Strooien.

Hier in de dorpen worden netjes de doorgaande wegen gestrooid.

De zijstraten worden allemaal niet gedaan.Volgens de gemeente geen doen, om dat allemaal klaar te krijgen met deze vorst en sneeuw.



Maar, vanmiddag gingen we naar mijn 87 jarige oma, en het was daar 1 ijsbaan!

Ze woont in een seniorenwijkje, nog wel op dr zelf, maar allemaal oudere en minder valide mensen.

Eigenlijk vind ik het niet normaal dat ze daar niet strooien, die oudjes kunnen nog niet naar de buurtjes.Nu zijn we wel zo dat we direct de paadjes wel even voor dr vegen, en dan ook die van de buren, maar ze zit verder dus best opgesloten.



Kan ik het maken dat ik de gemeente een mail stuur? Ik snap dat ze druk zijn, maar wijken met minder validen en ouderen moeten toch eigenlijk wel gestrooid?

Ik zou het gewoon proberen in een mail waarin je uitlegt dat daar alleen

maar mensen wonen die oud en slecht ter been zijn. Niet geschoten is

altijd mis zeg ik dan maar :slight_smile:

ik zou gewoon een mail sturen en anders als het huur woningen zijn na de woningbouw misschien dat hun het kunnen doen.

hier wordt er in de straat ook niet geruimt wel hebben we bij de tractor die over de hoofdwegen rijdt een dikke emmer van dat zout kunnen halen dar werkt toch 10 x beter dan dat zout in de winkel.

zou het proberen om een mail te sturen, snap ook wel wat je bedoeld, maar weet niet waar het is, maar ben bang dat het toch moeilijk gaat worden om dit steeds bij te houden.

en stooien is niet altijd het probleem… ze moeten ook schuiven.



maar wie niet waagt wie niet wint. en al stooien ze maar af en toe het is in ieder geval iets.



succes.

mail dan meteen even dat ze ook eens de fietspaden strooien ipv alleen de wegen…

Maar hoe ging dat vroeger dan?

Zover ik weet werden de grote wegen en de fietspaden langs die wegen altijd gedaan en schoven de mensen de sneeuw voor hun eigen voordeur weg toch?

Wie het niet kon werd geholpen door hun kinderen of buren.

Zo had je in principe altijd sneeuwvrije stoepen, dit is nu de verantwoording van de gemeenten/stadsdelen?

met alle ouders hebben we zelfs voor de school vd oudste alles schoongemaakt :thumbup:



ze strooien hier alleen de hoofdwegen… en fietspaden weer wel

en zogezegd niet de bijstraatjes…

Hier werd vroeger in de wijk altijd een hele grote kist met dat strooizout gezet, door de gemeente en de bewoners konden dat pakken om te strooien in hun straat en als iedereen zn eigen stoep even doet hoeft het allemaal niet zo erg te zijn.



Maarja, hier is die kist nergens meer te bekennen en het zout was ook op overal, strooizout kon ik nergens vinden, dus hier is ook niet gestrooid,

@Mellie wrote:

Maar hoe ging dat vroeger dan?

Zover ik weet werden de grote wegen en de fietspaden langs die wegen altijd gedaan en schoven de mensen de sneeuw voor hun eigen voordeur weg toch?

Wie het niet kon werd geholpen door hun kinderen of buren.

Zo had je in principe altijd sneeuwvrije stoepen, dit is nu de verantwoording van de gemeenten/stadsdelen?




Verantwoording vind ik een groot woord.Ik ben het met je eens dat een ieder zorg draagt voor zijn eigen straat en oprit, officieel gezien is het geloof ik zelf zo dat de stoep voor het huis ook door bewoners geveegd dient te worden. WIj hebben ook oudjes in de buurt en daar dragen we netjes zorg voor. Echter, ik heb het over een wijk die de gemeente speciaal heeft aangewezen voor senioren en minder validen. Veel oude mensen zijn daar alleen…echt alleen…kijk, ik veeg best het straatje van m’n oma, en dan ook nog wel die van de buren, maar ga niet een heel blok doen.

En ja, omdat de gemeente zelf dit soort wijken aanwijste en opdracht geeft tot bouw van deze wijk, vind ik dat ook een plicht en een kleine moeite om door deze wijken de zoutwagen te laten rijden.

Het is geen kleine moeite zoals je schrijft.

De mannen van de strooiploegen hebben de afgelopen weken zoveel overuren gedraaid. Dat werk wordt zo ontzettend onderschat!!

De strooiroutes worden door de politiek vastgesteld (gemeenteraad). ALs hoogste prioriteit hebben de doorgaande fiets-en autoverbindingen.



Ze kunnen onmogelijk beginnen aan het schoonvegen van stoepen en straten bij ouderen. Waar is het einde?



Ik vind ook dat het bij de kinderen/kleinkinderen/buren hoort en niet afschuiven op de gemeente.

Je moest eens weten hoeveel brieven die mensen per dag krijgen met dit soort vragen. Als daar allemaal gehoor aan gegeven moet worden, kun je je voorstellen dat het zo ontzettend veel geld gaat kosten.



Natuurlijk vind jij jouw situatie dringender dan die van iemand anders die zo’n verzoek indient, maar die persoon denkt er waarschijnlijk precies hetzelfde over. :wink:



Daarbij komt dat wanneer het weer, zoals afgelopen weken, nogal wisselvallig is (sneeuw, regen, vriezen, dooien), de strooiploegen opnieuw moeten beginnen.

Vaak is het zo dat wanneer de hoofdwegen schoon zijn er extra in de wijken gestrooid wordt.

(een doorsnee dorp heeft meer dan 200km wegen, laat staan een stad)

De opmerking die vaak gemaakt wordt “dan zetten ze toch meer strooiwagens in?” is ook niet mogelijk. De aanschaf van een strooiwagen is in verhouding zo duur. De wagens worden maar een paar keer per jaar in gezet.



Ik denk echt, dat we erg blij mogen zijn met de hardwerkende mannen (en waarschijnlijk ook vrouwen) die onze wegen zo goed mogelijk schoon proberen te krijgen als het glad is. Ze werken er echt hard voor!!!

nicje zoals jij het beschreef bedoelde ik het ook (ik kon het alleen niet zo goed verwoorde :wink: )



als ik zie hoevaak er bij ons de strooiwagen voorbij komt (wonen aan een provinciale doorgaande weg dus komen ze hier vaak)



maar denk tussen 20-22 uur zo’n 6-8x en dan zijn er nog heel veel wagen ingehuurd…

Nou, je kan altijd een mail/brief sturen of een telefoontje plegen toch?

Als niemand dat doet komt er sowieso niemand op het idee om ook eens andere wegen te doen.

Hier vandaag ook sneeuwruimers/strooiwagens in de straat en een zijstraat, die hadden ze de vorige keer later (onze straat) of niet (zij straat) gedaan.

Volgens mij maakt het voor het aantal kilometers niet uit, of ze gaan via straat A naar het (zout)laad punt of via straat B.

En natuurlijk kunnen ze niet alle wegen doen, maar ik vind een senioren/bejaarden/invaliden woonwijk toch ook best een aandachts punt, misschien hebben ze daar nog geen eens aan gedacht.

Heb toch de gemeente een vriendelijk verzoek doen toekomen.



Nicje, ik ben het niet met je eens.

Ik bekritiseer of onderschat niet het werk dat de mensen doen, heb er zelfs respect voor, maar…ze weten dat dit bij hun werk hoort, overuren bij zware buien.Daarbij krijgen ze de uren gecompenseerd of uitbetaald… Ik heb ook zware tijden op het werk, en er is echt niemand die mij dan ontziet. Dat zou ik ook niet willen trouwens.Dat hoort er gewoon bij.



