thuis of in het ziekenhuis bevallen help !

bij de eerste zwangerschap moest ik wel in het ziekenhuis bevallen omdat thomas zou overlijden tijdens of direct na de bevalling ,dat wisten we al van te voren…

bij de tweede zwangerschap van floris moest ik wederom in het ziekenhuis bevallen omdat ze dat verstandiger leek,maar er was ditmaal geen enkele reden toe.

nu gaan we voor de 3de bevalling en dit gaat tevens de allerlaatste keer worden dat staat vast voor ons…en nu weet ik het gewoon ff niet meer. :oops: :think:

ik zie de voordelen van thuis bevallen wel…:

ik bedoel lekker in je eigen bedje ,

eje eigen omgeving .

maar de nadelen zijn er ook degelijk:

geen ruggeprik

als er iets is moet je alsnog met heftige weeen naar het ZH toe

voordelen ziekenhuis :

je word constand in de gaten gehouden.

als er iets is kunnen ze gelijk ingrijpen.

wat me erg is tegen gaan staan van het ziekenhuis was dat ik niks mocht !ik moest maar constand op mijn rug blijven liggen aangezien je daar als heel snel aan een infuus word gesmeten.en als je dan alleen maar rugweeen hebt die ik beide keren heb gehad dan is op je rug liggen echt een crime :roll: :thumbdown:

aangezien het echt de laatste keer word lijkt het me ook eens geweldig om bv op een baarkruk te bevallen of in een zwembad bv…en dat kan /mag je in een zekenhuis niet…en ik wil rond kunnen lopen als ik dat wil…

ik weet het ff niet meer…ik heb natuurlijk nog tijd zat,maar het kan geen kwaad om er een beetje over na te gaan denken…

graag alle adviezen van jullie meiden…

wat zouden jullie doen?

ik zou thuis doen.

ik ben van chayenne in zkh bevallen en inderdaad je mag (moet) op je rug liggen en blijven liggen.

van dylano ben ik thuis bevallen en ging alles veel sneller dan van chayenne.

heerlijk relaxt, wil je douchen kun je douchen, wil je rondlopen dan kan dat.

en na de bevalling heerlijk fris gedouche op je eigen bed met je gezinnetje om je heen.

bij ons komt er ook geen meer bij vanwege een spierziekte, maar als er nog een bij zou komen en ik had keus ( die ik niet heb) dan absoluut thuis.

thuisbevallen is me goed bevallen.

succes met je keuze

Wacht het gewoon af.

Zet alles klaar voor een eventuele thuisbevalling en bekijk zodra de weeen beginnen wat je het liefste doet.

Woon je ver van het ziekenhuis vandaan? Dat zou mischien ook van belang kunnen zijn mocht je thuis willen bevallen en alsnog naar het ziekenhuis moeten.

Ik ben het eens met Joseetje.

Bespreek wel alles met de verloskundige of gynaecoloog.

Dat je eigenlijk graag thuis wil bevallen, maar wel extra controle wil of iets.

Dat er snel in gegrepen kan worden, woon je ver van het ziekenhuis?

Zou ik wel kiezen voor ziekenhuis. Anders thuis.

(In mijn geval mocht ik niet thuis bevallen, dus werd het poliklinisch dus zelf betalen. Omdat ik 3 hoog woon, maar het is toch medisch ziekenhuis geworden.)

waarom mag je 3 hoog niet thuis bevallen? We wonen hier ook 3 hoog, maar dat is geen probleem geweest bij onze dochter hoor… Gewoon in ons eigen bedje, meteen bij mama liggend, en helemaal thuis!

groetje,

Louise

@merel33 wrote:

aangezien het echt de laatste keer word lijkt het me ook eens geweldig om bv op een baarkruk te bevallen of in een zwembad bv…en dat kan /mag je in een zekenhuis niet…en ik wil rond kunnen lopen als ik dat wil…

hoezo mag je in het ziekenhuis niet op een baarkruk bevallen?

groetjes
marlies

In je verhaal lees ik dat je eigenlijk thuis wilt bevallen. Maak een lijstje met plussen en minnen en zoek uit of de minnen echte minnen zijn en de plussen echte plussen. Gooi daarna het lijstje weg en kies intuïtief :lol:

Maar klopt dat, dat je niet thuis mag bevallen op 3 hoog? Wij wonen in een maisonnette op de 3e (en 4e) verdieping, geen lift. Mag je dan niet thuis bevallen?

Ik was altijd nogal fel, gewoon thuis bevallen, ik ben niet ziek,

Ik moest toch naar het zkh, omdat hij in het vruchtwater had gepoept, en ik vond het echt heerlijk! Geen bende thuis, geen gestress of mijn huis wel netjes is als het bezoek komt :wink: En de rust van de eerste 24 uur continu iemand die kan helpen als het nodig is. Dat was niet nodig, maar het was mijn eerste, en ik wist totaal niks. Heerlijk dat er dan 's nachts een zuster langskomt die zegt dat hij weer moet drinken. Een kraamvrezorgster zal dat allemaal vast uitleggen als ze weggaat de eerste dag, maar je moet het dan toch meteen samen doen.

Toch zal ik niet van tevoren kiezen voor een zkh bevalling. Ik geloof nog steeds dat ik snel en makkelijk kan bevallen (dat makkelijk vond ik ook wel bij de eerste, ondanks de vacuumverlossing, snel was het niet echt :slight_smile: ).

Misschien is bij een 2e (3e) zkh ook wel lekker rustig. Maar als het verder goed gaat met jou en je kindje, ga je volgens mij alsnog heel snel naar huis. Dus dan gaat dat niet helemaal op.

Ik vond het heel prettig in het zkh, erg fijne verpleegsters, gynaecoloog en verloskundigen. Ik mocht zitten, liggen wat ik wilde. Douchen mocht niet vaak, omdat ik aan allerlei snoeren lag (weeenopwekkers, harttonen en weemeters ofzo). Maar mijn vriendin is pas in hetzelfde zkh bevallen en vond het personeel helemaal niet fijn. Dus het is maar net wie je treft denk ik.

@Priscilla wrote:

Maar klopt dat, dat je niet thuis mag bevallen op 3 hoog? Wij wonen in een maisonnette op de 3e (en 4e) verdieping, geen lift. Mag je dan niet thuis bevallen?

Ik mocht niet thuis bevallen als er ingegrepen moest worden, het trappenhuis is te klein .

heeft de VK hier helemaal niet moeilijk over gedaan, ze zei in het ergste geval als het echt niet kan dan gaan we gewoon via het raam hoor :oops: Denk dat dit trappenhuis ook niet heel makkelijk liggend zou gaan… ligt dus denk ik echt aan de vk praktijk hoor…

Nee verandering in protocol denk ik.

Ik mocht bij Mirthe niet in de slaapkamer bevallen omdat het geen brancard naar beneden zou kunnen.

De brandweer had dan moeten komen om me uit huis te helpen.

@joseetje wrote:

Nee verandering in protocol denk ik.

Ik mocht bij Mirthe niet in de slaapkamer bevallen omdat het geen brancard naar beneden zou kunnen.

De brandweer had dan moeten komen om me uit huis te helpen.

Hier ook, en er is als het wel mis gaan geen tijd om nog te wachten.

Daarom liever al in het zkhs zijn dan dit weetje wel.

ik wil denk ik weer in het ziekenhuis bevallen,m aar heb bij de kraamzorg en ziekenfonds aangegeven dat ik thuis wil bevallen.

Bedenk ik me nog, of voelt het goed dan kan ik thuis blijven omdat alles geregeld is. Lijkt me wel zo prettig om dan nog te kunnen beslissen

mmm… net even gekeken maar een brancard past hier wel door het trappenhuis, dat is geen probleem,zegt hub ook… nu ben ik geen 100 kilo en dat ben ik ook niet van plan te worden… zou ik dan wel thuis kunnen bevallen nu?

en tja, er kan altijd van alles misgaan met een bevalling, tuurlijk… maar er kan ook iets gebeuren wat je niet van te voren weet en dat je daarvoor naar het ziekenhuis moet… je kan toch niet alles indekken he? of je zou alleen maar op de begane grond moeten blijven wonen natuurlijk…

hoihoi

bij ons mag je niet meer boven bevallen. Dit ivm de veiligheid enz. En het lijkt me ook geen pretje als het misgaat. Iemand bij ons uit de buurt moest door het slaapkamer raam naar buiten getild worden door de brandweer omdat ze recht vervoert moest worden ivm ernstig bloedverlies.

Ik beval zowiezo in het ziekenhuis door een medice indicatie maar ik zou ook niet anders willen. beneden bevallen lijkt me helemaal niks

groetjes

marlies

ik ben 2 x in het ziekenhuis bevallen…

de eerste keer… dat verhaal ken je… :silenced: ( was geen andere keus dan in ZKH ivm 43 wk en gepoept in vw)

daar heb ik trouwens wel op een bal gezeten om de weeën op te vangen en mocht ik rondlopen en heb ik in bad gezeten

de tweede keer. was met mijn eigen VK en ik mocht ( als ik het had gekund) ook op de stoel blijven zitten tot de persweeën

helaas was mijn ontsluiting nu NOG sneller dan bij Dave waardoor ik de kracht niet had om iets anders te doen dan liggen en de pijn verbijten…

tijd voor pijnstilling was er niet eens…

gelukkig waren we in het ZKH want mijn placenta was niet zo netjes eruit gekomen waardoor er nog 3 andere vk /gyns hem hebben nagekeken…

anders hadden we wel naar zkh gemoeten om het na te laten kijken…

maar goed het is mij prima bevallen, alle troep wordt gelijk opgeruimd je gaat douchen en dan lekker naar huis…

mocht er iets zijn dan zijn er deskundigen in de buurt en met 5 tellen bij je…

trouwens ik had bij beide veel vw … die had anders mijn bed en vloer behoorlijk bevuiligd…nu de eerste keer de gyn onder gespat :twisted: en de tweede keer alleen het bed mijn rug en de vloer… :sick:

ik denk dat het ligt aan het zkh waar je bevalt… dus ik zou gewoon naar zo’n voorlichtingsavond gaan en dan de vraag stellen wat er allemaal kan… en die vraag ook aan je vk stellen mocht je poliklinisch bevallen met haar of die mogelijkheden er dan ook nog zijn…

Ik heb er helemaal niets over gehoord toen de vlos afgelopen zondag kwam dat ik niet op zolder(dus 3 hoog) zou mogen bevallen.

En een brancard van die laatste trap is zou volgens mij best lastig zijn.

Nou dan kruip ik er wel af. :wink:

Ik heb het 2x thuis gedaan en dat is mij prima bevallen. Je bent zo in het zh als het zou moeten.

Nu moest ik zondag toch echt naar het zh, want ik was op 2 dagen na nog net geen 37 weken. :cry:

Ik heb het niet als leuk ervaren. De ene zuster is heel lief en de ander een botterik en je ligt daar inderdaad maar te liggen.

Als je een stukje wilt rondlopen ben je als snel aangewezen op die lange saaie gangen. Ik moest ook nog even 2 dagen blijven en vond de toilet te hoog(ben erg klein en daar is thuis rekening mee gehouden) en de douche te hard. Daarnaast ligt mijn eigen bed veellekkerder dan dat supersonische bed in het zh. Toen ik gisteren naar huis mocht(37 wkn en weeen wat afgenomen) kon ik direkt lekker in bad en op mijn eigen wc’tje, op de bank, etc. lekker kiezen.

Alhoewel ik nu al weet dat als hij nu wel komt ik na de bevalling toch terug moet, want hij blijkt veel te klein te zijn. :cry: . Toch wil ik thuis gaan beginnen en hopelijk ook eerst bevallen voordat wij terug gaan.

Maar ieder zijn ding…

Je kan het altijd nog op het laatst beslissen en misschien beslist zoals in ons geval van de week de natuur het wel. :hug:

Hier al 2x in het ziekenhuis bevallen en ik mocht lopen, onder de douche, in bad, staan, zitten wat ik wilde.

Ik ga nu ook voor de laatste keer weer voor een ziekenhuis bevalling :thumbup:

@Priscilla wrote:

Zit jullie 3e verdieping aan het trappenhuis? Met een brede trap waar de ruimte is om te draaien met een brancard? Dan kun je eventueel gewoon in thuis in de huiskamer bevallen. Wij woonden ook in een maisonette en we hadden een enorm trappenhuis. Als ik thuis wilde bevallen dan mocht dat mits ik in de woonkamer zou bevallen.

het zal idd per ziekenhuis verschillen wat wel en niet mag…in het ziekenhuis waar ik zal gaan bevallen mag je gewoon niets…nu moet ik er wel bij zeggen dat ik beide keren aan een wee opwekkend infuus lag dus je ruimte om te bewegen is erg minimaal .

mischien een domme naiefe vraag,maar als je thuis bevalt kan je niets van pijnstilling krijgen?

mijn ervaringen met de ruggeprik zijn 3x niks :thumbdown: in beide gevallen werkte ze voor geen meter.de eerste keer waren mijn benen wel verlamt,maar de pijn ging niet weg. en de tweede keer hebben ze 6x geprobeerd om hem te zetten,ze zeiden dat het gelukt was,maar de pijn werd niets minder dus ik ben daar nogal huiverig voor geworden…en nu denk ik als het dan toch niet werkt bij mij dan kan ik net zo goed bevallen zonder pijnstilling :think: ?