Ik vind alleen de opmerkingen soms nog echt :silenced:
Maar ja dat zal je altijd wel hebben als niet alles volgens het boekje gaat?!
Hoe bedoel je die opmerkingen ???
Meid ik ben inmiddels heel gehard geworden, je leert wel knokken, je moet wel!
wij hebben sind een paar weken logopedie maandag gebeld en donderdad terecht en nu om de week, en t, klikt heel goed, spelenderwijs en t, gaat zo leuk ook!
van familie en mensen die Levi dan zien (ziet er een stukje ouder uit) en dan de opmerkingen hebben over zijn praten :shifty:
Vermoeiend soms…,
Oh oke, ja als het hier niet uhm verbetert ga ik ook logopedie bellen, of ja regelen dan.
Bovenstaan, en je mag er best wel wat van zeggen hoor!
je hoeft niet alles maar te pikken.
O, ik word er desduivels van .
Mensen moeten altijd maar commentaar leveren en de ene moet nog beter van de daken schreeuwen als de ander hoe goed die en die het allemaal wel niet kan :roll:
A.nyk heeft het ook heel lang gehad dat ze bij bepaalde mensen niets zei. Hmm, nog sterker. Alleen thuis praatte ze. Op de peutergroep alleen bij 1 op 1 situaties en als ze je niet mocht zei ze niks. Heeft niets met gehoor te maken gehad, maar met een ongelooflijke eigenwijsheid en eigenzinnigheid :mrgreen: Madam praatte - in onze ogen - erg laat. Op het CB zeiden ze steeds dat we ons geen zorgen moesten maken. Ze begrijpt alles. Dit is er een die pas gaat praten als ze het goed kan. En daar hadden ze gelijk in.
Maar ja, nu praat ze ook op school en zijn ze er achter gekomen dat ze verschillende klanken niet goed uitspreekt. Ze was inderdaad voor buitenstaanders niet goed verstaanbaar. Sinds een paar maanden heeft ze logopedie. Ze gaat met sprongen vooruit.
Spreekt hij zijn broertjes zijn naam nu wel goed uit? A.nyk heeft heel lang Atta tegen Y.oni gezegd, terwijl ze haar naam heel goed kon uitspreken. En hoe meer wij en Y.oni er op in gingen, hoe standvastiger zij in haar ‘Ata’ werd.
Begrijp je zo goed! I.d zo irritant al die opmerkingen over de taalontwik… ik kan alleen maar zeggen adviseren ga op je gevoel af.!!
Is er nl. wel iets aan de hand en je gaat pushen dan vertraag, maak je het taalprobleem alleen maar erger.
Hoe eerder erbij hoe sneller de ontwikkeling en hoe minder problemen…
mijn zus smurf had al verteld van mijn dochtertje …
opvallend is dat zij als baby veel in dezelfde geluiden bleef hangen en een eigen taal had het leek wel chinees veel tsjj klanken… zij begreep meteen echter alles . Toen ze 2,5jr was kon ze prima duidelijk maken op haar manier wat ze wilde, maar ik drinken ging er echt niet uitkomen bijv.
niks hielp, negeren, herhalen, pushen… ga vooral op je gevoel af. vertrouw je het niet of nog belangerijker !! heb je het idee dat je kind er last van heeft trek aan de bel ( zie website NSDSK) voor meer info. mijn dochter werd stiller, of juist druk en boos en tja gewoon mijn gevoel…
baal nu zo want wanneer ze er eerder bij waren geweest had ze al veel beter geholpen kunnen worden . Nu 3,5 gaat ze 3 ochtende naar een behandelgroep soort peuterspeelzaal van de nsdsk en het gaat met sprongen vooruit!! OOk doen we gebarenodnersteuning waardoor we elkaar beter begrijpen en ze zich vrijer voelt om te uiten. Straks in mrt gaat ze naar het speciaal onderwijs Van gilse school voor kinderen met taal-spraak problemen ivm haar articulatie probleem. Ze weet,begrijpt alles en wil de klank maken maar kan het niet ( verbale ontwikkelingsdyspraxie) . Dat maakt het ook moeilijk omdat ze zich bewust is van het probleem en dat ze het anders zegt. Hierdoor slaat ze dicht.
Consultatiebureau, logopediste hadden het niet zo ingeschat… ach ze heeft nog wat tijd nodig… was een veelgehoorde opmerking… ik moest me geen zorgen maken… toch gek dat andere wel verder gaan niet…grrr kan er zo weer boos om worden.
Ze heeft 2 gehoortesten gehad . 1ste was prima en nu slecht wegens vocht in haar oren. dus eind vd maand buisjes en doorprikken ben benieuwd wat dat oplevert.
Hij is net 2,5 en heeft altijd alles verkeerd gehoord.
Dat krijg je er niet zomaar uit denk ik dan. Maar als mensen dat niet weten heb ik zoiets vanne oke (toch heb ik dan zoiets vanne, bepaalde opmerkingen hoef je niet te zeggen) maar bijvoorbeeld de familie van mijn man :silenced:
Die doen net alsof hij een of andere jongen is met een beperking of zo!
Ook continue opmerkingen dat ze geen verschil horen met 4 maanden geleden enz. Kan me daar behoorlijk aan irriteren.
Het is echt de klank en intonatie van hem wat niet echt geweldig is.
Even hierop reagerend heb de rest niet gelezen :oops: :shifty:
Je zegt het zelf he hij begint nu pas met de juiste klanken binnen te krijgen, te horen zonder ontsteking die de juiste klank blokkeerd.
Als je nu zelf al vooruitgang hoort zelf dat hij duidelijker word zou ik me niet te druk maken.
Voor een manneke wat ‘net’ begint pikt hij snel op en leert hij zich zelf wel de juiste klanken aan, want nu hoort hij ze steeds op de juiste manier
En je schoonfam, tsja laat die maar waiien het is altijd zo makkelijk om commentaar te hebben ipv je in te leven en rekening te houden met zijn voorgeschiedenis aan oorontstekingen
Lekker zo doorgaan met je ventje, je kan altijd nog eens langs een logopediste gaan, al is het maar 1x als je dat prettig vind.
Overigens misschien kun je op kdv concreter vragen waar je wil dat ze op letten, bijv klank of uitspraak.
Succes ik denk dat het vanzelf rechttrekt hoor :thumbup:
(denk toch dat hij zich niet helemaal veilig voelde om Yari te zeggen, en dat hij daarom Ia zei :oops: )
Oefeningen doet hij goed mee e.d. en gaat ook best vooruit.
Hij zegt dingen gewoon heel erg goed mee e.d. vooral als je kijkt naar een jaar geleden toen hij nog geen buisjes had.
Ze denken alleen dat hij ook een taalprobleem heeft, niet alleen een spraakachterstand.
Alleen daar ben ik het niet zo mee eens. Hij snapt best veel dingen, alleen leert hij nu de juist benamingen en moet hij zijn eigen benamingen afleren.
Hij is wel een snelle leerling zeg! Sta er soms helemaal versteld van.
Kan zelfs ook logopedie zeggen :inlove:
En weet je? Als hij inderdaad ook een taalachterstand zou hebben, dan komen we ook daar samen wel weer uit.
Hij is een vechter. En heeft de steun van de belangrijkste mensen om zich heen.
Hij zegt trouwens de klanken bijna niet, die vooraan in de mond liggen. Daar heeft hij moeite mee.
Hij is net 2,5 en heeft altijd alles verkeerd gehoord.
Dat krijg je er niet zomaar uit denk ik dan. Maar als mensen dat niet weten heb ik zoiets vanne oke (toch heb ik dan zoiets vanne, bepaalde opmerkingen hoef je niet te zeggen) maar bijvoorbeeld de familie van mijn man :silenced:
Die doen net alsof hij een of andere jongen is met een beperking of zo!
Ook continue opmerkingen dat ze geen verschil horen met 4 maanden geleden enz. Kan me daar behoorlijk aan irriteren.
Het is echt de klank en intonatie van hem wat niet echt geweldig is.
Even hierop reagerend heb de rest niet gelezen :oops: :shifty:
Je zegt het zelf he hij begint nu pas met de juiste klanken binnen te krijgen, te horen zonder ontsteking die de juiste klank blokkeerd.
Als je nu zelf al vooruitgang hoort zelf dat hij duidelijker word zou ik me niet te druk maken.
Voor een manneke wat ‘net’ begint pikt hij snel op en leert hij zich zelf wel de juiste klanken aan, want nu hoort hij ze steeds op de juiste manier
En je schoonfam, tsja laat die maar waiien het is altijd zo makkelijk om commentaar te hebben ipv je in te leven en rekening te houden met zijn voorgeschiedenis aan oorontstekingen
Lekker zo doorgaan met je ventje, je kan altijd nog eens langs een logopediste gaan, al is het maar 1x als je dat prettig vind.
Overigens misschien kun je op kdv concreter vragen waar je wil dat ze op letten, bijv klank of uitspraak.
Succes ik denk dat het vanzelf rechttrekt hoor :thumbup:
Jij ook bedankt voor je reactie.
Tja me schoonfamilie vraagt er ook nooit naar, dus we leggen ook niks meer uit.
Wij zijn ontzettend trots op onze jongen!
Hun manier van leren praten, is en wordt nooit onze manier.
Onze jongen doet zijn best en daar gaat het om.
Zie ook me bovenstaande post ivm logopedie.
Ja ik wilde indd even vragen op PSZ of ze nu ook verbetering horen, en wat e.d.
Een vriendin heeft een zoontje die sinds dat hij 3,5 is bij een logopedist loopt voor zijn spraak. Hij begrijpt taal heel goed, probleem zit 'm in de spraak. Het wordt nu steeds beter! Ik zou met 2,5 niet meteen zorgen maken. Je kan altijd naar een logopedist als het zo blijft.