Daarbij…ik noemde al dat veel mensen daar alleen zijn, echt alleen. Dus geen kinderen,kleinkinderen of vrienden. DIe zijn zelf oud,ziek of leven niet meer.

En zoals ik al zei ga ik niet een heel blok vegen. Ik verwacht ook niet dat ze de stoepen doen, maar wel de wegen.

We hebben blijbaar een andere kijk hierop.



We zullen afwachten wat het antwoord is.

Heb keurig antwoord gehad en er is al 2 keer tot grote vreugde van mijn omaatje gestrooid! :dance:

@Reat wrote:

Heb keurig antwoord gehad en er is al 2 keer tot grote vreugde van mijn omaatje gestrooid! :dance:




ik zat net te denken of je al een reactie zou hebben, maar ik neem mijn woorden terug.



fijn dat er al gestrooid is. :thumbup:

Hé wat fijn dat er gestrooid is! :thumbup:

en mensen kunnen altijd bij de gemeente een emmer strooizout halen, weet niet of het in elke gemeente hetzelfde is…



maar vanmiddag ook bij mijn oma, wij met 5 kids er heen, zusjelief viel met de maxicosi, kind geschrokken maar verder niets…



ben even gaan driften met de auto… handrem aan, kids vonden het geweldig, haha, maar goed, het was wel erg link hoor…

Hier spreekt de vrouw van een strooier.



Mijn man heeft deze week al 40 overuren buiten zijn gewone werk om gemaakt door het strooien. Hij koos daar idd zelf wel voor, maar hij weet toch ook niet dat er in dat ene straatje allemaal oudere mensen wonen?



En als er dan inderdaad een nette mail gestuurd wordt om hen erop te wijzen dat daar ouderen wonen, dan is hij ook niet te beroerd om 2 minuutjes buiten zijn officiele route te strooien.



Bovendien heeft hij ook al meerdere keren meegemaakt dattie zijn route klaar heeft, op de zaak komt en dan te horen krijgt dattie de route nog een keer mag gaan rijden en dat er dan de schuiver zelfs aan moet, omdat het met heftige sneeuwval soms gewoon niet bij te houden is.



Hij heeft op een nacht diezelfde wijk 3 keer moeten doen, er was niet tegenop te strooien en te schuiven…



En tuurlijk wordt hij ervoor betaald, maar dat heeft geen drol te maken met oudere mensen die hun stoepje niet kunnen strooien lijkt me.



En ze kunnen wel meer strooibakken kopen ( de vrachtwagen wordt omgebouwd tot strooier, na het strooien wordtie weer omgebouwd tot vuilniswagen, vrachtwagen of wattie daarvoor dan ook was) maar dan moeten ze ook vrachtwagens bij kopen die de res van het jaar nutteloos staan, plus een berg extra personeel inhuren en de cursus gladheidsbestrijding geven, dus dat kan inderdaad niet.

het is niet zo dat je een vrachtwagen insteld op “strooi” en dan rijden maar.



De hoeveelheid per vierkante meter moet je instellen, hoe breed hij moet strooien ( sommmige strooiers, bijv. die voor de snelweg hebben een bereik van 10 meter, in binnenstraatjes is dat natuurlijk veel minder) en dan heb je ook nog nat en droog strooien.

Bovendien helpt het strooien pas als er auto’s overheen rijden, dan ontstaat er een chemische reactie waardoor de sneeuw oplost.







Maar fijn dat de “gladheidsbestrijders” toch al 2 keer gestrooid hebben daar.

Het zijn ook maar gewone mensen met een hart. :lol:



Mijn man vult me even zelf verder aan:



Ff een berichtje van de strooier zelf. Er is een heel makkelijk antwoord op het verhaal waarom wij niet bij alle “bejaardentehuizen” langs rijden. Wij hebben een plicht om alle doorgaande wegen en fietspaden begaanbaar temaken. vroeger wilde je als strooier nog wel eens langsrijden maar tegenwoordig wordt het afwijken van je route gezien als milleudelict.



je mag niet zomaar ff een kilo pekel op straat gooien onder het mom van hop, niet glad meer. Enig idee wat zout met het millieu en het wegdek doet ? :slight_smile:



ik moet ook eerlijk zeggen dat ik met mijn wagen de kleine straatjes ook niet inkan rijden zonder elke spiegel mee tenemen die der aan de auto’s vas zitten :wink: Sommige mensen denken nou eenmaal dat ze een wagen hebben van 5 meter breed en die ook zodanig parkeren :smiley:



Ff alle gekheid op en stokje. Vroeger kwam men bij ons een zak zout halen om ff het pad bij pa en ma tedoen zodat die ouwtjes naar buiten konden. egenwoordig verwacht men wonderen van de gemeente en wij kunnen helaas niet overal tegelijk zijn.



Roteb rotterdam zuid eeft op dit moment 7 grote wagens en 9 kleintjes rijden en die worden verwacht om ALLE fietspaden en doorgaande routes testrooien binnen 4 uur… Dat houd in.



half 3 bed uit

3 uur op de zaak en beginnen met het ombouwen van de vrachtwagens,

daarna de srooiers vullen…

4 uur beginnen met strooien…



op dit moment hebben we dus nog net iets meer dan een uur de tijd voordat de stad gaat leven. Dan hebben we gewoon de tijd niet om ff een tussenstopje temaken.

Als we klaar zijn moeten we dus ook de wijken nog in om het vuil op tehalen. dat betekent, als het meezit , dat we na 14 tot 16 uur naar huis mogen om een paar uurtjes slaap tepakken om vervolgends de volgende nacht hetzelfde ritueel tekrijgen.



aan de andere kant… Hebben jullie al eens opgelet wat er gebeurt als een strooiwagen een gemiddelde straat met sneeuw binnen rijd ? :smiley:



Dan vliegen de ijsballen en stenen om je oren want je verziekt de sneeuwpret van de kleintjes…



Bij ons zijn er in dit seizoen als 4 ruiten gesneuvelt, 2 gasten dikke ruzie gehad en 1 die klen gereden is en bijna in elkaar getrapt is…

Ik zeg niet datt het overal zo is maar in rotterdam zijn der maar weinig strooiers die "even"de wijk ingaan :).



Zoo bij deze even mijn pleidooi als strooier :wink: nu ga ik slapen want helaas… Ook vanacht rond half 3…



Ring ring…

Bagheera, “leuk” dat je even reageert.

Zo komen we inderdaad bij het echte verhaal. Wel vervelend natuurlijk, dat je man zoveel overuren draait, Ik onderschat dat echt niet, alhoewel ik wel bij mn eerder mening blijf. :wink: Ik vind het juist fijn dat mensen dit werk doen :thumbup:

Ik verwacht ook niet dat mensen tot het uiterste gaan, ook die vorm van dienstverlening heeft een grens.



Ik kreeg netjes vermeld dat men de straat zou opnemen in de route, en dat het prettig was dat mensen oplettend zijn voor oudere mensen.

Uiteraard ga ik ervanuit dat de gemeente weet over welke wijk ik het heb en dat ze niet klakkeloos de vraag van elke burger inwilligen.

Bagheera weer zelf hier: Fijn dat ze die straat opgenomen hebben in de route. Als de mogelijkheid er is, proberen ze er iets mee te doen natuurlijk. Het is niet per definitie “nee”, dat zie je hier wel. :thumbup:



mijn man heeft het hele topic niet gelezen, ik gaf een korte samenvatting en of mijn antwoord genoeg was, hij wilde nog wel even aanvullen. :wink: Maar hij vindt het wel leuk werk hoor, leuker dan zijn normale werk.



Hij is inmiddels naar boven, dus ik ga er ook achteraan. Alvast welteruste