Thuisblijfmoeder met dit inkomen.. wie komt ervan rond?

@mv2kids wrote:

jeempig suus als ik jou lijstje zo zie zou ik zeggen dat je zeker al 50 euro op je internet en telefoon zou kunnen besparen(ik heb ook internet en telefoon en zelfs digitale tv, en ben 50 euro per maand kwijt)… 500 euro huishoudgeld is een keus, kijk maar bij de budgetbabes onder contact. Energie vind ik ook wel aan de hoge kant, maar weet niet wat voor huis je hebt… en met zijn hoevelen jullie zijn… etentjes… sja, dat is een luxe… gebeurt hier zelden, kleding kan je grotendeels van de kinderbijslag, kadootjes, sja dan maar wat kleiner… etc…



Ik zou MAKKELIJK rond kunnen komen met 2000 euro netto per maand… Ik kom nu rond van een krappe 1500 netto(dus inclusief teruggaaf en toeslagen), maar heb dan ook een huur van 465… en ben alleenstaand.




We wonen in Belgie, en hier is internet en telefoon helaas duuuuur. We hebben een schotel en adsl en vooral de adsl is hier gewoon echt nog duur. Energie is bij ons nog hoger dan ik op t lijstje zette :oops: , maar we wonen vrijstaand en op t ‘platteland’ dus weinig isolatie van omliggende bebouwing.

Knap dat jij van 1500 euro rondkomt, mij lukt het nu nog niet van het dubbele :oops: :oops: :oops:

Hallo, ik heb even tussen het huishouden door dit even heel vluchtig gelezen, ik zal het nog uitgebreid gaan lezen. Mijn gouden tip die ik nu heb en wat ik ook doe, al hoef ik niet zo heel erg op de kleintjes te letten: Ik koop heeeeeeeeeeeel veel kleding voor Lotte op Marktplaats. Ik heb eigenlijk zelden een miskoop en je koopt er vaak voor een prikkie best nog hele goede kleding. Bovendien is ze er zo uitgegroeid en dan kan je het ook weer doorverkopen.



Succes en sterkte ermee!



Viratine

Idd… ik vind het knap dat sommige het zo goed doen met toch een ‘beperkt’ inkomen. Ik heb eigenlijk voor ons nog nooit zo een lijstje gemaakt, maar is misschien een goed idee!

Ik weet niet precies hoeveel de uitgaves zijn, maar de inkomsten zijn hier rond de 1200 a 1300 euro per maand.

De hypotheek is iets van 560 €. Verder hebben we allebei een telefoonabbo, mijnes is 20 € die van mn man 30 €.

Water is 45 €

Internet, tv en telefoon ongeveer 50 €.

De rest weet ik niet precies. Helaas redden we het er net niet mee dus ik werk 9 uur in de week. Gelukkig past op woensdagmorgen mn schoonmoeder op en op donderdag middag en vrijdagmorgen mijn moeder, dus we hoeven ook geen duur kinderdagverblijf te betalen. We kopen wel af en toe een bos bloemen of een kadootje voor de oma’s en nu redden we het aardig.

Wij hebben geen slecht inkomen. Ik ben momenteel ook thuis en Mark verdient de kost. We houden maandelijks 600 euro over voor boodschappen, kleding, luiers etc. Het lukt !

We hebben een duur huis en de zorgpremie hakt erin. We krijgen geen zorgtoeslag, huursubsidie, kindertoeslag etc. We redden het.

Maar het zou wel lekker zijn als ik straks weer ga werken. De klote -euro kost ons bakken geld :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: Ik verbaas me er bijna dagelijks over wat alles eigenlijk kost !

Hmmm… Alleenstaand…3 kiddies…geen vast werk maar invallen op scholen…(als het werk na de grote vakantie geen doorgang vind 6 weken geen inkomen…ja oké ww…maar eer je dat hebt…)



En papa heeft een kleine bijdrage aan alimentatie…(die komt er heel gemakkelijk vanaf…)



En als ik dan zie wat jullie aan hypotheek betalen, waar je dus ook nog van terug krijgt van de belasting…Is het best gek dat ik geen huis kan kopen…



Maargoed… Ik heb het niet breed, kan er mee rondkomen…Maar kbs heb ik echt hard nodig!!

@Bagheera wrote:

Ik weet niet precies hoeveel de uitgaves zijn, maar de inkomsten zijn hier rond de 1200 a 1300 euro per maand.

De hypotheek is iets van 560 €. Verder hebben we allebei een telefoonabbo, mijnes is 20 € die van mn man 30 €.

Water is 45 €

Internet, tv en telefoon ongeveer 50 €.

De rest weet ik niet precies. Helaas redden we het er net niet mee dus ik werk 9 uur in de week. Gelukkig past op woensdagmorgen mn schoonmoeder op en op donderdag middag en vrijdagmorgen mijn moeder, dus we hoeven ook geen duur kinderdagverblijf te betalen. We kopen wel af en toe een bos bloemen of een kadootje voor de oma’s en nu redden we het aardig.


Lieverd met die inkomsten kost het kdv je minder dan een bosje bloemen of een kadootje hoor :shifty:

Wij hebben ongeveer 2300 netto samen en we betalen slechts 32 euro geloof ik voor een dag in de week een maand lang kdv. :angel:

@Jenni wrote:

Ik ben momenteel verwikkeld in een arbeidsconflict. Ik word begeleid bij het vinden van ander werk middels een loopbaantraject, maar als dat op niets uitloopt word ik waarschijnlijk ontslagen.



Werken heb ik altijd als noodzaak gezien, maar een carriére heb ik sinds ik kinderen heb niet meer geambieerd. Vanaf de dag dat mijn oudste geboren is heb ik altijd al thuisblijfmoeder willen zijn. En die wens heb ik nog steeds. Ik heb daar tot op vandaag alleen nooit concreet iets mee gedaan. Maar nu er een ontslag voor de deur staat, wil ik die optie toch nog eens ernstig overwegen. Maar net zoals velen die voor een dergelijke beslissing staan, vind ik het toch allemaal wel een beetje eng.



Mijn vriend heeft een salaris van 1614 euro per maand netto. Verder hebben wij (als ik zou stoppen met werken) iets van om en nabij de 500 euro per maand netto terug van de belasting. Samen met de zorgtoeslag en kindertoeslag (samen iets van 150 euro als ik niet zou werken, ruwe schattig) zouden we dus uitkomen op een netto maandinkomen van om en nabij de 2000 euro. We hebben een hypotheek van 764,00 netto per maand. We hebben drie kinderen.



Mijn vraag is… zijn er mensen die een ongeveer vergelijkbaar inkomenspatroon hebben, waarvan één ouder ook thuis is? Zo ja, lukt het rondkomen met een dergelijk inkomen een beetje, of kom je aan het eind van het salaris toch wel een heel stuk maand tekort?



Alvast bedankt voor jullie reacties!


Is er een mogelijkheid om je hyp. oevr te sluiten?

Als je er toch blijft wonen en de lasten kunnen zo gedrukt worden zou ik de overwegening maken.

Wij hebben dat een paar jaar geleden gedaan en dat heeft ons toch een leuke ruimte in de maand op geleverd…wel een boete gehad over die andere hyp. maar dat was ons dus wel de moeite waard.

Wij werken wel beide maar hebben dus ook ongeveer een inkomen van 2300 euro en houden meestal zo een 700 euro over voor de maand na alle lasten (en sparen).

Maar die hyp. oversluiten heeft wel veel ruimte gegeven toch in de maand.

Renzosmam: De hypotheek is net vorig jaar overgesloten, de ruimte is dus al benut, jammer genoeg. Ik denk dat het zowat niet scherper kan dan nu.



Ik heb vanmiddag even een berekening gemaakt, zo nauwkeurig mogelijk. Na aftrek van alle kosten hebben we nog 500 euro per maand over, voor boodschappen en de rest. Daar moeten we dan dus alles voor doen, alle boodschappen, vrije tijdsbesteding, benzine, en nog wat sparen ook als het kan. Het lijkt me nu wat weinig, of valt dat mee?.

Het zal best te doen zijn…

Maar voor mij persoonlijk zou de lol er snel af zijn :shifty:

Wij hebben zo’n 700…soms 600 maar ook soms 800 in goede maanden.

Mijn man heeft nog wel eens een ‘‘klusje’’ ook nog,meestal in die 600 euro maanden :mrgreen: :wink: omdat ik het wél leuk vind om soms eens te shoppen ofzo…



We zullen het best kunnen redden met 500,- maar ik vind het gewoon niet leuk :shifty:

Kan je niet bijv. een ochtendje of avondje ergens ‘‘zwart’’ werken :silenced: :angel: 8)

@lelle wrote:





Als je tbm bent krijg je ook ‘huisvrouwen geld’, zo noemen wij dat altijd, heffingskorting. Ik krijg 115 euro, maar als je helemaal niet werk krijg je volgens mij bijna 180 euro. Dat vraag ik wel per maand terug anders zouden wij het niet redden, maar dat zit dus al wel in die 2000 euro.




Bestaat dat nog? Ik dacht dat dat afgeschaft was.

Ik zit er namelijk ook over te denken om ontslag te nemen (ivm met achterlijke wertijden, werk in een drogist en die gaat voortaan tot 20.00 uur open, óók op zaterdag :wall: ).

Maar dan zitten wij dus ook rond die 2000 euro.

En stel dat die regeling nog bestaat dan zou ik er eigenlijk ook niet alles vanaf laten hangen, want daar in Den Haag weet je maar nooit, ze kunnen het zo weer intrekken.
Kijk maar naar de kosten van kinderopvang, heeft een jaar geduurd, was een prettige regeling, maar nu willen ze hem alweer afschaffen.

heffingskorting bestaat nog ja

en ik krijg 173 en werk helemaal niet

Dat wist ik niet.



Ik heb het ook gehad omdat ik pas ben gaan werken toen Robin 2 werd.

En ik dacht eigenlijk dat dat kort daarna was afgeschaft.

Maar omdat ik er toen zelf niet meer mee te maken had, heb ik er verder ook nooit echt meer aandacht aan besteed.



Volgens mij kreeg ik ook ongeveer zo’n bedrag.



Ik heb ook een hele leuke andere vacature gezien, maar daar ben ik niet voor geschoold.

Ik ga de kans sowieso wagen (niet geschoten is altijd mis), maar overweeg ook om gewoon lekker thuis te blijven, zeker nu Lucas er net is.



Ik bespaar dan ook op KDV/BSO dus misschien is het toch wel haalbaar.

mijn man heeft een inkomen van rond de 1600-1700 euro.

Daar krijgen wij huurtoeslag, zorgtoeslag, kindertoeslag, kinderbijslag etc. nog bij.

Ik denk dat we dan netto op de 2000 euro zitten.

Ik ben een soort van thuisblijfmoeder, ik studeer 2 avonden in de week en loop 2 dagen stage maar krijg daar geen inkomsten uit.

Manlief studeert ook. Wij krijgen beiden geen studiefinanciering of ov.



Wij redden het dus niet (Zonder studies redden we het wel)

Wij krijgen wat de studies betreft hier en daar wat hulp van onze ouders. Onze studieboeken hebben zij bijvoorbeeld betaald.



Wij gaan geen dagjes uit, geen bioscoopjes, geen etentjes etc. Onze vakantie bestond uit een last minute midweek naar Limburg (wat overigens erg leuk was!)



Ik kan wel vertellen dat leuk echt anders is!

Alle uitstapjes die ik (of wij) maken heb ik bij elkaar gespaard omdat ik hier en daar wat kan bijverdienen met mijn hobbie. Maar die inkomsten zijn zeer beperkt (het is en blijft een hobbie natuurlijk…)



Maar het is nu gewoon even kromliggen om later ruimer te kunnen leven.

Wij hebben een inkomen van iets van 2477 euro

Waarvan 350 euro huur

95euro eneco

2x 100euro verzekering

45 euro autoverzekering

23 euro wegenbelasting

35 euro huisbeveiliging

35 euro telefoonabo



en er gaat bij ons iets van 900 euro weg aan schuld per maand

en derest gaat, En dat allemaal bijelkaar is ongeveer 1700euro en derest ongeveer 500euro is voor luiers, boodschappen,benzine en uitjes enzo.

We zouden veel besparen als we er vroeger niet zo een zooitje van hadden gemaakt! :wink:

ik heb even met jullie mee zitten lezen. Ik zelf ben namelijk aan het uitrekenen of het voor ons mogelijk en haalbaar is om te stoppen met werken als wij een kindje krijgen.



Ik werd heel enthousiast van de heffingskorting. Maar ben wat gaan googelen en kwam het volgende tegen :



De kinderkorting is in 2008 vervangen door een toeslag, de kindertoeslag. Kijk snel hier of u in aanmerking komt voor deze nieuwe toeslag.



Die kinderkorting bestaat dus niet meer…en is nu dus kindertoeslag.



Wij zullen wel buiten de boot vallen omdat we teveel verdienen. Nu in iedergeval. Geen idee hoe het straks is…als ik niet meer zou werken.



Man lief die verdiend rond de 2000 euro netto per maand. en ik rond de 1200€ Als ik jullie dus zo lees zouden wij dat moeten redden. Maar dat gaat echt niet lukken… denk ik :wink: We zijn het nu aan het uitproberen door elke maand mijn salaris op de spaarrekening te zetten. Deze maand is de eerste maand…dus ben benieuwd!



Maar ik zal zo eens ons lijstje maken met onze vaste lasten. Ben benieuwd…

De heffingskorting is iets anders dan de kinderkorting hoor!



De heffingskorting is echt de aanrechtsubsidie (sorry, zo noemen wij het :wink: ), ook als je geen kinderen hebt.

Kinderkorting (nu dus kindertoeslag) kom je alleen voor in aanmerking als je kinderen hebt.

@ Tamma

Sorry heb idd heffingskorting geschreven ipv kinderkorting…mijn fout :slight_smile: Zal het even veranderen :wink:



Heb net ff zitten rekenen tav onze vaste lasten.



Vastelasten bij ons:

Gas, electriciteit 170

Verzekeringen 272

Tv/internet 50

Water 16

Tel 75 (ruim genomen)

St. Lot 14

Gemeente 40

Hypotheek 1125



1762 € vaste laten

Nu krijgen wij maandelijks belasting teruggave terug ivm de hypotheek

Dat is 542€



Dus totale vaste laten bedraagd dan 1220 €



Dan houden we dus overvoor boodschappen, benzine, auto onderhoud, kleding en onderhouden kind etc 875€ per maand.

En dan komt er nog de kinderbijslag bij dat is geloof ik 193,73 per kwartaal. Zeg 65€ per maand

En dan nog de kindertoeslag niet te vergeten, dat is 82€ maand, maar daar hebben wij geen recht op. Daarvoor verdiend mijn man teveel :frowning:



Dan zitten we dus totaal op een salaris van 2095€ (netto)

Vaste lasten 1762€

Teruggave incl kinderbijslag 607€




Wat we dan per maand over houden is 940€ per maand

Maar wanneer heb je nou rechts op heffingskorting?

Als je niet werkt?

Dat krijg je dan zeker niet als je Man teveel verdiend?



Ik kan het nergens echt duidelijk terugvinden…

Heffingskorting heeft niks met het inkomen van je man te maken hoor! Ik krijg het ook gewoon en mijn vriend verdient goed!