tijdelijk geen borstvoeding? Edit: gaat nu goed!

Ons zoontje heeft heftige darmkoliekaanvallen en sowieso elke dag lichte tot erge buikpijn. Hij laat dan ook veel windjes.

We zijn met hem voor onderzoek bij een kinderarts en die kan vooralsnog niet meer vinden dan dat zijn darmen vol met lucht zitten. De LK zegt dat hij goed dringt, alleen door veel loslaten en weer aanleggen (hij laat veel los door buikpijn) komt er wel veel lucht binnen.



De KA dacht niet dat het om iets in mijn BV gaat. Maar is het verstandig om dit uit te sluiten door 3-4 dagen 100% kv te geven? Ik kolf dan uiteraard de BV af en bewaar deze voor andere momenten.

Of zou dit heel erg nadelig zijn voor zijn lijfje? Hij heeft al een paar keer een fles kv gehad, aangezien ik nauwelijk nog bv had voor hem door bo’s.



Volgende week horen we de ka weer en waarschijnlijk worden we voor een paar dagen opgenomen, ter observatie.



graag jullie mening/advies.



X Do

juist als hij zo’n pijn aan zijn darmen heeft zou ik hem niet volleidg op kv zetten. Kv is zwaarder en moeilijker te verwerken voor de darmpjes als bv… Ik zou dit dan ook eerst overleggen met de k.a. voor je dit gaat proberen, het zou juist averechts kunnen gaan werken en dan ben je nog verder van huis!!

Misschien BV geven via een flesje. Misschien drinkt hij dan beter in 1 teug door en komt er minde rlucht mee naar binnen. KV zou ik zeker niet aan beginnen om de redenen die hierboven al zijn genoemd

BV via een flesje hebben we al geprobeerd, maar het probleem blijft. Hij huilt dan wel minder van de buikpijn tijdens het voeden, maar de aanvallen blijven evengoed komen.



De keren dat hij kv gehad heeft reageerde hij daar niet op (dus de dag verliep niet anders, dan een dag met alleen BV).



Ik zal de KA vragen wat zij ervan vindt om tijdelijk alleen kv te geven om rariteiten in mijn BV uit te sluiten.

@Dominique wrote:

Ons zoontje heeft heftige darmkoliekaanvallen en sowieso elke dag lichte tot erge buikpijn. Hij laat dan ook veel windjes.

We zijn met hem voor onderzoek bij een kinderarts en die kan vooralsnog niet meer vinden dan dat zijn darmen vol met lucht zitten. De LK zegt dat hij goed dringt, alleen door veel loslaten en weer aanleggen (hij laat veel los door buikpijn) komt er wel veel lucht binnen.


Wat naar dat jullie hiermee blijven tobben :frowning:

Als ik het goed begrijp, heeft de lk vastgesteld dat je baby correct is aangelegd; klopt dat? Maar hij krijgt dus iedere keer wel veel lucht binnen, omdat hij de borst vaak loslaat. Als ik het me goed herinner, kwam uit eerdere berichten naar voren dat je zoontje op het drinken uit een flesje lichamelijk anders reageerde dan op het drinken aan de borst; het flesje zou gepaard gaan met minder krampen. Is dat inderdaad zo? Zijn andere redenen van veel lucht binnenkrijgen tijdens het drinken aan de borst uitgesloten, zoals een heftige toeschietreflex of geen goed vacuüm kunnen opbouwen? Ook teveel melk wil nog weleens krampen veroorzaken. Is er naar spruw als mogelijkheid gekeken? Als er sprake is van spruw, kan een baby daardoor erg onrustig aan de borst gaan drinken en zo uiteindelijk ook weer veel lucht binnenkrijgen. Daarnaast kan een schimmelinfectie darmkrampen veroorzaken. Er hoeft niet per se iets in het mondje te zien zijn aan witte stipjes/aanslag of iets dergelijks, spruw is dan nog niet per definitie uitgesloten. Het kan ook alleen in de darmpjes zitten. Dat zou kunnen verklaren, waarom je zoontje al voor het voeden last heeft van krampen (want de conclusie was immers dat hij loslaat omdat hij al krampen heeft?). Wellicht kan een monster uit de ontlasting uitsluitsel geven?



Uit je bericht leid ik af dat je meerdere bo’s hebt gehad. Heb je een idee wat de oorzaak daarvan was? Een veel voorkomende oorzaak is dat de borst frequent niet goed wordt geleegd (vaak door niet correct aanleggen). Een overvolle borst bemoeilijkt het aanhappen vaak, waardoor een baby veel lucht binnen kan krijgen. Tevens kan in dat geval de toeschietreflex extra heftig zijn, wat ook weer extra luchthappen betekent.

Een andere oorzaak van (terugkerende) bo kan echter ook spruw zijn.



Ook allergie kan heftige krampen en onrust veroorzaken, waarbij koemelkeiwit een beruchte uitlokker is van allergische reacties. Je zou eens kunnen kijken of het effect heeft wanneer je koemelkproducten een aantal weken uit je dieet weg zou laten?



Wat je zelf zou kunnen doen is je voedingshouding aanpassen. Probeer je zoontje wat rechterop te voeden, zodat hij minder lucht binnen krijgt.



Heeft de lk al deze mogelijkheden (en wellicht zijn er nog wel meer die ik nu even over het hoofd zie…) grondig met je doorgenomen?

@Yvonne Z. wrote:



Wat naar dat jullie hiermee blijven tobben :frowning:

Als ik het goed begrijp, heeft de lk vastgesteld dat je baby correct is aangelegd; klopt dat?


Dat klopt



@Yvonne Z. wrote:
Maar hij krijgt dus iedere keer wel veel lucht binnen, omdat hij de borst vaak loslaat.
onder andere. De kinderarts is ook op zoek (geweest) naar andere mogelijke oorzaken van het binnen krijgen (en houden) van teveel lucht in de darmen.



@Yvonne Z. wrote:
Als ik het me goed herinner, kwam uit eerdere berichten naar voren dat je zoontje op het drinken uit een flesje lichamelijk anders reageerde dan op het drinken aan de borst; het flesje zou gepaard gaan met minder krampen. Is dat inderdaad zo?


Hij drinkt rustiger aan een flesje. Blijkbaar gebeurd er iets tijdens het borstvoeden wat de darmen meer stimuleert dan flesvoeden? De aanvallen blijven even frequent tussen de voedingen door (bij flesje of borst). Maar een flesje kan hij zonder huilen drinken en de borst niet altijd (soms dus wel! Er is dan geen verschil tussen mijn borsten te voelen en het maakt ook niet uit wat voor TSR en op welk moment die komt, ook het voedmoment maakt niet uit).



@Yvonne Z. wrote:
Zijn andere redenen van veel lucht binnenkrijgen tijdens het drinken aan de borst uitgesloten, zoals een heftige toeschietreflex of geen goed vacuüm kunnen opbouwen? Ook teveel melk wil nog weleens krampen veroorzaken.
Als hij aangelegd is, is het vacuum goed, alleen die wordt dus elke keer weer onderbroken door loslaten en opnieuw aanleggen. Hij drinkt niet heel erg veel, als ik dat vergelijk bij andere babies, vaak genoeg aan 1 borst en als hij BV in flesje krijgt drinkt hij meestal maximaal 180 cc (hij weegt 6240 gram)



@Yvonne Z. wrote:
Is er naar spruw als mogelijkheid gekeken? Als er sprake is van spruw, kan een baby daardoor erg onrustig aan de borst gaan drinken en zo uiteindelijk ook weer veel lucht binnenkrijgen. Daarnaast kan een schimmelinfectie darmkrampen veroorzaken. Er hoeft niet per se iets in het mondje te zien zijn aan witte stipjes/aanslag of iets dergelijks, spruw is dan nog niet per definitie uitgesloten.
de ka heeft hier uitgebreid naar gekeken en kon geen aanwijzingen voor spruw vinden. De lk heeft hier ook naar gekeken en vond het drink-gedrag niet “spruw-achtig”.



@Yvonne Z. wrote:
Het kan ook alleen in de darmpjes zitten. Dat zou kunnen verklaren, waarom je zoontje al voor het voeden last heeft van krampen (want de conclusie was immers dat hij loslaat omdat hij al krampen heeft?). Wellicht kan een monster uit de ontlasting uitsluitsel geven?
De conclusie vooralsnog is ernstige buikpijn door lucht in de darmen.



@Yvonne Z. wrote:
Uit je bericht leid ik af dat je meerdere bo’s hebt gehad. Heb je een idee wat de oorzaak daarvan was? Een veel voorkomende oorzaak is dat de borst frequent niet goed wordt geleegd (vaak door niet correct aanleggen). Een overvolle borst bemoeilijkt het aanhappen vaak, waardoor een baby veel lucht binnen kan krijgen. Tevens kan in dat geval de toeschietreflex extra heftig zijn, wat ook weer extra luchthappen betekent.

Een andere oorzaak van (terugkerende) bo kan echter ook spruw zijn.
ik heb 2x een bo gehad, 1 heftige rechts en een week later een kleine links. Het was in de eerste 2 weken dat ik weer ging werken en ons mannetje last had van fysiotherapie aan zijn nek en daardoor minder efficient had gedronken.



@Yvonne Z. wrote:
Ook allergie kan heftige krampen en onrust veroorzaken, waarbij koemelkeiwit een beruchte uitlokker is van allergische reacties. Je zou eens kunnen kijken of het effect heeft wanneer je koemelkproducten een aantal weken uit je dieet weg zou laten?
Volgens de ka is koemelkeiwitallergie uitgesloten. Ook verwacht ze geen andere allergie. Daar heeft hij volgens haar de symptomen niet naar… Ook dacht zij niet dat het aan mijn voeding lag…





@Yvonne Z. wrote:
Wat je zelf zou kunnen doen is je voedingshouding aanpassen. Probeer je zoontje wat rechterop te voeden, zodat hij minder lucht binnen krijgt.



Heeft de lk al deze mogelijkheden (en wellicht zijn er nog wel meer die ik nu even over het hoofd zie…) grondig met je doorgenomen?




De lk heeft het hier inderdaad over gehad en had ook een buikvoeding uitgelegd (tegen de zwaartekracht in voeden). Deze houding wordt echter niet geaccepteerd door zoonlief. Ik probeer het wel elke keer weer om te kijken of het niet aan gewenning ligt.



Thanks voor het meedenken!

@Dominique wrote:

@Yvonne Z. wrote:
Als ik het me goed herinner, kwam uit eerdere berichten naar voren dat je zoontje op het drinken uit een flesje lichamelijk anders reageerde dan op het drinken aan de borst; het flesje zou gepaard gaan met minder krampen. Is dat inderdaad zo?


Hij drinkt rustiger aan een flesje. Blijkbaar gebeurd er iets tijdens het borstvoeden wat de darmen meer stimuleert dan flesvoeden? De aanvallen blijven even frequent tussen de voedingen door (bij flesje of borst). Maar een flesje kan hij zonder huilen drinken en de borst niet altijd


:think: Daar moet toch een reden voor zijn? Je zou zeggen dat er op die momenten met het aanleggen iets niet helemaal lekker gaat… Wellicht kun je daar toch nog iets aan verbeteren? Meer informatie over aanleggen kun je vinden op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als-je-aanlegt.html .

Op bv.com is overigens ook deze informatie te vinden over koliek bij borstgevoede baby’s: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/koliek-bij-de-borstgevoede-baby.html .



@Dominique wrote:
@Yvonne Z. wrote:
Ook allergie kan heftige krampen en onrust veroorzaken, waarbij koemelkeiwit een beruchte uitlokker is van allergische reacties. Je zou eens kunnen kijken of het effect heeft wanneer je koemelkproducten een aantal weken uit je dieet weg zou laten?
Volgens de ka is koemelkeiwitallergie uitgesloten. Ook verwacht ze geen andere allergie. Daar heeft hij volgens haar de symptomen niet naar… Ook dacht zij niet dat het aan mijn voeding lag…


Ik wil de bevindingen van een ka absoluut niet in twijfel trekken, zij zijn niet voor niets arts. Aan de andere kant denk ik, dat je een allergische reactie pas écht kunt uitsluiten door te elimineren en later weer te provoceren. Maar dat is mijn gevoel erbij.

Je vindt, dat je zoontje niet veel drinkt. Maar je hebt wel het idee dat hij voldoende binnenkrijgt? Groeit hij goed?

En een andere vraag die me zo te binnen schiet: gebruik je tepelhoedjes?

De lk vond de drink en aanlegtechniek goed, maar ik zal extra op de punten van de link die je gaf letten! :wink: (baadt het niet dan schaadt het niet)



Ik heb ook de link van koliek bij BV babies gelezen. Hij heeft geen groen spuitpoep en geen overmatig spugen, dus dat is het iig niet. Hij blijft krijsen ook al loop je met hem rond (terwijl dat juist zou moeten kalmeren zie ik?).



Ik zal de eventuele allergieen nog aankaarten bij de ka, maar ze zal ons waarschijnlijk opnemen ter observatie.



Ik gebruik geen tepelhoedjes.



Thanks wederom!



X Do

Nog even tussen de bedrijven door (ben aan het koken :wink: ). In een ander topic van jou las ik dat één van de adviezen was om de tsr weg te kolven. De kans bestaat dat er in dat geval te lang wordt doorgekolfd, waardoor de melkproductie eigenlijk alleen maar meer wordt opgedreven. Bij een heftige toeschietreflex (dus wanneer de melk met kracht uit de borst spuit en de baby daardoor de melkstroom niet aankan) volstaat het om zodra je de melk voelt toeschieten de baby even van de borst te halen en de ergste stroom melk weg te laten lopen in bijvoorbeeld in een hydrofielluier of een handdoek. Leg de baby weer aan als de melkstroom is afgenomen tot druppelen.



Lukt het tussendoor goed om je baby goed te laten boeren? Een effectieve methode is je baby rechtop bij je op schoot nemen Steun zijn ruggetje met je ene hand en houd je andere hand onder zijn kinnetje. Strek vervolgens zijn bovenlijfje en hals, zodat er meer ruimte komt tussen maag en middenrif en de lucht gemakkelijker kan ontsnappen.

Verder zou je kunnen proberen of je zoontje dragen in de kommahouding (in een draagdoek) prettig vindt, of wellicht juist meer rechtop?



Je schrijft dat je kindje fysiotherapie had/heeft voor zijn nekje. Nekklachten (bijv. door het KISS-syndroom) kan veel onrust en zelfs voedingsproblemen, zoals (verborgen) reflux veroorzaken. Is daar naar gekeken?



Ik weet het, ontzéttend veel vragen… Er moet echter ergens een oorzaak zijn van jullie probleem, toch? :hug:

@Yvonne Z. wrote:

Nog even tussen de bedrijven door (ben aan het koken :wink: ). In een ander topic van jou las ik dat één van de adviezen was om de tsr weg te kolven. De kans bestaat dat er in dat geval te lang wordt doorgekolfd, waardoor de melkproductie eigenlijk alleen maar meer wordt opgedreven. Bij een heftige toeschietreflex (dus wanneer de melk met kracht uit de borst spuit en de baby daardoor de melkstroom niet aankan) volstaat het om zodra je de melk voelt toeschieten de baby even van de borst te halen en de ergste stroom melk weg te laten lopen in bijvoorbeeld in een hydrofielluier of een handdoek. Leg de baby weer aan als de melkstroom is afgenomen tot druppelen.
Ik kolf de tsr niet weg :wink: . Mijn tsr is hard ( het spuit) maar als hij er last van heeft, dan laat ik het inderdaad wegstromen in een doek. Mijn ene (.) heeft minder melkkanaaltjes in de tepel en ook al heeft deze een harde tsr, het zijn dan hooguit 3 straaltjes (de ander kan er wel 10 hebben!)



@Yvonne Z. wrote:
Lukt het tussendoor goed om je baby goed te laten boeren? Een effectieve methode is je baby rechtop bij je op schoot nemen Steun zijn ruggetje met je ene hand en houd je andere hand onder zijn kinnetje. Strek vervolgens zijn bovenlijfje en hals, zodat er meer ruimte komt tussen maag en middenrif en de lucht gemakkelijker kan ontsnappen.

Verder zou je kunnen proberen of je zoontje dragen in de kommahouding (in een draagdoek) prettig vindt, of wellicht juist meer rechtop?


Hij kan (net als ik vroeger), moeilijk boeren. Hij verzet zich er ook tegen, zeker tussendoor, dan wil hij niets anders dan dooreten en zet een grote keel op. in een komma-houding wil hij dan absoluut niet, maar idd rechtop. We zingen er tegenwoordig een liedje bij, waardoor hij ontspant en dan komt de boer (of boeren).



@Yvonne Z. wrote:
Je schrijft dat je kindje fysiotherapie had/heeft voor zijn nekje. Nekklachten (bijv. door het KISS-syndroom) kan veel onrust en zelfs voedingsproblemen, zoals (verborgen) reflux veroorzaken. Is daar naar gekeken?
Hij had geen KISS, maar de spier rechts in zijn nek was uitgerekt (of de ander verkort). Hij leek geen problemen te hebben erdoor met eten. Wel als de fysio geweest was, dan merkte je het overduidelijk. Toen ik dat door had kolfde ik de melk af, zodat hij een flesje kreeg de eerste paar voedingen na de fysio. (dat voorkomt bij mij een BO!)



