te zwaar

ik kom net met sophie terug van het consternatiebureau en wil gewoon even mijn hart luchten.

sophie is 102,8 cm lang en weegt 19,8 kilo. Nu willen ze dat we met sophie naar een dietiste gaan want madam is te zwaar.

Ik heb moeten praten als brugman om te zeggen dat we niet met haar naar een dietiste gaan, en dat we er zelf wel op letten.

is toch van de zotte, dat ze een kind van bijna 4 naar een dietiste willen sturen? Of reageer ik zelf te overtrokken?

Als ik het bmi voor je meisje uitreken kom ik toch al aardig richting obesitas. In iedergeval overgewicht.

Ik denk dat het alleen maar goed is om naar een dieetiste te gaan. Dat geeft jou handvaten over een gezond eetpatroon voor je kind.

Ik vind dat het cb gelijk heeft.

@ariel wrote:

Als ik het bmi voor je meisje uitreken kom ik toch al aardig richting obesitas. In iedergeval overgewicht.

Ik denk dat het alleen maar goed is om naar een dieetiste te gaan. Dat geeft jou handvaten over een gezond eetpatroon voor je kind.

ik vind dit wel een raar iets. om te suggereren dat een kind obesitas heeft, terwijl je niet weet wat ze eet.

tja wat is overtrokken reageren he… vind het niet overtrokken, maar ik zou geloof ik zelf een keertje heen gaan.

Al zou je er maar een paar tips vandaan haalt.

Het betekent niet dat je kind direct op een dieet gezet wordt he!

Maar even het voedingspatroon een keertje onder de loep kan toch geen kwaad?

Kijk als het bij die dietist dan wel heel erg om restricties en heel streng regime gaat dan zou ik ook heel snel mijn biezen pakken en het lekker zelf in de gaten houden, maar ik zie echt geen kwaad in een keertje langskomen.

Qua lengte gewicht… mijn oudste was als 2,5 jarige echt nog stevig tot dik, maar toen hij bijna 5 was (dus een jaar ouder als jouw meisje nu) was hij nog geen 19 kilo (dus een kilo lichter) en ruim 10 cm langer als jouw meisje…

Nummer 2 was 16 kilo bij zelfde lengte als jouw meisje.

Mijn andere jongens zijn nog niet zo oud natuurlijk :lol: .

Maar nogmaal… ik zie er geen kwaad in eens een keer heen te gaan. Wie weet zie je zelf toch iets over het hoofd wat net veel verschil kan maken.

weet je wat het is, ik ben zelf veel te zwaar, heb als kind heel wat afgelijnd, en ben er echt op gehamerd dat sophie niet zo zal worden.

Ik durf dus ook gerust te zeggen dat sophie een goed voedingspatroon heeft. Ik heb genoeg ervaring met dietisten, lijnen, goede voedingspatronen om dat ok wel in te kunnen schatten.

En tja, momenteel eet ze idd wat minder, maar heeft dan ook een “poep probleen”. Dus nee, op het moment is er weinig sprake van een goed voedingspatroon, maar snoepen doet ze bijvoorbeeld ook niet…

dus wat zou die dieetiste me dan kunnen vertellen

Maar dat schrijf je ook niet. Je geeft ons alleen 2 getallen. En aangezien bmi uitrekenen met deze twee getallen gaat is het het enige op basis waarvan ik kan zeggen of ze te zwaar is. En dan kom ik echt richting obesitas uit. Ik kan er niets anders van maken.

Ik zou het heel fijn vinden als een cb signaleert. Niet alleen voor een eventueel lui oog, zicht en motoriek ed. Maar ook het gewicht is een balangrijk iets. Beter nu een goed voedingspatroon aanleren dan over 10 jaar een meisje te hebben met heel veel overgewicht.

@knipoogje1983 wrote:

@ariel wrote:

ik vind dit wel een raar iets. om te suggereren dat een kind obesitas heeft, terwijl je niet weet wat ze eet.

Dat vind ik ook! Maar wat eet ze dan?

@ariel wrote:

Maar dat schrijf je ook niet. Je geeft ons alleen 2 getallen. En aangezien bmi uitrekenen met deze twee getallen gaat is het het enige op basis waarvan ik kan zeggen of ze te zwaar is. En dan kom ik echt richting obesitas uit. Ik kan er niets anders van maken.

Ik zou het heel fijn vinden als een cb signaleert. Niet alleen voor een eventueel lui oog, zicht en motoriek ed. Maar ook het gewicht is een balangrijk iets. Beter nu een goed voedingspatroon aanleren dan over 10 jaar een meisje te hebben met heel veel overgewicht.

is ook zo. mijn reactie op jou was misschien een beetje overtrokken. mijn excuses daarvoor.

maar vind het gewoon raar dat een cb ok alleen maar naar cijfertjes kijkt en meer niet…

tenminste, hier doen ze dat niet. Hier kijken ze niet naar het kind zelf, maar wijken de lijnen, of wat ze kunnen, af dan moet er direct actie ondernomen worden.

@cees77 wrote:

@knipoogje1983 wrote:
@ariel wrote:

Dat vind ik ook! Maar wat eet ze dan?

cees: op een normale dag eet ze in de ochtend 1-2 bruine boterhammen met vleeswaren.

In de middag eet ze 0,5 tot 1 bruine boterham met (meestal) stroop.

tussendoor krijgt ze zowel in de ochtend als de middag fruit als tussendoortje. in de middag soms een biskwietje

in de avond eet ze 1 aardappel, beetje groenten, klein stukje vlees (als ze eet dan…)

als toetje vanillepudding.

ze drinkt thee, soja melk, of slimpie ranje

@Zeemeermin wrote:

Nou ja, van obesitas spreken bij een kind vind ik dus echt overtrokken.

Je zou wat voedingsadvies in kunnen winnen bij een dietiste, al is het alleen maar om te horen dat je het goed doet. Verder ook niet als een gek allerlei voedingsmiddelen mijden, want ik geloof dat ook een jong kind een complex kan krijgen als ze altijd maar met gewicht bezig moet zijn en dingen niet mag.

hier ben ik het ook erg mee eens. Ik had in mijn basisschool jaren al fruit dagen bijvoorbeeld. ik heb lang geen fruit meer kunnen zien bijvoorbeeld, omdat ik het associeerde met die lijndagen

@knipoogje1983 wrote:

maar vind het gewoon raar dat een cb ok alleen maar naar cijfertjes kijkt en meer niet…

tenminste, hier doen ze dat niet. Hier kijken ze niet naar het kind zelf, maar wijken de lijnen, of wat ze kunnen, af dan moet er direct actie ondernomen worden.

tja alleen naar cijfertjes kijken is ook irritant… en alleen hun tabelletjes invullen en verder niet naar het kind kijken (vragen of hij/zij al kan rollen terwijl dat net onder hun ogen is gebeurd is zo’n ergernis van mijn kant :wink: ).

Ze zouden zelf kunnen uitvragen wat het eetpatroon is, maar feitelijk denk ik dat het CB niet over voldoende kennis zal beschikken om voldoende en juist advies te geven als het gaat om voedingspatroon van grotere kinderen en dat het van hun kant dus een juist advies is eens bij een dietist langs te gaan.

Wat je zelf zegt: het ligt bij jou misschien ook gewoon wat ‘moeilijk’ doordat je zelf te zwaar bent. Of je nou wilt of niet dan kunnen dat soort dingen toch al gauw als een aanval voelen.

Maar je zegt dat ze ook een poepprobleem heeft… als in verstopping? Of als in niet poepen (je hebt misschien wel een topic hoor, maar heb ik zo niet gezien/ gelezen)?

Als het om verstopping gaat (en misschien daardoor ook wel niet durven) kan de dietist misschien zelfs daar wel wat in betekenen met voedingsadviezen (en anders… krijgt ze al iets als lactulose?).

Ik zou zeker niet gaan diëten met een jong kind en van alles verbieden, daar krijg je denk ik later alleen maar meer problemen mee, maar ik ga er toch ook echt vanuit dat dit niet de insteek zal zijn (meisje uit de klas van de oudste loopt ook bij dietiste en het gaat langzaam… maar je ziet haar nu wel steeds meer de lengte in gaan en niet in de breedte mee groeien… kortom: ze wordt slanker! ).

bedankt voor jullie reacties.

mm: dat speelt zeker wel mee denk ik hoor. Mijn gevoel erbij was: ze zien een mama met overgewicht, dus moet het kind dat ok wel hebben… misschien een verkeerde aanname van mijn kant uit, maar dat gevoel gaf deze muts me… Vind het ook altijd zo bijzonder… zij zag sophie vandaag voor het eerst, en dacht haar al helemaal te kennen :think:

sophie vond haar okn iet zo leuk, dus ze moest een bruggetje bouwen met 3 blokjes. Dat deed ze niet, maar ze gaat ze op kleur opstapelen en benoemt de engelse woorden van de kleur. zegt de vk: ow ze kan dus nog geen bruggetje maken? uhh jawel, maar daar heeft ze denk ik gewon geen zin in. Tja, ze moet dat toch doen hoor dat is de opdracht. Nou, toen moest ze een stokje tekenen met een rondje erbovenp. Sophie ziet dat als de letter i dus die schrijft ervoor en erachter d eletters van haar naam. Zucht ze: neehee je moet dit nadoen f is dat ook te moeilijk? ik ahd echt zoiets van: muts, waarom zal dat te moeilijk zijn, als ze laat zien dat ze haar naam kan schrijven :silenced:

en ja, sophie heeft een probleem als in verstopping. Ze heeft hiervoor forlax gekregen, en nu gaat het langzaam beter en poept ze in elk geval weer 1 keer per dag, maar dit heeft ruim een half jaar geduurd…

zeemeermin: ze eet ook niet veel, maar denk dat dat puur samenhangt met haar verstopping. Het is duidelijk te merken, nou die verstopping langzaam op lijkt te lossen, dat ze ook meer wil eten.

Knipoogje, je doet het prima hoor!! Wij doen niets verkeerd met onze kinderen. Precies hetzelfde in bijna exact dezelfde bewoordingen schreef ik ongeveer een jaar geleden op een ander forum. Ik ben zelf ook te zwaar. Mijn moeder was mee toen we bij het cb waren en die vertelde tegen de arts dat toen mijn moeder vroeger op het cb moest komen met mij, die arts daar had gezegd dat ze mij niet zoveel yoki drink moest geven. Ik had het nog nooit gehad!!

Ik had ook eerst iets van ik ga echt niet met haar naar de diëtiste, wat moeten we daar doen? Ook gezien mijn eigen negatieve ervaringen met diëtistes van de thuiszorgorganisaties. Ze heeft een gezond voedingspatroon. Ze eet/drinkt eerder te weinig dan teveel. Uiteindelijk heb ik ze toch maar gebeld voor een afspraak al was het maar om later geen verwijten te krijgen dat we de adviezen in de wind hebben geslagen. De afspraken verliepen precies als ik tevoren aan had gegeven. Ze kon niks voor ons betekenen.

En nu een jaar later is het nog steeds een stevige dame. Er is nog nooit iemand die op het schoolplein of daarbuiten tegen mij heeft gezegd dat ze ‘te dik’ zou zijn. Ze is in ieder geval flink (in de lengte) gegroeid het afgelopen jaar en dat trekt de statistieken meteen weer wat bij!

Toevallig was ik afgelopen week bij het cb voor mijn zoontje van 2 en raadt eens wat daar werd gezegd… ? Precies! Conclusie, de komende 4 maanden geen ranja meer, hooguit 2 kleine bekertjes (die die al niet eens drinkt op een dag) en de rest water en dan nog eens kijken of zijn gewicht in ieder geval hetzelfde is gebleven.

Je zou er een punthoofd van krijgen!

miffy: bedankt voor je reactie!

ik ga er ook vanuit dat fietje in de lengte wat meer gaat groeien. Daarbij weet ik wel dat ze weer wat meer kan bewegen, (de laatste tijd was ze alleen maar moe en lusteloos, dus elke activiteit was vermoeiend) dus daar zijn we siinds vorige week wel weer alerter op.

je zou er idd een punthoofd van krijgen… al die aannames dat je je kind vol zou proppen met zoetigheid omdat je zelf te zwaar bent. Ik denk dat juist die mensen extra allert zijn op de voeding van hun kind, omdat ze zelf weten hoe is het om te zwaar te zijn en dat niet willen voor hun kindl

Ik vind het op zich wel goe dat ze er alert op zijn en zou zelf wel naar die dieetist gaan. Al is het idd alleen maar om tehoren dat t prima is.

Verder zou ik een kind wat wat te dik is niet dagelijks vla en suikerhoudende drankjes geven. Al doe ik dat ook niet bij mijn zoon met ondergewicht :lol: Het is gewoon niet goed voor je lichaam en dat kan je haar ook prima leren zoner nare dieetpraatjes. Hier is zo’n toetje echt n verwennerijtje dat ze ong 1x per week krijgen :slight_smile:

mijn zoontje was met 2 jaar 1m01 bij 23 kilo. Met 3 jaar 1m12 bij 27,5 kilo. Met 3,5 was hij 28 kilo bij 1m19 en nu is hij 4 jaar en 2 maanden,is 1m25 lang en weegt 23,5 kilo. Van een te groot en te zwaar kind is hij nu een te lang kind met een gezond gewicht terwijl hij eerst veel te zwaar was,de mensen die hem nu zien geloven hun ogen niet hoe goed hij nu in verhouding is. Wel is hij nog extreem lang. Het komt echt goed wanneer ze naar school gaan,ze zijn dan zo in de weer dat het gewicht af valt of stil staat.

Tja ik herken het wel hoor, bij mijn oudste die idd ook aan de bovenkant van de curve zit met haar gewicht en op de 1- lijn in lengte. Ik kreeg een placemat mee met advies over gezonde voeding, ik heb het aangenomen en thuis weggegooid. Wij letten op wat e eet en drinkt en daarnaast krijgen we van opa en oma ook wel te horen als het de spuigaten uitloopt.

Ze volgt keurig haar lijn zonder hakken iod dus ik maak me geen zorgen, wel houden we het in de gaten en proberen we haar zelf voor gezonde dinge te laten kiezen.

Dus als ze vraagt om iets lekkers dan zeg ik wil je een appel/banaan? Vaak is het dan ja.

Ik denk ik wel naar een dietist gaan alleen al om te kijken of alles wat je doet goed is en als er aanvullingen zijn dan is dat alleen maar super.

@Kaya, die placemat krijgt iedereen hier mee op een bepaald moment, ook als het gewicht geen punt van aandacht is.

Denken ze dat kinderen het leuk van vinden.

Die van ons wel… mogen ze als ondergrond gebruiken bij het kleien :lol: .

google eens op koolhydratenallergie…

koolhydraten zijn triggers voor het lijf om insuline te produceren, insuline ontrekt vervolgens bloedsuiker aan het bloed en zet dit om in vet. Hierdoor zakt de bloedsuikerspiegel en krijg je honger, waardoor je juist weer hongergevoel krijgt.

In de praktijk komen erg veel mensen aan van koolhydraten eten, niet van vet of suiker.

sinds geruime tijd eet ik volgens de adviezen van Yvonne lemmers en dat heeft bij mij gezorgd voor 18 kilo afvallen zonder moeite, een gezonde huid, een prima glucosedagcurve en mijn cholestrol is gezakt.

Ons Peet eet ook deels mee, iets mildere variant. Maar ook hij is nu gewoon normaal, terwijl hij eerder altijd gezien werd als een stevig jongetje.

Hij is er ook rustiger door geworden (was altijd erggg onrustig)

Er zijn zat mensen die prima koolhydraten kunnen eten, maar als je er aanleg voor hebt, gevoelig bent voor voedsel… dan is het zeker de moeite van het onderzoeken waard.

Oh… naast Peet doen al onze kinderen mee, Niek zat hier ook aan de forlax, maar nu dus niet meer he… ze kan gewoon elke dag goed naar de wc en klaagt niet meer over buikpijn. :dance:

cell: bedankt voor je reactie!!

ik ga er morgen eens naar op zoek op google.

Wie weet zou het ook iets voor hier zijn :think: