Ik was 19 j toen ik van mijn oudste beviel, 21 bij de tweede en 25 bij de derde (en 38 bij de vierde)
als je mijn verhaal wil, pb je maar: ik denk dat je al veel aanbod hebt, vandaar.
liefs
Gerda
zeg lena, is het boekej voor jezelf, komt het in een tijdschrift, of komt het in de winkel te leggen? ben wel benieuwd wanneer het dan uitkomt.
schrijf je wel eens vaker boeken?
ik is niet nieuwsgierig maar wil gewoon graag alles weten :mrgreen:
Je hebt PB lena
ik was 20 toen ik zwanger raajte en 21 toen ik beviel maar ik kreeg al rake opmerkingen naar me toe en kreeg op het CB ook een opvoed curces aangeboden (gezien me leeftijd)
Hier ook 1! Ik was 18 toen ik zwanger raakte en ook nog net geen 19 toen ik beviel! en ik was 21 toen ik voor de tweede keer mama werd…
En nee weinig vooroordelen gehad, omdat ik ontzettend standvastig ben en was wat mijn keuzes die ik maakte en iedereen altijd net een stap voor was…
Ontzettend veel mee gemaakt en zelfs andere tienermoeders geholpen, die er niet uitkwamen!
Ik heb mezelf nooit als 10ner moeder gezien…(was AL 20 :lol: :lol: ) bij de eerste.
Van de eerste dus net 20 toen ik ze geboren werd,
21 bij de 2de (die na 11 weken overleed aan wiegedood, dus als ik nog
niet volwassen was, werd ik het toen in 1 klap)
23 bij de 3de, nog net 24 bij mn 4de…
en 39 bij de 5de.
Ik heb nooit echt gemerkt dat ze me opvoedadviezen “opdrongen”,
wel zijn de adviezen van het CB vergeleken met toen en nu erg veranderd.
Nu geven ze me eigenlijk nooit advies…vragen gewoon hoe het gaat en that’s it. Ik vermoed dat ze zelf ook wel weten dat ik na 5 kinderen toch wel mn eigen weg ga :mrgreen:
Het enige wat ik jammer vind is dat ik me niet goed heb kunnen voorbereiden op de BV bij de eerste.
Er was toen veel minder info beschikbaar en FV was nog erg pupulair.
Toen ik na 6 weken aangaf dat Vera al 2 dagen om de 2 uur of vaker wilde drinken riepen ze gelijk:
Ow dan heb je te weinig voeding, dan moet je gaan bijvoeden met de fles.
Nu, een paar borstgevoede kinderen later, weet ik dat dat gewoon regeldagen waren.
Mijn oudste is inmiddels op de leeftijd dat ik haar kreeg
en hoewel ik blij ben dat ze eerst nog een paar jaar flink aan de studie wil en een baan daarna (ze doet PABO),
geloof ik wel dat ze klaar zou zijn voor een kindje.
Dat vind ze zelf ook wel, maar haar vriend nog niet,
dus het komt ook wel goed uit dat ze zelf ook de practische kant kiest en eerst dr studie af maakt.
@Jannigje wrote:
ik was 20 toen ik zwanger raajte en 21 toen ik beviel maar ik kreeg al rake opmerkingen naar me toe en kreeg op het CB ook een opvoed curces aangeboden (gezien me leeftijd)
Echt maf hoor…dat komt echt doordat vrouwen tegenwoordig geacht worden eerst voor een carierre te gaan volgens mij.
Daardoor is de gemiddelde leeftijd waarop ze hun eerste kind krijgen enorm omhoog geschoten en is het opeens raar als je met 20/21 je eerste kindje krijgt.
Ik heb dat echt nooit zo ervaren. Ik was wel “aardig jong nog”…maar toch was een leeftijd tussen 20-25 normaal voor je eerste kindje (of eerste 4 in mijn geval :lol: :lol: )
Robbe*, 4 juli 2004 = 19
Broes, 23 juni 2005 = 20
Senne, 13 september 2006 = 21
Kindje verwacht rond 2 juni 2008 = 23
:inlove:
@Bietje wrote:
Robbe*, 4 juli 2004 = 19
Broes, 23 juni 2005 = 20
Jij bent een jaar eerder begonnen :mrgreen: , verder hebben we aardig hetzelfde tempo :lol: :lol:
@Jane1966 wrote:
@Bietje wrote:Robbe*, 4 juli 2004 = 19
Broes, 23 juni 2005 = 20
Jij bent een jaar eerder begonnen :mrgreen: , verder hebben we aardig hetzelfde tempo :lol: :lol:
Heerlijk toch? :lol:

@Bietje wrote:
@Jane1966 wrote:@Bietje wrote:Robbe*, 4 juli 2004 = 19
Broes, 23 juni 2005 = 20
Heerlijk toch? :lol:![]()
Ik kan je over een jaar of 10/15 een nakomertje ook van harte aanbevelen :inlove: :inlove:
@Jane1966 wrote:
@Jannigje wrote:ik was 20 toen ik zwanger raajte en 21 toen ik beviel maar ik kreeg al rake opmerkingen naar me toe en kreeg op het CB ook een opvoed curces aangeboden (gezien me leeftijd)
Echt maf hoor…dat komt echt doordat vrouwen tegenwoordig geacht worden eerst voor een carierre te gaan volgens mij.
Daardoor is de gemiddelde leeftijd waarop ze hun eerste kind krijgen enorm omhoog geschoten en is het opeens raar als je met 20/21 je eerste kindje krijgt.
Ik heb dat echt nooit zo ervaren. Ik was wel “aardig jong nog”…maar toch was een leeftijd tussen 20-25 normaal voor je eerste kindje (of eerste 4 in mijn geval :lol: :lol: )
Dat ervaar ik indd ook niet!
Ik word alleen gevraagd hoe het gaat. En dat is het haha!
Maargoed, misschien komt het omdat ik in de randstad woon en echt de enige jonge moeder niet ben! Ik weet wel reacties van bepaalde mensen uit me vorige woonplaats (hoorde ik dan via vriendinnen diei k nog ken van daar) dat ze t heel erg voor me vonden enzo :roll: En nog meer rare reacties toen ik op mn 18e zwanger was. Dat was uit zeeland. Hier in rotterdam heb ik dat soort reacties niet gehad.
Wel of t gepland was etc. Maar goed dat is ook wel een normale vraag als je nog niet samenwoont
ik was nog net 23 toen ik positief testte…
ik heb over het algemeen alleen maar positieve reacties gehad… iedereen vond het super leuk en jah goed bedoelde adviezen krijg je altijd alleen trek ik me er niet veel van aan…
waar ik wel erg van baalde waren de reacties die ik kreeg van mensen die ik niet echt goed ken…
van die opmerkingen: owh een ongelukje zeker??
dan ben ik heel fel en reageer ik met een standaard verhaal…
jah ik kwam op 4 september 2006 “per ongeluk” bij de HA terecht en die heeft " per ongeluk" mijn spiraaltje er uit gehaald…
vervolgens zijn wij “per ongeluk” gaan sexen en toen heb ik “per ongeluk” positief getest…
dan druipen ze snel af hoor… :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
vind die vooroordelen over de leeftijd juist belachelijk… ik vind het goed dat er voor mensen die het nodig vinden een steun in de rug is maar om het nou iedereen aan te smeren omdat hij/zij jong is :naughty: :naughty: :naughty:
Missygirl, dat is toch helemaal niet jong 23? vind dat echt een heeeel normale leeftijd :lol: maar sommige reacties krijg je denk ik altijd wel!
Als t volgens onze planning was zou ik 22 zijn als ik zou stoppen met de pil… en tja nu ben ik 21 en al 2jaar mamma :lol:
@KleinBloemetje wrote:
Missygirl, dat is toch helemaal niet jong 23? vind dat echt een heeeel normale leeftijd :lol: maar sommige reacties krijg je denk ik altijd wel!
Als t volgens onze planning was zou ik 22 zijn als ik zou stoppen met de pil… en tja nu ben ik 21 en al 2jaar mamma :lol:
Ik vind 23 ook vrij normaal…maar de tendens is denk ik toch meer tussen 25-30 nu, dus dan vind "men"23 weer jong :mrgreen:
En gelukkig maar dat niet altijd alles volgens de planning verloopt…dan zou ook saai worden 8)
Het enige van al mijn 10ner plannen wat uitgekomen is, is de wens een jonge moeder te zijn :mrgreen: ,
en dat heb ik met nakomertje Sem zelf weer op zeep geholpen, hahahahaha.
Het grappige is alleen…dat hoewel ik wel een oudere moder ben nu, ik nu niet echt meer gezien wordt als oude moeder,
omdat best een aardig deel van de vrouwen pas rond hun 35ste de eerste krijgt,
terwijl ik 20 jaar terug dus echt een heeeele oude moeder zou zijn geweest :mrgreen:
ach, ik ben 27 en hogeropgeleid zoals dat heet.
in mijn vriendenkring ben ik de eerste en op mijn werk vinden ze het ook wel jong voor een eerste kindje.
allemaal leuke reacties hoor, daar niet van, maar om me heen wordt 30 toch gezien als ‘geschikte’ leeftijd voor een kind en daarvoor studie en carriere.
@elisaatje wrote:
in mijn vriendenkring ben ik de eerste en op mijn werk vinden ze het ook wel jong voor een eerste kindje.
allemaal leuke reacties hoor, daar niet van, maar om me heen wordt 30 toch gezien als ‘geschikte’ leeftijd voor een kind en daarvoor studie en carriere.
Precies, het is ook maar net in welke “kringen” je verkeert 8)
@elisaatje wrote:
jep voor mij geldt hetzelfde.
ik ben nu 28 en claire is een jaar. En ook hier opmerkingen over de timing.
Acht het is nooit goed of het deugt niet zeggen we dan thuis 8)
Ik was 27 bij de eerste. Ik zie er best jong uit en kreeg één van eerste keren toen ik op stap ging met kinderwagen en beeb het advies toen beeb huilde om eten te geven :shock: :shock: Hij had net z’n flesje op. Ik was lichtelijk perplex. Oude vrouwtje dacht dat ik de oppas was!
@Wawa wrote:
Ik was 27 bij de eerste. Ik zie er best jong uit en kreeg één van eerste keren toen ik op stap ging met kinderwagen en beeb het advies toen beeb huilde om eten te geven :shock: :shock: Hij had net z’n flesje op. Ik was lichtelijk perplex. Oude vrouwtje dacht dat ik de oppas was!
Hhaha, dat is omgekeerde wereld…
Mijn oudste was laatste met Sem naar de dierentuin.
Toen hij wat jammerde en zij een flesje drinken pakte en even op een bankje ging zitten met hem,
zat er een opa naast haar die zei: "Zeker je eerste? " :mrgreen: :mrgreen:
waarop mn dochter, adrem als ze is, zei: Nee hoor, heb er nog 5!
Samen 3 broertjes en 3 zusjes :mrgreen:
(haar , inmiddels overleden. vader is na onze scheiding ook opnieuw getrouwd en daar hebben ze dus ook nog 3 (half) broertjes/zusje)