Ten minste 15 doden, Love Parade.

Ik ben ook op de Love-Parade geweest.



Toen wij gingen was het nog in Berlijn, ik heb nooit begrepen dat het op een terrein werd gehouden, toen het in 2007 naar Duisburg werd verplaatst.

Toen het in Berlijn niet meer gehouden werd, was voor mij de Love-Parade al verleden tijd.



In Berlijn kon je gewoon vrij rondlopen, je kon gaan en staan waar je wilde.

Een parade op een terrein is toch ook niet te doen?



Vond het toen al heel erg jammer dat het in Berlijn zou stoppen, wellicht is het beter dat het helemaal stopt.

Al vind ik dat het niet aan het evenement ligt, maar aan de belabberde organisatie.





Heel spijtig, van alle feesten/festivals waar ik ben geweest was de Love-Parade zeker 1 van de meest bijzondere…

@Anneke wrote:



Een parade op een terrein is toch ook niet te doen?



Ligt eraan hoe groot het terrein is en hoeveel mensen erop kunnen.
Deze organisatie heeft zich zwaar in de nesten gewerkt want geloof me dat dit nog een staartje gaat krijgen. Er konden maar 500.000 mensen op het terrein en er waren er zeker 1.4 miljoen.
Dus bijna 3x zoveel.... Dan vraag je toch om ellende????

Het overledene persoon van 22 jaar oud is Jan Willem van Helsdingen uit Zwolle!



RIP voor de familieleden en vrienden :kaars: :kaars: :kaars:

@Rooike wrote:

Iedere keer dat dat evenement gehouden word, is het wel raak geweest, verschrikkelijk!


:think: Love Parade heeft toch helemaal niet zo'n slechte geschiedenis qua veiligheid en organisatie?



de foto's vanmorgen in de krant met die lijnen op de grond waar de doden lagen.....kippenvel....gatver wat een kl#te ramp, en dat door -naar we toch wel mogen aannemen- echt domme nalatigheid van de organisatie....

@Rooike wrote:

Iedere keer dat dat evenement gehouden word, is het wel raak geweest, verschrikkelijk!

Dat ze het dan afschaffen als het jaar op jaar misloopt en nu al helemaal!!!




Is het vorige keren ook misgegaan dan??



Al met al lijkt het iig op zwaar prutswerk van de organisatie. Hoe kan je iets willen organiseren voor 500.000 man als er doorgaans 1,5 miljoen op afkomt - daar meot je toch over nadenken. Nog los van slechte toegang/uitgang ed wat los daarvan een belangrijk iets blijft.



Een vriendin van mij heeft jarenlang voor een organisatie buro gewerkt die oa zomercarnaval organiseren in rotterdam en haar toenmalige baas was vandaag ook bij het journaal als soort van ervaringsdeskundige.

Ik ben ook een keer naar de Loveparade in Berlijn geweest, was geweldig en veilig.

Wat ontzettend treurig wat er nu gebeurd is, en het had niet hoeven gebeuren :naughty: :evil: .


Rooike schreef:
Iedere keer dat dat evenement gehouden word, is het wel raak geweest, verschrikkelijk!
Dat ze het dan afschaffen als het jaar op jaar misloopt en nu al helemaal!!!!


Volgens mij niet hoor, nooit wat over gehoord.
Wat is er volgens jou dan wel eens meer gebeurd
:think:

Dodental Duisburg opgelopen tot twintig



Het dodental van het drama op de Love Parade is opgelopen tot twintig. Premier Kraft van de deelstaat Noordrijn-Westfalen zei dat in het ziekenhuis een Duitse vrouw van 21 aan haar verwondingen is overleden.



Van de 511 mensen die gewond raakten op de Love Parade in Duisburg liggen er nog ruim veertig in het ziekenhuis. Een deel van de gewonden is nog altijd niet geïdentificeerd.



In de chaos in Duisburg kwamen zaterdag negentien mensen om het leven, onder wie een 22-jarige man uit Zwolle. In totaal moesten 283 mensen worden opgenomen in het ziekenhuis.



Felle discussie

In Duitsland is een felle discussie opgelaaid over wie er verantwoordelijkheid is voor het drama. Organisaties van andere festivals uiten kritiek op de aanpak in Duisburg. Ze spreken van een misdrijf en verwijten de organisatie amateurisme.



De organisatie heeft te kennen gegeven nooit meer een Love Parade te zullen organiseren, uit respect voor de slachtoffers en nabestaanden.



In Duisburg wordt een rouwdienst voor de slachtoffers voorbereid.



Bron : NOS





:kaars: :kaars: :kaars:

@Claud77 wrote:

Ik ben ook een keer naar de Loveparade in Berlijn geweest, was geweldig en veilig.

Wat ontzettend treurig wat er nu gebeurd is, en het had niet hoeven gebeuren :naughty: :evil: .


Rooike schreef:
Iedere keer dat dat evenement gehouden word, is het wel raak geweest, verschrikkelijk!
Dat ze het dan afschaffen als het jaar op jaar misloopt en nu al helemaal!!!!


Volgens mij niet hoor, nooit wat over gehoord.
Wat is er volgens jou dan wel eens meer gebeurd
:think:



Kan me nog herinneren dat er 1 of andere gek met een besmette spuit liep te prikken!
Is dat niks dan?
In 1999 een dode door een steekpartij.
In 2003 nog een dode door een valpartij.
:think:

Nu gaan ze ineens zgn zeggen dat er niet meer dan 500.000 bezoekers waren, terwijl dat wel zo was.... Schijnheilig hoor, kom dan voor je schuld uit!! Bang dat ze een flinke schade claim aan hun broek krijgen zeker!
Tis is gewoon NIET goed georganiseerd geweest anders was dit NIET gebeurd.....

@Rooike wrote:

@Claud77 wrote:
Ik ben ook een keer naar de Loveparade in Berlijn geweest, was geweldig en veilig.

Wat ontzettend treurig wat er nu gebeurd is, en het had niet hoeven gebeuren :naughty: :evil: .


Rooike schreef:
Iedere keer dat dat evenement gehouden word, is het wel raak geweest, verschrikkelijk!
Dat ze het dan afschaffen als het jaar op jaar misloopt en nu al helemaal!!!!


Volgens mij niet hoor, nooit wat over gehoord.
Wat is er volgens jou dan wel eens meer gebeurd
:think:



Kan me nog herinneren dat er 1 of andere gek met een besmette spuit liep te prikken!
Is dat niks dan?
In 1999 een dode door een steekpartij.
In 2003 nog een dode door een valpartij.
:think:

dat zijn toch totaal andere voorvallen dan die van dit jaar? dat zijn incidenten, die altijd kunnen gebeuren, hoe goed een evenement is georganiseerd.
Als er 1,5 miljoen mensen bij elkaar zijn, dan wil er nog wel eens iets gebeuren. Koninginnedag loopt ook niet altijd vlekkeloos, maar toch zeg je dan niet na de ramp van Apeldoorn: tja, het was elk jaar al pet, toch?

Mee eens wat Fiep zegt.



Vorig jaar nog is een dodelijke steekpartij geweest tijdens het zomercarnaval in Rotterdam.

Er kan altijd iets gebeuren overal.

Dat heeft niets met de organisatie te maken, maar met het gedrag van individuen.

Inderdaad, waar heb je het over?

Een valpartij…



Dan moet je eens voor de lol bij een dancefeest in NL gaan staan en kijken hoeveel er daar afgevoerd worden met drugs in het bezit, wapens of betrokken zijn bij een vechtpartij.

En dat zijn er dan bij lange na geen 1,5 miljoen.





Ik denk dat het mis gaat als je 1,5 miljoen mensen door 1 en dezelfde tunnel wil laten lopen, naar binnen én eruit.



Ik zag vandaag ook foto’s in de krant (inderdaad, met zo’n ‘CSI afdruk’) en daar zag je een foto van de tunnel. Nou, ik krijg het al benauwd bij de aanblik ervan.



Daarom vond ik juist Berlijn zo fijn.

Dat was gewoon 1 grote straat, een park eromheen en je kon naartoe waar je wilde.

Geen hekken, helemaal niets.

Idd Anneke. Berlijn was top. Goed geregeld en alle ruimte.

De tunnel hadden ze nooit zo moeten gebruiken in Duisberg :naughty:



Vorig jaar met de Dance Parade in Rotterdam gingen we ook een stukje door een tunnel, maar alles er omheen was goed geregeld. Heb me geen moment onveilig gevoeld. Iedereen ging er lopend/dansend doorheen. Je kon ook maar 1 kant op.

@Claud77 wrote:



Dat heeft niets met de organisatie te maken, maar met het gedrag van individuen.






Dus dit hele geval heeft niets met organisatie te maken??? :think:

Maar het lag dus aan de mensen zelf??

Ben ik niet met je eens.

20 doden… dit had zeker voorkomen kunnen worden ja, mits de organisatie beter zn best had gedaan!!!



@Anneke; je hoeft mij niet uit te leggen wat er op dance feesten gebeurd, ik ben er ieder jaar te vinden hoor, maar nergens op een feest ben ik zulks drama tegen gekomen als nu met de Love parade…

Ik was op 4 mei op de dam…paniek kan ontstaan om werkelijk niks…Heel bizar hoe dat omslaat en hoe onmachtig je dan bent. Je denkt maar aan 1 ding en dat is overleven. Ik denk dat de organisatie niet een handige toegangsroute heeft gekozen door die tunnel heen. Ook hadden ze niet de boel op slot moeten zetten zonder mensen weg te gaan leiden aan de achterkant… De ingang was ook de uitgang. Ook als er “maar” 500.000 mensen waren geweest zoals verwacht was, was dit nog riskant. Maar is het belangrijk dat er iemand verantwoordelijk is??? Belangrijkste lijkt mij dat hier van wordt geleerd…en dat dit nooit meer voor zal komen.

@Rooike wrote:

@Claud77 wrote:


Dat heeft niets met de organisatie te maken, maar met het gedrag van individuen.






Dus dit hele geval heeft niets met organisatie te maken??? :think:

Maar het lag dus aan de mensen zelf??

Ben ik niet met je eens.

20 doden… dit had zeker voorkomen kunnen worden ja, mits de organisatie beter zn best had gedaan!!!




Rooike, dat staat er helemaal niet. De voorbeelden die jíj aanhaalt van eerdere misstanden op de LOve Parades hadden mijns inziens, en ook claud77, en anderen denken zo, niks te maken met slechte organisatie. De ramp van zaterdag heeft juist álles te maken met slechte organisatie. Daarom snappen wij dus niet dat jij die andere incidenten erbij haalt.

Wat Fiep zegt, wel goed lezen meid :slight_smile:

@fiep klophout wrote:

Daarom snappen wij dus niet dat jij die andere incidenten erbij haalt.




Waarom?

Omdat er altijd iets te doen is geweest op Loveparade, wat dan altijd het nieuws haalde… Maar goed… Idd slechte organisatie…dat zijn jullie dan toch wel met mee eens…



Er is toch altijd iets te doen geweest bij elk festival???

Anders is het ook zo saai…



Wat ik bedoel, is dat op elk feest of festival wel opstootjes zijn.

Ik vind dit niet onder een opstootje vallen, en daarbij vind ik de ‘incidenten’ van voorafgaande Love Parade’s niet te vergelijken met nu.

Alsof het gedoemd was te mislukken en we er allemaal op konden wachten.



Als dit jaar de Arena af fikt tijdens Sensation zal ik ook niet zeggen, zie je wel, vorig jaar was er ook al gezeik met dronken mensen…

Ja hoor jullie hebben gelijk :thumbup: , het ging in elks geval om de organisatie dat die flut was, dus incidentjes blijven aanhalen heeft verder geen nut wel?

Dat er op vele festivals iets gebeurd, ja dat weet ik ook wel, ik ben ook niet van gisteren.