Hallo,
Mijn zoontje van 17 maanden heeft het ook, zijn lipriempje komt tot aan het midden van zijn voortanden en inderdaad daardoor een klein spleetje.
Onlangs bij de tandarts geweest en hem meegenomen. Hij keek er niet eens naar, want het komt wel vaker voor. Doen ze voorlopig niets aan. Een spleetje tussen de melktandjes is zelfs goed, de grote mensen tanden passen dan beter.
Vaak komt het lipriempje vanzelf goed en anders kon als hij een jaar of 7 is er iets aangedaan worden.
Groeten Miriam
jinthe heeft een tekort tongriempje en een kort lipbandje…werd na de geboorte niks aan gedaan omdat ze goed dronk aan de borst en nu nog steeds niet omdat ze er geen last van heeft, praten lijkt tot hiertoe ook goed te gaan.
Spleetje tussen haar tanden heeft ze niet.
haar tongpuntje lijkt een beetje op een hartje, door het trekken vh tongriempje, maar ze kan haar tong wel vrij ver uitsteken en dan is het een normaal tongpuntje.
@Biebels wrote:
tongriempje is iets anders dan lipbandje 8)
Ik heb zelf een lipbandje dat tussen mijn voorste tanden een bobbeltje geeft. Jarenlang heb ik een spleet tussen mijn voortanden gehad. Toen ik een jaar of 12 was heeft de tandarts aangeboden om het weg te snijden, maar dat leek me veel te veel gedoe voor zoiets onnozels. Ok, ik ben best onzeker over die spleet geweest, maar snijden… :snooty:
Totdat mijn verstandskiezen door begonnen te komen… (een jaar of 5 geleden?) Sindsdien is de spleet langzaam terug gedrongen, en nu zit alleen nog een klein stukje ‘vlees’ tussen mijn voortanden (bovenin, de onderkant van de tanden raken elkaar). Mijn gebit ziet er volkomen normaal uit, ik heb er nooit last van gehad, maar als je je zorgen maakt kun je het altijd eens aan je eigen tandarts vragen.
Ik zie dat topic nu pas, omdat ik er zelf ook over zat te zoeken.
Ik heb zelf een spleet tussen mijn voortanden en ook zo’m bobbeltje. Mijn ouders hebben er toendertijd voor gekozen om mij er niet aan te laten helpen. Helaas…
Het is jaren lang een object van pesterijen geweest dat “fietsenrek” en toen ik 18 was, heeft de tandarts facings op mijn beide voortanden gezet, zodat de spleet een stuk kleiner werd (ik had ook kleine voortanden).
Nu heb ik een klein spleetje, nog ben ik er onzeker over, maar het hoort bij mij. Toen mijn tandarts voorstelde om alles met bruggen e.d. dicht te maken, heb ik geweigert. Ik ben inmiddels 29, wordt er al járen niet meer op aangesproken en waarschijnlijk zou het niemand opvallen als het weggehaalt wordt.
Nu zie ik hetzelfde bij mijn kleine meid (dat kan dus erfelijk zijn). Zodra ze oud genoeg is en ze wil, laat ik zonder pardon weg snijden.
hoi,
Mijn zoontje heeft ook een te kort tongriempje
we zijn er wel mee naar de arts geweest maar die willen er nu nog niets aan doen omdat ie nog te klein is maar ze hebben ons wel aangegeven dat als hij gaat praten en je merkt dat hij een beetje begint te slissen of rollen dat je wel aan de bel moet trekken zo snel mogelijk wandt het kan inderdaad de spraak verslechteren hoe sneller je er bij bent hoe minder last ze er van hebben.
veel liefs albertine
@dietske wrote:
haar tongpuntje lijkt een beetje op een hartje, door het trekken vh tongriempje, maar ze kan haar tong wel vrij ver uitsteken en dan is het een normaal tongpuntje.
Amélie heeft dat ook. Ziet er schattig uit al zeg ik het zelf :inlove:
Maar ik lees dus hier dat ik dus wel een aantal dingen in de gaten moet houden vwb spraak? Dat is dus helemaal niet tegen mij gezegd :think: Wat gek…
@albertine wrote:
hoi,
Mijn zoontje heeft ook een te kort tongriempje
we zijn er wel mee naar de arts geweest maar die willen er nu nog niets aan doen omdat ie nog te klein is maar ze hebben ons wel aangegeven dat als hij gaat praten en je merkt dat hij een beetje begint te slissen of rollen dat je wel aan de bel moet trekken zo snel mogelijk wandt het kan inderdaad de spraak verslechteren hoe sneller je er bij bent hoe minder last ze er van hebben.
veel liefs albertine
Ik ben vadaag dus bij de ha geweest hiervoor en die kwam met hetzelfde verhaal…
Maar eigenlijk is het toch te gek dat je die kleintjes er eerst last van moet laten krijgen voordat er wat aan gedaan wordt.
Ben het er eerlijk gezecht niet mee eens als ik nu eens zo rustig er over na denk…
Bij mij is dat riempje doorgesneden een paar dagen na mijn geboorte :think: Ik begrijp dat ze dat tegenwoordig dus niet meer doen…
Ik kan overigens mijn tong nog steeds niet ver uitsteken…maar ja, dat hoeft ook niet 8)
Ik denk zo te lezen dat mensen het tongriempje en het lipriempje door elkaar halen :think:
Tongriempje wordt idd vaak doorgesneden als kinderen last gaan krijgen met praten. Met een lipriempje is het volgens mij vaak meer iets cosmetisch. :think:
aha…inderdaad!
Bij mij was 't het TONGriempje…sorry :oops: