Thuisblijven toch beter?

Hallo dames,



Ik kom hier voor het eerst en ik weet ook helemaal niet hoe het hier werkt maar ik wil even wat aan jullie vragen, ik hou mezelf al een hele tijd bezig met de vraag of ik niet beter thuis kan blijven.



Ik werk 20 uur per week (vast dienstverband)met een inkomen van 800 euro per maand. Het werk op zich is op sommige momenten best leuk en met mijn collega’s kan ik het goed vinden maar toch ben ik er niet meer echt op mijn plaats. De collega’s klagen veel over de steeds terugkerende veranderingen en zelf ben ik er ook niet meer over te spreken.



Ik heb een zoontje van 3 jaar oud en ben 11 weken zwanger van de 2e. Als ik eraan denk wat ik straks allemaal moet regelen in verband met de kinderopvang dan voel ik de stress al opkomen.

De kosten voor de kinderopvang lopen ook steeds op, terwijl ik straks voor de oudste ook nog voorschoolse opvang moet gaan regelen.

Het liefst zou ik gewoon thuis blijven zodat mijn kinderen een stabiele thuissituatie hebben en niet steeds naar de kinderopvang hoeven.

Eigenlijk voel ik mij nu ook weer schuldig tegenover de oudste, hij moest wel naar de kinderopvang omdat ik er bij hem niet over nagedacht heb om thuis te blijven.



Ik zal, als ik thuisblijf wel veel minder te besteden hebben, het scheelt 400 euro per maand. Straks moet ik dan rondkomen van ongeveer 800 euro per maand voor boodschappen en benzine, iemand ervaring hiermee??

Gaat me dit lukken of…?



Alsvast dank voor jullie reacties!



groetjes van mij

Hoi,



welkom hier, je topic ga ik even verplaatsen naar de juiste plek.

Oke, naar welke plek ga je hem verplaatsen dan?

Je bent er nu al :wink:



Mamavraagjes is dit.



“wandel” maar een beetje over het forum, dan zie je vanzelf hoe het werkt!

Weet je, het is een beetje moeilijk om je advies te geven over wat je moet/kan doen…wij kennen je financieel plaatje immers niet…

Je geeft aan wat je verdient,maar niet of je alleenstaand bent, of je man voldoende inkomen heeft om eventueel thuis te kunnen blijven. Of je eventueel vanuit huis zou kunnen werken of een baan in de uurtjes als je man thuis is…

Zou je man een dagje minder kunnen?



Hoe woon je, wat zijn je lasten, heb je 2 auto’s?

Is jouw inkomen enkel voor boodschappen en bezine,want dan zou je al kunnen besparen op bezine…als je hem voor je werk niet gebruikt,dan scheelt dat al…of anders in het geheel wegdoen.

Als je toch thuis bent en echt een keer een auto nodig hebben,dan zou je die van je partner kunnen gebruiken (jij halen/brengen).



Nou je ziet het al…het is onmogelijk advies te geven als we niets van je weten. Nu hoeven we NIETS te weten,uiteraard gaan mijn vragen veel te ver om allemaal antwoord op te verwachten,maar maak voor jezelf eerst even een beeld over je situatie en wat je zou kunnen en stel dan de vraag nog eens een keer…



Maar dat zou mijn reactie zijn…misschien komen er anderen…

Ik sluit me aan bij Mandy, het is moeilijk om voor je te antwoorden.



Het is misschien wel een idee om ouderschapsverlof op te nemen. Dan behoud je je baan en kan je kijken of het thuisblijven wat voor je is en of je het red met je inkomen.

Tip van ouderschapsverlof vind ik een goeie!

en als je helemaal geen inkomsten voor je eigen hebt kom je ook in aanmerking voor "aanrecht"subsidie zo noemen wij het :think:



voor mij is dat maandelijks 150 tot 200 euro (weet het niet precies)

Als jij niet werkt en je partner wel dat hab je recht op algemene hefiingskorting, die kun je aanvragen bij de belastingdienst en dat is momenteel €168,- per maand.



Daarbij weet ik niet hoeveel je in je auto rijdt buiten woon/werk verkeer maar waarschijnlijk zul je daar idd op bezuinigen als je niet meer werkt.



En €800,- alleen voor boodschappen en bezine, in mijn ogen moet da royaal te doen zijn maar ik weet niet hoe jullie levensstandaard is, wij doen het met 4 man met minder dan de helft, maar hoeven dan ook geen benzine te betalen.

vanuit deze hoek nog even een aanvulling op de tip van het ouderschapsverlof, sinds begin dit jaar kun je via de belastingdienst ouderschapsverlofkorting krijgen, in praktijk krijg je dan max 4 euro per verlofuur terug van de staat.



en je mag 26 keer de wekelijkse arbeidsduur per kind opnemen.



meer info vind je op de postbus51-site.



gr Louwina

ik weet verder niet wat kwa tijden de mogelijkheden zijn. Ik ben ook altijd thuisgebleven, maar ik maak nu elke avond anderhalf uur schoon. Een school. Ik vind het heerlijk om er ff tussenuit te zijn, ff heeeerlijk alleen, mijn agressie en energie kan ik daar lekker in kwijt!



En… financieel is het ook nog een lekker extraatje!

@connyboers wrote:

Hallo dames,



Ik kom hier voor het eerst en ik weet ook helemaal niet hoe het hier werkt maar ik wil even wat aan jullie vragen, ik hou mezelf al een hele tijd bezig met de vraag of ik niet beter thuis kan blijven.



Ik werk 20 uur per week (vast dienstverband)met een inkomen van 800 euro per maand. Het werk op zich is op sommige momenten best leuk en met mijn collega’s kan ik het goed vinden maar toch ben ik er niet meer echt op mijn plaats. De collega’s klagen veel over de steeds terugkerende veranderingen en zelf ben ik er ook niet meer over te spreken.



Ik heb een zoontje van 3 jaar oud en ben 11 weken zwanger van de 2e. Als ik eraan denk wat ik straks allemaal moet regelen in verband met de kinderopvang dan voel ik de stress al opkomen.

De kosten voor de kinderopvang lopen ook steeds op, terwijl ik straks voor de oudste ook nog voorschoolse opvang moet gaan regelen.

Het liefst zou ik gewoon thuis blijven zodat mijn kinderen een stabiele thuissituatie hebben en niet steeds naar de kinderopvang hoeven.

Eigenlijk voel ik mij nu ook weer schuldig tegenover de oudste, hij moest wel naar de kinderopvang omdat ik er bij hem niet over nagedacht heb om thuis te blijven.



Ik zal, als ik thuisblijf wel veel minder te besteden hebben, het scheelt 400 euro per maand. Straks moet ik dan rondkomen van ongeveer 800 euro per maand voor boodschappen en benzine, iemand ervaring hiermee??

Gaat me dit lukken of…?



Alsvast dank voor jullie reacties!



groetjes van mij




Ik weet niet of je samenwoont of alleenstaand bent?

anders heb je recht op een alleenstaande oudertoeslag…

een kindertoeslag…



dan kom je al gauw aan de 1100 per maand…

denk dat je het daarmee wel kan redden…

als ik jou was zou ik eens gaan informeren wanneer je beter af bent…

want 800 euro voor 20 uur per week is ook niet echt veel ofwel?
want 800 euro voor 20 uur per week is ook niet echt veel ofwel?

als dat netto is, dan is dat helemaal niet zo slecht verdiend lijkt me.

Verder is het idd moeilijk je te adviseren adhv wat je hier post. Ik lees tussen de regels door dat je alleenstaand bent. Als dat klopt betekent dat dus dat je de bijstand in gaat als je stopt met werken? (hmmm maar dan hou je volgens mij echt geen 800 euro over na het betalen van je vaste lasten? :think: )

Ik haal niet uit het verhaal dat de ts alleenstaand is, anders zou ze niet 800euro overhouden per maand, terwijl ze schrijft dat ze 800 nu verdient en 400erop achteruit gaat.



Maar goed…ik doe blijkbaar duur boodschappen, ik ben niet alleenstaand. Ik ‘krijg’ 900euro per maand. Hiervan betaal ik de boodschappen, eigen kleding en die van Anne, spaar ik voor Anne, betaal ik haar zwemmen en turnen en peuterspeelzaal. Iedere maand kom ik op nul uit, nu is het zelfs nog veel erger…makkelijk vind ik het niet. Mijn partner en ik hebben alles gescheiden en ik vraag niet graag geld aan hem. ik krijg nu al een peperdure fiets, dus moet even doorkauwen. Maar fijn vind ik het niet. Dus 800 euro voor echt alleen boodschappen en benzine zou moeten kunnen.

