Ik heb geen strafmatje, maar zet een stoel in de gang waar ze het aantal minuten van hun leeftijd mogen doorbrengen, maar alleen wanneer praten en waarschuwen niet werkt. Dit overigens pas vanaf dat ze het ook beseffen, onze jongste brengt dus nooit tijd door op een strafmatje/stoel.
Wat overigens nog beter werkt en een stuk prettiger is, is belonen.
De oudste 2 hebben een stickersysteem. Ik heb op ons prikbord voor ieder een blaadje hangen dat ik in word gemaakt heb met 5 smileys waarop ze stickers kunnen behalen. Voor elke dag dat ze lief zijn geweest krijgen ze aan het einde van de dag een sticker, als ze 5 stickers hebben mogen ze een cadeutje pakken uit een mand vol met ingepakte cadeautjes, die overigens niet duur hoeven te zijn, ze vinden het geweldig. Dit systeem werkt overigens voor heel veel dingen, door de afwisseling in cadeautjes blijven ze ook gemotiveerd.
Ook hier de voordeurmat. Heb je overal, is echt geen leuke plek om te zitten, en verder de methode van SuperNanny. Die mat is voor die van 3,5 maar eens in de 2 of 3 maanden nodig (toevallig vandaag) en bij die van 2 zijn we er net mee begonnen (toevallig gisteren).
Ook hier de voordeurmat. Heb je overal, is echt geen leuke plek om te zitten, en verder de methode van SuperNanny. Die mat is voor die van 3,5 maar eens in de 2 of 3 maanden nodig (toevallig vandaag) en bij die van 2 zijn we er net mee begonnen (toevallig gisteren).
Wij hebben een stoeltje/krukje in de kamer staan.
Gewoon in de woonkamer, vaste plek heeft dat ding, en is niet voor straf, maar als Riley echt heel vervelend is, dan moet hij even daar zitten, ik ga bij hem zitten, en leg hem uit dat ik even wil dat hij rustig word door te zitten, even adem komen. En ik leg hem uit dat ik niet boos ben, maar dat zijn gedrag niet leuk is.
Riley voelt zich letterlijk afgewezen/aan de kant gezet, als ik hem in de gang zet. Dit werkt voor hem als een afwijzing, en hij is dan heel verdrietig, en snapt niet dat hij zomaar ‘weggezet’ word.
Het stoeltje is dus niet echt als straf, maar ook zeker niet voor de lol.
En consuquent zijn werkt bij ons ook heel erg, ‘Nee nee’, en niet meteen op een boze toon, werkt hier perfect, en hem dus een altanatief geven wat hij dan wél mag, is hier erg gewild.
Heeft dat dezelfde functie als een strafstoel?
Strafmatje / strafstoel… ik denk dat het goed is!
Lars zit hier nu nog op de trap, maar ik wil een stoeltje in de hal zetten. We hebben van de week een kookwekker erbij staan, en dat maakt enorm veel indruk kan ik vertellen. Lars is namelijk niet zo gevoelig voor “straf”. Ik geloof dat die kookwekker bij ons wel uitkomst biedt.
Ja, de deur op de knip… daar moet ik tegenwoordig ook aan denken :wall: !