Tja, ik heb een rare vraag misschien.
Ik vraag me dus af of het bij een thuisbevalling na afloop een enorme troep is?? Ik ben in verwachting van mijn tweede kindje en mijn eerste kindje is in het ziekenhuis geboren. Ik kan mij herinneren dat het na afloop best een “slagveld” was. Ik had dan ook ruim bloed verloren en de dweil moest er even flink door… Ik dacht toen nog, blij dat ik dit niet thuis heb…
Nu wil ik eigenlijk wel voor een thuisbevalling gaan maar het blijft maar in mijn hoofd rondspoken dat het zo’n enorme zooi gaat worden. Lekker belangrijk denken jullie misschien maar ik ben zo bang dat mijn matras ofzo er helemaal onder komt te zitten en dat we een nieuwe moeten kopen. Ik snap wel dat ik niet mijn nieuwste hoezen om mijn dekbed moet doen en dat ik een zeiltje eronder kan leggen en oude handdoeken liggen ook al klaar. Maar toch… Hoe is jullie ervaring hiermee?
Ik ben bij de 1ste thuis bevallen in bed. Heb eigenlijk weinig van de troep meegekregen… Matras zat hier niet onder.
Jij hoeft dat niet schoon te maken hoor…
De verloskundige en kraamhulp zijn hieraan gewend die ruimen dat in een zucht op. 8)
Daarbij is elke bevalling natuurlijk anders.
Bij mijn oudste 2 had het denk ik wel meegevallen… maar als mijn vliezen bij de 3e thuis staand aan bed waren gebroken… was alles onder het bed zeikenat geweest.
In het zhuis lag het namelijk letterlijk 2,5 meter verderop door de verloskamer :oops:
Maar verder… in het zhuis ging ik na de bevalling douchen en ook dan is de verloskamer alweer aan kant als je terugkomt.
Ze gebruiken van die wegwerpmatjes als je thuis bevalt, ik had er extra van in huis gehaald.
Tip: ze werken ook HEEL goed als je last hebt van stuwing bij de BV.
In het kraampakket zat bij mij ook een zeil. Die ik trouwens niet heb gebruikt, ik heb zo’n rubber zeiltje gekocht bij de HEMA, want ik vond het plastic te akelig kraken…
Verder heb ik ook weinig meegekregen van troep. VK en kraamverzorgende ruimen idd alles op, geen rotzooi aan!
Geen troep gezien. Zeiltje om het matras, wegwerpmatje erbij…En een kraamhulp die je na verloop van tijd onder de douche stuurt en je man mee stuurt ter ondersteuning.
Zo, heeft zij mooi de slaapkamer vrij om hup, hup alles op te ruimen. Tegen de tijd dat jij terug komt, ligt er een heerlijk schoon bed klaar.
@Chrissy wrote:
Geen troep gezien. Zeiltje om het matras, wegwerpmatje erbij…En een kraamhulp die je na verloop van tijd onder de douche stuurt en je man mee stuurt ter ondersteuning.
Zo, heeft zij mooi de slaapkamer vrij om hup, hup alles op te ruimen. Tegen de tijd dat jij terug komt, ligt er een heerlijk schoon bed klaar.
hier hetzelfde…
Ik ben s’avonds bevallen, dus er ging niet eens een wasmachine meer aan… Alles werd netjes in emmers gestopt met een sopje en in de badkamer gezet en smorgens om 8u toen de kraamverzorgster er weer was werd alles als een speer weg gewassen…
(vriendlief vroeg toevallig een paar weken geleden wat er met de vuile spullen is gebeurd na de bevalling… Ze heeft het zo goed gedaan dat zelfs hij helemaal niks van die troep heeft meegekregen)…
Heerlijk hoor thuis, vond ik dan he…
grts patricia
dat vond ik idd het voordeel van in het zkh bevallen. Het was zo’n bloedbad, dat had onze vloerbedekking van toen nooit overleefd.
Al was het thuis vast anders gegaan, want daar had de vacuum niet gebruikt kunnen worden, en misschien ook niet ingeknipt daarvoor, dus misschien was het heel anders.
En douchen kon ik helemaal niet, ik kon mijn hoofd amper bewegen, alles draaide om me heen door het bloedverlies. Als dat thuis was geweest was het niet meegevallen om het bed te verschonen denk ik. IN het zkh werd ik op bed gewassen, en hup, op een ander bed gesjouwd. Thuis hebben we die luxe van rijdende bedden niet
maar ik denk dat er altijd wel een oplossing is, als je thuis bevalt en dat je zelf idd weinig meekrijgt van de troep
Ik wist ook wel dat de kraamhulp en verloskundige het gingen opruimen maar ik ben een beetje bang voor de hoeveelheid " troep" die er vrij komt zeg maar. Jullie hebben me wel gerustgesteld hoor! Haal denk ik nog wel wat extra matjes en van die celstofdingen, dan moet het goed gaan…
Ben drie keer thuis bevallen, maar hier niks geen troep. Matrashoesje erover, na de bevalling douchen, en ik stapte zo weer een schoon bed in.
Hej,
Tip. Bed twee keer opmaken.
Eerst bed opmaken zoals je altijd doet. Hier boven op een hoeslaken die waterdicht is en dan weer een gewoon hoeslaken. Hiermee heb je minder last van ‘liggen op plastic :-)’ en kraamhulp kan zelfs je bed verschonen als jij er op ligt. gewoon bovenste gedeelte eraf halen en je ligt weer heerlijk.
Ik had dit ook gedaan en kon ook niet opstaan om te douchen. De kraamhulp had het bed snel verschoond…
Groetjes
Yvonne
1e keer in het ZH en baalde juist dat ik een dag later met een verse baby thuis moest komen in de bende…maar ja…dan ruimt niemand dat voor je op (ja, heb schoonma lief aangekeken,maar toch…kraamhulp ruimt je eerder gemaakte bende niet op natuurlijk).
(ik bedoel dus de bende die tijdens de weeen thuis was ontstaan…die ruimt je VK niet voor je op als je naar het ZH gaat).
2e x thuis bevallen op voornamelijk vuilniszakken (jeetje, lijk wel een enorme aso zo,maar dat was omdat de thuisbevalling niet gepland was en er niet voldoende matjes e.d. waren).
VK had ook niets bij zich…om veel logische redenen…ze had geen dienst en ik zou nog niet moeten bevallen.
Ik heb NIETS gemerkt van troep…sterker nog, alles in de slaapkamer was schoner dan VOOR de bevalling…heerlijk…
De wasmachine stond al aan voordat Eli zelf schoon was…
1 minpuntje…ik heb tijdens de weeen en persweeen een groot kussen vastgehouden…hier leunde ik half op of ik ging er na de bevalling op zitten…dat weet ik niet meer. Het was geen slaapkussen,maar meer 1 die ik gebruikte als ik rechtop wilde zitten…
Deze was ik op het moment supreme vergeten opzij te gooien (zoals de VK met de dekens doet). Daar zat dus wel wat bloed op…het was een heeeele grote kussen…onmogelijk om in de wasmachine te proppen…deze hebben we weggegooid. Maar uiteindelijk was het meer mijn eigen fout…Verder…heb ik zelf NIETS meegekregen van bende of troep.
Dat was bij de 1e juist anders. Beviel in de avond, beperkte mankracht, in het ZH komt je kraam niet mee (VK was er wel bij,maar gyn deed de verlossing). Daar heb ik dus bijna 1,5 uur onder het bloed en mecconium van Jo onder vieze lakens gelegen…pas na ruim 1,5 uur mocht ik opstaan om te douchen (ook vanwege hechten).
Probeer ingedroogd meconium maar eens af te spoelen…
Op de foto’s is dus ook duidelijk verschil…de foto’s van Eli zijn redelijk schoon, bij de foto’s van Jo zie je ook op de doeken en mutsje e.d. bloedsporen…
Ik ben 2 keer thuis bevallen. Ik heb bij de bevalling van Juul niks van de troep mee gekregen. Alleen de ochtend na de bevalling heeft de kraamverzorgster de verwarming en de kledingkast moeten poetsen, daar zaten nog wat bloedspatten op… :roll:
Bij Imme had ik mij heel goed voorbereidt, dacht ik… Ik had met 37 weken een groot groen zeil gekocht, die had ik op mijn bed gelegd. Wij hebben een 2persoonsbed met 2 aparte matrassen. Op het moment dat de bevalling bezig was, moest ik op het bed van mijn man gaan liggen. En toen braken de vliezen, meconium in het vruchtwater dus het was echt vies. Het hele bed zat onder. Maar we hebben die zelfde nacht nog in een schoon bed geslapen, nadat de kraamverzorgster en mijn man even bezig zijn geweest en de matras hoes was uitgewassen.
Mijn tip is: Zorg voor genoeg zeil op je matras en (heeft niks te maken met rommel) coolpacks. Bij Juul had ik geen coolpack in huis, aangezien dat ik flink was ingescheurd en het beter was om te koelen om zwelling tegen te gaan, hebben ze maar ingevroren saucijzen tussen mijn benen gelegt… :mrgreen: Was wel komisch…
:lol:
Bij mij viel het ook allemaal erg mee, door kleine slaapkamer wel een beetje geklier met van die celstofmatjes onder baarkruk, maar die gingen erna zo de prullenbak in. Na het douchen zag bed/slaapkamer eruit alsof er niks gebeurd was
@Moosje wrote:
hebben ze maar ingevroren saucijzen tussen mijn benen gelegt… :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
Ik maak me eigenlijk ook enorm zorgen over de thuisbevalling en de “bende” die dat met zich meebrengt. Maar ben nu ook wel enigsinds een beetje gerustgesteld na het lzen van wat belevingen.
Van de eerste thuis bevallen en ook een flinke hoeveelheid bloed verloren. Heb zelf erg weinig van het slagveld meegekregen. Ja ik zag dat ik in een flink plas met bloed lag maar meer ook niet.
vind de tip van dubbel opmaken een hele slimme… dat het een kwestie is van bovenste laag met zeil etc eraf trekken is en dat het ondergebeuren helemaal klaar is.
Scheelt ook voor de kraamhulp die eerste keer een stukje werk :thumbup:
ikebn 3x thuis bevallen en het zal best een bende geweest zijn maar niks van mee gekregen…
lekker doen zou ik zeggen!
en als het toch een troep is: daar is de kraamhulp voor :mrgreen:
kan me alleen maar aansluiten bij eerder genoemde. ziekenhuisbevalling was meer bende bij thuiskomst dan thuisbevalling zelf.
Teken bij een evt. 3e voor thuisbevalling!