Test alle peuters op taalproblemen (nieuws)

‘Test alle peuters op taalproblemen’



Uitgegeven: 12 februari 2006 18:03

Laatst gewijzigd: 12 februari 2006 18:06



ROTTERDAM - Consultatiebureaus moeten alle peuters van twee jaar screenen op taalontwikkelingsstoornissen, zodat ze zo nodig al op hun derde hulp kunnen krijgen. Hierdoor kan het taalniveau van 10.000 kinderen zo opgevijzeld worden dat dit op hun achtste niet meer onvoldoende is.



De screening kost 2 miljoen euro per jaar extra, maar het voorkomt wel dat jaarlijks 2500 acht-jarigen in het speciaal onderwijs terechtkomen.



Dat stellen wetenschappers van het Erasmus Medisch Centrum in een grootschalig onderzoek dat ze maandag presenteren. De studie is het vervolg op een onderzoek naar de screening op taalproblemen bij ruim 10.000 peuters verricht tussen 1995 en 1999. Nu hebben ze gekeken wat er van deze kinderen is terechtgekomen. Het is voor het eerst dat dit is gebeurd.



Toekomstmogelijkheden



De onderzoekers stellen dat kinderen dankzij de vroege opsporing en hulp in het algemeen minder problemen met hun mondelinge taalvaardigheid ervaren als ze naar school gaan. Bovendien hebben de docenten een positiever beeld van de toekomstmogelijkheden van deze kinderen.



De wetenschappers verwachten dat de landelijke screening jaarlijks 4800 doorverwijzingen van peuters oplevert.



Doorverwijzen



Consultatiebureaus moeten deze kinderen het liefst zelf kunnen doorverwijzen naar een audiologisch centrum, waarna wellicht een KNO-arts of een logopedist kan worden ingeschakeld.

Tja wat moet je hier nou weer van denken he?!

Nog even en er word in de baarmoeder al getest of ze wel normaal geboren kunnen worden of dat er een keizersnee nodig is, omdat dit kosten van het ziekenhuis terugdringt.

Ik vind het een beetje overdreven allemaal hoor.

Dat je met zo’n kindje gaat kletsen om te zien of ie al een beetje kan praten oke maar echt testen enzo.

Ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

groetjes

Ik denk dat testen ook wel en groot woord is voor die kleintjes, maar ik weet niet of het overdreven is. Veel problemen met bijvoorbeeld het gehoor zijn op die leeftijd nog niet echt duidelijk, maar kan met taaltesten wel ontdekt worden.

Volgens mij moet je het meer zien als de ogentest die ze op het cb doen.



Aan de andere kant: Emma kletste met twee jaar alles bij elkaar, en was motorisch vrij gemiddeld, terwijl haar vriendje nog geen woord zei, maar wel van alles in elkaar kon zetten. Nu ze 3,5 zijn kunnen ze alles.



Twee jaar is misschien ook nog wel heel jong.

ja dat viond ik eigenlijk ook al

2 jaar en dan al een spraak test :shock:

nog even en die cito toets wordt gedaan voordat ze naar school gaan om zo te kijken of ze wel geschikt zijn voor die school :mrgreen:

ik vind het allemaal wel erg overdreven

laat ze toch gewoon even lekker kind zijn

sommige kids praten op hun 2e nog niet eens en dan heb je misschien wel een kindje wat een achterstand heeft, dat kun je toch heel moeilijk bepalen op die leeftijd

het gaat denk ik niet alleen om praten… er zal ook een stuk receptief getest worden… dus of ze je begrijpen… ik stel het mezelf ook een beetje voor zoals de ogentest…

wijs de… aan etc…spring eens heel hoog, heel laag… praat eens hard zacht fluisteren… dingen herhalen etc… ik denk dat het wel meevalt hoor…

en als het kan vermijden dat je kind later naar het speciaal onderwijs moet en dus waarschijnlijk daarvoor op school al steeds op zijn tenen heeft moeten lopen waarom niet?

Ik vind het ook zo gek nog niet hoor… Als het je kind helpt om te voorkomen dat het niet meekomt, kan het best nuttig zijn.



Ik vind wel dat er een grens is tot hoever je kunt gaan met extra taalles geven oid. We moeten hier geen praktijken gaan krijgen als in China en Japan, waar ouders zich gaan schamen als kinderen niet mee kunnen komen en die kinderen op kamp moeten om bij te spijkeren :naughty:

ja daar hebben jullie ook wel weer gelijk aan

het is toch een weegschaal zeg maar the do’s en dont’s

het verschilt toch bij ieder kind en tuurlijk wil je het beste voor je kindje maar ze moeten al zoveeeeeel volgens het cb

maar ze kunnen ook al zooooveeel… je krijgt geen lijstje van het cb met waar je je kind op moet trainen zodat het dat en dat kan… ze checken de dingen die bij die leeftijd horen af… en het ene kan dan wat meer en het andere wat minder… maar het cb bepaalt niet wat je kind moet kunnen bij een bepaalde leeftijd… de richtlijnen zijn natuurlijk gebaseerd op de kids zelf…

Hoi,

Ik vind het ook niet echt verkeerd hoor… En die testen zullen inderdaad wel meevallen lijkt me…



Groetjes babylover

Tuurlijk die tests zijn gewoon op het niveau van een peuter

Dat mogen ze dan bij mijn neefje ook wel eens doen want die is volgende week vier en je verstaat hem gewoon niet het grootste gedeelte van de tijd

pffffffffffft. het is altijd goed om te onderzoeken. alleen das wel erg vroeg. mn man kon nog niet goed parten toen hij drie was. en moet je kijken nu . hij praat heel goed. elk kind ontwikkeld anders.

Hier in den Haag valt het me met regelmaat op dat nogal wat buitenlandse moeders niet in het Nederlands tegen hun kinderen praten. Ik kan me voorstellen dat die kinderen met een behoorlijke acjterstand op school zullen komen, en het lijkt me zinnig dat daar wat aan gedaan wordt.

@Gerry wrote:

Hier in den Haag valt het me met regelmaat op dat nogal wat buitenlandse moeders niet in het Nederlands tegen hun kinderen praten. Ik kan me voorstellen dat die kinderen met een behoorlijke acjterstand op school zullen komen, en het lijkt me zinnig dat daar wat aan gedaan wordt.




kijk dat vind ik nou ook. hoe kunnen ze nou goed nederland leren zo. en dat doen ze natuurlijk ook wel op school en tussen de mensen. maar dan moeten ze ook met nederlanse kindjes spelen natuurlijk. want zelfs die kinderen die met hun eigen spelen, daar is niks mis mee natuurlijk. maar ze praten wel in hun taal. dat maak ik hier ook mee in de ze straat waar ik woon. dan denk ik weer van hoe leer je nu goed nederlands. het gaat me er niet om of ze in hun taal praten. maar het werkt gewoon niet zo.

dus het is heel logisch dat mensen in achterstandswijken erg achter op school zijn. was laatst ook op het nieuws.



mijn schoonzus ook. die is duits. en haar man is nederlander. en ze wonen in duitsland. maar in duitsland praten ze in hun taal tegen haar. en als ze hier zijn nederland zijn op visiete paret wij gewoon nederlands met haar. zo leert ze beide talen. maar je moet toch de taal kennen van het land waar je woont. want het is ook logish als ze dat niet doen. dat ze een taal achterstand krijgen. en dat is niet goed. want het is je eigen toekomst.



ook bij veel bedrijfen waar je komt te werken moet je goed nederlands praten. dan is dat een vereiste.

Ik krijg al kippenvel… Thomas is met taal nu net een beetje begonnen, maar is met andere dingen wel heel ver; dopjes op flesjes draaien, voetballen, zich inleven in anderen en emoties nadoen… maar DAT hebben ze op ons CB nog nooit als “wauw”( :clap: ) ervaren, meer van, ja leuk voor je maar… kan hij dit nog niet? En hoe zit het met dat?

Natuurlijk is het wel goed dat ze problemen zo vroeg mogelijk opsporen.

Maar ik ben gewoon bang dat het dan net zo gaat worden als met die (oude) oortest, daar moest je ook meestal nog 1 of 2 keer voor terug komen, omdat ze de 1e keer er nog niet aan toe waren en dus niet opletten, maar je krijgt dan als ouder wel een beetje het gevoel van; is alles wel goed met hem? :roll:



Eerst maar eens zien dan… :wink:

@karin wrote:

@Gerry wrote:
Hier in den Haag valt het me met regelmaat op dat nogal wat buitenlandse moeders niet in het Nederlands tegen hun kinderen praten. Ik kan me voorstellen dat die kinderen met een behoorlijke acjterstand op school zullen komen, en het lijkt me zinnig dat daar wat aan gedaan wordt.




kijk dat vind ik nou ook. hoe kunnen ze nou goed nederland leren zo. en dat doen ze natuurlijk ook wel op school en tussen de mensen. maar dan moeten ze ook met nederlanse kindjes spelen natuurlijk. want zelfs die kinderen die met hun eigen spelen, daar is niks mis mee natuurlijk. maar ze praten wel in hun taal. dat maak ik hier ook mee in de ze straat waar ik woon. dan denk ik weer van hoe leer je nu goed nederlands. het gaat me er niet om of ze in hun taal praten. maar het werkt gewoon niet zo.

dus het is heel logisch dat mensen in achterstandswijken erg achter op school zijn. was laatst ook op het nieuws.



mijn schoonzus ook. die is duits. en haar man is nederlander. en ze wonen in duitsland. maar in duitsland praten ze in hun taal tegen haar. en als ze hier zijn nederland zijn op visiete paret wij gewoon nederlands met haar. zo leert ze beide talen. maar je moet toch de taal kennen van het land waar je woont. want het is ook logish als ze dat niet doen. dat ze een taal achterstand krijgen. en dat is niet goed. want het is je eigen toekomst.



ook bij veel bedrijfen waar je komt te werken moet je goed nederlands praten. dan is dat een vereiste.




buitenlandse kinderen moeten in hun moedertaal aangesproken worden en de moeder moet vooral niet in een taal diehaar niet volledig eigen is tegen haar kind gaan praten, daardoor ontwikkelt een kind een volledig verkeerd grammaticapatroon wat bijna niet meer te corrigeren is. Daarentegen wanneer een kind de moedertaal van de ouders goed aanleert kan het daarna ook een goed een tweede taal aanleren. Kinderen lopen niet perse een taalachterstand op doordat ze geen NL kunnen als ze op school komen. Taalontwikkeling is een breder begrip dan alleen het gesproken woord.

dat is ook zo natuurlijk. alleen ik vind omdat we in nederland wonen, en er gewoon in nederlands les word gegeven, vind ik het belangrijk dat ze de taal wel kunnen. en als ze in hun eigen taal spreken waar ze vandaan komen. tja. zo leer je het niet goed.



maar ben het wel mee eens dat je ze best tweetalig kunt opvoeden. dat doet mn zwager ook. maar in hun land duitsland zeg maar, word er gewoon duits gesproken met hun kindje. omdat ze daar ook gewoon les in krijgt. en niet in het nederlands natuurlijk.

en als ze hier zijn. dan praten ze nederlands, zo kan je ook twee talen leren. maar ik vind gewoon het land waar jij woont moet je de taal kennen. en waar leer je het het meest, als je onder de de mensen komt die gewoon nederlands praten en niet wat anders. en het zal best dat wat jij zegt . maar omdat je in nederland woont. en op school gewoon les word gegeven in nederlands. moet je de taal wel kunnen. want als je steeds de moedertaal hoort,kan dat lastig zijn voor het kind. maar ik vind ook kinderen leren natuurlijk veel harder de taal dan ouderen.



jij hebt het natuurlijk over ouders die hier net zijn, en nog niet goed nederlands kan. ja dan vind ik dat ook wel, maar voor de ouders die hier echt al lang zijn. ja die kunnen wel nederlands. en dat moet dan ook met de kinderen gesproken worden. nederland is nu hun land , dus… dus ook hun toekomst. en dan vind ik het wel belangrijk dat ze nederlands kunnen.

ik vind 2 jaar ook nog veel te jong

mijn oudste praatte rond zijn 2e perfect, maar mijn jongste zoon praat nu nog rommelig en dat schijnt evengoed nog boven het niveau te liggen van wat te hoeven te doen op 3-jarige leeftijd

dus wat ze denken te testen???



bovendien is het toch dat kinderen rond hun 6e op hun best met talen zijn? dus kan het nog allemaal vanzelf goed komen in de loop van de jaren na hun 2e

ja ik vind het ook eigenlijk te vroeg.

@karin wrote:

dat is ook zo natuurlijk. alleen ik vind omdat we in nederland wonen, en er gewoon in nederlands les word gegeven, vind ik het belangrijk dat ze de taal wel kunnen. en als ze in hun eigen taal spreken waar ze vandaan komen. tja. zo leer je het niet goed.



maar ben het wel mee eens dat je ze best tweetalig kunt opvoeden. dat doet mn zwager ook. maar in hun land duitsland zeg maar, word er gewoon duits gesproken met hun kindje. omdat ze daar ook gewoon les in krijgt. en niet in het nederlands natuurlijk.

en als ze hier zijn. dan praten ze nederlands, zo kan je ook twee talen leren. maar ik vind gewoon het land waar jij woont moet je de taal kennen. en waar leer je het het meest, als je onder de de mensen komt die gewoon nederlands praten en niet wat anders. en het zal best dat wat jij zegt . maar omdat je in nederland woont. en op school gewoon les word gegeven in nederlands. moet je de taal wel kunnen. want als je steeds de moedertaal hoort,kan dat lastig zijn voor het kind. maar ik vind ook kinderen leren natuurlijk veel harder de taal dan ouderen.



jij hebt het natuurlijk over ouders die hier net zijn, en nog niet goed nederlands kan. ja dan vind ik dat ook wel, maar voor de ouders die hier echt al lang zijn. ja die kunnen wel nederlands. en dat moet dan ook met de kinderen gesproken worden. nederland is nu hun land , dus… dus ook hun toekomst. en dan vind ik het wel belangrijk dat ze nederlands kunnen.




als de moeder ze in het nederlands gaat aanspreken en ze spreekt zelf geen goed NL dan leert het kind nooit goed NL. ook niet later op school. dan kan het beter geen NL spreken als het op school komt. Dan kunnen ze beter het NL oppikken van buren op peuterspeelzalen etc…

dan word het een keer tijd dat ze zelf naar school gaan en goed nederlands gaan leren, en tussen de mensen komen… zo zie ik het hoor.

zo leer je het makkelijkste nederlands, ik begrijp dat het moeilijk voor hun is. maar als je het echt wilt kun je het. waar een wil is, is een weg.

heel belangrijk , dat kun je nu al wel lezen.



het is idd wel waar wat je zegt. maar dan is er duidelijk iets mis. dan moet je als ouders de goede voorbeeld geven aan je kind en aktie ondernemen… ik vind dat zef heel belangrijk.

doet mn vriendin ook hoor. die is naar duitsland gegaan. en ze doet haar kindje overal op zoals gym enz , zodat ze de taal goed kent. zelf spreekt ze heel goed duits.