik niet extra kopen.

We hebben wel een duo wagen en ik ga binnenkort een fietskar bestellen, lijkt me ontzettend handig!

hier ook eentje die straks twee kleintjes met 15 maanden verschil ertussen heeft. dus leuk dit onderwerp! bedankt voor de tips dusver. maar zit nog vol met vragen…



ik vroeg me vooral af of en hoe je de oudste een beetje voor kan bereiden. volgens mij kan dat niet echt toch? vlak voor de bevalling over het nieuwe kindje op komst praten? begrijpen ze dat zo jong?



kreeg de volgende tips van andere moeders:

  • de oudste alvast eraan wennen om aan je voeten te wennen terwijl moedres rustig op de bank zit een boekje te lezen (straks dus de baby aan het voeden is)
  • betrekken bij alles rodnom de baby
  • de oudste voorlezen terwijl je de baby voedt



    heeft het geven van een pop al zin? die kan de oudste dan verzorgen net zoals jij bij de baby doet. of is dat bij 15 maanden nog niet echt mogelijk?



    alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

Wij hebben M.ateo niet echt voorbereid. Er zat een baby in mama’s buik. Verder niet echt moeilijk gedaan. M.icah was er gewoon op een gegeven moment.

We hebben niet al te moeilijk gedaan. Hier ging het gewoon goed. Het eerste wat de oudste deed toen hij zijn pasgeboren broertje zag was hem een klap in zijn gezicht geven…Daarna was de acceptatie snel gedaan.

Ik zou er niet heel veel aandacht aan geven eerlijk gezegd.



Ik gaf Mi.cah bv op verzoek en als ik hem aan het voeden was las ik wel eens een boekje voor voor de oudste. Of we keken samen tv. Ik kon hem wel duidelijk maken dat ik bezig was al was zijn geduld natuurlijk miniem :lol:





Hier super blij met duowagen. :thumbup:

Box had ik voor de eerste al niet lang…Dus alleen de eerste maanden voor M.icah gebruikt en daarna gewoon op de grond op een kleed of in een wippertje…

tijdens het voeden nooit problemen (gehad) Sarah gaat dr eigen gangetje en ik zit rustig op de bank. Haalt ze iets uit dan roep ik naar dr met een smoesje (boekje lezen oid) zodat ze het vergeet en ist ook weer goed.

Hier een verschil van 18 maanden en waarachtig… sinds een week loopt Kevin vrij serieus :inlove:.



Maar ik heb een speciale draagzak (lodger) aangeschaft voor de kleinste zodat we gewoon met de eigen kinderwagen/buggy op pad kunnen.



De box was hier al uit gebruik, dus die is nu terug voor de kleinste. En even klimveilig maken voor de oudste :think:.



Inderdaad, kamers dreumesproof maken zodat je een paar minuutjes weg kan zijn, deuren naar ruimtes waar hij ondeugd kan doen dicht.



Verder ben ik ook heel benieuwd :wink:

Hier een verschil van 18 maanden en waarachtig… sinds een week loopt Kevin vrij serieus :inlove:.



Maar ik heb een speciale draagzak (lodger) aangeschaft voor de kleinste zodat we gewoon met de eigen kinderwagen/buggy op pad kunnen.



De box was hier al uit gebruik, dus die is nu terug voor de kleinste. En even klimveilig maken voor de oudste :think:.



Inderdaad, kamers dreumesproof maken zodat je een paar minuutjes weg kan zijn, deuren naar ruimtes waar hij ondeugd kan doen dicht.



Verder ben ik ook heel benieuwd :wink:

Wij hebben een verschil van 8 minuten :lol: En ook van 2.5 dan :wink:

We hebben overigens maar 1 box. Ze liggen er soms samen in, maar ook vaak alleen. Ligt de ander op een speelkleed, of zit in de wipper.



Duo wagen is wel aan te raden. Met 15 maanden kunnen ze misschien wel lopen, maar geen hele stukken, dus dan is het wel prettig om er eentje te hebben. VRiendin van me heeft ook een verschil van 15 maanden er tussen en pakt het zo aan. Box gebruikt ze voor de oudste niet meer. Die zet ze ook wel eens in de kinderstoel.

Hier een verschil van 16 maand. We hebben de oudste er niet echt op voorbereid, wel van: mama heeft een baby in de buik maar hij snapte er niet veel van. Teije was er gewoon op een gegeven moment. In de kraamweek ook gewoon veel aandacht gegeven aan Senne en niet alleen maar aan Teije, hierdoor was Senne eigenlijk gewoon z’n eigen ikje, geen problemen mee gehad! Als ik nu aan het voeden ben zorg ik dat de deur anar de keuken dicht is en hij wat leuks te doen heeft, of we kijken televisie of hij zit in de tafelstoel z’n fruit te eten of iets dergelijks.



De box hebben wij hier nog wel staan voor Senne, hij zit hier ook nog wel geregeld in. Ik heb Teije nog niet in de box gehad maar ik denk dat ik hem in de wipstoel er in ga zetten als ik hem er wel even in wil hebben.



@Marcella: ik ben ook een echte draagdoekenfan, veel gebruikt bij Senne ook maar ik ben toch écht blij met onze duowagen hoor! Zou daar niet zonder kunnen!

@Marcella1975 wrote:

:.



Maar ik heb een speciale draagzak (lodger) aangeschaft voor de kleinste zodat we gewoon met de eigen kinderwagen/buggy op pad kunnen.


Zo ben ik ook afentoe op stap gegaan maar toch vond ik niet prettig, vooral omdat je iets minder mobiel bent dan als je achter de duowagen loopt.
En als ze in de duowagen in slaap vallen kunnen ze als terug thuis komt nog lekker verder in slapen, als ik ze uit de draagdoek haalde waren ze altijd meteen weer wakker.

Marcella, spannend meis !!!

Mijn kindjes schelen 18 maanden en ik heb het zwaar gevonden maar nu gaat het zo ontzettend leuk ! Ze hebben zoveel aan elkaar, ik geniet iedere dag. (op de dagelijkse onenigheden tussen die twee na haha!)

Nu geniet ik, maar toen ze jonger waren vond ik het heel pittig. Het wordt nu met de dag makkelijker. Ze gaan nu beiden naar de peuterspeelzaal,in dezelfde klas ook nog en ze vinden het heerlijk !

Oh achteraf vind ik het zo fijn dat ze zo dicht op elkaar zitten!

Hier ook twee kids lekker dicht op elkaar.

De duo wagen is zijn geld dubbel en dwars waard.

Een tweede box zou ik zeker niet aanschaffen.

En vwb de voorbereiding: ik heb destijds de oudste geleerd zelfstandig de trap op en af te kunnen (natuurlijk liep ik er wel onder).

Ook begreep ze op een gegeven moment dat er een baby in mijn buik zat. Een paar weken voor de bevalling heb ik het wiegje in onze slaapkamer gezet en haar verteld dat het voor de baby was. Ik dacht dat ze het niet echt begreep. Op de ochtend dat Amber geboren was en Sanne de slaapkamer binnen kwam, zag ze haar zusje in de wieg. Ze wierp er een blik op en trok direct daarna mijn dekbed weg en inspecteerde mijn buik en concludeerde dat de baby eruit was! :inlove:





Succes ermee en ik hop dat je er net zo van gaat genieten als wij hier (ook al was het op bepaalde momenten ook echt wel zwaar hoor!)

supergoede tips, bedankt allemaal ! Die 2e box is niet nodig, dat scheelt weer :mrgreen: . Een duowagen lijkt me toch reuze handig, jammer dat de leukste zo duur zijn, ik zag een 'zoom’die is zoo gaaf !! of die phil en teds wagen, hoe verzinnen ze het.

Let goed op welke wagen je gaat uitkiezen he.



Die phil en teds lijkt bijvoorbeeld heel handig maar ga er maar eens achterlopen, loopt niet lekker hoor…



Ik wilde hem ook en heb toen een adventure achter elkaar genomen. 250 met babynest en gebruik hem nog steeds :oops:

@Madre wrote:

Let goed op welke wagen je gaat uitkiezen he.



Die phil en teds lijkt bijvoorbeeld heel handig maar ga er maar eens achterlopen, loopt niet lekker hoor…



Ik wilde hem ook en heb toen een adventure achter elkaar genomen. 250 met babynest en gebruik hem nog steeds :oops:




Wij hebben de Phil en Teds… maar heb geen problemen met lopen hoor :think: Als je erg lang bent dan kan het wel zijn dat je je benen stoot tegen het “mandje” waar de jongste in ligt en dan is misschien de duwstang ook te laag. Wel iets om op te letten. Maar ik ben zelf 1.73 en heb er dus geen last van. Gewoon goed uitproberen en kijken wat je prettig vindt.

Nog een tip voor als je een duowagen gaat kopen: neem je oudste kind mee en zet hem/haar in de wagen.

Misschien had je dit zelf allang bedacht, maar het maakt echt enorm veel uit of je een wagen met of zonder kind uitprobeert!!