te weinig resultaat met kolven op werk

Mijn dochter geef ik borstvoeding. Zij drinkt 6 voedingen per dag en komt volgens de schema’s uit op 150 ml als ik haar een flesje moet geven op het kinderdagverblijf.



Maar nu het probleem. Ik kolf op een werkdag 3x. De eerste keer haal ik nog wel 150 ml, maar de keren daarna loopt het hard terug. Dat betekent dat mijn voorraad opgebouwde melk in de vriezer snel slinkt.



Hoe kan dat? Haalt mijn dochter er gewoon meer uit als ik haar ‘live’ voed? Ik heb namelijk wel het gevoel dat ik mijn borsten helemaal leegkolf. Of zou ze gewoon minder drinken dan die 150 ml? En hoe kom ik aan een groter kolfresultaat?



Help! Want ik wil het wel graag nog een paar maanden blijven volhouden!



Alvast bedankt, Engel

hier hetzelfde.

Het is sowieso vrij gebruikelijk dat een kolf, hoe goed doordacht ze tegenwoordig ook zijn, er neit hetzelfde uit weet te halen als een kindje.



mijn kindje drinkt op opvangdagen 2x +/- 170 (terwijl het rekensommetje rond de 130 uit kwam…maar daar was ze niet tevreden mee). ik kolf op goede dagen 3 x 100, maar vaak zit ik in totaal maar rond de 250 cc. De rest kolf ik in de avonden erbij :roll:



Je kan allicht nog proberen het met een andere kolf te doen, weet niet welke je nu hebt?



Maar hier heb ik gewoon sterk het vermoeden dat ik neit echt in de wieg ben gelegd om te kolven. kan altijd met enige jaloezie lezen wat anderen er zoals uit weten te krijgen in no time. Lijkt me heerlijk, zo’n volle vriezer en nooit zorgen over of je wel genoeg kolft…*droomt lekker verder (en gaat vervolgens de kolf maar weer tevoorschijn halen, want vandaag op werk weer veul te weinig gekolfd)

Mmmm, kolven is inderdaad ook niet echt mijn ding :?

En bijkolven 's avonds zit ik ook niet zo op te wachten, maar ja, als de vriezer leeg dreigt te raken, dan zit er niets anders op…

Bij mij haalt ze iig wel genoeg, want ze groeit als kool, met heerlijk veel spekkies op haar benen en armen :inlove: Dus tekort heb ik niet!



Ik kan ook nog wel een andere kolf proberen. Ik heb nu een dubbele electrische van Medela. Maar wel al een wat oudere. Ik ben alleen bang dat niets het bijzondere drinkgedrag van mijn dochter kan nabootsen :wink:



Dank je voor het antwoord!

Hoe groot is je voorraad Engel? is had geloof ik 6 liter in de vriezer gekolfd voor ik ging werken, mijn voorraad is nu bijna ten einde, ik kolfde ook minder als dat er gegeven werd helaas.

Eventueel kun je natuurlijk echte tekort aanvullen met hypoallergene kv?



van harte trouwens!! Ik las je voor het eerst bij als zwanger worden niet makkelijk is en nu gewoon 3 prachtige kindjes :inlove:

Ik ga straks ook op het werk kolven en hoop dat het mij ook lukt.



In de ochtend kolf ik nu 200 aan 1 borst dus denk dat ik dat straks als ik ga werken ook ga doen. Is het niet mogelijk dat je sochtends de meest volle leegkolft en je kleintje aan de andere legt?

@engel1 wrote:

Mmmm, kolven is inderdaad ook niet echt mijn ding :?

En bijkolven 's avonds zit ik ook niet zo op te wachten, maar ja, als de vriezer leeg dreigt te raken, dan zit er niets anders op…

Bij mij haalt ze iig wel genoeg, want ze groeit als kool, met heerlijk veel spekkies op haar benen en armen :inlove: Dus tekort heb ik niet!



Ik kan ook nog wel een andere kolf proberen. Ik heb nu een dubbele electrische van Medela. Maar wel al een wat oudere. Ik ben alleen bang dat niets het bijzondere drinkgedrag van mijn dochter kan nabootsen :wink:



Dank je voor het antwoord!




haha gewoon állemaal herkenbaar. Hier groeit ze op mijn melk ook gewoon supergoed, inclusief enorme damesbenen :mrgreen: en hier ook een iets oudere dubbele electrische van medela (deze )

En ook mijn dochter heeft een bijzonder drinkgedrag :mrgreen: de leidster van het kdv zei gisteren nog dat ze in 10 jaar tijd nog nooit een kindje zo krachtig en snel heeft zien drinken als z…we zijn met de borst ook altijd in <10 minuten klaar, en dan heeft ze dus beide borsten leeggedronken.

Misschien is dat het idd gewoon; dat machines daar niet tegenop kunnen, terwijl mijn borsten dat dus wel een beetje verwachten…





hier heb ik overigens wel een flinke voorraad in de vriezer, maar dat is allemaal met spruw besmet :wall: Hebben we een maand lang last van gehad, en dat was precies de maand voor ik ging werken die ik had bedoeld om een voorraadje aan te leggen. (besef opeens dat bijna de tijd komt dat het sowieso niet meer goed is en echt weggegooid moet worden… :? )





Ik vraag me af hoeveel vrouwen echt genoeg kolven met enkel op werk kolven. Maar als ik de hoeveelheden soms lees, zijn dat er allicht toch best wel veel :think:

Tja, je hebt ook kindjes die de voorkeur geven aan verse melk en overdag weinig uit de fles drinken. M’n zoontje dronk voordat hij begon met bijvoeding ongeveer 340 ml in 3 tot 4 flesjes. 's Morgens kolfde ik ong. 180 ml en 's middags ong. 150 ml.



De tip van Marcella is wel een goede. Laat je dochter uit de meest lege borst drinken en kolf de andere. Ik heb gemerkt dat ik links beter kolf dan rechts. Ik legde m’n zoontje daarom 's morgens vaak rechts aan, zodat ik links veel kon kolven. Dan zat er in die borst tenminste genoeg, want kolfapparaten halen lang niet alle melk uit de borst.



@Fiep, ‘spruwmelk’ moet je geloof ik eerst koken of verhitten voordat je dat kan geven. Melk die niet meer goed is om op te drinken, kan natuurlijk nog wel in het badje :wink:

@crocusje wrote:





@Fiep, ‘spruwmelk’ moet je geloof ik eerst koken of verhitten voordat je dat kan geven. Melk die niet meer goed is om op te drinken, kan natuurlijk nog wel in het badje :wink:


ja ik heb er een heel uitgebreid antwoord over gehad van het cb, hadden ze helemaal voor me uitgezocht (want zelf wisten ze niet eens dat spruw via melk overgebracht werd :shifty: ). Je moet het idd tot 70 graden verwarmen, net niet tot kook. Maar zo’n precieze gebruiksaanwijzing ga ik het kdv niet aandoen (zou zelf ook niet weten hoe je dan weet dat het precies 70 graden is), denk dat dan toch ook makkelijk mis gaat.



hier zou de oplossing van 1 borst drinken en de andere kolven niet werken, ze heeft echt beide borsten nodig. (ze begint altijd keihard te huilen na de eerste borst, alsof ik haar ook maar ooit heb geflikt er maar eentje te geven :naughty: :lol: )

Hmm, precies 70 graden zou mij ook niet lukken. Dan zou ik de melk gewoon zelf koken en in het badje gooien. De spruw is dan dood en voor het badje maakt het niet uit of belangrijke voedingsstoffen doodgekookt zijn.



M’n zoontje drinkt vaak ook 2 borsten, maar de 2e borst drinkt hij minder leeg dan de eerste. Misschien is dat bij jou ook zo?

