Er is een film over langvoeden gemaakt. Het is op het nieuws (NOS) geweest. Helaas leidde dat tot een pittige discussie over borstvoeding versus flesvoeding. De film is echter niet bedoeld om anderen te overtuigen dat ze (lang) borstvoeding moeten geven, maar wel omdat langvoedsters vaak heftige kritiek krijgen. Het zou fijn zijn als langvoeden wat bekender wordt en als mensen in ieder geval weten dat het niet ongezond is en niet schadelijk.
Hieronder de link naar de info over de film, waar ook een kort stuk van de film te zien is:
http://www.borstvoeding.com/dvd/dvd-tz.html
Ik heb zelf lang BV gegeven aan m’n oudste en m’n jongste drinkt ook alweer 1,5 jaar nu. Ik ben beschuldigd van dat ik mijn dochter beschadigde, dat ik haar klein wilde houden en nog meer van dat soort heftige dingen. Gelukkig is mijn omgeving inmiddels heel positief. Hopelijk leidt de film tot meer begrip in NL.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden als iemand lang BV geeft.
vind het ook heel goed dat de film er is :thumbup: .
Zelf heb ik de 2e ruim 2 jaar gevoed, de 3e dik 1,5 jaar en de jongste drinkt voorlopig nog wel even door.
Voor mijn gevoel drinkt hij nog maar pas… is hij er nog maar net :shifty: dus waarom zou ik stoppen .
Ben idd bang dat de film ook weer voor enorm veel discussies en felle opmerkingen kan gaan zorgen, dat de term bv maffia weer frequent gebruikt zal gaan worden… terwijl dat het idd het hele doel niet is van de film.
Er zijn vrouwen die lang voeden en dat is normaal, laat ze lekker doen waar zij en hun kind(eren) zich goed bij voelen.
Maar NLs moeten vaak en altijd en vooral overal een mening over hebben (merk dat al bij mijn oudste en dat probeer ik er al uit te krijgen, dat hij niet later als volwassen man meent overal wat over te moeten vinden en roepen).
Ik vind het in elk geval super dat de film gemaakt is.
ik ga hem nog bekijken had al wel het artikel in de telegraaf gelezen
de discussie over langvoeden is hier volgens mij al vaker gevoerd, sommigen vinden het vies, anderen vinden het geweldig…
het blijft iets persoonlijks.dus voor mij geen discussiepunt, ik voed zelf nu anderhalf jaar, de andere twee waren boven de twee jaar…toen stopten ze zelf ermee…waarom weet ik niet, het was gewoon zo en het was okee
tja ik vind het jammer eigenlijk. Waarom nu weer die extremen, drie aan de borst, kinderen van zes? Zou he tniet veel beter werken als er dreumesjes en peutertjes te zien waren…?
Laat nou eerst dat normaal gevonden worden voor je aan extremen begint… Ik vind het een beetje gemiste kans.
lune maar borstvoeden wordt toch volledig normaal gevonden tot een bepaalde leeftijd? deze film gaat er nou juist om dat het OOK normaal gevonden zou moeten worden dat iemand zelf een keuze maakt om nog langer te voeden
er is denk ik voldoende info op borstvoeding.com over voeden tot zes maanden of een jaar
maar over langvoeden …of tandemvoeden , wordt vaak best raar gedaan
In mijn ervaring wordt er over een dreumes of peuter aan de borst al erg raar gedaan. En tandemvoeden ook… maar dan heb je het meestal over baby & dreumes/peuter, en niet een zesjarige. Dat is nu eenmaal ook een extreme. Van mij hoeven die extremen niet zo nodig algemeen geaccepteerd te worden, maar wel het in mijn ogen heel normale, zo’n kleintje dat meer dan een jaar bv krijgt. Persoonlijk als ik ergens zoveel tijd en moeite in zou steken en aandacht aan besteed wordt in de media, dan zou ik dat proberen, en niet dit.
Ik denk dat dit zn doel voorbij schiet, mensen die het toch al oke vinden blijven dat vinden, en anderen blijven het maar raar/vies etc vinden.
Ik begrijp wel wat je bedoeld Lune. Maar ik denk dat voor ouders die een peuter of een kleuter aan de borst hebben het juist een heel fijne DVD is om in hun omgeving te laten zien.
En als er in de DVD alleen dreumesen te zien waren geweest dan was dát extreem geweest. Misschien dat de DVD bereikt dat mensen een kind van 6 jaar aan de borst extreem vinden en dat een kind van 2 jaar wat geaccepteerder wordt. Dat zou al een hele winst zijn, toch?
tja ik ben een voorstander van langvoeden
maar een kind van 6 ja dat vind ik dan weer te lang!
maar zal er nooit maar dan ook nooit iemand op veroordelen, het is een ieders zijn eigen keus
Knollie, waarom te lang?
Ik ben een voorstander van lang voeden. Mijn eerste mijlpaal was de kraamweek door te komen, daarna maand te halen, toen 3, toen 6… en helaas is het daarbij gebleven. Maar anders had ik nog wel lang door willen gaan.
- hoort dit niet bij discussie ?? *
Ik ben zelf ook echt niet weg van mensen die lang voeden of open en bloot gaan zitten BV voeden in het openbaar.
Ik vind het met kleine babytjes nog wel gaan, maar zodra ze al een jaar geweest zijn vind ik het echt een raar gezicht.
( ik weet dat mensen mij nu gaan aanvallen, maar er werd om een mening gevraagd en die geef ik )
Zeker zoals ze in het nieuws brachten om ook ‘gewoon’ kleuters borstvoeding te blijven geven, sorry hoor maar dat vind ik echt een grens overgaan.
wannie ik denk dat als mensen je aan gaan vallen dat niet is omdat je een mening hebt maar om hoe je het hier zegt…
je schtrijft dat jij niet weg bent van mensen die langvoeden of open en bloot gaan zitten in et openbaar…
dat laatste kan ik wel een beetje begrijpen hoor, maar dat zie ik vrijwel nooit gebeuren, meeste moeders die ik ken zitten er ook niet op te wachten dat mensen naar hun blote tieten gaan zitten staren bij de v&d en doen dit dus vrij onopvallend, kan wel zeggen dat ik er daar eentje van ben
maar zoals je schrijft, dat jij niet weg bent van mensen die langvoeden
tsja daar heb jijtoch geen last van? zolang ze jou er net voortdurend mee confronteren,…en dat gebeurt niet…is er toch niks mis met mensen die dat doen…je zet mensen nu een beetje weg als “het slag mensen dat dat doet” als je snapt wat ik bedoel
bij dat "slag " hoor ik ook, dus je bent dan ook niet weg van mij…hoeft ook niet hoor begrijp me goed, maar…ik ben best een leuk mens hoor :mrgreen: …ondanks dat ik lang voed…
het komt zo oordeelmatig over…en dan denk ik live and let live…
ieder het zijn, niemand vraagt jou om hetzelfde te doen…maar het is wel een natuurlijk iets, dus een beetje gek om dat zo weg te zetten
enne ik val je niet aan he…dat dat duidelijk is…ik haal er alleen even uit wat mij opviel aan wat je schreef
@wannie wrote:
* hoort dit niet bij discussie ?? *
Bijna, als die discussie echt op gang komt zwiep ik hem daarheen :D
tja het kan naar discussie… maar dan kan ik nu al wel vast in mijn eentje een paar pagina’s volkalken met hoe die discussie zal verlopen.
Kan je net zo goed nalaten in mijn ogen, want die ‘discussies’ verlopen altijd hetzelfde, ik gok dat op pagina 3 ongeveer voor het eerst de bv maffia er bij gehaald wordt en op pagina 5 de eerste boze moeder die echt echt echt echt heeeeeel erg alles uit de kast heeft getrokken, maar na een week echt geen voeding bleek te hebben, waarop ze bijval krijgt en het een welles nietes verhaal wordt, want het is echt maar een ienimini % waarvoor dat echt opgaat en komen de opmerkingen als ‘elkaar in elkaars waarde laten en prima dat je geen bv geeft, maar wees dan eerlijk dat JIJ het niet WILDE’ etc etc.
Scheelt weer een beetje serverruimte zo beknopt in 1 antwoord :oops: .
Sorry, maar ik geloof dat er op zich weinig nuttigs te discussieren valt… en ik deze DVD heeft ook helemaal geen discussie voor ogen gehad.
Het is puur om te laten zien: dit bestaat!
Het zijn hele normale vrouwen die lang voeden, tandemvoeden etc etc en het zou zomaar je buurvrouw kunnen zijn die geen bek durft open te trekken over het feit dat ze nog voedt nadat haar kind 2 was omdat ze bang is voor abnormaal uitgemaakt te worden.
Het is niet abnormaal.
Het is in NL niet de standaard, maar dat geldt voor veel meer dingen en die worden wel als normaal beschouwd.
En nee ik zal mijn kind niet met 6 nog aan de borst hebben, dat durf ik met redelijk grote stelligheid te zeggen… en toch… zei ik ooit ook: 1 jaar en dan is het klaar. En kreeg hij op zijn 2e verjaardag toch eerst bv en daarna pas cadeautjes .
overigens ben ik niet de buurvrouw die haar mond er overhoudt, maar als het ter sprake komt het gewoon vertelt.
En mijn man vertelde net aan tafel dat het zelfs bij hem op het werk over de film ging (zullen wel een aantal naar Knevel en vd Brink hebben gekeken) en dat hij ook gewoon vertelt heeft dat ik de 2e ruim 2 jaar gevoed heb.
Na het zien van de film leek het idd alsof 2 jaar wel meeviel :mrgreen: .
Prima als mensen aan langvoeden doen, maar door zoiets als dit wordt er juist de nadruk op gelegd hoe ‘afwijkend’ het is. Als je wil langvoeden dan doe je dat gewoon en dan trek je je geen fuck aan van de rest van de wereld. Waarom daar dan zo’n ophef over gemaakt moet worden begrijp ik niet zo. Als ik een campagne op poten moet zetten over alle dingen die de rest van de wereld afkeurt aan mijn leven ben ik nog wel even bezig
Maar goed, ik hoop van harte dat dit begrip kweekt en mensen wat ruimdenkender worden tov langvoeden. Ben echter wel net als Lune bang dat het zijn doel voorbij schiet, helaas.
@wannie wrote:
Ik ben zelf ook echt niet weg van mensen die lang voeden of open en bloot gaan zitten BV voeden in het openbaar.
Ik vind het met kleine babytjes nog wel gaan, maar zodra ze al een jaar geweest zijn vind ik het echt een raar gezicht.
Ik heb ruim 4 jaar BV gegeven aan M, maar ik vind het echt niet vervelend om te horen dat je het een raar gezicht vindt. Meningen verschillen toch? Soms vind ik bepaalde kleding die iemand aan heeft er ook raar uit zien (of niet mooi), maar toch ben ik blij dat iedereen aantrekt wat ie zelf mooi vindt. Hetzelfde geldt voor opvoedkwesties: de een doet het heel anders dan de ander, maar zolang de kinderen er wel bij varen vind ik het prima. :thumbup: We hoeven het niet allemaal op dezelfde manier te doen.
@wannie wrote:
Zeker zoals ze in het nieuws brachten om ook ‘gewoon’ kleuters borstvoeding te blijven geven, sorry hoor maar dat vind ik echt een grens overgaan.
Dit vind ik wat lastiger. ‘Over een grens gaan’, wat bedoel je daarmee? Dat klinkt alsof je vindt dat moeders die kleuters BV geven iets verkeerds doen. Of begrijp ik dat verkeerd? In ieder geval, wat ik bedoel te zeggen: ik zou het fijn vinden als moeders die BV geven zolang zij en hun kind dat willen daar niet om veroordeeld worden. Net zoals ik het fijn zou vinden als moeders die hun kind geen BV geven daar niet op veroordeeld worden. Of moeders die na 6 weken BV overgaan op de fles. Ze doen allemaal wat ze denken dat het beste is voor hun gezin en in hun situatie. En ik denk dat een kind wel kan varen bij al die keuzes. Het zou anders zijn als een moeder een pas geboren baby (of een 6 jarige) niets anders dan vanillevla zou geven.
@mamaMarije wrote:
Na het zien van de film leek het idd alsof 2 jaar wel meeviel :mrgreen: .
Haha, dan heeft de film succes gehad!
Ik geef mijn dochter nu ook bijna 2,5 jaar borstvoeding. Tegenwoordig is dat iets wat alleen thuis in bed gebeurd, ze vraagt er zelf om.
Een heerlijk rustig momentje samen, een keertje 's ochtends en voor het slapengaan nog eens (waarbij ze meestal heerlijk in slaap valt ).
