suiker

Hallo,

Ik ben vandaag weer naar de vk geweest en kreeg leuk bericht, namelijk dat het met de baby allemaal goed gaat, hartje klopte goed en hij groeide goed.

Het mindere wat ze daarna zei viel even rauw op mijn dak.

Ik ben niet de slankste, maar snoepen doe ik absoluut niet veel. Nou zei ze dat ik een te hoge bmi had, ja dat kan ik haar ook wel vertellen, en dat ze daarom wou dat ik suiker liet meten bij de dokter. Of mijn suiker niet te hoog was.

Allemaal leuk en wel, dus ik vroeg wat gaat er dan gebeuren als mijn suiker te hoog is, zegt ze doodleuk dan moet je naar een dietiste en die gaat helpen om het snoepen te laten staan!!! Terwijl ik niet snoep en geen andere drinken lust als melk en water!!!

Ik vraag me dus af wat nou als mijn suiker hoog is, wat moet ik dan laten staan.

En zijn er geen verschijnselen dat je het zelf merkt dat je suiker te hoog is???

Ik voel me hier een beetje rot over, en heb een naar gevoel erover, dus moest het even kwijt

groetjes geraldine

Het is bekend dat je met overgewicht grotere kans hebt op diabetes, en dus ook op zwangerschapsdiabetes. Het is heel verstandig van de vk dat ze dit wil laten controleren. De manier waarop ze het brengt is alleen heel erg :naughty:

Mocht je glucosewaarde te hoog zijn dan ga je waarschijnlijk naar een diëtiste die je adviezen geeft wat je kan doen en ook vooral niet moet doen. Dat zal neerkomen op meerdere keren per dag eten, verdeeld over de dag en letten op suikers. Niet snoepen hoeft niet, maar is uiteraard wel beter. Maar je snoept niet zeg je. Van een beetje snoep of suiker krijg je trouwens geen diabetes!!

Als met de voedingsadviezen de waardes niet voldoende dalen, dan kan het zijn dat je moet gaat spuiten. Maar dan ben je echt al een paar stappen verder hoor. Eerst maar eens laten prikken en kijken wat daaruit komt. En die vk er eens goed van langs geven dat ze niet zo belerend moet doen.

En hoe je het kan merken? Moe, veel drinken, meer plassen, frequent blaasinfectie die maar niet weg wil gaan, wondjes die slecht genezen, jeuk van onderen (schimmel) die ook maar niet weg wil gaan. Dat soort klachten.

Succes en laat je niet op je kop zitten door die vk. :-*

hoi hoi,

ik heb zelf ook zo’n test moeten doen en daar kwam idd uit dat mijn suikerwaerdes te hoog zijn. ik heb daar helemaal niets van gemerkt.

eerst ga je dan naar de dieetist en gaan ze je eetpartoon doornemen met je. waarschijnlijk moet je dan ook thuis vingerprikken gaan doen om te kijken hoe je bloedwaardes zijn. als die te hoog worden moet je insuline gaan spuiten.

ik ben nu net begonnen met de eerste keer insuline spuiten. het is allemaal idd niet leuk maar een ramp is het ook niet hoor.

in het ziekenhuis zijn ze een stuk vriendelijker dan wat je nu beschreef hoor. ik heb niet 1 keer een negatief dingetje gehoord over snoepen of gewicht of zo…

waar je dan ook rekening mee moet gaan houden is dat je onder behandeling van de gyneacoloog komt en je vaker op controle moet komen. ik krijg ook iedere keer een groei echo omdat je kindje harder groeit als je waardes hoog zijn.

als je meer wil weten hoor ik het wel maar wacht eerst die test ff af joh! misschien is er wel helemal niets aan de hand!!

@BiancaRamon wrote:

ik heb zelf ook zo’n test moeten doen en daar kwam idd uit dat mijn suikerwaerdes te hoog zijn. ik heb daar helemaal niets van gemerkt

Ja, vergeten te zeggen… je hoeft het niet te merken… soms zijn de signalen zo subtiel dat je het niet eens doorhebt…

hiero de man van geraldine,ja ik ga een keer niet mee en de vk ,en krijgt ze zoiets op haar dak.Zit mij ook niet lekker,mn vrouw is stevig gebouwd(bouw van dr moeder),ze snoept niet,drinkt alleen melk en water,eet heel soms een beetje naturel chips en dan nog doet de vk zo raar over dr gewicht/bmi.Het lijkt me verstandig als ik gewoon de volgende keer weer meegaat.Maar eerst even de test afwachten,we zien al veel te veel donkere wolken,en een beetje zon :).

en eetpatroon veranderen bij een dietiste…hmm we eten zoals iedereen op de normale tijdstippen en met normale hoeveelheden…even afwachten dan maar,maar ja toch vind ik t erg ontactisch hoe de vk dit ten woorde heeft gebracht.

Die VK brengt het nogal stom zeg. Alsof iedereen met een hoger BMI gewoon heel veel snoept.

Maar het is wel goed dat ze het controleren toch? Blijkbaar heb je een verhoogd risico en dan is het mooi dat ze het checken.

Ik moet ook een bloedsuikerwaarde-onderzoek laten doen. Ik ben vorige keer 6 weken te vroeg ben bevallen. Dat kan te maken hebben gehad met ongemerkte zwangerschapssuiker, dus willen ze het deze keer checken ik snoep trouwens wel veel, hoe slank ik ook ben :shifty:

Ik vergeet steeds een afspraak te maken. Moet jij ook naar het zkh voor het onderzoek?

dat heeft ze inderdaad niet bepaald tactisch gebracht :?

vervelend meid :hug:

even een suikertest doen kost je een paar minuten en het kan geen kwaad om het te checken, kan een verloskundige dit zelf niet? :think:

maar om het zo te brengen :hand:

mijn bmi is overigens ook te hoog, dit is de derde zwangerschap en de gyn heeft nog nooit suiker geprikt.

mijn bmi is ook veel te hoog en ik zal in week 26 ook een suikertest krijgen en meerdere groeiecho;s is me verteld

ik heb echter zelf de dietist ingeschakeld want ik wil niet ontzettend veel aankomen ik mag graag snoepen en snaaien (anders was ik ook niet te zwaar)

een dietist lijkt mij alleen maar bevordelijk je wilt het allerbeste voor je kindje hoe de vk het gebracht heeft is zeker niet tactisch maar doe waar jij je goed bij voelt en je zult zelf het beste weten wat je wel en niet eet en of het kwaad kan of niet

succes :-*

hoihoi

ik moet ook zeggen dat de verloskundige het niet erg netjes heeft gezegt.

ik heb ook zwangerschapssuiker ben wel aan de zware kant maar dat zegt niks.

iedereen heeft kans om zwangerschapssuiker te ontwikkelen dat is een combinatie van hormonen die de boel op stelten zetten.

als je het heb kan je er niks aan doen je gewicht kan mee spelen maar is niet de oorzaak hoor.

stukje over me zelf

op 23-02-07 is mijn zoontje met een keizersnee geboren na dat ie 2 dagen eerder was overleden kwamen we achter met een echo .

het eerste wat ze zeiden was dat ik een grote placenta had kan duiden op zwangerschaps suiker dus met een volgende zwangerschap moest ik zo vroeg mogelijk beginen met testen van suiker.

nu ben ik zwanger en moest om de 4 a 5 weken bloed prikken

rond 22 weken was mijn suiker nuchter tehoog 7,6

hier op volgde een gtt meting .

dan moet je 3 a 4 uur in het zikenhuis blijven.

eerste keer nuchter prikken dan 500 ml suiker water drinken dan elk uur daar na prikken 3 keer .

moest een week op de uitslag wachten en kreeg tehoren dat mijn suiker tehoog was . na 2 uur was ie 11.7 en na 3 uur 10,7 moet tussen de 4 en 7 zitten.

dus moest op gesprek bij een diabeet verpleegkundige daar kreeg ik een eetpatroon tezien wat ik wel en niet mag eten .

nou ik hield me er al redelijk aan dus kreeg een apperaat mee om thuis een week lang een vingertest tedoen 1,5 uur na het eten 3 x per dag.

moest ik weer terug komen en bleek dat ik s’ochtends teveel suiker in mijn bloed had en moest 4 eenheden insuline gaan spuiten.

inmiddels ben ik nu 32 weken en heb ik lang niet meer genoeg aan 4 een heden ik spuit nu 36 ochtend 16 middag en 16 savonds.

en dat allemaal door de hormonen in je lichaam .

je moet je suiker zo laag mogelijk houden is beter voor jou en ook voor die kleine.

anders moet je even kijken op internet onder zwangerschaps diabeet kan je veel info vinden.

ik moet zeggen de eerste keer prikken is niet fijn maar je went er aan .

trouwens je gaat ook over na een gynageloog je krijgt dan meer echo’s om de groei van kleine in de gaten tehouden wat je heb kans op een groot kind .

het is een heel verhaal geworden maar als je nog meer vragen heb stel ze gerust mag ook prive hoor.

succes

groetjes kathy

Ik heb diabetes, het gaat meer om de koolhydraten :wink:

Ook om suikers maar het is niet zo dat je geen suiker mag habben hoor!

Ik eet ook rustig een boterham met chocoladehagel :drool:

Als je meer wilt weten PB je me maar!!

(kijk niet zo heel veel hier :oops: )

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ga nu woensdag bloed laten prikken en dan afwachten. Ik moet dit gewoon bij de huisarts doen en als mijn waarde boven de 7 is moet ik de vk bellen.

Ik moet dan twee keer 's morgens nuchter en om 2 uur dus na de lunch.

Dus nu is het even afwachten!!

groetjes geraldine

@geraldine&patrick wrote:

Ik ga nu woensdag bloed laten prikken en dan afwachten. Ik moet dit gewoon bij de huisarts doen en als mijn waarde boven de 7 is moet ik de vk bellen.

groetjes geraldine

hoihoi

weet je zeker dat je 's ochtends 2 keer nuchter moet of bedoel je op twee verschillende dagen. Ik heb het ook moeten doen en dan om 8 uur nuchter en om 11 en 15 uur terwijl ik me gewone eetpatroon aan moest houden.

Ik heb het twee keer moeten doen omdat ik de eerste keer op het randje zat maar de tweede keer was perfect. De eerste keer had ik de dag daarvoor chinees gegeten en dat is dus niet slim.

Ik heb ook een hoge bmi en mijn kindje ligt twee weken voor op de groei. De gyn had zelf het vermoeden dat dat komt omdat ik groot en lang ben en mijn man ook maar voor de zekerheid moest ik toch prikken.

Eerst was ik daar wat geiriteerd over zovan ik ben dik dus ik zal wel suiker hebben maar later bedacht ik me dat er risico’s zit aan suiker hebben voor de kleine dus dan kun je het maar beter weten.

Jou vk had het wel een stuk netter kunnen brengen.

sterkte

marlies

hmm,typ foutje ik bedoelde 1 x sóchtends en 1 x smiddags.

groetjes geraldine

Wat fijn dat je gewoon bij de HA kan prikken. Ik moet donderdag naar het ziekenhuis en ben 3 uur bezig. Mag op m’n nuchtere maag suikerwater drinken en moet vaak geprikt worden. Gek eigenlijk, want bij mij is het ook echt alleen maar protocol omdat ik vorige keer te vroeg bevallen ben. Zowel toen als nu is/was er verder geen enkele aanwijzing voor zwangerschapsdiabetes.

bij mijn vorige kindje, acht jaar geleden, had ik inderdaad zwangerschapsdiabetes

er is bij mij ook gecontroleert omdat ik overgewicht had ( en nog wel heb maar nu wel 40 kilo minder)

ik bleek te hoge waarden te hebben moest een tijdje een curve bijhouden, zelf bloedprikken dus en controleren, dat lijkt voor mensen die dat nog nooit hebben gedaan dan eerst wat eng maar t stelt niks voor

de internist heeft mn curves bekeken en besloten dat hij vond dat ik beter wel insuline kon spuiten, ben toen naar de diabetesverpleegkundige verwezen en heb daar meteen de eerste de beste keer zelf gespoten,…ook daar wen je heel snel aan en het stelt niks voor

weet je, ik snoepte ook niet…maar dat is ook helemaal niet het enige waar je overgewicht van krijgt, en als je diabetes hebt wil het helemaal niet zeggen dat je dat alleen onder controle kunt houden door niet meer te snoepen, de kunst is regelmatig goede hoeveelheden juist voedsel te eten…

ik moest ook naar een dieetiste, en het bijkomende voordeel was, dat ik die zwangerschap na de bevalling mooi 14 kilo lichter was zonder dat dat me moeite had gekost

trek het je niet aan als een persoonlijke aanval meid, sommige mensen zijn wat kort door de bocht maar het is voor de gezondheid van jou en je kindje

dus gewoon kop hoog en bij jezelf denken, ik WEET dat ik geen vreetzak ben…maar dit ga ik doen voor mn kind

zet em op

en heel veel geluk!!!

Ik heb in de zwangerschap van mijn jongste ook de 2x de glucose metingen moeten doen. (was weer wat nieuws want bij de oudste 2 hoefde dat nog niet)

Ik moest 4x op een dag laten prikken.

De eerste keer nuchter, de 2e keer een uur na mijn ontbijt, de 3e keer een uur na de lunch en de laatste keer een uur na het avond eten.

Bij mij was het elke keer prima dus het hoeft echt niet te hoog te zijn.

Vind het wel een erg vreemde reactie van die VK, zou er met haar toch wel een gesprek over willen hebben, vooral als je er mee zit.

Je zou denken dat vk’s wat mensenlijker zijn, toch?

Daarom gaat mn man de volgende keer weer mee,even er wat van zeggen.Nu nog gewoon even afwachten hoe of wat…

Hey, volgens mij wordt bij onze verloskundige praktijk standaard rond de 12 / 13 weken je hb (ijzer) gehalte, suiker etc geprikt. Tevens wordt je eventuele resusfactor en bloedgroep bepaald.

Heb je dat niet gehad?

Trouwens communicatie is idd niet netjes. Geeft jou een rot gevoel. Ik zou het haar gewoon zeggen!

zo vandaag wezen prikken bij star.

eerste keer om 7.30 wat een kreng zat daar zeg!die wist me direct te vertellen dat ik om 10.30 weer moest prikken ipv 14.00.

afijn weet vrijdag pas de uitslag…ik dacht dat je een prikje in je vinger kreeg…maar helaas werden in totaal 2 buisjes…

zo vandaag wezen prikken bij star.

eerste keer om 7.30 wat een kreng zat daar zeg!die wist me direct te vertellen dat ik om 10.30 weer moest prikken ipv 14.00.

afijn weet vrijdag pas de uitslag…ik dacht dat je een prikje in je vinger kreeg…maar helaas werden in totaal 2 buisjes…

Ik zal duimen voor een goede uitslag vrijdag!

Ik moet morgen van 8 uur tot 11 uur regelmatig laten prikken (en suikerwater drinken op m’n nuchtere maag :sick:). Dan zullen ze toch niet elke keer buisjes afnemen? Niet dat het me veel uitmaakt waar ze het aftappen hoor. :wink:

Oe, ik mag nu de komende 13 minuten nog wat eten. Dat ga ik maar snel doen!