Melk in het badje??? :think:

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord… :shifty:

@marieke_dm wrote:

Melk in het badje??? :think:

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord… :shifty:




Je kan moedermelk nog voor veel meer dingen gebruiken:



Andere toepassingen van moedermelk

Ontstoken, rode, geïrriteerde ogen

Kapotte tepels

Schaaf- en snijwondjes

Insectenbeten

Luieruitslag

Ontstoken oren

Eczeem, huiduitslag

Gezichtslotion/reiniger, oogmake-up verwijderen

Zere keel, pijnlijke mond (aften)

Verstopte neus

In het babybadje

Door het eten zoals je koemelk of water gebruikt

Littekens

Acne

Glijmiddel bij het vrijen

Contactlenzen schoonmaken

Koortsblaasjes

Waterpokken

Open benen

Droge, gebarsten lippen



( http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#13 )



Ik heb niet alles uitgeprobeerd. Ik gebruik mm zelf oa bij een verstopte neus en een schraal huidje en wondjes. Werkt heel goed :wink:

hmm dat glijmiddel, dat vind ik toch een beetje naar klinken. of ben ik nou heel conservatief? :stuck_out_tongue:

Ik zou het ook niet gebruiken als glijmiddel. Maar als ik er nu over nadenk :think: . Het is wel hygienisch, want moedermelk heeft antibacteriële eigenschappen.



@ Engel, hoe gaat het nu met kolven?

Het wordt langzamerhand een interessante discussie :wink:



Nou ja, het gaat op zich wel met kolven. Mare drinkt maar 1 borst per keer en ik zou natuurlijk 'smorgens de andere kunnen leegkoven. Maar of mijn drukke ochtendritme -3 kids gevoed en aangekleed voor 7.30 uur- nu erg handig is… dan moet ik wel héél vroeg mjn bed uit.



Ik heb besloten dat ik gewoon langzaam de vriezer leeg laat drinken en over een poosje ga ik gewoon weer een periode intensief bijkolven (1 borst geven en de ander kolven) om mijn voorraad weer op pijl te brengen. 't Is niet anders ben ik bang. En ach, ook onze zomervakantie komt er nog aan en dan kan ik weer 3 weken alle voedingen live geven aan haar.



Dank je wel!

@engel1 wrote:



Ik heb besloten dat ik gewoon langzaam de vriezer leeg laat drinken en over een poosje ga ik gewoon weer een periode intensief bijkolven (1 borst geven en de ander kolven) om mijn voorraad weer op pijl te brengen.


Hier heb ik wel een vraagje over eigenlijk....
Ik voed onze zoon ook altijd aan 2 kanten. Ik "moet" eigenlijk ook wel aan een voorraadje voor in de vriezer gaan beginnen (heb voor 2 voedingen in de vriezer, is niet zo veel... maar ik en kolven... :oops: Het lukt wel hoor, maar vind het gewoon niet leuk om te doen :? Dus ben gewoon érg blij dat ik pas eind augustus weer hoef te beginnen met werken!! :D Maar dat even terzijde... ;))
Maar als ik nou 's morgens maar één borst aan ons ventje aanbied (om de ander dus leeg te kolven).... zou hij dan wel tevreden zijn? (omdat hij dus normaal 2 borsten drinkt) Of is dat een kwestie van gewenning?

ik denk (met nadruk op dénk, ervaring heb ik niet, beide kinderen tot nu toe altijd 2 borsten aangeboden) dat je tot 1 borst over gaat als blijkt dat je kindje aan 1 genoeg heeft. Dat lijkt mij dus iets wat je kindje aangeeft. ‘Afbouwen’ tot ie uiteindelijk met 1 borst kan, :think: het klinkt voor mij een beetje raar.

Maar misschien kunnen moeders die met 1 borst voeden uitleggen hoe dat gaat. Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, of ja daar als moeder dus voor kiest/kunt kiezen, of dat je dat alleen doet als je kindje na de eerste borst tevreden blijkt. Mij lijkt dus het laatste.

Drinkt je dochter ook echt 150cc uit de fles op de opvang? Misschien kan ze met minder toe.



De mijne drinkt namelijk minder uit de fles dan dat ik kolf. Ik kolf dus eigenlijk “teveel”. Maar blijkbaar drinkt ze live wel de hoeveelheden die ik kolf, anders zou mijn productie niet zo hoog blijven.



Tips om efficiënter te kolven:

  • je kunt beter 4x 15 minuten dan 2x 30 minuten kolven. Jij kolft nu 3x. Misschien kan je het aantal keer kolven tijdelijk ophogen, maar de duur verkorten?
  • iets warms drinken tijdens het kolven
  • je borsten voor het kolven masseren. En evt. halverwege nog eens.
  • foto of filmpje van je kindje kijken.

Ik heb hetzelfde probleem sinds ik werk, en eigenlijk al langer aangezien ik al eerder regelmatig een dag weg was van huis. Mijn ‘oplossing’ is dat ik mijn dochter één keer per dag een fles kunstvoeding geef, die kolf ik dan zelf wel af en zodoende heb ik elke dag een extra voeding over om aan te vullen. :wink: Ik hoop het zo toch nog een tijdje vol te kunnen houden.



(In het weekend kolf ik overigens wel vaker af tussen haar voedingen, maar tot nu toe helpt dat helaas weinig. Verder wil ik niet het gevoel hebben dat ik de hele dag ‘bezig ben’ met mijn eigen melkproduktie :angel: )



Succes! :-*

@ engel, groot gelijk dat je 's morgens niet nog even gaat kolven. Geniet lekker van je zomervakantie, en als het nodig is, weer bijkolven.



Hier staan nog wat tips voor het kolven:

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven-hoe-kolf-ik-genoeg-melk.html



@ marieke, m’n zoontje heeft een tijdje maar 1 borst gedronken. Ik bood de andere wel aan, maar hij hapte niet. Daarna dronk hij weer 2 borsten per keer. Misschien kan je het wel aanleren, maar dan zal hij denk ik sneller weer willen drinken. Je zou tussen de voedingen door kunnen kolven. Of 's morgens voor het voeden eerst een beetje kolven en dan pas voeden. Kolven gaat makkelijker met een volle borst.



Ik had zelf altijd hooguit 2 voedingen in de vriezer. Als m’n zoontje overdag bij de oppas/ creche te weinig melk had, mochten ze hem kunstvoeding geven. Dat hebben ze nooit hoeven te doen.

@marieke_dm wrote:

Hier heb ik wel een vraagje over eigenlijk…

Ik voed onze zoon ook altijd aan 2 kanten. Ik “moet” eigenlijk ook wel aan een voorraadje voor in de vriezer gaan beginnen (heb voor 2 voedingen in de vriezer, is niet zo veel… maar ik en kolven… :oops: Het lukt wel hoor, maar vind het gewoon niet leuk om te doen :? Dus ben gewoon érg blij dat ik pas eind augustus weer hoef te beginnen met werken!! :smiley: Maar dat even terzijde… ;))

Maar als ik nou 's morgens maar één borst aan ons ventje aanbied (om de ander dus leeg te kolven)… zou hij dan wel tevreden zijn? (omdat hij dus normaal 2 borsten drinkt) Of is dat een kwestie van gewenning?




Ik heb altijd maar 1 borst per keer aangeboden. Dat scheelt wisselen van kant en een gillend kind omdat ze nog niet klaar is :smiley: Gedoe dus voor mij! En ik heb zeker genoeg melk in 1 borst. Je loopt gewoon altijd ‘scheef’, omdat de ene borst voller is dan de ander. Maar goed, in de praktijk zie je dat niet en ik merk er ook niets van. Dus het kan; je lichaam past zich daarop aan.