Tiet Zat!

@lydia wrote:

Koda, jij voelt je gesterkt door de film vanwege kritiek. Ik denk dat de aversie van mensen die jou kritiek geven alleen maar erger wordt na het kijken van deze film.

Ik voel me natuurlijk niet gesterkt door kritiek, maar doordat nu voor het grote publiek op tv gezien is gewest, dat ik niet alleen ben. (dat weet ik zelf wel, maar de mensen om mij heen niet)
Ik merkte het al aan de reactie van mijn oma, is altijd heel duidelijk geweest dat B echt te groot was voor aan de borst. Nu hadden we een open en eerlijk gesprek.

Mijn vk sprak me aan dat ze bij het zien aan me moest denken, we hadden een heel fijn gesprek over bv.

Collega en mijn man raakte in gesprek over bv.

Door de film hadden we nu dus respectvolle gesprek, zonder dat er direct afwijzing was.

Over die foto, kan alleen zeggen ik vind het een prachtige foto. En via internet wordt het vaak heftig gereageerd. Ik merk wel verschil tussen internet reacties en reactie irl.

@Koda wrote:

De film wil ook niemand motiveren tot bv. En ook niet tot langvoeden.

het is om te laten zien dat het niet perse normaal is om na 6 maanden bv te stoppen. Dat je ook langer bv kan geven. En dat dat niet raar, slecht of vies is.

Ja dat is heel duidelijk het doel. Zeker als je de hele DVD kijkt. Jammer dat ze in het nieuws niet iemand lieten reageren op die stelling: dat er een taboe is op langvoeden, maar dat er niets mis mee is. Nu was er alleen een kinderarts die zei dat langvoeden geen immunologische voordelen heeft. Daardoor ontstond er een heel andere discussie dan je zou verwachten of dan de bedoeling was. Ik heb net de hele film gezien en ik ben echt verbaasd dat het NOS journaal dit er van gemaakt heeft. Ik dacht altijd dat het nieuws in NL redelijk ongekleurd was, maar hier schrik ik toch van.

Vraag me af om welke reden mensen langvoeden. (interesse)

Is het om de gezondheid? Drinken ze dan nog steeds geen gewone melk?

Of om de gezelligheid, de babytijd niet willen afsluiten?

Zelf deed ik flesvoeding, maar als ik bv zou geven dan denk ik ,dat het tanden krijgen en vast voeding het einde van fase bv zou zijn.

@Koda wrote:

Ik merkte het al aan de reactie van mijn oma, is altijd heel duidelijk geweest dat B echt te groot was voor aan de borst. Nu hadden we een open en eerlijk gesprek.

Mijn vk sprak me aan dat ze bij het zien aan me moest denken, we hadden een heel fijn gesprek over bv.

Collega en mijn man raakte in gesprek over bv.

Door de film hadden we nu dus respectvolle gesprek, zonder dat er direct afwijzing was.

Over die foto, kan alleen zeggen ik vind het een prachtige foto. En via internet wordt het vaak heftig gereageerd. Ik merk wel verschil tussen internet reacties en reactie irl.

Verkijk je niet op de manier van reageren he, op internet reageren mensen heel anders omdat je anoniemer bent, irl nemen mensen véél vaker een blad voor de mond :slight_smile:

@stillewater wrote:

Zelf deed ik flesvoeding, maar als ik bv zou geven dan denk ik ,dat het tanden krijgen en vast voeding het einde van fase bv zou zijn.

Ik denk dat mensen die echt langvoeden (zes jr is toch wat anders als mijn 1,5 jr ) dat gewoon doen omdat ze het kind willen laten aangeven wanneer het er klaar mee is. Dat deed ik ook en hier was dat met 1,5, van mij had het nog wel even mogen duren.

En tandjes; mijn oudste had met drie mnd tandjes dus dat had een beetje sneu geweest om dan te stoppen.

Het is natuurlijk wel zo dat vaste voeding steeds meer de plek inneemt van bv. Hier was het zo dat vanaf een jr ongeveer ze alleen 's morgens, voor het middagdutje en 's avonds nog dronk, niet ipv gewone maaltijden of tussendoortjes, maar als extraatje.

@Pupke wrote:

Als je gaat nadenken over waar koemelk vandaan komt, uit de uier van een koe en in een kartonnen pak gestopt dat wij dan weer kopen bij de Appie dat is dat eigenlijk nog veel vreemder :lol: .

.

Hier ben ik het helemaal mee eens, maar als je mensen dít voorhoudt krijg je nog véél meer commentaar.

Ik vind het erg mooi dat de film er nu is, ik vind het een mooi en duidelijk beeld van iets waar ik zelf ook voorstander van ben: laat het kind zelf kiezen wanneer het genoeg geweest is.

@stillewater wrote:

Leuk dat je het vraagt!

Ik ben blijven voeden omdat er gewoon geen reden was om te stoppen. We zijn hier in NL gewend om alleen baby’tjes aan de borst te zien, maar niet zo lang geleden (zo’n 2 generaties terug) was dat heel anders. De associatie die veel mensen hebben met borstvoeding (‘baby’) is dus wel begrijpelijk, maar klopt maar deels: borstvoeding is eigenlijk heel gewoon tot op peuter of kleuter leeftijd alleen zien we dat bijna nooit meer in onze maatschappij. Het is dus niet dat ik de babytijd niet wilde afsluiten, maar meer dat bleek dat het ook prima bij een dreumes / peuter / kleuter paste. Wel op een andere manier natuurlijk: het is een aanvulling op met de pot meeëten en op ander drinken.

Eerst wilde ik 6 maanden borstvoeding geven, toen werd het een jaar en bleek er nog geen reden te zijn om te stoppen. Het is gezond, dus waarom zou ik er mee ophouden als mijn kind het fijn vindt? Ik heb me op een gegeven moment voorgenomen om maar geen uitspraken meer te doen over wanneer ik zou stoppen, behalve dat dat zou zijn als een van ons het niet meer wilde. Tanden zijn nooit een probleem geweest, op een paar keer per ongeluk bijten tijdens het tanden krijgen (kinderen gebruiken hun tanden niet tijdens het drinken).

Gezelligheid noem je ook en dat speekt ook mee: als het geen leuke momenten samen waren, was ik er waarschijnlijk niet zo lang mee doorgegaan. ik vind de drinkmomenten meestal heel rustig en ontspannen. Een beetje zoals knuffelen. In de film noemde een van de moeders het mama-tanken en dat vind ik een mooie omschrijving. 's Avonds voel ik mijn jongste (de oudste krijgt geen BV meer) tot rust komen na alle drukte van de dag. Ik denk dat het voor hem de ideale combi is: en lekker bij mama liggen en iets lekkers te drinken krijgen.

Dat het bovendien gezond is voor moeder en kind is fijn, maar voor mij niet de belangrijkste motivatie.

Als het je interesseert zou je dit stukje kunnen lezen. Sla eventueel het eerste stuk over de gezondheidsvoordelen over:

heb de film niet gezien, wel een soort van discussie gevolgt op twitter.

Daar waren inderdaad de mensen tegen of voor, maar niks er tussen in.

Mensen die het absoluut niet vonden uitzien, zo’n ouder kind van 4-5 jaar aan de borst.

En de mensen die het compleet aanprezen.

Tja ik moet zeggen dat het ook echt niet mijn ding zal zijn, dat geef ik toe.

Maar als mensen het doen, prima. In mijn ogen dus wel een beetje vreemd om op 5 jarige leeftijd nog BV te geven.

Zal er alleen nooit iemand om aanwijzen, of wat dan ook.

Respect voor alle keuzes.

