Wie hier heeft er ook een temperamentvolle peuter en wil daar tips en ideeen over uitwisselen?
Ryan is echt behoorlijk temperamentvol. Kan zich 10 seconden met iets vermaken, voor het door de kamer vliegt. Vind hij zelf erg grappig trouwens. Hij en zijn broertje botsen momenteel ook heel erg trouwens. Ryan is de dominante van de twee en wil alles wat zijn broertje heeft. Geeft zij broertje weerstand, gilt hij de buurt bij elkaar.
Hij bulkt van de energie en moet zich echt uiten (rennen, gillen), omdat hij anders het hele huis afbreekt. Hij is niet gevoelig voor ‘straffen’ (voor zover dat uberhaupt al gaat bij zo’n kleintje ) Loopt weg, klimt overal bovenop, ziet nergens gevaar enz…
Quin is de rustige van de twee, kan lang en zoet spelen met iets (totdat stormram Ryan zijn spel wreed verstoort) en is echt het uiterste van Ryan.
Doordat ze zo verschillend zijn, lijken ze elkaars gedrag soms te versterken.
Quin zetten we vaak hoog in de kinderstoel met een spelletje, maar we kunnen het niet altijd tegen houden. Rijdend op een autootje valt hij vaak ten prooi aan zijn broer.
We ondernemen dingen met Ryan, proberen hem uit te dagen met speelgoed, wat moeilijk is, omdat hij het snel zat is, nemen hem of zijn broer vaak alleen mee, maar we hebben ook nog de grote zus, die ook vaak botst met Ryan. (Behalve als er kattenkwaad uit te halen valt, staan ze samen vooraan )
Qua ontwikkeling lopen ze niet achter, maar zijn wel ‘minder ver’ dan hun leeftijdsgenootjes ivm hun vroeggeboorte. Ryan is nu woordjes aan het ontdekken en Quin praat nog niet, maar ze begrijpen wel alles.
Ik ben heel benieuwd hoe onderen met hun temperamentvolle peuter omgaan.
Hier ook zo eentje :roll:
Gelukkig, komt en gaat het met vlagen en in fasen , want anders :? Meestal is’t een teken dat hij in een sprongetje zit: dus meer wil dan hij daadwerkelijk kan. Vandaag bijvoorbeeld heeft ie geprobeerd om iets te knippen, maar het werkte niet echt mee… Duurde niet lang voordat het papiertje werd verscheurd en hij het in de prullenbak gooide(jaaaaa, zo ver zijn we intussen wel…)
Voor mij is het belangrijkste om te onthouden dat ie me juist op dit soort momenten het meest nodig heeft. En dat ik dan eerst tot 10 tl en dan pas reageer! Maar we hebben ook al ondervonden dat het juist dan van belang is om de teugels goed strak te houden. Dan weet ie weer precies waar hij aan toe is. Dus: boos zijn mag, maar gooien NEE! Doet hij het toch weer, dan pakken we het speelgoed gewoon af en mag hij er even niet mee spelen, tot ie weer afgekoeld is. Wordt ie boos omdat het niet lukt, dan wil ik hem soms ook nog een klein beetje helpen, als ik het mag
Tja¸en verder zijn wij er ook nog niet uit dus vooral heel veel geduld en succes gewenst :-*
Thanks!
Hier komt het helaas niet in fases… Hij is gewoon zo. Geeft niks, maar het is niet altijd even makkelijk
@Becca wrote:
Thanks!
Hier komt het helaas niet in fases… Hij is gewoon zo. Geeft niks, maar het is niet altijd even makkelijk
Met fases bedoel ik ook vooral dat het soms erger is en soms weer een tijdje beter gaat, maar er vliegt elke dag wel iets door de lucht
Mag ik in de rij?
Hier een drukke peuter die de hele dag door in beweging is. En zijn levensmotto is volgens mij; “Alles kan stuk!” Heb serieus wel eens overwogen het voor hem op een shirtje te laten drukken :mrgreen:
Maar behalve dat het een hoop levendigheid in huis brengt hebben we inmiddels een doodsbange stokoude seniele kat van 18 die alleen als Sam in bed ligt de huiskamer nog in durft
Speelgoed kan vliegen… schuttingen zijn er om in te klimmen, een fiets past op een tractor op een tuintafel en dan kan je er zelf ook nog best wel bovenopzitten hoor. Kindersloten zijn er om opengepeuterd te krijgen, zand doet het beter buiten de zandbak en ‘ponk’ is een woord wat zoiets betekent als 'zal ik je een klap geven want wat je nu zegt mama… daar ben ik het niet mee eens :roll:
Moeheid uit zich hier in krabben en bijten en straffen???
Het doet hem echt weinig :eh: :think:
Dus Becca; ik lees mee! 8)
@Mip wrote:
“Alles kan stuk!” Heb serieus wel eens overwogen het voor hem op een shirtje te laten drukken :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol:
Die moet ik onthouden :lol:
Maar zo te lezen heb jij een 2e Ryan in huis! Of wij een 2e S.J :mrgreen:
Toen Amy haar verjaardag vierde, waren zij en twee meisjes gek aan het doen. Ze wilde van de (kinder)picknicktafel springen. Mijn broer stond er bij om ze op te vangen en ineens was daar Ryan… Klom razendsnel op de tafel en dook zo, met zijn hoofd omlaag, de tafel af.
Gelukkig kon hij hem vangen :roll:
We weten soms niet wat we mee maken met hem! Snoekduik de zandbak in (waar erg weinig zand in zit…), met zijn hoofd op een emmer, tussen zijn oksel een schepje en met zijn been over zijn broer die compleet in shock zit te kijken naar wat er zojuist gebeurde…
In de kinderstoel zetten? Heeeeel hard heen en weer schudden, zodat de stoel door de hele kamer gaat… Hij trapt soms zelfs het dienblad er af
:silenced:
Hier ook zo’n druktemaker.
Liep al met 10 maanden en doet sindsdien alles rennend. Ik zou hem sindsdien ook het liefst aangelijnd hebben want als ik geen ogen in mijn achterhoofd had gehad dan was ik hem al 20 keer kwijt geweest.
Gelukkig heeft hij wel een lief/zacht karakter en is hij wel gevoelig voor straf, dat scheelt. Maar soms ziet hij de gevaren gewoon niet.
Ik stond eens een halve seconde met een andere moeder te praten op de parkeerplaats van het KDV toen stond meneer (net 2 jaar oud) op het dak van mijn auto… Om maar een voorbeeldje te noemen.
Maar dames, hij is in maart 4 geworden en gaat dus naar school; een wereld van verschil! Hij wordt serieus een stuk rustiger.
Dus er is hoop
hier ook een overactieve dame.
heeft energie voor 100, is de hele dag druk, druk, druk en nog eens druk.
kan geen seconde stilzitten en 5 minuten achter elkaar met hetzelfde speelgoed bezig zijn is erg lang (oke, of ze moet zoals afgelopen weekend water en zand tot haar beschikking hebben, maar dan moet ik niet raar opkijken dat het zwembad een modderbad is geworden als ik even moet plassen :S)
daarbij komt ook nog eens dat ze verbaal al best ver is, en die kwebbel staat werkelijk waar geen minuut stil op een dag.
Ik ben meestal erg blij als ze naar bed gaat, want dat heb ik eindelijk even stilte en rust :oops:
Ik heb dus niet zozeer een kind at alles kapot maakt, maar wel zeer zeker een dame met een behoorlijk kort lontje.
Hier nog zo’n actieve dreumes.
Hij speelt 10 minuten met iets en smijt het in de hoek, met als resultaat dat mijn hele huis vol speelgoed ligt.
Drinken dat moet je uitsmeren niet opdrinken.
Met auto’s rij je over de kasten, bank en hond maar niet op de grond.
Op meubels slaan is een leuk spelletje.
Traphekjes moet je aan gaan hangen.
Op de bank zit je niet maar loop of spring je.
Als mama nee zegt wordt ie driftig en gilt de tent bijelkaar, als iets niet lukt schreeuwt hij de tent bij elkaar.
Hij knuffelt gek genoeg wel graag. Maar hij is zo verschrikkelijk druk pfff
Lautje: ik ken jou verhalen natuurlijk van Bas en ik vermoed dat Ryan en Bas wel veel op elkaar lijken ja. Je moet wat met ze gaan doen, anders breken ze alles af…
Nadeel hier is dat ik Quin er bij heb (die huilt heel veel) en niet met 2 peutesr van nog geen 2 naar de speeltuin kan hier voor de deur. Die is voornamelijk voor grotere kids. Als ik 1 help bij de glijbaan is nr 2 al vertrokken natuurlijk…
Vond zelf ook dat ik behoorlijk de politieagent uithang steeds… niet gillen, niet doen, niet dit… Dus vandaag ben ik het anders aan gaan pakken en het leek wel iets te schelen… Heb alleen gezegd, toen hij speelgoed af pakte, dat hij het terug moest geven. Toen hij dat deed, ben ik heel hard gaan klappen en dat vond hij schitterend :mrgreen:
Klinkt goed Becca :thumbup:
Ik zat gister ook nog aan je te denken toen Sam geen middagdut had gedaan en 's middags met de buurkinderen hier op een weiland aan het spelen was. Ik had amper tijd voor mijn eigen gedachten zó druk was ie op een gegeven moment. En ik maar in de gaten houden; niet de slippers van E. in het water gooien, niet R. met prikvingers in zijn oog kietelen, niet in de aanhanger klimmen, niet de tennisbal van de hond over de schutting gooien etc etc.
En toen bedacht ik me… ik hoef mijn aandacht niet eens te verdelen. Hoe moet dat zijn als er nog een jongetje tegelijkertijd aandacht en zorg nodig zou hebben? :think:
Want idd de speeltuin is ideaal, evenals het bos en strad enzo. Als hij zijn energie maar kwijt kan en we niet tussen 4 muren hoeven te zitten. Ben ook dolgelukkig met onze grote tuin want daarin kan ie rennen, fietsen en in/op/naast :roll: de zandbak spelen.
Is ook erg lastig Mip! Amy kan wel al zelfstandig spelen in de speeltuin, maar ik moet wel mee. Dus tot haar grote verdriet gaan we vaak niet, omdat ik met de mannen zit. Wel eens geprobeerd om 1 te laten spelen en de ander in de wagen, daarna afwisselen.
Dat werd niks natuurlijk…
Hier ook, 2 van die mannen :? Ik word er op het moment een beetje gek van want ze hangen elkaar ook constant in de haren…
En het rare is, bij pake en beppe spelen ze wél normaal gewoon met hun eigen ding :think:
En dat ‘alles kan stuk’ hahaha, dat is een goeie :lol:
En een loopautootje meenemen? De een rondrijden en de ander spelen? Amy hoef je natuurlijk niet de hele tijd meer in de gaten te houden. Maar snap dat je nog wel mee moet. Ook sneu eigenlijk :hug:
Mip: Ryan is een weglopertje. Quin huilt heel veel en zit het liefst de hele dag op schoot. Soms gaat het wel goed hoor, maar zodra ik hem aandacht geef, is Ryan vertrokken…
Gets wat een dilemma
Sam is idd ook een wegloper. Maar op een autootje blijft ie meestal wel zitten vandaar mijn opmerking. Maar dan is Quinn zo te lezen echt heel gevoelig en is het voor hem extra lastig mama te delen. Zo graag als de ene de wereld wil ontdekken zo graag zoekt de ander de veiligheid nog op.
Pfff, geen wijsheid meer van deze kant. :hug:
Quin kampt met wat gezondheidsproblemen, waardoor hij heel veel niet lekker in zijn vel zit helaas… :? Hij kan ook nog niet praten, wat hem enorm frustreert. Ze zijn beide ook enorm bezitterig over mij, dat is wel weer schattig :inlove: Zitten ze samen op schoot, elkaar weg te duwen :lol:
lol, zie die 2 al samen een schoot delen met rukken en trekken. Soort landje veroveren maar dan anders :mrgreen:
Combinatie vrije dag/migraine/projectiel peuter trouwens ook geen aanrader :wall:
oeh…dat is ook heftig :hug: