Tegenstrijdigheden..

Wie heeft daar ook last van?



Ik zal me even nader toelichten.



Wat betreft eten (wat wel en niet te eten), en dingen die je wel of juist niet mag doen tijdens een zwangerschap, liggen de meningen nogal eens uit elkaar.



Zoals vis bijv.



Ik lees dat vis eten tijdens de zwangerschap gezond is.

Daar zitten goede omega vetten in.



Nu ging ik eens op onderzoek uit op internet wat ik nu wel of juist niet mag eten.

Als ik op google de woorden: zwanger, vis, wel en niet eten, intyp, rolt er een hele bult aan informatie sites uit.

En ook niet de minste, zoals bijv voedingscentrum.nl



Maar ze spreken elkaar zo ontzettend tegen!

De één zegt, haring mag, de ander zegt, haring mag niet!

Hetzelfde als brie, kaneel, tonijn, zalm, chocolademelk, enz, enz…



Ik heb dan zoiets, dan doe ik het voor de zekerheid maar gewoon niet.



Maar eigenlijk stoor ik me er wel aan.

Ik zou namelijk best haring lusten…



En vind het dus vervelend dat er zo’n tegenstrijdige voorlichting gegeven word.

Ik heb eerlijk gezegt nooit echt dingen opgezocht…maar mijn ‘‘gezonde verstand’’ en gevoel gewoon gevolgt en het principe TE is nooit goed gevolgt :wink:

Kaneel…tja nou ik was hoogzwanger in de speculaas en lekkers tijd bleek achteraf ook kaneel in te zitten…

Haring is toch ‘‘bewerkt’’ op een 1 of andere manier :think: ik lust het niet maar volgens mij mag je best een haring eten.

Brie e.d gaat aleen om de rauwmelkse kazen en die zijn alleen in speciaal zaken te krijgen,dus eigelijk mag dat ook.

Rauw vlees heb ik nooit het risico mee genomen.

Alle ‘‘bewerkte’’ en verse vis heb ik wel gewoon gegeten,niet dagelijks maar als ik er eens trek in had wel.

Chocolademelk :eh: nou ik heb dat wel gedronken en best zat gegeten :lol: .

Ik zou zeggen volg je gevoel en lees ook niet TEveel…waar TE voor staat is nooit goed hé :wink:

Gewoon naar de visboer en een uberverse haring halen volgens mij kan dat best :angel:

Het belangrijkste is dat jij bepaald wie je vertrouwd. Je verloskundige of gyn, een betrouwbare bron. En internet is dat nog steeds niet :wink:

Internet is ‘een’ bron. Maar ik kan morgen een site maken waarop staat dat je maar beter geen euhm foliumzuur kunt gebruiken bv. Totale onzin maar omdat het op internet staat zullen er zijn die het mss voor waarheid aannemen.

Haha, maar het houd me toch tegen. 8)



Ik wist dat rauwe vis niet mocht, maar haring wist ik niet zeker omdat ik had gehoord dat dat wel gewoon kon.

En als je dat opzoekt, dan weet je het nog steeds niet.



En ik heb dan zoiets, als ik het dan toch eet, voel ik me er niet prettig bij.

Dus doe ik mezelf liever tekort en eet het niet, als dat ik het lekker toch doe, en me gewoon gigantisch schuldig ga voelen.

Zeker omdat ik nog maar in het begin zit.

Als je aan het eind loopt, kan er nog weinig fout gaan, dus zou ik het denk ik eerder eten.

Niet dat je dan veilig zit, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.



Ik heb met Robin ook zakken met pepernoten gegeten, wist het niet eens.

Nu las ik ook dat je dan kilo’s van dat spul binnen moeten krijgen, voor het schadelijk is.

En de ander zegt weer dat je het sowieso niet mag… :mrgreen:





Pff, vind het maar irritant.

Dat klopt ook Rhiannon.



Maar dat is dus ook het punt, ik weet niet wie ik dan vertrouw zeg maar.

Als 10 mensen roepen, het mag, en 1 roept van niet, dan twijfel ik al.

Uit voorzorg doe ik dan iets dus maar niet.



En nu weet ik dat internet natuurlijk niet altijd betrouwbare bronnen heeft.

Maar voedingscentrum enzo, dat geloof ik dan weer wel.

Tenminste, ik ga er vanuit dat je dat mag geloven.



En wat betreft de vk en cb enzovoorts…

Die spreken elkaar ook altijd tegen.

En die halen hun bronnen misschien ook van internet…

Heb even iets van het net geplukt:



Ja, ook als je zwanger bent mag je een haring eten. Belangrijk is wel dat de haring vers is, dat wil zeggen dat de haring niet lang geleden is ontdooid en dat hij goed is schoongemaakt. De reden hiervoor is dat een onhygiënisch behandelde haring een broedplaats is voor bacteriën.

Soms zitten daar ook bacteriën tussen die een voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. Daarbij zou een bacterie toe kunnen slaan, de Listeria bacterie, die voor zwangeren schadelijker is dan voor anderen. Met de juiste voorzorgsmaatregelen hoeft het eten van een haring dus geen enkel probleem te zijn.

Geef niet alleen uw maag, maar ook uw ogen en uw neus de kost.




Dit vind ik dan ook best lastig.

Hoe weet je of hij kort daarvoor ontdooid is, en goed is schoongemaakt?



Wel van de visboer, niet voorverpakt uit de supermarkt?

Van de visboer is hij ook lekkerder sowieso.

En het is hier markt vandaag… :drool: :drool:

Ik eet iedere week een zoute haring. Ik herken een goede haring :wink:



Afgelopen zaterdag was het dus weer zo ver: Haringdag :dance:



Thuis aangekomen met mijn harinkie wilde ik hem dus op een mooi roggebroodje leggen, ik ritste m open…: Allemaal bruine strepen van binnen :shock: :eh: . Toch dezelfde visboer als anders… Ik denk dat de haring van de dag ervoor was. Ik heb de haring gedoneerd aan vriendlief, die heeft m opgegeten, en leeft nog steeds :mrgreen:



Dáár haal ik dus geen haring meer :naughty:



Haring moet mooi rood zijn van binnen, of helemaal blank.



Paarse en bruine verkleuringen wijzen erop dat de haring langer ligt, net als een extreem glimmende haring.

:shock:



Ik schrik een beetje van dat chocolademelk niet mag.

Best nog vaak gedronken, en ik eet ook chocola.

Waarom is dat dan?

Bij gerookte vis moet je ook uitkijken voorverpakte gerookste zalm, paling enz kan de listeria bevatten. Versgerookte vis van de visboer mag je weer wel eten.

Maar ik heb het voor de zekerheid gewoon helemaal niet gegeten :lol:

Chocolademelk mag ineens ook niet meer??? Daar heb ik echt nooooit van gehoord. :think: Wat is de reden hiervan dan?

Ik weet wel dat van chocola je bloeddruk kan stijgen. Heeft dat hier ook mee te maken??

@tan wrote:

Chocolademelk mag ineens ook niet meer??? Daar heb ik echt nooooit van gehoord. :think: Wat is de reden hiervan dan?

Ik weet wel dat van chocola je bloeddruk kan stijgen. Heeft dat hier ook mee te maken??
Ik denk dat het komt omdat er toch wat caffeine in zit. Dus dat je wel chocomel mag drinken maar dan net als met koffie, thee en cola niet meer dan 1 'a 2 glazen per dag.

Nou, dat is mij eigenlijk ook onduidelijk.

Ik eet namelijk best veel chocola nu (helaas meteen te zien aan mijn gezicht…), maar daar heb ik nu echt trek in!

Eerder at ik het ook wel, maar nu ben ik er echt dol op :dance:



Ik zag een lijstje staan, en daar stond hij tussen. Het hoe en waarom is mij ook onduidelijk…



Ik drink het eigenlijk nooit, maar omdat het ‘niet mag’ (weet het niet zeker), heb ik er dan juist weer zin in… :think:



Hebben jullie dat ook, dat je iets ineens wel wil eten, juist omdat het eigenlijk niet mag?



Dank, Anita :wink:

O ik heb zo’n zin een pistoletje met filet americain :drool: :drool: :drool: gelukkig duurt het nu niet al te lang meer voordat ik die weer mag eten.

Hubbie is wel heel meegaand want heeft deze zwangerschap nog geen biefstuk, carpaccio of Filet americain in huis gehaald :wink:

Oja, en meteen een een vraagje…



Boterhamworst, is dat oke?



Ik ben namelijk sinds kleins af aan al verslaafd aan rijstwafels met boterhamworst erop :drool: :drool:



Maar is dat familie van de leverworst en paté?

Dat weet ik dus eigenlijk niet, en heb het dus ook niet meer gegeten.



Maar volgens mij kan het gewoon. :think:

O, dat is wel heel fijn, van je man.



Wij zijn nu al 2 keer uit eten geweest, familiegelegenheden.

En daar werd dan ook echt vis gegeten (gerookte zalm in voorgerecht, garnalencocktail enz), en dat is dan wel even zuur.



Je hoeft idd nog maar even, kun je je helemaal te buiten gaan aan filé american. :dance:



Maar daar heb ik trouwens ook zin in ja…

Alleen die van AH, andere lust ik niet, haha.

@Anneke wrote:

Je hoeft idd nog maar even, kun je je helemaal te buiten gaan aan filé american. :dance:

.
En dan valt het zooooo tegen he? hahaha dat was de vorige 2 keren iig wel zo :oops: :shifty:



Boterhamworst mag je gewoon eten. en van lever produkten mag je per dag iets van 3gram is niet veel maar je boterham ligt besmeren met roompate mag dus wel.

Oke, die ga ik straks dus halen! :dance:



Kan het me met Robin eigenlijk niet meer herinneren, wat ik toen ging eten nadat hij geboren was.

Maar kan me niet herinneren dat ik me ergens aan te buiten ging.



Zat net weer even te snuffen, en in mayonaise schijnen rauwe eieren te zitten, en rauwe eieren mag niet.

Maar het word daarna niet meer bewerkt is te lezen, terwijl ik zou zeggen van wel.



Ik denk dat ik maar eens stop met lezen, want ik word er gewoon akelig van.

ANNEKE STOPPEN MET LEZEN!!!



Houd je nu gewoon aan het lijstje van de VK en alles komt goed :-*



Je maakt jezelf een beetje gek :mrgreen:



En mij ook :shifty:

Dat gaat over verse mayonaise!

frietsaus of mayonaise uit een fles, pot is wel bewerkt om het langer houdbaar te maken en mag je dus gewoon eten.

O, wij hebben het in een fles… :shifty:



Anita, ik heb geen lijstje gekregen, haha.



Ik denk dat ik het maar even laat rusten allemaal.

Ik lust al zo weinig nu, als je ook amper nog iets mág eten, ziet het er toch beroerd uit.