Thuisblijfmoeder met dit inkomen.. wie komt ervan rond?

Ik ben momenteel verwikkeld in een arbeidsconflict. Ik word begeleid bij het vinden van ander werk middels een loopbaantraject, maar als dat op niets uitloopt word ik waarschijnlijk ontslagen.



Werken heb ik altijd als noodzaak gezien, maar een carriére heb ik sinds ik kinderen heb niet meer geambieerd. Vanaf de dag dat mijn oudste geboren is heb ik altijd al thuisblijfmoeder willen zijn. En die wens heb ik nog steeds. Ik heb daar tot op vandaag alleen nooit concreet iets mee gedaan. Maar nu er een ontslag voor de deur staat, wil ik die optie toch nog eens ernstig overwegen. Maar net zoals velen die voor een dergelijke beslissing staan, vind ik het toch allemaal wel een beetje eng.



Mijn vriend heeft een salaris van 1614 euro per maand netto. Verder hebben wij (als ik zou stoppen met werken) iets van om en nabij de 500 euro per maand netto terug van de belasting. Samen met de zorgtoeslag en kindertoeslag (samen iets van 150 euro als ik niet zou werken, ruwe schattig) zouden we dus uitkomen op een netto maandinkomen van om en nabij de 2000 euro. We hebben een hypotheek van 764,00 netto per maand. We hebben drie kinderen.



Mijn vraag is… zijn er mensen die een ongeveer vergelijkbaar inkomenspatroon hebben, waarvan één ouder ook thuis is? Zo ja, lukt het rondkomen met een dergelijk inkomen een beetje, of kom je aan het eind van het salaris toch wel een heel stuk maand tekort?



Alvast bedankt voor jullie reacties!

2000 euro netto

  • 750 hypotheek
  • 200 ziektekostenverzekering
  • 300 gas, water, licht
  • 100 telefoon, internet
  • 100 verzekeringen
  • 500 huishoudgeld

    Dan is t dus op. Heb je nog niet getankt, geen kleding, geen reparaties, geen investeringen in huis en tuin, geen cadeautjes, etentjes etc. Ik zou dat dus niet redden. Maar misschien geef ik te veel uit bij de afzonderlijke posten? Heb je voor jezelf niet een dergelijk rijtje, waardoro je een inschattig kan maken wat je nu uitgeeft?

jeempig suus als ik jou lijstje zo zie zou ik zeggen dat je zeker al 50 euro op je internet en telefoon zou kunnen besparen(ik heb ook internet en telefoon en zelfs digitale tv, en ben 50 euro per maand kwijt)… 500 euro huishoudgeld is een keus, kijk maar bij de budgetbabes onder contact. Energie vind ik ook wel aan de hoge kant, maar weet niet wat voor huis je hebt… en met zijn hoevelen jullie zijn… etentjes… sja, dat is een luxe… gebeurt hier zelden, kleding kan je grotendeels van de kinderbijslag, kadootjes, sja dan maar wat kleiner… etc…



Ik zou MAKKELIJK rond kunnen komen met 2000 euro netto per maand… Ik kom nu rond van een krappe 1500 netto(dus inclusief teruggaaf en toeslagen), maar heb dan ook een huur van 465… en ben alleenstaand.

Ja hoor, daar kan je makkelijk van rondkomen…



Stel alle vaste lasten zijn 1000-1200 euro, dan heb je 800 euro over voor eten etc. Dat is VEEL… :wink:



Gaat je lukken meid…

Het kan, ik heb alleen geen 3 kinderen en denk zelf dat het moeilijker wordt als de kinderen groter worden, en je je kinderen sportclubjes etc gunt. 2e hands kleding wordt dan steeds moeilijker en gaat wat meer kosten.



Wij hebben ongeveer 300 euro minder dan jij te besteden in de maand en het lukt me iedere maand weer. Ik kan dan ook nog wat sparen voor Niels. Dit doe ik als de kinderbijslag binnenkomt (25 euro + inhoud van zijn spaarpot nu hij nog klein is).



