Morgen vieren we Mies zijn verjaardag en ook meteen de mijne aangezien ik de 23e jarig ben.
Dus pakken we altijd lekker uit met dit dubbel vieren en morgen gaan we dus voor tapas.
Ik mag graag tapas maken en heb dus ook altijd van alles in huis, van calamari tot aubergines en diverse vlees en vissoorten.
Kruiden heb ik ook van alles als hobby kok
Maar ben een beetje inspiratieloos momenteel…
Iemand nog lekkere tapas?
Ik wil nog iets doen met een aardappelomelet in stukken… dus als iemand daar ook wat voor weet…
Aardappelomelet maak ik met restjes groente, meestal flink paprika en uien iig.
Verder bij tapas, gevulde champignons (gehakt), geitenkaas met laagje paneermeel, mozzarellakroketjes met een dipsausje van chilisaus met tomatentapenade, frittata’s, garnalen op een stokje, aubergine rolletjes (hele dunne plakken grillen, vullen met ricotta met kruiden, oprollen)
gevulde champignons heb ik al… gevuld met groene homemade pesto en ui-pistachenoot vulling (erg lekker, vaste hit)
Veel ui dus bij de aardappel… oke, dat moet wel lukken…
heb ook een groente fritata gemaakt en bladerdeeg hapjes met kip/amandel vulling
Een hartige taart met spinazie, rucola, feta, cherrytomaatjes en spekjes
Heb ook Serrano ham liggen, wat doe ik ermee… ben het zo flauw om er gewoon wat fruit of mozzarella in te rollen… :think:
Ik heb toevallig een tijd terug een tapasworkshop gedaan met mijn werk en we hebben de recepten meegekregen. Er was ook een recept voor Tortilla Espanola:
3 aardappelen (of gelijke hoeveelheden aardappelen en uit)
3 el olijfolie
1 ui, fijngehakt of in ringen
zout en zwarte peper
3 eieren
Aardappelen wassen, schillen en in dunne plakjes. Doe ze in een pan met koud water en zout, breng aan de kook en dan 5 minuten laten koken. Verhit de olie in een koekenpan en voeg voorzichtig de ui toe. Doe de plakjes aardappel erbij. klop in een kom de eieren los met wat zout en peper. Zet het vuur onder het aardappelmengsel lager en bak het al omscheppend goudbruin. Doe het aardappel-uimengsel bij de eieren en roer goed. Zet de pan weer op het vuur. Goed heet laten worden en het mengsel erin gieten. bak de tortilla 2 minuten en keer hem dan om (leg daarvoor een groot brod op de pan, keer deze om en laat de tortilla erop glijden.) Laat de tortilla daarna met de gebakken kant omhoog weer in de pan glijden. je kunt nog allerlei andere ingrediënten gebruiken als je dat wilt, bijv. reepjes paprika (aan de ui toevoegen), champignons, gekookte ham, kaas etc.
Serrano ham met monchou en een sjalotje/bieslook. :thumbup:
Dan oprollen, kan ook met roomkaas.
oh yumm, Tapas zelf maken!
Ik was afgelopen dinsdag jarig, en we hadden een paar hapjes gemaakt.
Gedroogde-gewelde abrikozen gevuld met kruidenkaas en een stukje walnoot erop.
Tortilla’s insmeren met kruidenkaas, rucola erover verdelen, gerookte zalm en surimisticks in een lijn erop leggen, en oprollen. (Zoiets als sushi maken dus)
Deze vind ik zelf altijd erg lekker:
Nachos met pittige surimisalade
Categorie: Koud, Vis
Ingrediënten (20 stuks):
1 bosuitje
1 trostomaat
1 eetlepel jalapeño-pepersaus (potje à 85 gr. Casa Fiësta)
1 bolletje gember
¼ zakje verse koriander
200 gram surimi
enkele druppels tabasco
zout
(versgemalen) zwarte peper
20 nachos (ronde tortillachips, Casa Fiësta).
Bereiding:
Snijd de het bosuitje in dunne ringetjes. Ontvel de tomaat door deze in te kruisen en onder te dompelen in kokend water. Halveer de tomaat, verwijder de zaadjes en snijd het vruchtvlees in kleine stukjes.
Snijd de gember fijn. Knip de helft van de koriander fijn boven een kommetje of kopje. Snijd de surimi in stukjes.
Schep in een kom de bosui, de tomaat, de pepersaus, de gember, de fijngehakte koriander en de surimi door elkaar. Breng op smaak (pittig) met tabasco, zout en peper.
Schep de salade op de nachos. Leg de nachos op een schaal en garneer met de overgebleven blaadjes koriander.
Tips:
In plaats van nachos kunt u ook rondjes van ca. 5 cm uit bloemtortilla’s steken en deze in een koekenpan knapperig bruinbakken.
Bron: onbekend
Voorbereidingstijd: ca. 25 minuten
Bereidingstijd: ca. 15 minuten
Alleen stop ik salade in een kommetje, en die zet ik op een grotere bord, en schud daar de nachos langs het kommetje op.
Gehakt goed/sterk kruiden, theelepeltje sambal erdoor roeren. Balletjes rollen, bakken. 3 balletjes aan een stokje, en koud eten :drool:
oh lekkeeerrrrr…
Mango… hm, dat heb ik dan weer niet in huis :think:
Monchou wel, al wilde ik een deel ervan gebruiken om peppadew pepertjes mee te vullen.
Ik heb nog ricotta staan en zongedroogde tomaten tapenade.
Heb net een lekker simpel receptje gevonden om simpel volkoren brood met een rond schaaltje uit te stansen, te roosteren, in te smeren met rode pesto of zongedroogde tomaten tapenade evt wat knoflook, dan een plakje mozzarella en wat parma of serranoham erop… leek me ook erg lekker.
En ik maak nog gevulde krieltjes met zalm
Maar kom maar op hoor, ik heb al een beetje zitten copy pasten, want we eten graag tapas en als R.uud 40 word geven we ook een groot feest met tapas (al laten we dan een deel bezorgen, oa via de visboer)
Dus maak me blij met receptjes… :mrgreen:
@Cell wrote:
Iemand nog lekkere tapas?
Ik wil nog iets doen met een aardappelomelet in stukken… dus als iemand daar ook wat voor weet…![]()
Wij doen er aardapel, ei, paprika, uien,verse knoflook en chorizo en verse peterselie doorheen.
Bereiding hoef ik jouw niet uit te leggen natuurlijk

Deze is wel errug knolook als je het teveel vind laat je de verse knoflook weg en dan houd je altijd de smaak van de chorizo nog.
Alvast gefeli voor jouw en nog gefeli met Mies, veel plezier morgen!
:-*
oh, ik heb nu zo ojaaaa gedachte… salade caprese :thumbup: ofcourse!
Ik heb wel mozzarella in huis… tomaten ook… van die lekkere tasty toms…
jam jam…
ben ook zelf hangop aan het maken, als tapas toetje… zo’n klein glaasje, 1,5 eetlepel hangop erin (met vanille en een vleugje likeur) en verse frambozen…
heb er nu al zin in en morgen zal het wel stressen zijn… :lol:
(nogmaals) gefeliciteerd met mies
wat dacht je van zelfgebakken focaccia?
of courgetterolletjes met hammousse?
heb begin dit jaar met het werk een kookworkshop spaanse tapas maken gedaan, erg leuk en lekker. kregen alle recepten mee naar huis en de courgetterolletjes en focaccia vielen erg in de smaak.
recept voor ong. 20 personen:
courgette rolletjes:
4 courgette
100 gram roomkaas
100 gram (rauwe) ham
bieslook en peterselie
olijfolie
zout peper
de courgette bijsnijden zodat je mooie rechte plakken kunt snijden van ong 1/2 cm dik. bestrooien met wat zout en peper en in een grillpan in hete olijfolie bakken en laten afkoelen.
mousse maken van de roomkaas, peper, fijn gesnipperde bieslook, peterselie en (rauwe) ham.
dun laagje op de courgetteplakken smeren en mooi oprollen. vastzetten met prikkertje en klaar!
het brood heeft flink wat tijd nodig, moet 2 keer rijzen!
focaccia:
800 gram bloem
30 gram gist
3,6 dl water
iets suiker
zout
1 dl olijfolie
6 takjes rozemarijn
geraspte parmezaanse kaas
suiker en gist oplossen in water en aan de bloem toevoegen. scheut voor scheut de olijfolie toevoegen. zout toevoegen en goed kneden.
uur op een warme plek laten rijzen.
de naaldjes van de rozemarijn halen en evt fijn hakken. deeg goed doorkneden, bakvorm goed invetten en deeg in de vorm doen. rozemarijnnaaldjes in het deeg drukken, wat grof zout erover strooien en olijfolie erover druppelen. geraspte kaas erover strooien en (afgedekt met vochtige theedoek) weer op een warme plek laten rijzen voor een uur. afbakken in een oven van 200 graden (ong. 45 min)
ik heb ook een focaccia gemaakt met zongedroogde tomaatjes en klein gesneden olijven erdoor :drool:
eet smakelijk en een leuke dag gewenst!
klinkt goed… die courgette rolletjes :drool:
Foccacia maken we idd wel eens zelf, dit keer heb ik echter gekozen voor ordinair stokbrood en R.uud heeft een breekbrood met rozemarijn en zongedroogde tomaat gebakken.
Met Suus d’r verjaardag hadden we een foccacia gevuld met rode pesto, knoflook olijven en mozzarella gemaakt… hij is schoon opgegaan.
Mijn spinazie feta quiche is ook altijd schoon op… :drool:
klinkt goed cell, zou bijna stiekem langs komen om mee te smullen
nou…
van jullie gepikt aan inspiratie
een aardappelomelet met ui/paprika/knoflook en chorizo (had ik idd ook :dance:)
En de salade caprese en ik ga voor de courgetterolletjes met ham.
Naast wat we dan al hebben, gaat dat goed komen vermoed ik zo :mrgreen:
Truste…
en bedankt… keep um coming hoor… ik plak wel in mijn receptendocument… tapas zijn namelijk niet vervelend om te maken of te eten
graag gedaan cell! en probeer niet te veel te stressen :mrgreen:
http://www.tapas-recepten.nl/
Hier haal ik altijd mijn tapas receptjes vanaf
Alvast een fijne dag gewenst voor morgen!
Wat een werk aan voorbereiding, je moet het wel leuk vinden, hahahaha
Heb klaarstaan/voorbereid…
hartige quiche met spinazie en feta
peppadew pepertjes gevuld met zoete roomkaas
olijven met knoflook in kruidenolie
stokbrood met standaard rundvleessalade
Gekarameliseerde kip paprika spiesjes (pittig zoet van smaak)
Catalaanse sate op mini spiesjes
salade caprese met een eigen touch
gewone salade melange met krulsla en bladsla
gebakken krielen gevuld met zalm en mierikswortelmouse
aardappelomelet met chorizo, ui en paprika
gevulde bladerdeeghoekjes met kip/kaneel/rozijn en tomaat
Aardappelpartjes met ui/knoflook en salie en op t laatst doen we daar nog Fuet bij.
Courgetterolletjes met hammousse
courgetteplakjes gevuld met kruidentapenade
Nou lijkt dit veel, maar ik maak altijd veel en dan van van alles een klein beetje.
Er komen 24 man, dus ik verwacht wel zat te hebben
en als toetje homemade hangop (de yoghurt heeft gisteren staan uitlekken) met merg van vanillestokje en wat suiker en dan met verse frambozen erop in zo’n miniglaasje :drool:
Cell, ik kom eraan! :drool:
Nu nog de recepten erbij Cel. 8)
Klinkt heerlijk allemaal. :drool:
lekker ik zoek ook van alles voor lizz dr verjaardag heerlijk
@Maxim wrote:
Serrano ham met monchou en een sjalotje/bieslook. :thumbup:
Dan oprollen, kan ook met roomkaas.
Inderdaad! En dan nog lekker wat snippertjes mango er bovenop. Jummie!!
Hier ook een hit: wraps met zalm, rucola en boursin
Gevulde dadels ook erg jummie of geitenkaasbolletjes met honing.