Meis ik denk echt dat Fietje eerst van de verstopping af moet zijn! Hoe kan haar lijfje voedingsstoffen goed verwerken wanneer haar darmen overvol zitten? En je hebt het zelf al gemerkt lekker vrij bewegen gaat ook niet wanneer je buikpijn hebt. Maak desnoods met het CB de afspraak dat je eerst het ene ‘probleem’ (poepen) aanpakt voor je het gewicht onder de loep neemt. Wie weet krijgt ze binnenkort een groeispurt in de lengte wanneer de verstopping over is en ze weer alle goeie stoffen uit het eten kan opnemen. 2 dingen tegelijk is geen doen. En ja overgewicht bij een peuter kan een probleem met het gewicht in de toekomst aangeven maar hoeft niet perse. Al zou een dietiste je mss zelfs wel kunnen helpen met het probleem van de verstopping. :think: Waarbij het dan ook handig is als ze door meer bewegen ook meer zin krijgt in meer afwisselend eten.
En echt maak je niet te naar meis het is niet persoonlijk naar jou toe bedoeld vanuit het CB ze kijken naar je meisje en de statistieken. En die hebben niet altijd gelijk mbt de toekomst maar geven enkel een plaatje van het ‘nu’ :-*
@Rhiannon wrote:
Meis ik denk echt dat Fietje eerst van de verstopping af moet zijn! Hoe kan haar lijfje voedingsstoffen goed verwerken wanneer haar darmen overvol zitten? En je hebt het zelf al gemerkt lekker vrij bewegen gaat ook niet wanneer je buikpijn hebt. Maak desnoods met het CB de afspraak dat je eerst het ene ‘probleem’ (poepen) aanpakt voor je het gewicht onder de loep neemt. Wie weet krijgt ze binnenkort een groeispurt in de lengte wanneer de verstopping over is en ze weer alle goeie stoffen uit het eten kan opnemen. 2 dingen tegelijk is geen doen. En ja overgewicht bij een peuter kan een probleem met het gewicht in de toekomst aangeven maar hoeft niet perse. Al zou een dietiste je mss zelfs wel kunnen helpen met het probleem van de verstopping. :think: Waarbij het dan ook handig is als ze door meer bewegen ook meer zin krijgt in meer afwisselend eten.
En echt maak je niet te naar meis het is niet persoonlijk naar jou toe bedoeld vanuit het CB ze kijken naar je meisje en de statistieken. En die hebben niet altijd gelijk mbt de toekomst maar geven enkel een plaatje van het ‘nu’ :-*
dit heb ik inderdaad ook aangekaart. Tuurlijk vind ik haar gewicht heel erg belangrijk, maar vind momenteel het poepen gewoon belangrijker. Echter de muts van gisteren leek dat niet te snappen. Vandaag moest ik echter bij de ha zijn en die zit in hetzelfde gebouw als de cb. ik bij de ha aangekaart wat het cb gister gezegt had, en de ha had ook zoiets van: eerst het poepen aanpakken, want dit kan ook een reden zijn dat ze wat te zwaar is. hij heeft eht cb nog gebeld om het een en ander te bespreken, en nu was het onze “vaste” vpk.
Ik ben daarna dus nog een keer doorgelopen naar het cb en zij heeft ook zoiets van: sophie is altijd al stevig geweest, maar we zijn eerder altijd erg allert geweeest op haar voeding. zij heeft ook geleerd voor dieetiste, en dus is dat altijd erg prettig geweest. Ze gaf nu ook aan dat we het prima doen en dat we ons niet al te druk moeten maken over haar gewicht. we moesten eigenlijk vooral zo doorgaan, en het liefst proberen dat ze wat meer gaat eten zelfs, maar goed, dit hangt waarschijnlijk samen met haar poep probleem.
ze heeft ons nog wat tips/handvaten meegegeven wat hopelijk kan helpen om haar ontlasting makkelijker te laten maken, waardoor ze inderdaad vooral ook weer wat energieker wordt, en dus weer zin krijgt om te bewegen. Ik denk zelf namelijk sterk dat het minder bewegen vooral meegespeelt heeft in het “aankomen”.
maar dit gesprek voelde gewoon al zoooo veel beter als gister… en heb dat ook gezegt. dat ik mezelf gister als ouder “aangevallen” voelde door iemand die ons niet kent.
In principe hoef fietje niet meer bij het cb te komen, maar heb haar mail adres gekregen zodat we zo af en toe even evalueren.
:thumbup: Je HA kent jou en Fietje! En idd haar lijfje kan door de verstopping en het minder eten ook in de ‘winteropslagstand’ staan. Het komt, er zit al verbetering in haar poepen en energie. :dance: :-*
Echt? Nou, het valt toch nog wel mee met haar lengte en gewicht?
Lars is nu ongeveer 95 cm en ruim 16,5 kilo (zit ook bovenin de curve), maar ik denk maar zo… ze groeien nog zo hard dat het later allemaal reuze mee kan vallen.
Nou ja, van obesitas spreken bij een kind vind ik dus echt overtrokken.
Je zou wat voedingsadvies in kunnen winnen bij een dietiste, al is het alleen maar om te horen dat je het goed doet. Verder ook niet als een gek allerlei voedingsmiddelen mijden, want ik geloof dat ook een jong kind een complex kan krijgen als ze altijd maar met gewicht bezig moet zijn en dingen niet mag.
Qua vleeswaren kan je letten op de minder vette varianten, kipfilet, achterham, rookvlees etc. Als toetjes zou ik kiezen voor magere yoghurt. Verder vind ik dat ze niet veel eet hoor…