Testen,toetsen,onderzoeken en screenings...

hoi, cito kan niet in 1 dag gemaakt worden hoor. Dat zijn verschillende onderdelen en als ze dat in 1 dag proppen (nee uit ervaring van mijn collega’s bij dekleuters weet ik dat ze dat nooit doen en ook niet redden). Uitslag kunnen de juffen gelijk zelf zien. Zit een scoringslijst bij dus hoe snel ligt aan de juf.

Mijn zoontje heeft de toetsen verspreid in 2 weken gedaan en ook totaal niet als erg gezien. Schoolarts, hij is pas 5 maar heb nog niets gehoord. En ik wil daar ook bij zijn, graag weten hoe het gaat met bv zijn lengte/gewicht. Maar bij mijn werk zijn ouders er altijd bij (tenminste dat mag, moet niet)

Logopodist weet ik ook niets van, zal ik eens vragen :think:

Karin, het leek mij ook al vreemd dat ze de cito daar wel in 1 dag deden.

Jo is er 3 ochtenden mee bezig geweest. Ze doen het als onderdeel van de taakjes. De rest van de dag gewoon lekker spelen en normale ritme, wel zo fijn.

Ik vermoed ook dat mijn vriendin het niet goed heeft begrepen of dat ze alleen van de laatste test iets meegekregen heeft, misschien had hij er al een paar gehad eerder die week.

Jo heeft het wel bewust ervaren. Hij had de eerste dag al door dat het een toets was, daarna volgde er nog 2 ochtenden om hem af te maken. Hij was er dus wel erg mee bezig.

Bij Anne werd het over 2 weken verdeeld zelfs, dus 2 keer op dinsdagochtend een toets (op maandag zijn ze te druk na het weekend en aan het eind van de week te moe). Daarnaast bestaat 1 toetsdeel van de drie uit praten, luisteren, reageren etc, dat doen ze met heel groep 2 samen, dus dat hebben de kinderen nog minder in de gaten. Als je op deze school een kind hebt dat niks zegt kom je niks te weten over de toetsen als ze goed zijn gemaakt, alleen ouders waarvan de kinderen beneden B scoren krijgen bericht.

Voor logopedie moesten we toestemming geven (zal met de schoolarts ook wel zo zijn maar nog steeds niks gehoord) maar dat gebeurde dus ook op een onverwacht moment met 2 kindjes tegelijk van de klas. Ze moetsen woordjes nazeggen en ze mochten iets leuks vertellen wat ze gedaan of meegemaakt hadden.

Zo ff iets uitgebreider geschreven :wink:

Bij ons doen ze in de kleuterklassen nog geen cito’s. Wel nemen ze de oudste kleuters mee voor het schoolrijpheidsonderzoek. hier wordt gekeken of de kidneren klaar zijn voor groep3/klas 1 om echt te gaan leren lezen en schrijven.

Pas vanaf groep 3/klas 1 krijgen de kinderen 2x per jaar cito en in de laagste klassen ook avi lezen. Hoe alng ze er voer doen verschilt een beetje per klas. De meest coto’s worden in meerdere delen gedaan. In groep 3 is dit in 2 maar in groep 5 in 3. Dan doen je er dus ook langer over!

Kian zit in de middengroep. Ik weet dat hij wel de cito gehad moet hebben, maar wanneer. We horen het wel in april.

Onze middelste heeft ook de cito’s gehad en hij zit nu in groep 1.

Het duurde hier ook 3-4 ochtenden. (Hij scoorde op beide onderdelen een A). Screening door de logopedist is idd als hij vijf geweest is.

@sasisj wrote:

Onze middelste heeft ook de cito’s gehad en hij zit nu in groep 1.

Het duurde hier ook 3-4 ochtenden. (Hij scoorde op beide onderdelen een A). Screening door de logopedist is idd als hij vijf geweest is.

Gebeurt ook op veel scholen. Al testen in groep 1. Hier niet, zien ze gezien de jonge leeftijden nog geen meerwaarde in. Niet dat ze met 5 een meerwaarde hebben,maar goed.

Ze zetten er kennelijk vaart achter. Vorige week heeft hij 3 ochtenden achter elkaar Cito gehad en vanmorgen is hij opgehaald voor de GGD controle. Hoorde het van mijn man vanmiddag. Envelopje kwam terug met “Ogen -> iet optimaal”. Kortom, er gaat nog meer getest worden.

Ergens goed dat het opgepikt is,maar vorig jaar was er nog niets mis met zijn ogen. Er staat nergens bij dat het niet optimaal is,omdat hij de test niet goed heeft doorstaan of dat hij echt niet voldoende zag.

Bij het 2e geval zou een 2e aanvullende test geen nieuw resultaat geven namelijk.

Ontkomen er niet aan en gaan uiteraard ook niet ‘lastig’ doen als ouders,maar als er echt verdenking is op slechter zicht,dan sla ik het tijdrovende tripje naar het CB liever over en stap meteen naar de oogarts of iets dergelijks.

We zullen zien. Misschien moeten we er sowieso heen i.v.m. de uitkomst van het gesprek tussen GGD en leerkracht n.a.v. de vragenlijsten.

Eigenlijk wel een rare gewaarwording bedenk ik me nu. Als ouders sta je op afstand toe te kijken hoe andere mensen gaan kijk en nadenkenover jouw kind! Alsof de mening van een ouder ofwel input niets toevoegd. Grappig.

Hier kwamen de brieven van GGD en screening voor logopedie samen.

Maar omdat zoon al logopedie heeft hoeft dat niet en hij was ziek toen de GGD arts er was.

Ik kon trouwens op het forumulier van de GGD wel neerzetten dat ik er graag bij wou zijn.

Cito doen ze hier niet aan, de oudste kleuters hebben wel eigen taakjes/werkjes/opdrachten en juf doet wel eens “testjes” met een kleuter en dat is dan het overgooien en vangen van een bal e.d.

Zijn nu binnen 1 week (van woensdag tot vandaag) door alle testen heen gejaagd.

Wo-do-vrij-di toetsen. Maandag GGD arts en vandaag de logopedie.

Jo kwam thuis met een vage kleurplaat. Vroeg wat het was en hij zei dat hij uit de klas moest alleen en in een kamertje met een mevrouw iets met deze kleurplaat doen. Woordspellen zegt hij. Hij moest de tekening aanvullen met voorwerpen o.a.

Ik zag bij de deur een logopedielijst liggen bij het bureau van de juffen. Jo’s naam stond er ook op,dus zag het al aankomen.

Mijn gevoel was dus juist…ze hebben de testen er letterlijk doorheen gejaagd! Nu zijn het geen grote klassen,dus ben je zo weer aan de beurt natuurlijk,maar snel is het allemaal wel.

Jo heeft het goed doorstaan,maar merkte wel dat hij best moe was. Veel slapeloze avonden. Als hij teveel mee heeft gemaakt,dan kan hij de slaap niet vatten ook al is hij moe. Hij zegt dan niets,maar ligt wakker in zijn bed tot ik naar boven kom,terwijl hij normaal heel graag slaapt. Dan komen de verhalen los bij hem.

Hebben het in ieder geval achter de rug.