hallo, wij komen in aanmerking voor een TESE behandeling, heeft iemand hier ervaring mee, of is er iemand die daar ook voor in aanmerking komt. wij gaan naar het AMC. xxx kaatje
Nee, heb er wel van gehoord, wat is het precies?
nog nooit van gehoord heel eerlijk gezegt
ik ook niet maar ben benieuwd wat het is
Gevonden op Freya:
MESA
Bij ejaculatiestoornissen of bij geblokkeerde of afwezige zaadleiders kan soms toch zaad worden verkregen door middel van de MESA-behandeling (Microchirurgische Epididymaire Sperma Aspiratie, dat wil zeggen dat het sperma uit de bijbal wordt gehaald door middel van een punctie) in combinatie met ICSI. Deze behandelingsmethode is in Nederland niet toegestaan, met uitzondering van behandelingen in het kader van onderzoek naar de veiligheid van deze methode. Om deel te nemen aan dit onderzoek dient men echter te voldoen aan bepaalde criteria voor wat betreft de oorzaak van de subfertiliteit.
TESE
Dit is een variant op MESA, maar in dit geval worden de zaadcellen uit de testikels gehaald. Dit gebeurt dan omdat er geen zaadcellen in de zaadleiders gevonden zijn of de zaadleiders ontbreken. Omdat het hierbij gaat om (mogelijk) nog onrijpe zaadcellen en de gevolgen daarvan voor het kind nog niet te overzien zijn, wordt TESE (TEsticulaire Sperma Extractie) in Nederland niet uitgevoerd.
Vervolg:
TESE-behandeling in Nederland.
Zowel het AMC in Amsterdam als het St. Radboud in Nijmegen hebben toestemming gekregen voor het uitvoeren van de TESE-behandeling.
Het AMC start eind juni met een kleine patiëntengroep.
Aangezien het budget nog niet vaststaat is nog niet te zeggen welke capaciteit beschikbaar komt.
De indicatie voor de behandeling is de niet-obstructieve azoöspermie.
Mannen met het Klinefelter-syndroom worden vooralsnog niet behandeld.
Bij obstructieve azoöspermie blijft men aangewezen op de PESA- behandeling.
De TESE-behandelingen vinden plaats in onderzoeksverband; dit betekent dat de kinderen die uit de behandeling worden geboren, gevolgd worden.
Niet alle kosten die de behandeling met zich meebrengt worden vergoed door de verzekering en derhalve moet u rekenen op een eigen bijdrage.
Het St. Radboud zal naar verwachting dit voorjaar starten met de TESE-behandeling.
Januari 2007
hoi,
hier een zwangerschap na tese en ivf+icsi.
Wat wil je precies weten??
wij zaten in het umc (utrecht dus)
@ famke: ik weet dat kaatje nu druk is met het pakken voor de vakantie. Ze gaat volgende week weg en blijft 2 weken weg. Dus denk dat ze pas over 2,5 week weer terug is op het forum.
Liefs, Chantal
okee!
Bedankt! :-*
kaaatje al terug?
Geen idee. Heb haar nog niet “gezien”
Ik zal even uitkijken waar ze is.
Liefs, Chantal.
hey famke,
wij zijn ook bezig ons te informeren over tese of dergelijke.
aangezien mijn man prostatitis heeft.
is er denkelijk geen andere manier.
hoe is dat bij jullie gegaan en waarom als ik vragen mag was er bij jullie sprake van tese e.d?
groetjes Arzu
haai Arzu,
mijn man heeft een aantal jaar geleden een motorongeluk gehad. Daarbij heeft hij ook zijn bekken gebroken en waarschijnlijk heeft hij zichzelf gesteriliseerd… Zo ongeveer.
Omdat dat eigenlijk niet te onderzoeken valt, gaan ze er van uit. Aangezien manlieff nog wel baardgroei heeft, gingen ze ervan uit dat de testis nog wel sperma maken. Manlief heeft allerlei onderzoeken gehad en uiteindelijk kwamen we bij mesa terecht.
Dat ging gelukkig goed en nu zijn we ouders van een tweeling!
Na dus de bijbehorden ivf+icsi.
Ik zie dat je in belgie woont, in nederland is Tese namelijk niet toegestaan…
ja dat heb ik idd gehoord dat het in nl niet is toegestaan.
ben eigenlijk nederlandse maar woon al 3 jaar in belgie .
Jeetje dat is me ook wat.
nou ja mijn man heeft prostatitis dat wil zeggen chronische prostaatontsteking.
die komen en gaan.
de gyn in genk schatte de kans klein dat er sperma zou worden gevonden.
maar je hebt het over baartgroei hahaha die heeft hij genoeg hihi.
dus heb eigenlijk toch best wel een beetje hoop.
wat leuk dat jullie nu een tweeling hebben.
we hopen er echt erg op.
vind je het erg als ik je sommige dingen vraag?
liefs arzu
wij hebben groen licht gekregen voor de tese behandeling, gaat in januari gebeuren. vanaf juni dit jaar is het in onderzoeksverband wel in nederland toegestaan.(AMC) erg spannend allemaal! hoop zo dat ze zaadcellen vinden! xx
sorry dat ik even binnen kom vallen…
Maar wij hebben afgelopen maandag onze TESE gehad in Nijmegen en ze hebben er zaad gevonden!
Zwemmend en wel en helemaal volgroeid. Dit komt zelden voor!
Er is waarschijnlijk een verstopping tussen zaadbal en bijbal en van bijbal naar buiten. Niks ernstig en geen lichamelijk en genetische afwijkingen gelukkig, maar wel de reden dat we niet natuurlijk zwanger kunnen worden.
Vlak voor de TESE hebben ze op dezelfde dag een MESA gedaan en daar zijn zelfs wat dode zaadjes gevonden. Die hebben zichzelf er waarschijnlijk doorheen kunnen zwemmen, We zijn zo ontzettend blij en vooral OPGELUCHT.
Over 3 weken afspraak om de ICSI te beginnen.
Dus ik hoop dat dit een succes verhaal voor vele anderen mag zijn, waar jullie moed en hoop uit kunnen halen. Heel veel succes en vooral heel veel sterkte!
macy. wat een goed nieuws, en ook een spannende tijd voor jullie! is de tese behandeling meegevallen voor je man kwa pijn erna?
Hallo allemaal,
Dankzij Google kwam ik op dit forum terecht (als één van de weinige mannen schat ik zo). Mijn vrouw en ik zijn door de gynaecoloog doorverwezen naar het AMC voor een TESE-behandeling. Daar hebben we eind november een afspraak. Kan één van jullie ons alvast wat meer vertellen over de behandeling (intake, duur operatie, duur hele traject) en hoe jullie verzekeraar om is gegaan met de kosten van deze behandeling? Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Alvast enorm bedankt!
nou wij hadden in augustus onze eerste afspraak, en waarschijnlijk in januari de TESE operatie, voor het gevoel duurt het allemaal erg lang, maar valt eigenlijk best mee. eerste gesprek is het doornemen van van alles en nog wat(duurt half uurtje) dan zal je in het amc nog 2x een potje moeten inleveren, je krijgt lichamelijk onderzoek(vond mijn man meevallen hoor, ze kijken en voelen alleen) ook krijg je een echo om alles nog beter te bekijken, en allebei een uitgebreid bloedonderzoek. (mijn man had 13 buisjes) ik 7. maar dat is allemaal het ergste echt niet hoor! voor ons is het nu wachten tot alle uitslagen samengebundelt zijn, en er een ok besproken is. en dan gaat het echt gebeuren. spannend! mocht je nog meer willen weten hoor ik het wel.
p.s. maak je geen zorgen de dokter die TESE doet(zie je pas bij de 2e afspraak) is echt superlief! groetjes Kaatje
vandaag hebben wij te horen gekregen dat we voor TESE/MESA moeten gaan!!!
zijn nog erg van slag enzo!!! ben nu aan het inlezen…zoek meiden/mannen die dit ook doorstaan hebben…of nog in het traject zitten zodat we elkaar kunnen steunen…
Wij moeten naar het UMCG toe voor alle onderzoeken en de operatie.
Heej ja ik weet precies hoe jullie je nu voelen! erg he die spanning! mijn mannetje is afgelopen februari geopereerd (tese) helaas is er niks gevonden. dus wij gaan nu KID doen, en krijg via het amc voorrang op de wachtlijst. natuurlijk wil jij daar nog niet aan denken. maar het is wel belangrijk dat je samen goed praat over wat jullie willen als het niet lukt. hebben wij ook gedaan en natuurlijk is de klap er niet minder om. maar als je elkaar steund en goed praat komen jullie er wel doorheen! wij ook. we gaan zelfs volgend jaar trouwen, en krijg volgende week de 1e KID inseminatie. De pijn na de operatie valt erg mee zegt mijn mannetje, ja fijn is anders, maar was minder erg als gedacht.
als je nog meer wil weten hoor ik het wel. xx kaatje