Ik zou niet weten waarom ik haar een glas koemelk zou geven als ze zelf bij me kan drinken van “mama’s-melkje” dat precies goed is voor een mensje.
En ja, als je me na de geboorte had gezegd dat ik een peuter van 2,5 aan de borst had gehad dan had ik dat ook “gek” gevonden. Maar je groeit daar als moeder in mee.
Ik weet nog goed dat ik op kraamvisite was bij mijn zus, mijn neefje net een dag oud. Het gesprek kwam op borstvoeding en mijn zus en zwager vonden dat er bij 1,5 jaar bv toch wel iets mis moest zijn met de opvoeding.
Dat vond ik toen een hele verdrietige opmerking. Maar mijn neefje heeft uiteindelijk 1,5 jaar bij mijn zus gedronken :lol: .
Ik denk dus dat je niet altijd gelijk met je mening hierover klaar moet staan. Als je zelf borstvoeding geeft en meemaakt hoe normaal en relaxed het gaat verleg je vanzelf je grenzen.
Maar ook ik hou het vaak voor ons zelf dat ze nog bij me drinkt door de meningen van mensen en dat is best jammer. Daarom is zo’n film goed, het laat eens zien hoe normaal het is.
Als je gaat nadenken over waar koemelk vandaan komt, uit de uier van een koe en in een kartonnen pak gestopt dat wij dan weer kopen bij de Appie dat is dat eigenlijk nog veel vreemder :lol: .
De film laat trouwens niet alleen extremen zien (die pakt de pers er natuurlijk wel uit) maar ook jongere kindjes.
@Lune wrote:
tja ik vind het jammer eigenlijk. Waarom nu weer die extremen, drie aan de borst, kinderen van zes? Zou he tniet veel beter werken als er dreumesjes en peutertjes te zien waren…?
Laat nou eerst dat normaal gevonden worden voor je aan extremen begint… Ik vind het een beetje gemiste kans.
Eens…(en met haar andere opmerkingen verder in het draadje ook)
Ik vind dit niet een al te best filmpje om mensen te motiveren bv te gaan geven. En al helemaal niet om langvoeder te worden.
@Madre wrote:
@Lune wrote:tja ik vind het jammer eigenlijk. Waarom nu weer die extremen, drie aan de borst, kinderen van zes? Zou he tniet veel beter werken als er dreumesjes en peutertjes te zien waren…?
Eens…(en met haar andere opmerkingen verder in het draadje ook)
Ik vind dit niet een al te best filmpje om mensen te motiveren bv te gaan geven. En al helemaal niet om langvoeder te worden.
De film wil ook niemand motiveren tot bv. En ook niet tot langvoeden.
het is om te laten zien dat het niet perse normaal is om na 6 maanden bv te stoppen. Dat je ook langer bv kan geven. En dat dat niet raar, slecht of vies is. En langvoedster bedenk je denk ik niet van te voren te worden, daar groei je naartoe.
Over ‘uiterste’’ in de film; ik denk dat onze wereld nu eenmaal zo werkt. Als ik reacties lees, lees ik ‘6 jaar is echt te lang, 2 tot 3 jaar is wel maximaal’ dat bijvoorbeeld. Dat is toch al een flinke vooruitgang, als tot deze leeftijd bv als normaler wordt gezien?
En wat eerder al werd gezegd. Dat mensen het bijzonder vinden, of er raar eruit vinden zien. Dat is prima.
Maar opmerkingen als een grens te ver? dat vind ik wel erg, wat vind je er dan van?
Ik voel me wel gesterkt door de film, regelmatig verzwijg ik dat B nog bv krijgt en dat dadelijk baby en B beide bv zullen krijgen.
Ik krijg er de kriebels van.
Koda, jij voelt je gesterkt door de film vanwege kritiek. Ik denk dat de aversie van mensen die jou kritiek geven alleen maar erger wordt na het kijken van deze film.
Ik heb in totaal 3,5 jaar gevoed, 2 keer tot anderhalf jaar.
Ik ben een milde fanatiekeling, dat wil zeggen dat ik het absoluut zal promoten, maar achter zo’n filmpje kan ik niet echt staan. Juist omdat ik denk dat het meer tegenstand oproept dan begrip.
Dat was ook het effect met deze foto:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/3397239/Kay-geeft-al-zeven-jaar-de-borst.ece