Onze zoon heeft in februari buisjes gekregen, eind februari.
Dit ivm continue oorontsteking en een eigen taal, en bijna niet praten.
Nu praat hij wel meer, maar nog steeds verkeerde klanken en eigen taaltje.
We oefenen wel met hem, maar lijkt net alsof hij sommige klanken echt gewoon nog niet kan zeggen.
Hoe op een positieve manier te stimuleren, of gewoon zo doorgaan?
Ik wil hem namelijk ook niet pushen, want daar bereik je in mijn ogen niks mee.
Ik bedoel ik vind zijn taaltje wel grappig, en vaak denk ik ook: het komt vanzelf wel!
Maar als ik dan opmerkingen hoor van andere moeders, denk ik: doe ik het echt zo slecht dan, dat hij nog niet zo’n brugman is als jou kind? :oops:
He meid,
Als je je echt zorgen maakt kun je mss langs een logopedist gaan. Maareh, mijn zoon was ook erg laat, en heb me nooit echt druk gemaakt. Begrijpt hij wel alles wat je zegt (opdrachtjes uitvoeren etc.)? Dan zit het met zijn ‘taalsysteem’ waarschijnlijk wel goed. Gewoon normaal tegen hem blijven praten, komt het vast helemaal goed!
Groetjes,
Femke
Ja dat snapt hij allemaal, daar zit het probleem niet in (of hij luisterd, dat is de vraag haha).
Nou weet je? Ik maak me niet echt zorgen (ik was ook pas 3!), maar mensen om me heen reageren zo raar vaak.
Hij zegt zelf ook steeds meer dingen na, meer klanken en duidelijker. Dus er zit zeker wel vooruitgang in dat wel.
Ook zijn mondje beweegt hij goed, soms als ik wat overdreven de klanken aangeef, doet hij dat zo na zelfs.
Daarom dacht ik ook, best oke bezig te zijn maar ja die omgeving soms :silenced:
Hoi,
Meis ik snap je helemaal :hug: ik merk het ook ze kijken net na je alsof je kindje niet helemaal gezond is en woest word ik erom, kan er niets aan doen, dan denk ik vraag geweoon wat er is!
Wat merk jij dan zoal ?
en wat kan hij al wel zeggen of duidelijk maken, begrijpt hij wat je bedoelt of zegt, ik wil hier niet zo inhoudelijk op in gaan zo opene en bloot via pb mag wel :-*
Hier is het ook nog teveel Brabbeltaal,
ik had gehoord als je veel liedjes zingt, dat ze woordjes veel sneller oppakken.
Merk het verschil met Tim nu ook, heb een boekje met veel oude liedjes, en hij gaat nu echt meezingen…
he kreeg geen mailtjes dat er gereageerd was :think:
Nou hij snapt inderdaad wel alles opzich (als we het hebben uitgelegt natuurlijk) maar heeft gewoon nog merendeels een eigen taal.
Heel veel mensen snappen hem wel (laatst was hij tegen een puber jongen op het terrasje aan het kletsen en die jongen snapte hem en kletste terug. Was enorm lief hihi) maar het komt misschien ook omdat ze hem altijd schatten op 3,5 zoiets dat ze teveel van hem verwachten.
Hij is net 2,5 en heeft altijd alles verkeerd gehoord.
Dat krijg je er niet zomaar uit denk ik dan. Maar als mensen dat niet weten heb ik zoiets vanne oke (toch heb ik dan zoiets vanne, bepaalde opmerkingen hoef je niet te zeggen) maar bijvoorbeeld de familie van mijn man :silenced:
Die doen net alsof hij een of andere jongen is met een beperking of zo!
Ook continue opmerkingen dat ze geen verschil horen met 4 maanden geleden enz. Kan me daar behoorlijk aan irriteren.
Hij zit ook op PSZ, en daar heb ik toen ook duidelijk aangegeven dat hij net buisjes heeft en of ze het even goed in de gaten willen houden.
Maar daar hoor ik nooit iets over eigenlijk.
Het is echt de klank en intonatie van hem wat niet echt geweldig is.
Nu nog geen zorgen maken hoor, ik weet het is moeilijk.
Maar pas bij 3/3,5 wordt het echt een probleem.
Je manneke heeft dus nog alle tijd.
En als ze eenmaal beginnen met kletsen dan houden ze ook niet meer op.
Mijn Yari is nu ook helemaal los, het heeft 2 jaar en 3 maanden geduurd maar nu leert hij iedere dag wel wat woordjes erbij.
Zijn mond staat niet meer stil.
En ik heb mij ook best wel zorgen gemaakt, werd er erg onzeker door.
Dacht eerst dat hij ook last van zijn oren zou hebben, maar die waren goed gelukkig.
Van kritiek of nare opmerkingen moet je gewoon niets van aannemen.
Het is jouw kind en jij ziet hem iedere dag dus jij kan de veranderingen en verbeteringen ook veel beter zien.
Als je schoonfamilie hem ziet is het ook maar een momentopname.
Komt allemaal goed!!! :hug: :-*
hier push ik de taal niet, maar ik ‘verbeter’ haar wel. Als ze bijvoorbeeld zegt, juja zwembad heen. dan zeg ik, Jah, we gaan zo naar het zwembad toe oid. Idem met vervoegingen van de werkwoorden. Dus soort van papagaaien
@konijn wrote:
hier push ik de taal niet, maar ik ‘verbeter’ haar wel. Als ze bijvoorbeeld zegt, juja zwembad heen. dan zeg ik, Jah, we gaan zo naar het zwembad toe oid. Idem met vervoegingen van de werkwoorden. Dus soort van papagaaien
Ja dat doe ik ook indd, ik verbeter hem wel.
Hij zegt bijvoorbeeld tegen Yari (zijn broertje) Ia (??? waarom is onduidelijk, hij kan namelijk erg goed Yari zeggen), en dan zeg ik bijvoorbeeld niet Ia mee, maar Yari.
In eerste instantie zeg ik ook hou het gewoon goed in de gaten, de een is sneller dan de ander.
Echter, mijn nichtje begrijpt alles wat je zegt maar kan het niet goed uitspreken. CB, HA en peuterschool zagen geen probleem…komt wel.
Toch wilde mijn zusje actie ondernemen omdat zij veel taal aanbied en het zelf niet vertrouwde (in vergelijking tot andere kinderen etc).
Bij de logopedie beland en nu blijkt ze dus een ontwikkelings dyspraxie te hebben! Het had nooit zomaar uit zichzelf goed gekomen.
Na de zomer gaat ze met haar 3.5 jr naar een NSDSK school in de peuter groep van kinderen met een spraak en taal achterstand. De bedoeling is dat ze zodra ze 4 is vervolgens doorstroomt naar het reguliere basisonderwijs
Ik zou zeggen wacht niet te lang, en met de derde verjaardag trek toch even aan de bel. Taal is de basis van alles nl…
Hier hebben ze ook een speciale peuter/kleurter groep daar zitten 8 kindjes en krijgen ze alles onder een dak en zitten ze van 8;45 tot 15;45
er is wel een wachtlijst voor…
@Cin. wrote:
@konijn wrote:hier push ik de taal niet, maar ik ‘verbeter’ haar wel. Als ze bijvoorbeeld zegt, juja zwembad heen. dan zeg ik, Jah, we gaan zo naar het zwembad toe oid. Idem met vervoegingen van de werkwoorden. Dus soort van papagaaien
Ja dat doe ik ook indd, ik verbeter hem wel.
Hij zegt bijvoorbeeld tegen Yari (zijn broertje) Ia (??? waarom is onduidelijk, hij kan namelijk erg goed Yari zeggen), en dan zeg ik bijvoorbeeld niet Ia mee, maar Yari.
niet om pietluttig te zijn… maar ik zou dan ervoor kiezen door te zeggen… jah, idd Yari gaat ook mee.
Hier zijn ook woorden genoeg die ze officieel wel zou moeten kunnen zeggen, t komt vanzelf wel goed. ALs je wel overweegt naar logo te gaan, wel even goed inventariseren ook via het cb welke goed is… me buuf heeft lopen dobberen en doen… wat helemaal niet klopte voor de leeftijd.
‘Ia’, kan ook z’n koosnaam zijn voor zijn broertje he
Maar even verder ingaand op jouw verhaal: mijn neefje heeft ook een half jaar geleden buisjes gekregen, toen zei hij nog geen 3 woorden(of tenminste heb ik dat niet gehoord :oops: ), hij was net 1 toen ie de buisjes kreeg. Nu, 6 maanden later, zegt ie steeds meer. Zo veel meer ook dat het zelfs mij al opgevallen is hoe hard hij gaat :shock:
Hoor jij het verschil tussen nu en 4 maanden geleden? :think: En ligt het probleem volgens jou bij het HOREN of het PRATEN. Ik heb zelf ook jaren slecht gehoord(dus uiteindelijk ook buisjes), maar kon wel goed praten.
Mocht je het gevoel hebben dat het aan het spreken ligt dan kun je ook zonder een logopediste al wat spelletjes met hem doen: Er zijn tal van oefeningen, ook op het net, te vinden om de mondspieren te trainen(bijv. hageltjes op een bordje en die één voor één met de tong ‘oplikken’, met een rietje een heel klein balletje/veertje verder blazen…). Duidelijker praten hangt vaak samen met het oefenen van de mondspieren.
Ik zou het iig zelf goed in de gaten houden en als je niet het gevoel hebt dat het echt beter wordt over een maand of 4 aan de bel trekken, liever te vroeg dan te laat he :hug:
Oh en wat betreft dat de omgeving je kind niet verstaat: het is ook een kwestie van wennen. Bij ons op het kdv zijn ze allemaal onder de indruk van hoe goed Jasper al praat, maar als mijn broers erbij zijn(die hem dus amper zien) dan moet ik alsnog de helft vertalen :lol:
@konijn wrote:
@Cin. wrote:@konijn wrote:hier push ik de taal niet, maar ik ‘verbeter’ haar wel. Als ze bijvoorbeeld zegt, juja zwembad heen. dan zeg ik, Jah, we gaan zo naar het zwembad toe oid. Idem met vervoegingen van de werkwoorden. Dus soort van papagaaien
Ja dat doe ik ook indd, ik verbeter hem wel.
Hij zegt bijvoorbeeld tegen Yari (zijn broertje) Ia (??? waarom is onduidelijk, hij kan namelijk erg goed Yari zeggen), en dan zeg ik bijvoorbeeld niet Ia mee, maar Yari.
niet om pietluttig te zijn… maar ik zou dan ervoor kiezen door te zeggen… jah, idd Yari gaat ook mee.
Hier zijn ook woorden genoeg die ze officieel wel zou moeten kunnen zeggen, t komt vanzelf wel goed. ALs je wel overweegt naar logo te gaan, wel even goed inventariseren ook via het cb welke goed is… me buuf heeft lopen dobberen en doen… wat helemaal niet klopte voor de leeftijd.
Ja dat doe ik ook we zeggen dan indd: Ja Yari gaat ook mee.
Nou we moeten eerst in september nog terug naar de KNO, want die wilde hem graag ook nog zien (nacontrole).
@eisblume wrote:
‘Ia’, kan ook z’n koosnaam zijn voor zijn broertje he
Maar even verder ingaand op jouw verhaal: mijn neefje heeft ook een half jaar geleden buisjes gekregen, toen zei hij nog geen 3 woorden(of tenminste heb ik dat niet gehoord :oops: ), hij was net 1 toen ie de buisjes kreeg. Nu, 6 maanden later, zegt ie steeds meer. Zo veel meer ook dat het zelfs mij al opgevallen is hoe hard hij gaat :shock:
Hoor jij het verschil tussen nu en 4 maanden geleden? :think: En ligt het probleem volgens jou bij het HOREN of het PRATEN. Ik heb zelf ook jaren slecht gehoord(dus uiteindelijk ook buisjes), maar kon wel goed praten.
Mocht je het gevoel hebben dat het aan het spreken ligt dan kun je ook zonder een logopediste al wat spelletjes met hem doen: Er zijn tal van oefeningen, ook op het net, te vinden om de mondspieren te trainen(bijv. hageltjes op een bordje en die één voor één met de tong ‘oplikken’, met een rietje een heel klein balletje/veertje verder blazen…). Duidelijker praten hangt vaak samen met het oefenen van de mondspieren.
Ik zou het iig zelf goed in de gaten houden en als je niet het gevoel hebt dat het echt beter wordt over een maand of 4 aan de bel trekken, liever te vroeg dan te laat he :hug:
Oh en wat betreft dat de omgeving je kind niet verstaat: het is ook een kwestie van wennen. Bij ons op het kdv zijn ze allemaal onder de indruk van hoe goed Jasper al praat, maar als mijn broers erbij zijn(die hem dus amper zien) dan moet ik alsnog de helft vertalen :lol:
Ja dat kan ook indd, een koosnaampje :think:
Wel een rare dan, maar oke haha!
Mijn ouders, me man en ik horen heel duidelijk verschil met 4 maanden geleden.
Het lijkt wel als Levi zich niet ergens prettig voeld, of mensen minder goed kent hij echt een stuk minder praat.
Eind juni is het dan 4 maanden geleden dat hij buisjes heeft gekregen.
Dus op zich is het dan nog best vroeg als ik jou verhaal lees.
Oke thanx voor de tip, zal die oefeningen eens uitzoeken ook!
Hij is soms oostindisch doof, maar hoort het wel allemaal geloof ik.
Hij praat ons nu sinds een paar dagen heel erg na namelijk. Alleen dan met andere soort klanken (soms, niet altijd).
ipv Dank je wel zei hij eerst altijd: haije (is doei bij ons).
Nu sinds een paar dagen zegt hij echt: dank je wel. Alleen dan sommige klanken niet echt goed uitgesproken, maar ja.
Ik weet niet of de omgeving soms (bepaalde mensen van me schone kant ) echt de moeite nemen om hem te verstaan.
Zijn neefje is namelijk 3 maanden ouder en praat als brugman. Dus die is dan altijd helemaal top, en Levi niet.
Je snapt dat dat een hoog irritatie level is bij ons!
:hug: kan me voorstellen dat dit een ‘zeer punt’ is voor je…
Dat oost-indisch-dove wordt alleen maar erger vrees ik :roll: Jasper hoort de laatste tijd ook alleen maar wat hij wil horen :lol:
Hoe is het nu met zijn spraak sinds hij buisjes heeft?
Het begint nu allemaal te komen moet ik zeggen! :thumbup:
Is net een kleine papegaai nu, alleen klanken nog verkeerd maar dat komt wel goed neem ik aan
@Cin. wrote:
Het begint nu allemaal te komen moet ik zeggen! :thumbup:
Is net een kleine papegaai nu, alleen klanken nog verkeerd maar dat komt wel goed neem ik aan
Ze hoeven het ook nog helemaal niet goed te zeggen he
Loop je bij logopedie ook ??
gr mel
nee dat was niet nodig, of ja nog niet. CB doet er weinig mee, moet ik zeggen (zo als nacontrole of zo)…,
Maar ja weet je? Het is nu allemaal aan het komen, en daar ben ik ontzettend blij mee, en hij kan zich veel beter uiten nu :dance: