Ten minste 15 doden, Love Parade.

Wat vreselijk…

Doodgedrukt…wat erg…



Ik ben echt in schok…



Tijdens de Loveparade, een dance-evenement waar ongeveer 1,5 miljoen mensen op af zijn gekomen, zijn zeker 15 doden gevallen en een groot aantal gewonden.

Een cameravrouw van de WDR, die op het moment van het ontstaan van de paniek in de tunnel aanwezig was, meldt dat de tunnel werd afgesloten omdat het terrein vol was. Vervolgens werden er een aantal mensen die het terrein op wilden agressief, wat leidde tot de paniek. Het festival had oorspronkelijk ruimte voor 500.000 bezoekers, maar dit aantal was al ruim overschreden.

De WDR ( Duitse televisieomroep) meldde dat ooggetuigen al meer dan een half uur voor de massapaniek de politie gewaarschuwd hebben. Nadat ze een stuk voor de poort tot stilstand kwamen en uiteindelijk geen lucht meer kregen, hedden ze zich met ellebogenwerk eruit kunnen werken. Ze hebben daarna de politie gewaarschuwd omdat er ook al meerdere mensen omgevallen waren. De hekken waren dichtgegaan om te zorgen dat er niemand meer vanuit het station het festivalterrein op kon.

Ondertussen is ook bekend geworden dat de vijftien doden bestaan uit negen vrouwen en zes mannen.




Zeker vijftien doden bij Loveparade Duisburg

Uitgegeven: 24 juli 2010 18:19

Laatst gewijzigd: 24 juli 2010 19:45

DUISBURG - Het dodental bij de Loveparade in Duisburg is opgelopen tot zeker vijftien. Dit heeft de publieke omroep WDR zaterdagavond gemeld op gezag van de Duitse politie.





© AFP

Daarnaast vielen ongeveer honderd gewonden. 45 van hen zijn er slecht aan toe. Eerder werden er tien doden gemeld

Volgens de WDR kwam het tot de paniek nadat de toegangspoorten van het festivalterrein waren gesloten omdat het voormalige spoorwegemplacement overvol was.



Degenen die nog op toegang stonden te wachten, zijn met luidsprekers opgeroepen naar huis te gaan.

Centraal station

Het treinverkeer van het station van Duisburg vlak bij het festivalterrein van de Loveparade is langzaam hervat.

Het station was gesloten omdat na een massale paniek veel mensen op de rails waren gaan lopen. Ook zijn 120 bussen opgetrommeld om de feestgangers naar huis te brengen.

Volgens Duitse media zijn 1,4 miljoen bezoekers afgekomen op de Loveparade, terwijl het terrein geschikt is voor ‘slechts’ 500.000 bezoekers.

Onder de zeker vijftien doden zijn negen vrouwen en zes mannen, aldus de politie.

Dit hebben de Duitse spoorwegen laten weten. De politie probeert de mensenmassa voor het gesloten station in bedwang te houden.

Feest

Het feest is om veiligheidsredenen niet afgebroken. Veel feestgangers die niet wisten dat er doden zijn gevallen, dansten gewoon door.

De nooduitgangen van het terrein zijn geopend om het mogelijk te maken dat de mensenmassa langzaam afvloeit.

Een feestganger klaagde dat hij de politie heeft gewezen op de dreigende paniek in de tunnel, maar dat geen maatregelen zijn genomen.

Tiësto

Voor de ramp repte Bild, de grootste Duitse krant, nog over ‘‘de gaafste party ter wereld’’. De Nederlandse top-dj Tiësto verzorgde een deel van de muzikale omlijsting op het feestterrein op een voormalig spoorwegemplacement.

Hij kon gebruikmaken van een geluidsinstallatie met een vermogen van 750.000 watt, volgens Bild de krachtigste die ooit in Europa is gebruikt.

Voor het evenement was een speciale hymne gecomponeerd, The Art of Love (De kunst van de liefde). Verslaggevers van persbureau dpa ter plaatse meldden ‘herrie en veel naakte huid’.

De Loveparade is een van de grootste evenementen in het kader van Ruhr.2010: het Ruhrgebied is dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa.




en



Een traumahelikopter van de ANWB is zaterdagavond in Duisburg aangekomen om te helpen bij de hulpverlening rond het drama tijdens de Love Parade. Door verdrukking in een tunnel zijn in ieder geval vijftien mensen om het leven gekomen. Honderden mensen raakten gewond.





De traumahelikopter is iets na 18.00 uur vanuit Nijmegen vertrokken. Aan boord zijn een arts, een verpleegkundige en een piloot. Hoe het team precies ingezet gaat worden is onduidelijk.

ieeeh, vreselijk. doet me meteen denken aan het pearl jam-leed op roskilde. Wat een vreselijke dingen zijn dat toch, je zult daar maar staan, in een tunnel, geen kant op kunnen, voelen dat het écht de verkeerde kant op gaat…



maar ik snap niet zo goed hoe zoiets kan gebeuren, of jawel wel. Maar de Love Parade, dat bestaat al zolang ik me kan herinneren…hmm, zegt ook niet alles natuurlijk. roskilde overkwam het ook nadat het jaren was goed gegaan…



Ik stond vorig jaar met koninginnedag opeens op het leidseplein met mijn kind, gatver, dat was ook echt omhoog met je hoofd om te happen naar adem…en ook op lowlands en andere festivals (dynamo kan ik zo uit mijn hoofd herinneren) wel vaker bij eind van festival ineens enorme druktes, gewoonweg teveel mensen voor de grond die er is…gelukkig altijd goed gegaan…

Dit is echt zo eng. Ik had het in mindere mate tijdens een concert van MJ. Waar we helemaal vooraan stonden maar gewoon amper konden ademen, we werden tegen mensen en hekken gedrukt… Als we de benen omhoog deden bleven we hangen.



Dit is gewoon zo’n enge nachtmerrie.



Heb wel eens beelden gezien van een voetbalwedstrijd waar ook zoiets gebeurde. Weet niet meer waar het was, maar de beelden zijn mij altijd bijgebleven. Mensen werden gewoon vetrapt, net als vandaag.





:kaars:

:kaars:

@Madre wrote:

Dit is echt zo eng. Ik had het in mindere mate tijdens een concert van MJ. Waar we helemaal vooraan stonden maar gewoon amper konden ademen, we werden tegen mensen en hekken gedrukt… Als we de benen omhoog deden bleven we hangen.



Dit is gewoon zo’n enge nachtmerrie.



Heb wel eens beelden gezien van een voetbalwedstrijd waar ook zoiets gebeurde. Weet niet meer waar het was, maar de beelden zijn mij altijd bijgebleven. Mensen werden gewoon vetrapt, net als vandaag.





:kaars:


http://nl.wikipedia.org/wiki/Heizeldrama



vreselijk dit! :kaars:

Als er maar plek is voor 350.000 tot 500.000 personen en uiteindelijk op 1,5 miljoen is geworden en dat door EEN tunnel, dan kan je dit verwachten dat het uit de hand loopt :?



RIP :kaars:

@fiep klophout wrote:

ieeeh, vreselijk. doet me meteen denken aan het pearl jam-leed op roskilde.




Daar was ik bij. En stond gelukkig nog niet helemaal vooraan, was wel op weg er naar toe, want nadien kwam The Cure.

Maar wat een leed inderdaad :kaars:



Voor hier ook een kaarsje voor iedereen :kaars:

de vriend van een goede vriendin van mij zou daar heen



bah vreselijk :kaars:

Verschrikkelijk dit… ik ben echt helemaal draaierig ervan, wat een paniek moet er geweest zijn he… :kaars:



Ik vond dit filmpje… brr… te gek voor woorden gewoon!

Je zal daar maar staan

vreselijk…

Echt vreselijk, en nog eens ruim 40 zwaar gewonden ook :cry: :cry:

Inmiddels nu 17 doden :frowning:

@kristalkindje wrote:



http://nl.wikipedia.org/wiki/Heizeldrama




Ja, deze was het...heel erg. Ik word er nog naar van.

Inmiddels 19 doden in Duisberg.. :?

Tjeeeez wat erg :kaars: .

Er wordt al gesproken van 320 gewonden ipv 100… en idd zéker 19 doden… ik vrees dat door het woordje zeker het dodental nog wel op zal lopen. IK ging er mee slapen en ik werd ermee wakker :kaars: verschrikkelijk!

Heb er al veel vreselijke beelden van gezien :frowning:





:kaars: :kaars: :kaars:

Nederlander (22) overleden bij Loveparade

Uitgegeven: 25 juli 2010 10:16

Laatst gewijzigd: 25 juli 2010 10:18

DEN HAAG - Een Nederlandse 22-jarige man is om het leven gekomen bij de paniek die zaterdag uitbrak bij de Loveparade in het Duitse Duisburg.

© AFP



Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken zondagmorgen te horen gekregen van de Duitse autoriteiten, aldus een woordvoerder van het departement.



De woonplaats van het slachtoffer is niet bekendgemaakt. Het dodental in Duitsland is inmiddels opgelopen tot negentien. In totaal zijn er 342 mensen gewond geraakt.



Buitenlandse Zaken kan niet uitsluiten dat er Nederlanders onder de gewonden zijn, maar heeft daar nog geen informatie over gekregen.

:kaars:

Iedere keer dat dat evenement gehouden word, is het wel raak geweest, verschrikkelijk!

Dat ze het dan afschaffen als het jaar op jaar misloopt en nu al helemaal!!!

@Rooike wrote:

Iedere keer dat dat evenement gehouden word, is het wel raak geweest, verschrikkelijk!

Dat ze het dan afschaffen als het jaar op jaar misloopt en nu al helemaal!!!






En zie hier het resultaat:



http://www.telegraaf.nl/buitenland/7250753/Nooit_meer_Loveparade.html?p=16,1