800 euro per maand voor boodschappen en benzine? dat kan echt makkelijk!

@klavertje4 wrote:

800 euro per maand voor boodschappen en benzine? dat kan echt makkelijk!


Zo zie ik het ook wij doen het met 240€ per maand excl benzine (geen auto.)

Hallo dames,



Alvast dank voor jullie reacties.



Als ik mijn bericht teruglees mis ik zelf inderdaad ook wat belangrijke punten.



Ik ben gehuwd

mijn man verdient 1600 euro netto per maand

ik verdien 800 euro netto per maand

We hebben 2 auto’s waarvan 1 bus en 1 kleine hachback.



Als ik zou stoppen met werken en berreken wat ik terug kan krijgen aan belastingen, zoals zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget én heffingskorting dan kan ik er van uitgaan dat ik rond de 800 er per maand overhoud voor de boodschappen, kleding, benzine, onderhoud aan de auto, en andere extra’s.

De vaste lasten zijn hier uiteraard al vanaf.



We doen dan in ieder geval 1 auto aan de kant.



Zou het uitkunnen?

Heeft iemand hier ervaring mee?



Misschien is het ouderschapsverlof wat voor mij maar ik heb eigenlijk geen idee hoe dat werkt!



groetjes van mij

800 euro om van te leven kan makkelijk! Dat is goed te doen er zijn heel veel mensen die het met minder moeten doen…



ouderschapsverlof is super! Ik heb nu zelf ook ouderschapsverlof opgenomen en krijg ook nog eens per maand van de belastingdienst terug… Je kan in totaal 26 weken op nemen. Bij de ene baas krijgt je je loon gedeeltelijk door betaald bij de ander niks… Krijg je niks zoals ik dan kan je geld terug krijgen van de belastingdienst… Ik zit er ook hard over na te denken lekker thuis te blijven… Het bevald me prima en zo kan ik lekker bij mijn kindje(s) blijven…

800 euro om van te leven kan makkelijk! Dat is goed te doen er zijn heel veel mensen die het met minder moeten doen..

dat denk ik ook. Het is natuurlijk een beetje vanaf welk uitgavepatroon je vandaan komt. maar 800 euro lijkt me niet een zorgwekkend bedrag om van te moeten rondkomen als je vaste lasten al betaald zijn.

Klinkt mij ook best redelijk…je kan altijd kijken waar je nog meer op kan besparen…dingen die je niet meer nodig hebt verkopen via MP. Soms een keertje grote boodschappen bij de Aldi e.d. helemaal niet slecht.



Of gewoon beginnen met OV…dan kan je de beslissing even uitstellen.

Ik werk al sinds begin 2007 3 uur per week minder…(2 kids,dus 2 keer OV).

Na einde dit jaar heb ik nog een krap jaartje…



Op zich is er niets mis mee als je 2e ook op de opvang gaat,maar misschien kan je dat met OV wel even uistellen tot deze wat ouder is.

Echt geregel is het niet natuurlijk…je weet al hoe het moet omdat je eerste al op de opvang zit.



Ik herken wel wat je zegt over “waarom de eerste wel en de 2e niet?”

Tja…ce la vie! Mijn oudste ging vanaf 17 maanden 1 dag per week naar het kdv en nu nog steeds (nog heel eventjes) door omstandigheden (verhuizing, lange wachttijd nieuwe kdv e.d.) gaat mijn jongste helemaal niet. Maar die gaat ws juist weer naar de psz, dat heeft de oudste weer niet gehad…

Je kids zullen daar later vast niet raar van opkijken hoor…



Misschien zou je wel later vanuit huis iets kunnen gaan doen? Een beetje bijverdienen? Of de eerste jaren lekker thuis en als beide kids iets ouder zijn weer aan de slag gaan…

Er zal best een hoop mogelijk zijn…succes met je beslissing…en geen enkele beslissing is definitief!