Gisteren ging het erg goed! :thumbup: Woensdagnacht was nog chaos, ik heb haast niet geslapen. Om 4.25 en 5.45 gevoed (om 4.25 was troost, dus maar een paar slokken), daarna kwam hij pas om 11 uur! (ik durfde hem niet wakkeer te maken want hij sliep zo heerlijk en de nacht was zo onrustig geweest). Vervolgens om 14.30-17.30-21.30. 's Ochtends had hij 1x zelf gepoept, 1x geholpen en 's middags en 's avonds na 21.30 geholpen (veel!). Zo kon hij zijn windjes kwijt.

Hij heeft heel de dag, behalve om 17.30 rustig aan de borst gedronken. Om 17.30 was hij onrustig, er zat een boertje dwars en papa kwam net thuis.



Om 22.45 sliep hij heel vast en pas om 5.50 hoorde ik hem weer! (zelf ben ik wel een paar keer 's nachts wakker geworden, op de tijden dat hij normaal buikpijn heeft… :eh: ). Mijn borsten stonden op springen! Ik heb hem 1 borst volledig leeg laten drinken en de 2e wilde hij niet meer, die heb ik afgekolfd want ik werd gek! (kwam ook 2x zoveel uit als normaal met kolven! :shock: ). Poepen lukte hem nog niet…dus misschien dat hij vandaag wel weer een aanval krijgt, helpen lukte namelijk ook niet. Nu ligt hij weer heerlijk te slapen.



Dus nog geen oplossing gevonden voor de binnenkomende windjes, maar regelmatig helpen met poepen/windjes laten helpt wel met het tegen gaan van de aanvallen (en hierdoor drinkt hij ook rustiger. Misschien zo doorbraak vicieuze cirkel?).



X Do

Update:



Er zijn op de echo geen afwijkingen aan aanleg of bouw van zijn organen gevonden! :dance: Wel veel lucht, wat hij eigenlijk via winden kwijt zou moeten kunnen raken.



Waarom het pijn doet is dus de vraag. Ik heb de ka gevraagd over tijdelijk kv. En om alles in 1x goed uit te sluiten, gaan we (waarschijnlijk volgende week) 5 dagen kv geven (ook eentje die je aan kinderen met koemelkeiwitallergie kunt geven. Om zo echt alles even goed uit te sluiten).



Uiteraard kolf ik tijdens die dagen mijn BV af ! Eerst nog even flesjes kopen voor in de vriezer! (tip over welke?)



Ik speel dit nog wel even terug naar de lk, vragen of dit wel goed kan gaan ivm de BV.



X Do

Hallo!

Wat een naar verhaal zeg, je kleine mannetje met zoveel pijn in zijn buik :?

Grappig om te lezen hoe inventief jullie zijn, dat door een liedje te zingen Jarid ontspant en het boeren beter lukt.

Wat ik nog wilde opmerken is dat uitsluiten van koemelkallergie (of ei- of soja-allergie) alleen kan door eliminatie en herintroductie en niet door een ander onderzoek of bloedtest. De kinderarts ziet dat ook niet van de buitenkant of met de stethoscoop.

Wel is het zo dat allergie voor eiwitten in bv weinig voorkomt, veel minder dan voorheen werd aangenomen, bij een paar procent van de kindjes maar.

Bij zo’n hefitge buikpijn zou ik er eigenlijk wel aan denken, of in ieder geval, niet zonder meer de mogelijkheid afschrijven (ben zelf arts overigens en moeder van kindje dat kolieken kreeg via kippe-ei-eiwit in de borstvoeding)

Persoonlijk zou ik liever een paar weken op dieet gaan dan kunstvoeding geven. Dan heb je hypoallergene borstvoeding en die is net zo “veilig” als hypoallergene flesvoeding. Juist bij allergische kindjes is bv belangrijk. Maar iedereen maakt natuurlijk zijn eigen afweging, succes daarbij!

@Sija: de ka zei idd ook dat de kans heel klein is bij BV kindjes. En buiten pijn door lucht in zijn darmen heeft hij nergens last van. Vandaar dat zij geen allergie verwacht/verdenkt.



Wat zou ik allemaal niet moeten laten dan om hypoallergene BV te krijgen? Volgens mij moet ik dan bijna alles laten staan of niet? Geen brood, melk (of andere zuivel), geen vlees, geen koekjes-deeg-of iets dergelijks, geen koolsoorten, geen koffie, geen paprika, geen kruiden, etc.etc.



Met andere woorden: wat mag wel? :wink:



X Do

Eeehm… naar mijn weten is bv toch hypoallergeen?! :think:

Niet echt, wat jij eet komt (voor een deel) in je BV. Dus als je kindje allergisch is voor bepaalde voedingsstoffen en jij eet ze, dan reageren ze daar op via je BV.

Er komen sporen van jouw voeding in moedermelk terecht. Die sporen zijn al dermate ‘voorbewerkt’, dat baby’s daar over het algemeen idd geen last van zullen krijgen. Moedermelk is hoe dan ook een stuk hypo-allgergener dan een hypo-allergene kv. Het is bovendien lichtverteerbaar en bevat levende cellen en antistoffen.



Toch kan het zijn dat een kindje zo overgevoelig is voor sporen van bepaalde voedingsmiddelen, dat hij of zij daar wel een allergische reactie op geeft. Zoals ik al eerder aangaf, is koemelkeiwit een hele bekende. Wanneer er een vermoeden is van allergie, is het weglaten van koemelkproducten dan ook het eerste wat wordt aangeraden. Je hoeft heus niet direct op water en brood hoor :wink:



Je geeft aan dat je zoontje buiten pijn van lucht in zijn darmen nergens last van heeft. Op wat voor manier denk je dat kv voor dit probleem een oplossing zou kunnen zijn?

We hopen daarmee in 1x de meeste vormen van voedselallergie uit sluiten.



Ik ga eerst een paar dagen het "schoorsteentje uit proberen (waarmee je hem kunt ontluchten). Als dat goed werkt dan hoeft de “kv-test” wellicht niet!

@Dominique wrote:

We hopen daarmee in 1x de meeste vormen van voedselallergie uit sluiten.


Ik kan me voorstellen dat dit voor jullie de kortste klap lijkt te zijn. Ik denk echter wel dat het belangrijk is om te bedenken dat een hypoallergene kv geen bescherming biedt tegen allergie zoals mm dat wel doet (het beschermende laagje in de darmpjes, optimale rijping van de darmpjes, antistoffen voor een optimale weerstand etc.). Verder heeft het hypo-allergene in kv enkel betrekking op de kans op een mogelijke allergische reactie op (wederom :wink: ) koemelkeiwit in die kv. Daarom zijn de eiwitten in die kv in kleinere stukjes geknipt dan de eiwitten in de standaard kv.

Ik denk dat door het aanpassen van het dieet tijdens de bv-periode veel specifieker duidelijk kan worden waar een kindje precies op reageert. Voor mijn gevoel kun je dan ook gerichter de volgende stap bepalen. Maar dat is mijn gevoel hoor :slight_smile:



@Dominique wrote:
Ik ga eerst een paar dagen het "schoorsteentje uit proberen (waarmee je hem kunt ontluchten). Als dat goed werkt dan hoeft de “kv-test” wellicht niet!


Ik hoop dat de darmpjes van je kindje daar snel rustiger van worden :thumbup:

@Dominique wrote:

Wat zou ik allemaal niet moeten laten dan om hypoallergene BV te krijgen? Volgens mij moet ik dan bijna alles laten staan of niet? Geen brood, melk (of andere zuivel), geen vlees, geen koekjes-deeg-of iets dergelijks, geen koolsoorten, geen koffie, geen paprika, geen kruiden, etc.etc. Met andere woorden: wat mag wel? :wink:




Oh jee nee, stel je voor, dat is wel heel erg wat je daar schrijft :shock: …

Het gaat om eiwitten die allergische reactie kunnen veroorzaken.

Meestal gaat het zo: eerst 4 weken producten met koemelk, soja, en kippe-ei uit het dieet weglaten, als de buikpijn verdwijnt of vermindert ga je 1 voor 1 de voedingsmiddelen weer terug invoeren (eerste dag een klein beetje en dan iets meer en dan een normale portie). Zo kom je er achter om welk voedingsmiddel het gaat.

Je mag gewoon brood eten hoor, daar zit maar een heel klein beetje melk en soms soja in…

Er zijn wel lijsten voor, voor dat eliminatiedieet, het CB heeft die in principe en mogelijk vind je ze ook op borstvoeding.com

Anders gewoon verpakkingen lezen in de supermarkt :wink:



groetjes!

Ik snap het, alleen het probleem is dat zijn aanvallen zo heftig zijn dat als er voor 10 juli geen veranderingen zijn, wij saampjes worden opgenomen.



Vandaar dat jullie snappen dat ik zo snel mogelijk hem hier vanaf wil helpen. Hij heeft zoveel pijn! :cry:



X Do