@stillewater wrote:

1 het is gezond indrdaad want tot ruim na het tweede jaar krjgen ze nog steeds de extra antistoffen binnen van mama

2 waarom zouden ze "gewone"melk moeten drinken, wat is gewone melk? koemelk? voor een mensenbaby is mensenmelk gewone melk :mrgreen: dus nee mijn kind drinkt geen koemelk, pap e d

3het is heel fijn voor de binding…waarmee ik niet zeg dat iemand die het niet doet geen binding heeft met zn kind, het is gewoon een rustpuntje op de dag, mijn kleine is makkelijk te troosten als ze zich naar voelt, pijn heeft, gevallen is, niet kan slapen…dan helpt even aan de borst als een waar wondermedicijn

4 ik kan de babytijdbest afsluiten hoor, ze is nu een dreumes…en wordt straks een peuter, kleuter etc. als ZIJ er aan toe is zal ik stoppen…eerder niet, simpelweg omdat zij t fijn vindt, en ik ook…en niemand last van ons heeft…je houdt ze echt niet klein omdat je ze borst geeft ofzo, ze doet alles wat ze hoort te doen op deze leeftijd, is zelfs al behoorlijk “ver”

5tanden krijgen hoeft absoluut geen reden te zijn om te stoppen,…ik ben door haar noch door de andere twee ooit gebeten…de tanden worden bij normaal drinken niet gebruikt

@stillewater wrote:

Hier ook iemand die ´vroegah´vond dat een lopend en pratend kindje dat nog bv krijgt ´raar´is :oops: Toen kwam de oudste. Ik wilde graag 6 md bv geven ivm allergiën in de familie. De eerste zes weken waren erg pittig, toen werden het 3 maanden, 6 en toen 12. Precies één week na zijn eerste verjaardag weigerde hij plotseling de borst. Midden in de nacht nog wel :shifty: , ik wist niet wat me overkwam, had last van stuwing en vond het jammer dat ik er geen ‘afscheid’ van kon nemen. Het ging echt over nacht…

Toen wist ik al dat nummer 2 weer bv zou krijgen. En ik wist ook weer dat ik hem/haar aan zou laten geven wanneer het genoeg was. Met 12 maanden dronk hij nog volop, vanzelf werden het er 13, 14, 15… Toen werd ik zwanger van de derde. Voeden deen zoooo’n zeer :shifty: Met 18md ben ik toen toch maar gaan afbouwen. Maar wat voelde ik me elendig, had een slecht geweten :shifty: Nog steeds ligt hij het liefst met zijn handen tussen mijn borsten.

En toen kwam nummer 3. De bv liep niet zoals het zou. De kraamweek was hels: kloven, een beginnende bv, bloed in de bv en dus een overgevende baby… Ik begon tegen elke voeding op te zien, maar ik hield vol. Waarom? Geen idee. Nu is ze 8 weken, de bv loopt prima en ondanks dat ik 1001 redenen heb om te stoppen(onhandig met naar school brengen en halen, ik wil wat gewicht kwijt…), doe ik het niet. Waarom? Geen idee. Het voelt gewoon goed zo, dus zolang het goed voelt is er geen reden voor mij om te stoppen.

(Overigens, en dat is geen verwijt oid, kun je dit volgens mij alleen begrijpen als je zelf graag bv hebt gegeven. Voor iemand die kv gegeven heeft is het gewoon niet voor te stellen hoe het is om bv te geven, net zoals ik me dus niet voor kan stellen om [van begin aan] kv te geven.)

@stillewater wrote:

Als aanvulling op alles wat al genoemd is. Bijkomend en zeker niet onbelangrijk voordeel voor de moeder; het verkleind de kans op borstkanker.

Ik was zo’n moeder die zei; eerst maar eens kijken of het lukt.

Daarna voedde ik langer, en naarmate de maanden verstreken werd het gemakkelijker. Toen ik op een half jaar zat, dacht ik; waarom stoppen nu het zo fijn is? Op de mijlpaal van een jaar dacht ik; ja moet ik nu wel stoppen? we vinden het beide super, waarom zouden we…

Daarna werd het nog gemakkelijker want als mijn dochter 1-2 dagen niet dronk, had ik geen stuwing meer, en de borstvoeding loopt ook niet meer terug. Het fenomeen stuwing, volle en-/of lege borsten heb je niet meer bij 2 jaar voeden. Inmiddels is mijn dochter 3 jaar en 8 maanden en ze komt nog elke ochtend even een slokje drinken, even mama-time, wat anti stoffen ophalen, wat knuffelhormonen produceren en goed voor de hechting. Waarom zou ik stoppen?

Ik geef 3 jaar en 8 maand borstvoeding, en I AM PROUD OF IT !!!