Ik moet wel eerlijk zeggen, dat wij altijd met 2 gewerkt hebben en daardoor heb ik b.v. nog spaarloon wat ieder jaar vrij komt en waar ik extra’s van kan doen. Verder heb ik nog een spaarbuffer voor onderhoud huis en onvoorziene zaken. Vakantie’s zijn hier wel minimaal. tot op heden niet meer geweest. We gaan nu deze zomer voor het eerst 2 weken naar Frankrijk, tent gehuurd voor nog geen 300 euro. Eten en drinken moet ik thuis ook dus heb nog 250 euro extra gereserveerd voor tol, diesel en extraatjes. Mijn ouders en schoonouders en opa en oma hebben het financieel best goed en steken ons ook regelmatig wat toe dat scheelt ook wel erg veel.



Ik zou zeggen, probeer het , als je echt wilt kun je altijd weer terug aan het werk, misschien niet het werk wat je echt leuk vind maar als het moet is er vast wel wat. En dan weet je of het lukt!



Succes met het nemen van de beslissing.



Natas

Hier een inkomen van ook zo rond de 2000 per maand.



Kosten

550 huur

130 eneco (huis van 3 verdiepingen)

45 telefonie en internet

200 zorgverzekering

100 verzekeringen

240 boodschappen

100 benzine

210 leningen

20 belastingdienst

100 overige abonnementen



Per maand houden we dus zo’n 300 euro over om leuke dingen mee te doen of om wat duurdere boodschappen te doen.



Wij houden dus nog geld over.

Ik ben thuisblijfmama en we hebben veel meer te besteden dan gemiddeld, maar we zijn er ook naar gaan leven en de vaste lasten zijn daardoor ook veel hoger (alleen de hypotheek al). Toen we nog in het buitenland woonde hadden we nog veel meer te besteden en we leefden er toen ook naar en we moesten nu dus een stapje terug doen, maar dat ging zonder problemen eigenlijk. Ik weet wel dat ik makkelijk praten heb, maar je kunt vaak toch nog wel ergens op bezuinigen als het moet (er is natuurlijk een minimumgrens).

wij hebben zo’n beetje 2000 netto aan inkomen , met aan vaste lasten ong. 1300 /1400 in de maand , daar komen tanken, onverwachte rekeningen, boodschappen en kleding nog bovenop het is meestal krapjes maar de ene maand gaat het beter als de andere maand… :wink:

Ja het kan! Maar het is niet altijd even ruim. Bij jouw verhaaltje heb je geen melding gemaakt van de kinderbijslag en eventuele extra inkomsten van vakantiegeld en eventuele bonussen. Als je die er ook nog bij zou tellen, heb je nog best wat meer te besteden.



Hier hebben we ongeveer hetzelfde inkomen per maand (buiten de dingen om die ik hierboven noem) en wij redden het. De ene maand wat makkelijker dan de andere, maar het lukt. Ik ben nu een jaar thuis en tot nu hebben we ons spaargeld nog niet aan hoeven spreken omdat we echt te kort kwamen.



Er valt best veel te bezuinigen hoor! Hier best wat bespaard door overbodige abonnementen op te zeggen, bewuster boodschappen te doen, verzekeringen eens goed onder de loep te nemen (zijn ze allemaal wel nodig en kan het niet goedkoper).



Als je het echt wilt, zou ik het doen! Je kunt het in ieder geval proberen toch? Stel nou, dat over een half jaar blijkt dat het toch niet lukt, dan kun je toch weer een parttime baan zoeken?

Ik ben ook een (bijna) thuisblijfmoeder, ik werk 4 uurtjes in de week, doe ik al vanaf dat ik student ben en ben er nooit mee gestopt.



Wij hebben iets meer dan 2000 euro en vragen onze hypotheek JAARLIJKS terug en wij redden het net. Er zitten inderdaad geen luxe etentjes bij, maar wel vakanties, die wij betalen van de belasting die we dan jaarlijks terug krijgen, ruim 3000 euro.

onze vaste lasten zijn ongeveer 1400 euro. Ik heb zo’n 100 euro voor benzine en 400 euro over aan boodschappen en andere dingen.



Als je tbm bent krijg je ook ‘huisvrouwen geld’, zo noemen wij dat altijd, heffingskorting. Ik krijg 115 euro, maar als je helemaal niet werk krijg je volgens mij bijna 180 euro. Dat vraag ik wel per maand terug anders zouden wij het niet redden, maar dat zit dus al wel in die 2000 euro.



Maar je hebt wel 3 kinderen, dat heb ik weer niet. Gewoon even op een rijtje zetten wat je uitgaven en vaste lasten zijn, dan zie je het snel genoeg. en er zijn genoeg dingen waar je op kunt besparen.



suc6

Jeetje, wat schrik ik van je verhaal…

Mijn vriend verdient ongeveer hetzelfde, rond 1650 netto… Maar wij kunnen er met zijn tweetjes al niet van rondkomen :oops:

wijz itten in de zelfde situatie… mijn man werkt alleen en ik ben thuis bij de kids…



maar moet zeggen dat we gewoon rondkomen maar der moeten ook gene geke dingen gebeuren anders hebben we dus wel een probleem (zoals pas als der 1 auto ophoud die we dus eg wel nodig hebben)… maar gelukkig hebben we wat kunnen regelen…



liefss :vlinder:

Zoals ik nu kan lezen …



Zou je er mee rond kunnen komen …

Het zal wel krapper zijn etc etc … maar als je op de kleintjes let kan je er zeker wel mee rond komen !!

wij moeten rond komen van 1500 netto

Oei, als ik dit lees vind ik het niet gek dat wij niet rondkomen :shifty:

Vriend heeft minimaal 1300 per maand, en wat ik verdien is ‘extra’…

Ik zie hier allemaal leuke lijstjes met kosten…maar ik mis daar toch een hoop op hoor. Mijn lijst met vaste lasten is echt veel langer!



Gemeentelijke belastingen bijvoorbeeld…water…

@Maris wrote:

Jeetje, wat schrik ik van je verhaal…

Mijn vriend verdient ongeveer hetzelfde, rond 1650 netto… Maar wij kunnen er met zijn tweetjes al niet van rondkomen :oops:
Jeetje hier schrik ik van.

Ben alleen met Stein en kom rond van 1100 euro netto :think: :eh:

Wij zouden er net niet van rondkomen denk ik…



Onze lasten zijn:



water: 30,00

huisverzekering en auto verzekering: 90

levensverzekering: 48,31

studieplan:40,57

OZ Zorgverzekering:168,80

essent tv :25,85

aflossing hypo: 194,12

klaverblad overlijdensverzekering: 23,46

hypotheekrente: 760,83

waterschap: 34,89

veron maandelijks sparen: 50,00

essent: 175 euro

telefoon: 40

autobelasting: 40euro

at home internet: 28

gemeentelijke belastingen 10x per jaar: 70

peuterspeelzaal: 45





Dan kom ik uit op:

1867 :shock: per maand…

400 euro boodschappen en extratjes

150 benzine

dus samen: 2417



Gelukkig hebben we in gezamelijk inkomen van 2600euro…



gr patricia

Wij moeten rond komen van 1186 Netto,Plus de toeslagen

met 2 volwassenen en 2 kinders in de luiers,en als we normaal uitgeven dus niet stroooien hebben we het nog best goed

Dank jullie wel voor de reacties!



Ik zal mijn lijstje met maandelijkse vaste lasten nog eens goed onder de loep nemen. Want er zal bij mij ook wel één en ander bezuinigd kunnen worden. Jammer dat we allebei net ons mobiele abbo hebben laten verlengen mét toestel, zowel die van mij als van mijn vriend stonden op instorten. Dus dat zijn wel weer wat extra kosten per maand… maar goed, dan maar wat vaker fietsen ipv de auto pakken :smiley: