suikerwaardes

Kan iemand mij vertellen wat goede waardes zijn bij een dagcurve voor glucose?



Ik heb er vandaag een laten prikken en de waardes waren:

nuchter: 4,3

1,5 uur na het eten van 2 boterhammen met smeerkaas: 8,1

2,5 uur na het eten van 2 boterhammen met rookvlees: 4,6



Waardes heb ik doorgebeld naar de ass van de gyn en na een half uur werd ik al gebeld. Ze hebben voor mij een afspraak gemaakt bij de dietiste van het zkh voor volgende week woensdag. Ben er best wel van geschrokken en bang van geworden. De groei van het kindje was vorige week ook volgens de curve. Het buikje loopt ongeveer 2,5 week voor in de groei. Vandaar het voorstel van de gyn om een curve te laten prikken.

de waarde 1,5 uur na lunch is aan de hoge kant, de beide andere waardes zijn keurig.



Hier wel suikerziekte in de familie, maar zelf gelukkig nooit gehad tijdens de zw.schappen. Had eigenlijk niet verwacht dat je met 1 afwijkende waarde al direct bij de dietiste zou zitten.



Maar waarschijnlijk zal je wat tips krijgen over bepaalde voedingsmiddelen en op die manier altijd onder de 7 te komen/blijven (een niet diabeet zit over het algemeen met de waardes tussen 4 en 7… ik had juist dat ik nuchter heel laag zat).

Even voortbordurend op MamaMarije, ik denk dat de combinatie van de te hoge waarde na de maaltijd + de voorlopende groei van het buikje (kan in relatie staan tot verhoogde glucose) de reden is voor de gyn om door te sturen. Better safe than sorry.



:-*

idd 8 is een iets verhoogde waarde.

icm met je grote buikje is het beter om bij de dietiste te gaan lopen.

Je zal waarschijnlijk eerst een dieet krijgen om je voeding aan te passen. Want de rest van je waardes zijn prima :thumbup:

Waarschijnlijk krijg eventueel een vingerprikset mee!



Om elke keer na een eetmoment te prikken. Zodat op langere termijn je insuline moet spuiten… Maar ik ga er vanuit dat je eers een dieet aangemeten krijgt!



Ik weet er alles van!! Komt goed :-*

Nachtvliinder, ik weet het :wink: En Sis ook toch?



Vannacht heb ik er echt wakker van gelegen. Zeker omdat de gyn zei dat ik echt binnen 1 week naar de dietiste moet. En omdat ik me al een week of 3 op het ene moment futloos voel en het andere moment bruis van energie. Nu denk ik dat het komt door de suikers. De beeb is ook erg onrustig in de buik op veel momenten. Kan dat ook komen door een hoge waarde na het eten?

Niet al te wakker van liggen hoor meid!

Het is echter wel verstandig om gelijk een afspraak te maken met een dietist ja…



Omdat jou suikers iets verhoogd zijn gaat beeb snoepen van je suikers waardoor hij/zij meer vruchtwater binnen krijgt. Dit resulteert in enorm veel vruchtwater en de groei van je kleintje. En dat heeft zelfs gevolgen voor je kleintje…



Dus hup snel een afspraak maken en niet al te druk maken…

Zodra je op een dieet zit en goed en streng bent voor jezelf zal je zien dat het goed komt! Eventueel zal je als de waardes iets te hoog blijven insuline spuiten.



Ow en als je waarde hoog is 2 glazen water drinken… Dat helpt enorm goed om je waarde naar beneden te krijgen!

En het futloos voelen kan zeker een kwaal zijn van de suikers! Ik was zelfs erg slaperig en viel gewoon in slaap na het eten… Zo moe kon ik zijn…



:hug:

:hug: Ik heb zelf geen ervaring, maar heb wel 2 vriendinnen die allebei zwangerschaapssuiker hebben gehad. Voor hun hield dat in dat ze moesten oppassen met wat ze aten. De een is zelfs met 37 weken ingeleid omdat de baby erg groot werd. Wat ik van hun begrijp is dat als je dieet goed aanslaat, je verder ook niet hoeft te spuiten o.i.d.



:-*

Afspraak met de dietist is al gemaakt; woensdag om 9 uur.



Vanmorgen na het ontbijt heb ik gedouched en daarna werd ik draaiierig en wat misselijk. Een ijzersmaak in de mond kreeg ik. Stijgt dan de waarde te hoog of begrijp ik het verkeerd? Dan dus wat water drinken?

8.1 is wel wat verhoogd maar bij een zwangerschap mag het ietsjes hoger zijn. het is niet dramatisch nog.

ik heb in twee van mijn zwangerschappen diabetes gehad, en insuline gespoten, het is fijner als t niet zo is, maar t is ook geen drama hoor, don t worry. ik wens je veel succes

kan zijn dat het te hoog is dan idd. Meestal krijg je dan een misselijk gevoel…

2 glazen water helpen goed.



Kan het ook zijn dat je een ijzertekort heb nu?

Daar kan draaierigheid ook van komen en misselijkheid ook.



Ik had/heb namelijk naast zw.suiker ook een ijzertekort en kreeg tabletjes… en sindsien gaat het stukken beter! :thumbup:



Volgende week woensdag naar de dietist! Ben benieuwd meid!!

Nee, ijzertekort heb ik niet. Dat is een week of 4 geleden nog geprikt en toen was het 8,8.

In mijn zwangerschap moest ik streven naar waardes onder de 8. Dus dan is die ene waarde van na het eten net iets verhoogd. Vaak kan een dietiste je wel adviezen geven (zoals vaker kleinere porties eten, minder koolhydraten etc) zodat je daarmee uit de voeten kan, en dat je waardes mooier blijven.

Ieder ziekenhuis zal zo zijn eigen protocol hebben, hoe te handelen. Succes woensdag, en maak van te voren maar een lijstje met vragen, zodat je bij de dietiste goed beslagen ten eis komt. Die dietistes wegen doorgaans ook veel over (zwangerschaps)diabetes en kunnen al veel vragen wegnemen.

@cees77 wrote:

Nachtvliinder, ik weet het :wink: En Sis ook toch?


Jep ik ook. Alleen geen zwangerschapsdiabetes maar type 1.



Je moet woensdag naar de dietiste? Hou vast een eetdagboekje bij, daar kan ze wat mee. Nav daarvan kan ze gerichte aanwijzingen geven.



:-*

Goede tip. Thanks :thumbup:

Vlos nog gebeld vandaag. Volgens haar hoef ik me niet heel erg zorgen te maken, maar is het meer een voorzorgsmaatregel. De waardes zijn niet heel erg afwijkend en zorgwekkend. Dat stelt me wel weer

gerust(er) :wink:

En hoe was het bij de dietiste? Hoe gaat het nu met je?

Ik heb van de dietiste goede tips gekregen. Ik nam sinds ik het wist van de suikerwaardes 6/7 gelijke maaltijden, maar de tussendoortjes zijn dan te groot. Dus die zijn nu kleiner. BIjvoorbeeld een cracker met een glas optimel. Of fruit met optimel ipv 2 sneetjes brood. Ik heb ook een lijst gekregen met daarin de basisvoeding en producten die je met elkaar uit kunt wisselen.



Gisteren weer een curve laten prikken:

nuchter: 5,3

11 uur: 5,6

15.30 uur: 5,4



Volgens mij wel okee. Vrijdag met de gyn overleggen.

Tjee was dan wel even schikken dan.

Maar hoe ik het nu ziet, ziet er nu volgens mij er goed uit.

Waardes zien er netjes uit, ik zat op die zwangerschapsduur meestal iets hoger.

Fijn om te horen Marieke. Het maakt me op dit moment echter weer erg onzeker. Want hoe weet ik nu dat ik bv in de avond niet teveel eet en dat de waarde dan flink omhoog schiet??? Vrijdag maar eens vragen aan de gyn of ik eventueel een priksetje kan krijgen, zodat ik het zelf kan controleren.



Of een keer een stukje chocola? Kan dat helemaal niet meer???



Ik heb de voicemail van de dietiste ingesproken en hoop dat ze vandaag terugbelt.