Test alle peuters op taalproblemen (nieuws)

ik vind het wel vroeg wat ze doen. maar denk zelf dat de ouders ook dingen met hun kindje moeten doen. zoals voorlezen enz. zo leren ze ook dingen. en worden ze gestimuleerd.

dat is ook zo karin dat ben ik wel met je eens, maar een moeder die het nog niet goed kan en zich niet goed thuis voelt in de andere taal dan haar moeder taal moet dat niet tegen haar kind gaan spreken… je kan als ouder wel ervoor zorgen dat je kind voldoende onder nederlandse mensen komt door idd peuterspeelzaal enzo te doen… zodat ze dat daar ook oppikken…

zo is het ook hoor. en ik begijp je stand punt wel. maar als ouders moet je ook je best doen. niet alleen de kinderen.

@Judith1 wrote:

@karin wrote:
@Gerry wrote:
Hier in den Haag valt het me met regelmaat op dat nogal wat buitenlandse moeders niet in het Nederlands tegen hun kinderen praten. Ik kan me voorstellen dat die kinderen met een behoorlijke acjterstand op school zullen komen, en het lijkt me zinnig dat daar wat aan gedaan wordt.




kijk dat vind ik nou ook. hoe kunnen ze nou goed nederland leren zo. en dat doen ze natuurlijk ook wel op school en tussen de mensen. maar dan moeten ze ook met nederlanse kindjes spelen natuurlijk. want zelfs die kinderen die met hun eigen spelen, daar is niks mis mee natuurlijk. maar ze praten wel in hun taal. dat maak ik hier ook mee in de ze straat waar ik woon. dan denk ik weer van hoe leer je nu goed nederlands. het gaat me er niet om of ze in hun taal praten. maar het werkt gewoon niet zo.

dus het is heel logisch dat mensen in achterstandswijken erg achter op school zijn. was laatst ook op het nieuws.



mijn schoonzus ook. die is duits. en haar man is nederlander. en ze wonen in duitsland. maar in duitsland praten ze in hun taal tegen haar. en als ze hier zijn nederland zijn op visiete paret wij gewoon nederlands met haar. zo leert ze beide talen. maar je moet toch de taal kennen van het land waar je woont. want het is ook logish als ze dat niet doen. dat ze een taal achterstand krijgen. en dat is niet goed. want het is je eigen toekomst.



ook bij veel bedrijfen waar je komt te werken moet je goed nederlands praten. dan is dat een vereiste.




buitenlandse kinderen moeten in hun moedertaal aangesproken worden en de moeder moet vooral niet in een taal diehaar niet volledig eigen is tegen haar kind gaan praten, daardoor ontwikkelt een kind een volledig verkeerd grammaticapatroon wat bijna niet meer te corrigeren is. Daarentegen wanneer een kind de moedertaal van de ouders goed aanleert kan het daarna ook een goed een tweede taal aanleren. Kinderen lopen niet perse een taalachterstand op doordat ze geen NL kunnen als ze op school komen. Taalontwikkeling is een breder begrip dan alleen het gesproken woord.




Meertalig opvoeden is voor een kind helemaal niet slecht. Dat gaat spelenderwijs. Maar een kind moet wel Nederlands kunnen spreken als hij op school komt. Vooral kinderen die Nederlands slecht verstaan lopen in de eerste groepen al een achterstand op, is uit verschillende onderzoeken gebleken. Als je ziet wat er bij de kleuters al geleerd wordt, voorbereidend op groep 3. Wanneer kinderen dat niet voldoende meekrijgen beginnen ze in groep 3 al met een achterstand. En dat zal dan alleen groter worden.



Bij Yoni in de klas zit een jongentje dat amper Nederlands spreekt. Hij snapt ook niet alles wat er gezegd wordt. Snapte, want dat gaat de laatste tijd best al goed. Op school zijn ze daar druk mee bezig. Want als kinderen in groep 1 een taalachterstand hebben krijgen ze logopedie. Daar komt 1x week of zo iemand voor langs. En dat verschil merk je. Want er zijn kinderen die toen ze 4 werden niet verstaanbaar waren en nu wel.



Maar of ze een 2-jarige al moeten testen? Het verschil is dan nog zo groot. De een zegt nog geen woord en de ander praat je de oren van het hoofd. En het zijn 2-jarigen, en dan testen. Als ik naar Yoni kijk, die vertikte het toentertijd vaak op het cb om bepaalde dingen te doen. Ons cb is dan zo goed om aan ons te vragen of ze het thuis wel doet. Maar er zijn er genoeg die dat gedrag als ‘waar’ aannemen. Dus of dat zin heeft?



Ouders moeten ook meer met hun kinderen doen zoals voorlezen, maar dat wordt zo weinig gedaan. Ik schrik er soms van als ik dat van andere ouders hoor. Ik ben voorleesmoeder en er zijn genoeg kinderen waar thuis niet voorgelezen wordt. Dat verschil merk je direct aan de kinderen.

het onderwerp geeft bij mij een dubbel gevoel.

enerzijds goed om het vroeg op tesporen maar anderzijds er zijn zoveel kinderen die pas met 4jaar beginnen te praten en het voor die tijd gewoon vertikken.

mijn zoontje is nu 2jr en praat dus niet en na mij idee heb hij er gewoon geen zin in. hij zegt alleen bah en soms mama en papa maar niet gericht.

en neni = levi.

en nu moet ik dus 13maart naar cb ben dus benieuwd.

mijn zoon was met alles laat lopen pas met 21mnd. hij doet alles wat hij moet doen maar op zijn tijd en stimuleren heeft totaal geen zin werk avarechts.

maar geheid dat het cb mij naar dat instituut sturen maar ik weet niet of ik dat moet acepteren. nu zullen een hoop zeggen schaad het niet dan baat het niet.

dat is waar maar ik heb al gelopen onder een kinderarts die uiteindelijk niks voor me kon betekenen en bij kinderfysio na 2x sorry maar wij kunnen niks betekenen er zijn geen aanwijzingen dat hij niet zou kunnen lopen.

en nu loopt hij rent hij en ga zo maar door.

en ik heb geen zin om weer van alles aan de hand te halen terwijl ik zo iets heb wacht het nog een jaar af.

wat zouden jullie doen?