Hallo,
ik ben bezig een boekje te schrijven over opvoedingsondersteuning. Hierin wil ik graag laten zien dat veel ouders die misschien de schijn tegen hebben, zich toch prima redden en hun kinderen ook zonder hulp goed groot kunnen brengen.
Vaak wordt geroepen dat tienermoeders (en ook jonge allochtone moeders) naar een opvoedcursus zouden moeten. Mensen gaan er dan automatisch vanuit dat zo’n moeder de opvoeding niet aan zal kunnen.
Ik ben dus op zoek naar tegenvoorbeelden: moeders die de schijn en de vooroordelen tegen hadden, maar het er prima vanaf brengen. Ken / of ben jij zo’n moeder? En zou ik jouw verhaal eventueel mogen gebruiken? (anoniem, als je dat wil)
hier een tienermoeder … :shifty:
Ik was een tienermoeder of wil je nog jonger dan 19 jaar?
Ik ben 22 en moet nog bevallen, maar heb genoeg te maken met vooroordelen :roll: Ook doordat ik (nog) jonger oog dan ik ben…
sja de vooroordelen die er hier spelen kennnen jullie… heb alle schijn en vooroordelen tegen, maar kan het heel goed(zie daan)… alleen ben geen tienermoeder…
je mag mijn verhaal best gebruiken… kleine aanval tegen jeugdzorg!!! :twisted:
@mukkemuk wrote:
hier een tienermoeder … :shifty:
Hoe oud ben je?
Gewoon nieuwsgierig :oops:
nu 21 :mrgreen:
Ik kan er niks aan doen :mrgreen: maar ik vind het echt super om een jonge mama te zijn!!!
En wat andere mensen daarover denken of zeggen boeit me geen ene reet :oops:
Hier weleens rare blikken als ze eerst vragen hoeveel kids ik heb en dan mijn leeftijd vragen.
Maar eigenlijk nooit opmerkingen gehad :think:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo’n fan ben van het onderwerp tienermoeders … niets tegen jou hoor. Tuurlijk geloof ik best dat er tienermoeders (jonger dan 18 jaar) zijn die het heel goed doen, petje af :thumbup:, maar ik vind niet dat je het moet aanprijzen om maar zo te zeggen. Het moet geen voorbeeld voor tieners worden van “zie je wel, het kan best”.
@prinsjeJason wrote:
Ik kan er niks aan doen :mrgreen: maar ik vind het echt super om een jonge mama te zijn!!!
Hier weleens rare blikken als ze eerst vragen hoeveel kids ik heb en dan mijn leeftijd vragen.
hier idem :mrgreen:
hoe oud ben jij ??? als ik vragen mag dan??
@mukkemuk wrote:
@prinsjeJason wrote:Ik kan er niks aan doen :mrgreen: maar ik vind het echt super om een jonge mama te zijn!!!
hier idem :mrgreen:
hoe oud ben jij ??? als ik vragen mag dan??
Ik ben 25 jaar geworden in augustus.
Met 18 en half voor de eerste keer mama geworden.
Met 19 en half voor de tweede keer mama geworden.
En met bijna 23 half voor de derde keer mama geworden.
@Mutti wrote:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo’n fan ben van het onderwerp tienermoeders … niets tegen jou hoor. Tuurlijk geloof ik best dat er tienermoeders (jonger dan 18 jaar) zijn die het heel goed doen, petje af :thumbup:, maar ik vind niet dat je het moet aanprijzen om maar zo te zeggen. Het moet geen voorbeeld voor tieners worden van “zie je wel, het kan best”.
Ik denk ook niet dat dat haar bedoeling is hoor.
Ik denk ook niet dat lena op zoek is naar alleen tienermoeders, ik denk dat je haar stukje misschien niet goed opgevat hebt?
Of heb ik het verkeerd?
Toch niet alleen tienermoeders hebben de schijn tegen :think:
ik was 19 ten ik zwanger werd … en net 20 toen ik bevallen was :thumbup:
@Anita wrote:
@Mutti wrote:Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo’n fan ben van het onderwerp tienermoeders … niets tegen jou hoor. Tuurlijk geloof ik best dat er tienermoeders (jonger dan 18 jaar) zijn die het heel goed doen, petje af :thumbup:, maar ik vind niet dat je het moet aanprijzen om maar zo te zeggen. Het moet geen voorbeeld voor tieners worden van “zie je wel, het kan best”.
Ik denk ook niet dat dat haar bedoeling is hoor.
Ik denk ook niet dat lena op zoek is naar alleen tienermoeders, ik denk dat je haar stukje misschien niet goed opgevat hebt?
Of heb ik het verkeerd?
Toch niet alleen tienermoeders hebben de schijn tegen :think:
Ik ben niet tegen zo’n boek hoor (ik vind het verder juist prima), maar ben alleen wat huiverig voor al te positieve verhalen over tienermoeders (dus jonger dan 18, dit is wat anders dan jonge moeders) vanwege het feit dat het een voorbeeld zou kunnen zijn voor andere tieners.
Overigens geloof ik best dat jonge moeders en vaders vanzelf al best prima ouders kunnen zijn hoor. In de tijd dat ik geboren werd, was mijn moeder 26 en ik was de eerste en dat was toen heeeeel oud. Veel ouders waren rond de 20 en toen ging het toch ook prima.
nou en toch kan het ook gaan met een hele hoop tegenslagen …
Zoals vrienden die je ineens niet meer ziet… Of met smoezen contact breken …
Schoonouders die hun zoon beschermen en zorgen dat het tijdelijk uit is … en er alles aan doen om hem mij niet meer te laten zien …
Ouders die contact met elkaar moeten leggen om het goed te praten …
Allebij nog thuiswonend… en niet thuis kunnen blijven wonen zonder enige poespas …
Dus met andere woorden als je geen huis hebt sta je op straat …
Een flatje krijgen en niets gespaart hebben …
Geen meubels etc …
Alles word door hulp van famillie bij elkaar gescharreld…
Je word als oud vuil bekeken …
de hele tijd bevooroordeeld…
Om te komen op het punt waar ik en mijn vriend nu zijn…
hebben we samen hart moeten vechten …
Daarbij ook met vele ruzies gepaart …
ook maatschappelijk werk is niet buiten beeld gebleven…
:shifty:
hier ook een tinermoeder was 16 :oops:
Nu is mijn meid inmiddels albijna 12 en flink aan het puberen.
Heb haar samen met mijn ex de eerste 5 jaar opgevoed daarna alleen
pb me maar als je meer info wil
@Mutti wrote:
Dat vind ik ook niet en dat is ook niet de bedoeling. Ik wil zeggen: je moet per gezin bekijken wat nodig is en niet op voorhand ervan uitgaan dat A het wel kan en B niet. Want misschien is het wel andersom…
Ik ben ook een tienermoederbij damian was ik 16 toen ik zwanger werd en 17 toen ik beviel,en bij anne werd ik met 18 jaar zwanger en beviel ook met 18 jaar,En ik wil best iets voor in je boek doen hoor, :-*
edit:ben nu trouwens 19 :mrgreen:
O je hoeft niks te doen hoor . Maar als je een beetje iets kunt vertellen over de omstandigheden toen je zwanger werd en of alles goed gegaan is sindsdien, dan ben ik helemaal blij
.
Ik moet gewoon een mooi voorbeeldje hebben van iemand waar hulpverleners zich bij voorbaat al zorgen over maken, maar die het prima blijkt te kunnen.
ik was 19 dat ik zwanger raakte en 20 toen ik beviel. ik had dus juist graag wel wat hulp kunnen gebruiken daar mijn ex juist niet zn verandwoordelijk heid na volgden. hij was 26.
er was toendertijd niet zoveel hulp. ja als ik kon, kon ik in een opvang huis. maar wilde juist hulp met het krijgen van een eigen huis, en hoe het financieel moest. ik had daar geen kaas van gegeten hoe je moest budgeteren. nu nog niet hoor, daar niet van :mrgreen:
omtrent het opvoeden van mn mannetje ging het me prima af voor mezelf. wel wisten andere mensen het altijd beter als mij.vooral familie. toendertijd had je nog heel erg dat je je kind moest laten huilen, bij 6 weken mocht je al gaan spenen en dat soort opvattingen, terwijl ik daar toch zo mn eigen ideeen over had. en niet roken in huis :roll: om zulke reden heb ik anderhalf jaar geen contact met een gedeelte van me familie gehad. nu doe ik precies dezelfde opvoeding alleen hebben de mensen geen commentaar omdat ik waarschijnlijk iets ouder ben, jeffrey en dana schelen 11 jaar. een mooi voorbeeld is het consultaie bureau.
ik merk gewoon dat ze wat softer zijn. terwijl mijn buurmeisje mama is van een dochter van 1 jaar en zij zelf is 21, en daar gaan ze wel tegen aan lopen zeuren.
dus ik merk absoluut verschil met de ‘mensheid’ van 13 jaar geleden en nu :mrgreen: