Testen,toetsen,onderzoeken en screenings...

Ligt het aan mij of komt het allemaal wel heel erg tegelijk voor een 5-jarige kleuter??

Dat het ‘moet’ gebeuren kan ik nog inkomen, dat je als ouder ook geen toestemming kan geven, is dan nog een positief punt…maar in de laatste maandjes van het schooljaar (trek de vakanties er even af) komt er ineens wel veel tegelijk op zo’n kind af…moet het nog even snel gebeuren allemaal??

Inmiddels weet ik dat gisteren en vandaag de Cito afgenomen is. Jo.as is 1,5 week ziek geweest en begon gisteren weer…hij heeft het oefenen en de uitleg gemist,maar dat hoeft geen issue te zijn.

Dat hij nog steeds niet 100% was ook niet…wij hechten geen waarde aan de uitslag als deze anders uitvalt dan verwacht, zijn wel nieuwsgierig,maar het kan evengoed niets over hem zeggen. Zowel wij als de juf weten dat het voor hem geen moeite hoeft te zijn.

Hij vond het zelf wel leuk,maar had wel degelijk door dat het een issue was, hij nam het bloedserious. Hij had het al door toen alle kleine kleuters weg moesten en alleen de oudere kleuters overbleven en allemaal tegelijk hetzelfde gingen doen. Dat is niet standaard. Hij voelt het aan…vorig jaar zag hij zelf de oudste kleuters ineens weggeroepen worden om apart iets te doen.

Hij wist niets van het gegeven Cito en wij wisten niet dat het deze week was uiteraard. Waren niet eens van plan hem weer naar school te sturen deze week… (hebben hem halve dagen op laten starten weer).

2 weken terug de (pittige) vragenlijst van de GGD ingevuld…ook de schoolarts kan elk moment verschijnen en waarschijnlijk mogen wij als ouder daar niet bij zijn. Jo.as en vreemde mensen die ‘testjes’ willen gaan doen,dat is geen goede combi…er wordt al genoeg aan die jongen geplukt…het kan 2 kanten op gaan dus. Als hij de lol er van inziet,dan heb je een goede…maar zo niet…kansloos…

Zowel wij als de juf vullen de formulieren in en zelfs met enige nuance weet ik nu al dat Jo als “bespreekgeval” uit de bus gaat komen.

Gelukkig hoeft dat niet van ons…zo’n beetje alles wat ze zouden willen bespreken is al besproken…

Kwam gisteren ook het formulier van de logopedist…die komt kleuters screenen…pff…

Ook hier geen zorgen natuurlijk,maar wat moet je er weer mee?

Al die vreemde mensen…al die prikkels…pfff…

Heb bij die laatste 2 overwogen geen toestemming te geven. M.b.t. zijn gezondheid zijn er al genoeg controles,maar aan de andere kant…zicht en gehoor kan natuurlijk geen kwaad. En daarbij…je wilt als ouder ook niet over alles je kont tegen de kribbe gaan gooien,omdat je het zoals elke andere ouder allemaal beter weet als het om je kind gaat.

Krijg soms het gevoel dat weigeren van dergelijke testen ook niet een goed signaal is…(onredelijk…i know).

In geen van bovenstaande gevallen hebben we Jo voorbereid (weten ook niet wanneer). Wel voorbereiden kan spanning en reactie geven, niet voorbereiden kan spanning en reactie geven…kortom…we zullen zien.

Uiteindelijk moet school verder met een leerling en aangezien de visie van een ouder over zijn/haar kind niet altijd ook gezien wordt door de leerkracht, kan het misschien geen kwaad…horen ze het eens van een ander…bij wijze van. Ze zien het wel,maar soms vraag je je af…

Hoe gaat dat allemaal bij jullie? Ook alles tegelijk? Wat heb je eventueel geweigerd?

Met name de taalscreening zien wij als overbodig onderzoek.

Uiteraard zijn al die onderzoeken wel nuttig en zullen er zeker kinderen veel baat hebben bij herkenning van struikelpunten,maar zou het niet een stuk makkelijker worden allemaal (en geld schelen) als ze bepaalde testen voorbehouden voor kinderen waarvoor hij bestemt is?

Ik zie ook de meerwaarde niet…bij vreemde mensen praat Jo namelijk niet. Of zinnen van 2 woorden en heeeeel zacht…als hij zich niet veilig voelt,dan komt “baby Jo” weer even naar boven…helemaal handig bij een logepedie screening…hahaha…zonde van ieders energie.

Heb het met zijn vader besproken en hebben toch getekend. Wennen een dit soort dingen is toch iets wat ooit zal moeten…hem uitzonderen leert hij ook niets van toch?!

Het valt me gewoon op dat er ineens van alles moet…is dat overal zo? En ook allemaal tegelijk? Ben benieuwd…

Hier ook een 5-jarige kleuter maar ik zie alles niet als vervelend of veel tegelijk eigenlijk?

Nou is Mika in november 5 geworden en heeft vrij direct na zijn verjaardag een onderzoekje gehad door de logopediste. Ik wist het niet, ze doen dit gewoon als ze 5 jaar geworden zijn (en het staat ook in de schoolgids maar dat was ik alweer vergeten).

Cito hebben ze hier 2e week januari gehad en dat is gewoon aan ze uitgelegd als werkjes voor de oudsten. Ook hiervan wist ik overigens niks, maar dat willen ze komend schooljaar verbeteren.

Schoolarts komt nog en hier moet je zelf met je kind heen. Ik ben er dus wel bij.

Tja of het veel is? Mika houdt juist van nieuwe dingen, vindt het allemaal heel interessant en heeft ook totaal geen moeite met vreemde mensen.

Ik denk dus dat het gewoon per kind verschillend is. Misschien moeten de juffen hier ook gewoon rekening mee houden? Die weten ook hoe een kind is en kunnen ook het beste inschatten of een kind voorbereidt moeten worden of niet.

@Nijmanb wrote:

Hier ook een 5-jarige kleuter maar ik zie alles niet als vervelend of veel tegelijk eigenlijk?

Nou is Mika in november 5 geworden en heeft vrij direct na zijn verjaardag een onderzoekje gehad door de logopediste. Ik wist het niet, ze doen dit gewoon als ze 5 jaar geworden zijn (en het staat ook in de schoolgids maar dat was ik alweer vergeten).

Cito hebben ze hier 2e week januari gehad en dat is gewoon aan ze uitgelegd als werkjes voor de oudsten. Ook hiervan wist ik overigens niks, maar dat willen ze komend schooljaar verbeteren.

Schoolarts komt nog en hier moet je zelf met je kind heen. Ik ben er dus wel bij.

Tja of het veel is? Mika houdt juist van nieuwe dingen, vindt het allemaal heel interessant en heeft ook totaal geen moeite met vreemde mensen.

Ik denk dus dat het gewoon per kind verschillend is. Misschien moeten de juffen hier ook gewoon rekening mee houden? Die weten ook hoe een kind is en kunnen ook het beste inschatten of een kind voorbereidt moeten worden of niet.

Dat is nog wel te doen.

1 test in november en de volgende pas in januari…

Hier speelt het nu allemaal tegelijk.

Ik/wij vinden het ook niet vervelend en Jo als hij bezig is misschien ook niet…maar reactie komt onherroepelijk als het allemaal teveel gaat worden bij hem…

Daarbij…kans is groot dat hij toch niet mee gaat werken…weten ze nog niets. Ook zonde toch?

We zien het allemaal wel,maar vind de planning wel bijzonder…

Maar ze weten toch ook wel wat voor jongentje Jo is? Als hij er gevoelig voor kan zijn/is en ze gaan toch testen en hij werkt niet mee, tja dan mogen ze het een andere keer nog een keer doen.

Ik zou het gewoon over mij heen laten komen en als je het ergens niet mee eens bent overleggen met de juf?

@Nijmanb wrote:

Maar ze weten toch ook wel wat voor jongentje Jo is? Als hij er gevoelig voor kan zijn/is en ze gaan toch testen en hij werkt niet mee, tja dan mogen ze het een andere keer nog een keer doen.

Ik zou het gewoon over mij heen laten komen en als je het ergens niet mee eens bent overleggen met de juf?

Uiteraard…de juffen toetsen ook…dat weegt ook mee.

Het viel me alleen op dat het zo tegelijk komt nu. En buiten Jo zullen meer kids er last van kunnen hebben…

Was nieuwsgierig of dat bij meer scholen zo gaat en wie er om wat voor reden dan ook bedacht heeft om inderdaad geen toestemming te geven.

Het is immers redelijk vrijblijvend,maar vraag me werkelijk af wie het tegen zou houden…ik denk maar weinig…

Hier houden ze er dus blijkbaar rekening mee, of dat bewust is heb ik geen idee van.

Wanneer is Jo 5 geworden dan? Want dat maakt hier dus uit met de logopediste. Die is gewoon wekelijks in school hier.

Als ze het echt allemaal in janurai/februari doen dan is dat idd geen slimme planning.

GGD heb ik nog niks van gezien? Schoolarts ook niet maar dat komt volgens mij ergens eind van het schooljaar? En dan wel alle kindjes rond dezelfde tijd dacht ik. Maar dan zijn er ook weer cito’s volgens mij?

En over wel of niet toestemming geven, ik vond het wel fijn juist dat Mika door de logopediste getest is. Hij sliste een beetje en zei de S verkeerd. Ik wist het wel maar heb er nooit wat mee gedaan, maar zij vond het zonde.

Na 2 keer een korte sessie was hij ervan af. Anders had hij nu nog geslist denk ik?

Arts vind ik wel fijn dat wij erbij mogen zijn.

Ik zou het toch aankaarten bij de juf. Misschien hebben ze er gewoon nooit bij stilgestaan dat het best veel is. en het kan dus blijkbaar anders :wink: .

Aug. is hij 5 geworden…

Hier maakt dat kennelijk ook niet uit…ze testen alle kids tegelijk…

Heb in een periode van 2 weken 3 lijsten in zitten vullen…3 verschillende.

Moest er wel een beetje om lachen…vroeg me ineens af wat het oordeel van een juf nog waard was…zij ziet zo’n kind toch 2 leerjaren achter elkaar…moeten er dan nog externen nog eens een mening komen geven…maar goed, zoals ik al zei…voor een aantal kids kan het natuurlijk wel degelijk verschil maken. Met name oor en ogentesten kunnen nooit kwaad…

Denk dat de planning ook wel iets ruimer is…febr-maart-april,maar daar zitten ook vakanties en vrije dagen tussen…voordat iedereen geweest is zijn ze wel een paar weken verder natuurliijk.

Maar goed…we gaan het meemaken…

Wat een verschil in scholen kan er dan weer zijn hè. Eigenlijk zouden ze dus beter moeten communiceren, dan weet je waar je aan toe bent.

Nu lijkt het idd of ze alles nog even in de laatste maanden ‘proppen’. Logopedie was hier maar heel kort trouwens begreep ik, maar de schoolarts zal toch wel langer zijn.

Komt die arst dan ook echt op school? Wij moeten nl. zelf er naar toe (tenminste dat was vorig jaar zo). Dat scheelt ook want dan kan je je kind gewoon vertellen wat je gaat doen.

ook de schoolarts kan elk moment verschijnen en waarschijnlijk mogen wij als ouder daar niet bij zijn

Is dat echt zo? :shock: Dat is echt iets waar ik het niet mee eens ben... Mijn kindje in d'r ondergoedje voor een vreemde volwassene in d'r eentje? Echt niet! :hand:

Hier was in december het bezoek aan de schoolarts. Overigens niet op school, maar gewoon op het consultatiebureau, met de ouders erbij.

In januari de cito. Tuurlijk hebben ze wel door dat dat anders is dan ‘gewoon’ een werkje, maar zo spannend is het toch ook weer niet? Laura kwam in elk geval niet vermoeider uit school dan op andere dagen. Dus of ze nou onder schooltijd leren rekenen, kleuren, of een toets maken, ik zie dat gewoon als onderdeel van de lessen eigenlijk. Ik heb Laura er ook nauwelijks over gehoord. Volgens mij vond ze het vooral wel leuk om eens een keer iets nieuws te doen.

Voor logopedie kregen we vorige week een formulier, en op basis van wat de ouders en leerkrachten invullen, gaan ze dan de kinderen testen voor wie het nodig is. Dus niet iedereen krijgt een test bij ons.

Echt veel werk vond ik het alles bij elkaar niet (het invullen van de formulieren kostte minder dan 5 minuten). Ik kan me wel voorstellen dat je als ouder bij de testen/onderzoeken aanwezig wil zijn, zeker als je weet dat je kind moeite heeft met dat soort situaties.

Maar misschien valt het wel heel erg mee?

Anne heeft 2 weken geleden de cita gehad (zonder voorbereiding, dat vinden wij wel goed voor een kind als anne)

Afgelopen week, dus meteen na de cita kwam de logopediste op school (daar had ik al in december een formulier voor ingevuld)…Anne vond het leuk en mocht daar lekker kletsen…dus voor een kind als anne geen probleem, kinderen die er wel moeite mee hebben worden op deze school begeleid.

Schoolarts/ggd hebben w enog niks van gehoord.

cito’s zijn hier al gedaan zonder voorbereiding en dat ging prima, logopedie heb ik niet over gehoord en schoolarts komt eraan ik kreeg gisteren de papieren mee.

Wat ik zo raar vind is dat er bij ons “verwacht wordt” dat je er bij bent en als dat niet kan komt er nog een sloot aan papierwerk en toestanden bij. Bij jullie mag je er dus juist weer niet bij zijn.

Zo jammer dat ze dat niet standaard maken!

@blue_fairy wrote:

ook de schoolarts kan elk moment verschijnen en waarschijnlijk mogen wij als ouder daar niet bij zijn

Is dat echt zo? :shock: Dat is echt iets waar ik het niet mee eens ben… Mijn kindje in d’r ondergoedje voor een vreemde volwassene in d’r eentje? Echt niet! :hand:

Het is geen onderzoek in onderbroek…kinderen worden per 2 a 3 tegelijk bij de arts geroepen voor wegen/meten (gekleed) en ogen en oren test. De rest komt van een invullijst en gaat de arts in overleg met de juf. Mochten er nog bijzonderheden zijn,dan word je als ouders opgeroepen voor vervolggesprekken.

Hebben uiteraard overwogen aan te geven er bij te willen zijn ofwel in de buurt om hem eventueel te sturen.

Maar…bedacht me dat we het misschien ook eens aan het toeval over konden laten. Er zijn andere kids bij…misschien sterkt dat ook. Gezellig samen testjes doen.

In het ergste geval bevriest hij en doet niets…ook prima. Alleen jammer als het dan over moet. Wegen en meten gebeurt regelmatig bij zijn kinderarts. Alleen ogen en oren is dan nieuw voor hem.

Aangezien zicht en gehoorproblemen niet onbekend zijn in onze familie kan dat dan weer geen kwaad…
januari de cito. Tuurlijk hebben ze wel door dat dat anders is dan 'gewoon' een werkje, maar zo spannend is het toch ook weer niet? Laura kwam in elk geval niet vermoeider uit school dan op andere dagen

Ik denk dat elk kind daar anders in is. Jo had wel door dat het een 'big thing' was. Daar heeft hij voelsprieten voor....
Hij is erg bezig met mogen en moeten....aangezien dit iets was wat MOET maakt hij het in zijn hoofd al zwaar......kan de juf niet veel aan doen,dat zit in Jo.
Het was in 2 dagen, hij zei zelf al dat hij zijn toets niet af had, ze zouden morgen verder gaan met de toets......

Grappig dat bij veel het bezoek op het CB is, het is toch een schoolarts? Hier komen ze veelal op scholen,maar gaan er wel overal anders mee om.

@mamy wrote:

cito’s zijn hier al gedaan zonder voorbereiding en dat ging prima, logopedie heb ik niet over gehoord en schoolarts komt eraan ik kreeg gisteren de papieren mee.

Wat ik zo raar vind is dat er bij ons “verwacht wordt” dat je er bij bent en als dat niet kan komt er nog een sloot aan papierwerk en toestanden bij. Bij jullie mag je er dus juist weer niet bij zijn.

Waarschijnlijk is die sloot aan papierwerk wat wij al ingevuld hebben.

2 aparte lijsten (2 a4-tjes per lijst dubbel bedrukt) m.b.t. zijn lichamelijke gezondheid en sociaal emotionele en psychische gestel.

Dan heb je als ouder niet veel meer toe te voegen denk ik.

Als het goed is vult de juf dezelfde vragen in vanuit haar visie.

Grappig om te lezen hoe het overal anders gaat.

@mandy_d. wrote:

@mamy wrote:

Waarschijnlijk is die sloot aan papierwerk wat wij al ingevuld hebben.

2 aparte lijsten (2 a4-tjes per lijst dubbel bedrukt) m.b.t. zijn lichamelijke gezondheid en sociaal emotionele en psychische gestel.

Dan heb je als ouder niet veel meer toe te voegen denk ik.

Als het goed is vult de juf dezelfde vragen in vanuit haar visie.

Grappig om te lezen hoe het overal anders gaat.

Nee die a 4 tjes die je moet invullen die moet ik ook doen, en ik wordt gewoon verwacht erbij te zijn.

Als je er niet bij kan zijn moet je weer formulier x y en z erbij gaan halen om toestemming te geven je kind toch te onderzoeken zonder bijzijn van de ouders :shock:

Wij krijgen echt niks mee. De Cito toets zal wel gemaakt zijn, maar wanneer? Ik zou het echt niet weten. Wij horen de uitslag wel tijdens het oudergesprek in april.

De schoolarts zal ook wel eens ergens komen, maar ook wij mogen er niet bij zijn. En dat vind ik jammer. Ik wil graag weten hoe mijn kind zich ontwikkelt. Mijn moeder was er vroeger ook altijd bij.

Logopodiste??? Dat is nieuw voor me. Ook daar nog niks over gehoord of gezien.

Maw wij worden slecht geinformeerd op school tot nu toe. Soms word ik er onrustig van soms denk ik ach laat maar hij is nog zo jong.

@Paikea wrote:

Wij krijgen echt niks mee. De Cito toets zal wel gemaakt zijn, maar wanneer? Ik zou het echt niet weten. Wij horen de uitslag wel tijdens het oudergesprek in april.

De schoolarts zal ook wel eens ergens komen, maar ook wij mogen er niet bij zijn. En dat vind ik jammer. Ik wil graag weten hoe mijn kind zich ontwikkelt. Mijn moeder was er vroeger ook altijd bij.

Logopodiste??? Dat is nieuw voor me. Ook daar nog niks over gehoord of gezien.

Maw wij worden slecht geinformeerd op school tot nu toe. Soms word ik er onrustig van soms denk ik ach laat maar hij is nog zo jong.

Zie ook dat je mannetje pas 4 is…althans…in groep 1 zit. Over het algemeen speelt het ook pas in groep 2. Nog even snel kind testen en screenen of de juffen het straks in groep 3 niet te moeilijk gaan krijgen…hahaha. Zoiets dus.

Sprak vanmiddag mijn vriendin. Haar zoon heeft de Cito al gehad en uitslag volgde meteen die middag. Vreemd…hier doen ze er 3 dagen over. 3 ochtenden Cito…elke ochtend een ander onderwerp.

Jo is al 3 dagen bezig nu, tenminste dat zegt hij. Nu weer een ander boekje en de jongste kleuters moesten weg uit de klas.

Apart…de een in 1 dag, de ander in 3 dagen…

Hier in België heten die testen ‘toetertesten’. Ik vermoed dat ze hetzelfde inhouden aangezien ze op dezelfde leeftijd en in dezelfde periode afgenomen worden.

Die testen hebben we begin februari gehad. Kids doen heel het jaar door oefeningetjes en werkbundeltjes dus voor hen viel het niet zo op dat het iets speciaals was, wel dat het langer duurde en meer was. Was wel in 1 keer klaar. Begin van het schooljaar hadden ze al wel een testje ivm rekenkundige begrippen.

Medisch onderzoek hebben we nog niet gehad, is voor na de paasvakantie vermoed ik. Krijgen we een brief mee om aan te duiden of je zelf mee wil gaan of je kind gewoon mee in groep naar het onderzoek gaat.

Achteraf uitslag per gesloten brief.

Logopedie enkel voor kids met problemen.

Jinthe heeft wat problemen in de klas met haar ‘sociale vaardigheden’ dus daar gaat ze een keer per week voor naar de ‘zorgjuf’. Die werkt dan een uurtje met haar op dat specifiek probleem.

Vind het eigenlijk niet teveel ofzo, Jinthe heeft er in ieder geval geen last van.