te kort lipriempje

Hoi,

Vandaag zag ik ineens bij mijn 10.5mnd oude dochtertje dat haar net doorgekomen voortandjes wel erg ver uitelkaar staan (wel een tandje breed) ook zie je daar tussen een bobbeltje en als je dan haar lipje omhoog trekt zie dat dat het riempje van haar lipje is.

Heeft iemand dit ook gehad bij z’n kindje en kan het inderdaad minder worden als de andere tandjes ook door komen. ik weet dat ze er als ze zo klein zijn niets aan doen maar ja het ziet er niet zo mooi uit.

ben benieuwd naar jullie reacties!

groetjes tamara

Ik zag je ‘frustratie’ over het niet antwoorden op je vraag.

Mijn dochtertje had bij haar eerste tandjes ook dat ze erg ver uit elkaar stonden. Maar dat is heel normaal, naarmate er meer tandjes komen gaan ze dichter op elkaar staan en dan zal het lipriempje waarschijnlijk ook minder opvallen.

:lol:

Ik zat ook al al je berichten af te speuren…

Had deze wel gelezen maar eerlijk gezegt heb ik het zelf bij mijn kinderen niet gezien…of ze hebben het niet…of het is mij niet opgevallen…

Dus kon geen antwoord geven :shifty:

Had de vraag niet gezien, maar heb er ook geen ervaring mee. Wat ik vandaag wel merkte bij het tanden poetsen van Jayden: dat zijn voortanden nu bijna helemaal tegen elkaar staan, terwijl er eerst dus een flinke spleet tussen zat! Dus het verschuift blijkbaar nog wel…

zoontje van een vriendin van me had een te kort tongriempje…

daar heeft ze eigenlijk nooit veel aan gedaan… Ze zeiden, toen hij baby was, ach… we doen dit wel als hij een keer voor buisjes komt of zo (niets leek erop dat dat zou gaan gebeuren… en inderdaad… hij heeft ook nooit buisjes gekregen… en er is dus ook nooit iets aan het tongriempje gebeurd.).

gevolg is dat hij slecht ging praten (te slecht naar mijn idee)… En vorig jaar is hij “geopereerd”… zelfs 2 x want de eerste keer was niet goed gegaan ??? (wat kun je daar nou aan fout doen?)… Nu is het “los” … hij kan normaal zijn tong uitsteken… maar het praten is echt knudde… Hij is al 5 jaar… en IK vind 'm bijna niet te verstaan. Logopedie is volgens mij een niet te vermijden stap.

Ik zou zo vroeg mogelijk er iets aan laten doen… Ik weet niet of een te kort lipriempje ook gevolgen kan hebben voor de spraak… maar als dat wel zo is… DOEN.

Overigens… ik hoorde kortgeleden dat te korte tongriempjes vaak bij pasgeboren babies al doorgesneden kunnen worden door de verloskundige.

Dat doen ze dan tijdens een voeding en aangezien het allemaal super en super week is, voelt een baby daar vaak niets van…

Succes…

Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien kan je het de voglende keer eens bij het CB vragen als je er bent.

Hm dat bobbeltje heb ik eerlijk gezegd niet gezien :think: maar ook niet op gelet, het viel me wel op dat het joost een behooorlijk fietsenrekje heeft, maar ik ben er eerlijk gezegd altijd van uitgegaan dat dat normaal was, want ik zie ook weinig kindjes met 2 voortandjes keurig naast mekaar

Ik zal er eens op letten of dat bobbeltje er ook tussen zit:D

Had de vraag ook gelezen, maar ik heb er geen ervaring mee en kon je dus niet helpen.

Ja, herkenbaar! Sterre heeft dat ook! Het is een vergroot lipriempje, dat had ik zelf vroeger ook. Niet mooi inderdaad, maar zo jong doen ze er volgens mij echt nog niks aan. Ik heb het bij mijzelf weg laten knippen toen ik een jaar of 12 was. Ik heb een mooi fietsenrekje gehad vroeger, en een beugeltje dus… maar nooit last van gehad ofzo.

Naarmate ze groter wordt, de tandjes groter worden en het mondje meegroeit, zal het wel wat minder op gaan vallen denk ik. Tenminste, bij mijzelf viel het helemaal niet meer zo op toen ik zo rond de kleuterleeftijd was, alleen als ik heel breed lachte. Ik baal er bij Sterre ook wel een beetje van hoor, vind het gewoon jammer van haar mooie bekkie, maar ik maak me er verder niet druk om.

Weet overigens niet zeker of mijn fietsenrekkie echt door dat lipriempje kwam hoor, kan ook toeval zijn geweest…

xHeske

Oh, en nog om je even gerust te stellen… een vergroot lipbandje (denk tenminste dat ´ie te groot is, en niet te kort, als ik je beschrijving zo lees, klinkt echt hetzelfde namelijk…) heeft geen gevolgen voor de spraakontwikkeling. Ik heb zelfs logopedie gestudeerd en bij die studie wordt je pas toegelaten als je bij de selectie hebt bewezen dat je keurig kan praten :mrgreen:

@preggie wrote:

zoontje van een vriendin van me had een te kort tongriempje…

daar heeft ze eigenlijk nooit veel aan gedaan… Ze zeiden, toen hij baby was, ach… we doen dit wel als hij een keer voor buisjes komt of zo (niets leek erop dat dat zou gaan gebeuren… en inderdaad… hij heeft ook nooit buisjes gekregen… en er is dus ook nooit iets aan het tongriempje gebeurd.).

gevolg is dat hij slecht ging praten (te slecht naar mijn idee)… En vorig jaar is hij “geopereerd”… zelfs 2 x want de eerste keer was niet goed gegaan ??? (wat kun je daar nou aan fout doen?)… Nu is het “los” … hij kan normaal zijn tong uitsteken… maar het praten is echt knudde… Hij is al 5 jaar… en IK vind 'm bijna niet te verstaan. Logopedie is volgens mij een niet te vermijden stap.

Ik zou zo vroeg mogelijk er iets aan laten doen… Ik weet niet of een te kort lipriempje ook gevolgen kan hebben voor de spraak… maar als dat wel zo is… DOEN.

Overigens… ik hoorde kortgeleden dat te korte tongriempjes vaak bij pasgeboren babies al doorgesneden kunnen worden door de verloskundige.

Dat doen ze dan tijdens een voeding en aangezien het allemaal super en super week is, voelt een baby daar vaak niets van…

Succes…

toch even reageren …

dit gebeurt gelukkig nauwelijks meer omdat het vaak erge onstekingen met alle gevolgen van dien veroorzaakte.

Mijn dochtertje heeft ook een erg kort tongriempje , er is idd niets aan gedaan omdat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat ze er slecht van gaat praten. Wel wordt dit door een kinderarts per 6 mnd. in de gaten gehouden.

Groetjes,

Nicole.

Geen ervaring mee, maar Sam hier, is laatst gevallen en bij hem is zijn ‘lipriempje’ (k noem dat altijd dat lelletje bij zn bovenlip :mrgreen:) helemaal kapot gescheurd. Doen ze niks aan. En zou ook geen problemen opleveren bij tandjes of op latere leeftijd.

tongriempje is iets anders dan lipbandje 8)

Ik heb zelf een lipbandje dat tussen mijn voorste tanden een bobbeltje geeft. Jarenlang heb ik een spleet tussen mijn voortanden gehad. Toen ik een jaar of 12 was heeft de tandarts aangeboden om het weg te snijden, maar dat leek me veel te veel gedoe voor zoiets onnozels. Ok, ik ben best onzeker over die spleet geweest, maar snijden… :snooty:

Totdat mijn verstandskiezen door begonnen te komen… (een jaar of 5 geleden?) Sindsdien is de spleet langzaam terug gedrongen, en nu zit alleen nog een klein stukje ‘vlees’ tussen mijn voortanden (bovenin, de onderkant van de tanden raken elkaar). Mijn gebit ziet er volkomen normaal uit, ik heb er nooit last van gehad, maar als je je zorgen maakt kun je het altijd eens aan je eigen tandarts vragen.

je dochter krijgt waarschijnlijk een spleetje tussen haar tanden. Niks mis mee toch!!!

Ik zou me er iig niet ongerust over maken en anders even bij het CB naar laten kijken.

Groetjes Heidi

@Nicolleke wrote:

toch even reageren …

dit gebeurt gelukkig nauwelijks meer omdat het vaak erge onstekingen met alle gevolgen van dien veroorzaakte.

Mijn dochtertje heeft ook een erg kort tongriempje , er is idd niets aan gedaan omdat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat ze er slecht van gaat praten. Wel wordt dit door een kinderarts per 6 mnd. in de gaten gehouden.

Groetjes,

Nicole.

owwww… okeeeeeee

nou dan is het eigenlijk een beetje de nalatigheid van mijn vriendin… die had er misschien allerter op moeten zijn.

en ook prettig dat een lipriempje geen gevolgen heeft voor de spraak.

ik heb niet alle antwoorden gelezen heb Jasper op mijn arm

Ik heb het zelf ook gehad. Zo erg zelfs dat ik er op mijn 10e aan ben ‘geopereerd’ in de hoop dat ik dan geen beugel zou moeten- was alleen te laat en er zat nog meer scheef dus toch een beugel :mrgreen:

Maar bij mijn broers is het inderdaad vanzelf goed gekomen, dus afwachten zou ik zeggen…

Las toevallig gisteren dat een spleetje tussen de tanden 1 van de 7 schoonheden is. Kijk, da´s dan weer goed nieuws :mrgreen:

oh dan ben ik nu niet meer mooi :cry:

had vroeger een spleetje van bijna een hele tandbreedte

maar toen mijn verstandskiezen kwamen is het helemaal naar elkaar gegroeid

Ik heb jaren met een beugeltje gelopen om dat spleetje weg te krijgen :think: Maar op m´n achttiende viel ik van mijn fiets en kwam ik op het grandiose idee om op mijn gezicht te landen… :mrgreen: Voortanden eruit, konden gelukkig weer teruggezet worden, en joepie de poepie, er zit weer een spleetje tussen :dance: :wink:

Oja, maar daar ging het hier niet over… :mrgreen: